سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمنین باید تسلیم محض رسول خدا وولی فقیه باشند.
یادداشت تحلیلی محمد سعید ذاکری/
برخورد گزینشی؛ اراده‌ای محکوم به شکست

خبرگزاری فارس: دور زدن فرامین ولایت ، برخورد گزینشی با آن و یا تبدیل آن به عنوان چماقی برای منکوب ساختن مخالف سیاسی،احداث جاده فرعی برای پیشبرد همان راه به بن بست خورده و خالی کردن مجموعه های نظام از دلسوزان و مسئولین مومن و خدوم اقدامی نابه جا و انحرافی است که به طور قطع به شکست منجر خواهد شد.

شیعه را پیرو گفته‌اند برای آنکه در برابر ولایت از خود مقاومتی نداشته و فرمان و امر ولی را بر نظر و رأی خود مقدم می‌دارد. این پیروی نه تنها در عمل و اجرا که حتی در رأی و نظر نیز مورد تأکید منابع دینی و روایی ما بوده و از افراد مختلف با عیار میزان "تبعیت " از امام جامعه اسلامی به وصف بلند "شیعه " بودن نائل می‌آمدند.

اهمیت این موضوع از ‌آنجاست که در روایات مختلف از ائمه معصومین(علیهم السلام) و نیز در آیات قرآن کریم مراتب گوناگونی از "ایمان " ترسیم شده که شدت تسلیم‌پذیری نسبت به فرمان اولی‌الامر و پیامبر(ص) - و براساس سایر روایات - ولی فقیه عادل، این ایمان به درجات مختلف تقسیم‌بندی شده است.

در همین رابطه قرآن کریم از اعرابی گلایه می‌کند که بدون آنکه به وصف ایمان متصف شوند، تبعیت کامل از فرمان فرستاده حق داشته و ایمان به قلب‌های‌شان راه یافته باشد خود را "مؤمن " و شیعه لقب داده و در جامعه اسلامی به واسطه این وصف بلند مرتبه، فخر فروشی می‌‌کنند. خداوند می‌فرماید:

" قالت الاعراب امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا ولما یدخل الایمان فی قلوبکم " (سوریه مبارکه حجرات آیه14) ای پیامبر برخی از عرب‌ها ادعای مؤمن بودن داشته و می‌گویند که ما ایمان آورده‌ایم در حالیکه تو به آنان بگو که شما ایمان نیاورده‌اید بلکه بایستی بگویید که ما اسلام آورده‌ایم چرا که ایمان در اعماق قلب‌های شما رسوخ نیافته است.

این بیان روشن می‌سازد که مرتبه ایمان مرتبه بالا و بلند رتبه‌ای است که به سادگی نیل به آن میسر نیست. اما راه رسیدن به آن چیست؟ خود قرآن کریم در رابطه با رسیدن به مرتبه ایمان شرط ولایت‌پذیری تام و تمام و عدم تخلف و سرپیچی حتی ذهنی از دستورات ولی جامعه اسلامی را شرط ورود به سرای عالی‌ رتبگان "مؤمن " دانسته و می‌فرماید:

"فلا و ربک لایومنؤن حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجاً مما قضیت ویسلموا تسلیماً " (سوره مبارکه نساء آیه 65)
"پس قسم به پروردگارت مؤمن نیستند کسانیکه آن گاهی که ما بین شما نزاعی در گرفت و آن نزاع را برای محاکمه به نزد تو آوردند و تو قضاوتی بین آنان اعمال نمودی حتی در دل‌هایشان اندک عدم تبعیت و نافرمانی نسبت به حکم تو داشته و انگیزه سرپیچی - حتی ذهنی - در آنان پدید آید و مؤمنین باید تسلیم محض رسول خدا باشند. "
این تابلو، تابلوی شیعه و شیعه‌گری است و کسانیکه اندک عصیانی حتی در خاطر خود نسبت به فرمان ولی جامعه بیابد نخواهد توانست خود را به وصف شیعه و مؤمن متصف بداند.
رعایت این "شاقول " در جامعه اسلامی به خصوص از سوی گروهها و احزاب و مسئولین سیاسی، شاخصی جدی و مهم در شناخت جریانات مدافع و یا زاویه‌دار با رهبری معظم انقلاب است.

پی‌گیری این روند از آنجا مهم‌تر می‌شود که برخی از این جریانات با تأویل، تفسیر به رأی، مولوی و ارشادی کردن نظری یا عملی فرمایشات و رهنمودها و یا حتی دور زدن آنها درصدد به کرسی نشاندن حرف‌ها و رفتارهای باطل خود برآمده و سعی می‌کنند تا از یکسو - به دلیل هزینه‌زا بودن مواجه علنی با ولی فقیه - در جامعه خود را ولایت‌پذیر نشان داده و از سوی دیگر رفتارهای گذشته خود را همچنان تکرار نمایند.

اگر رهبری جامعه اسلامی به دلیل اشراف اطلاعاتی، بصیرت‌ الهی و عدالت و تقوا و فقاهت و دهها وصف برجسته منحصر به فرد دیگر در مقطعی فرمان "سکوت " سر داده و یا زمانی همه را به "جهاد " فرا می‌خوانند، اگر هم ایشان در برهه‌ای امر به عزل یا ابقا یا نصب فلان شخص و بهمان فرد صادر می‌کنند، اگر معظم‌له براساس منطق راهبری امت اسلامی تحلیلی ارائه و همه را به خط شدن در این تحلیل جامع و اجرای آن رهنمون می‌سازند، اگر ایشان صلاح جامعه را در جذب حداکثری و دفع حداقلی نیروهای وفادار به آرمان‌های امام و نظام برشمرده و همگان را به آن سفارش می‌نمایند و دهها نمونه مشابه آن، دیگر حجت‌ها بر آحاد جامعه تمام شده و همگان می‌بایست به جای سنگ‌اندازی و متهم‌سازی یکدیگر به نقض فرامین رهبری، خود عامل به آن بوده و وظیفه خویش را کامل و جامع عمل نمایند.

دور زدن فرامین ولایت ، برخورد گزینشی با آن و یا تبدیل آن به عنوان چماقی برای کوبیدن و منکوب ساختن مخالف سیاسی خود، اقدامی برخلاف موازین شرعی، دینی، عقلی و اجتماعی در جامعه اسلامی است.در این بین احداث جاده فرعی برای پیشبرد همان راه به بن بست خورده و خالی کردن مجموعه های نظام از دلسوزان و مسئولین مومن و خدوم به بهانه هایی نظیر ادغام‌سازی شاید در افکار عمومی به همین عبارت "دور زدن "تعبیر شود که باید از آن پرهیز کرد.این اقدام اگر با انگیزه های سیاسی صورت گیرد کاملا محکوم و محتوم به شکست بوده و به خاطر ماهیت انحرافی آن از ابتدا مورد غضب مردم واقع خواهد شد.

همگان بایستی هشیار باشند؛ آن هنگامی که رهبری معظم انقلاب - دام ظله- با براهین مختلف اعلامی و اعمالی که همگی آنها نیز بر طبق موازین عقلی، قانونی و منطقی ترسیم شده و به واقع باعث اقناع انفاس سلیم و پاک طینت می‌شود، جریانات سیاسی به نفع خود و با تفاسیر انحرافی به مخدوش سازی و دور زدن آن همت ننمایند. این نه به صلاح آن جریانات است و نه صلاح جامعه اسلامی را در برخواهد داشت.



+ نوشته شـــده در چهارشنبه 90/2/21ساعــت 10:4 صبح تــوسط عباس | نظر