سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تفاوت معنادار پیام رهبر انقلاب به مجلس هفتم و هشتم

بسمه تعالی

آنچه نمایندگان خوب است برای انتخاب رئیس جدید بدانند
تفاوت معنادار پیام رهبر انقلاب به مجلس هفتم و هشتم و پیامی روشن برای انتخاب رئیس جدید

 

 سنجش عملکرد مجلس هشتم، موضوعی است که به ویژه در ماه‌های جاری مورد بحث و بررسی گسترده مطبوعات و کارشناسان مسائل سیاسی در داخل کشور قرار گرفت نکته ای که علاوه بر ترکیب مجلس به نحوه اداره امور مجلس نیز مرتبط بوده است. اما آنچه نهایتا از مجموع این بحث‌ها و همچنین مناظرات انتخاباتی خارج شد، عدم رضایت کلی مردم و دلسوزان انقلاب اسلامی از عملکرد این مجلس بود، امری که موجب عدم راهیابی نزدیک به 200 نماینده مجلس هشتم به دوره نهم نمایندگی مردم شد.

به گزارش رجانیوز به نظر می رسد در مقابل جدل‌های رسانه‌ای، آنچه بهترین عیار برای سنجش میزان موفقیت مدیریت مجلس در دوره هشتم به حساب می‌آید، مقایسه نحوه برخورد رهبر معظم انقلاب با این مجلس نسبت به مجلس هفتم باشد، امری که به واسطه رقابت علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس هشتم و غلامعلی حداد عادل به عنوان رئیس مجلس هفتم، برای ریاست نهمین دوره مجلس، می‌تواند راهگشای انتخاب نمایندگان مردم نیز باشد.

"وقف غیرقانونی اموال دانشگاه آزاد" و "طرح حقوق مادام‌العمر مسئولان"، ماجرای" طرح نظارت بر نمایندگان " با وجود تاکید مستقیم شخص رهبر معظم انقلاب بر تهیه و اجرای آن، مواضع عجیب و سوال برانگیز در قبال فتنه عظیم 88، کشمکش دائمی با دولت به بهانه حفظ استقلال مجلس و مواردی از این دست، اتفاقات کوچکی نیست که بتوان به راحتی آنها را نادیده گرفت. هر چند که نمی‌توان مواضع بجا در موضوعات خارجی را از مجلس هشتم نادیده گرفت.

اما شاید همین مسائل و حواشی بی شمار موجود پیرامون مجلس هشتم بوده باشد که پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس نهم را بسیار متفاوت از پیام به مجلس هشتم کرده است. چنانکه اگر پیام ایشان به مناسبت آغاز به کار مجلس هشتم، در تقدیر از عملکرد مجلس هفتم به ویژه رویکردهای حاکم بر آن، با پیام رهبر انقلاب برای آغاز فعالیت مجلس نهم که امروز در صحن علنی قرائت شد، مقایسه شود، نکات راهگشا و جالبی برای انتخاب رئیس جدید مجلس به دست خواهد داد.

رهبر معظم انقلاب در پیامی که پس از پایان مجلس هفتم به ریاست حداد عادل برای نمایندگان ارسال کردند، با نام بردن از رئیس مجلس، به تجلیل از رویکرد حاکم بر مجلس هفتم پرداخته و فرمودند: "همچنین لازم است که به اقتضای قدر‌شناسی و انصاف، از عموم نمایندگان مجلس هفتم بویژه از رئیس فرزانه و پرتلاش و بُردبار مجلس جناب آقای دکتر حدادعادل و هیئت رئیسه محترم آن تشکر کنم."

ایشان کارنامه مجلس هفتم را تحسین برانگیز خوانده و نوشتند: "مجلس هفتم با رویکرد ارزشی و شجاعانه? خود در مسائل جهانی و ملی، ‌ و با دفاع از حقوق ملت در برابر بیگانگان، و با تلاش در راه رفع مشکلات مردم و با حرمت نهادن به آرامش فضای سیاسی و پرهیز از آشفته‌سازی و جنجال‌آفرینی، ‌ کارنامه? تحسین‌برانگیزی به جای گذاشت."

این در حالی است که چهار سال بعد و زمانی که مجلس نهم آغاز بکار کرد، نه تنها خبری از تجلیل اینچنینی نسبت به مجلس هشتم وجود نداشت، بلکه رهبر انقلاب به صراحت نگرانی خود از نادیده گرفته شدن محسنه مجلس هفتم یعنی " حرمت نهادن آرامش فضای سیاسی و پرهیز از آشفته‌سازی و جنجال‌آفرینی" را اعلام کنند. ایشان اصلی‌ترین توصیه خود به مجلس نهم را موضوعی قرار دادند که زمانی مجلس هفتم را به جهت رعایت آن تحسین کرده بودند و اینچنین نوشتند: "همچنین لازم است از عموم نمایندگان مجلس هشتم و رئیس و هیئت رئیسه? محترم آن، به خاطر خدماتی که در دوره? مسئولیت خویش بر آن توفیق یافتند، صمیمانه تشکر کنم...

اکنون در طلیعه? مجلس نهم، اصلیترین توصیه? اینجانب به نمایندگان محترم آن است که در جایگاه خطیری که با رأی مردم به دست آورده‌اند، تنها به مسئولیت الهی و اَدای وظیفه? سنگین نمایندگی از ملّت بیندیشند و انگیزه‌ها و حُب و بُغض‌های شخصی و گروهی و طائفی و محلی را در قانون‌گذاری که مهم‌ترین وظیفه? مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون و البته در موضع‌گیری‌هایی که فضای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دخالت ندهند...

همکاری حقیقی و صمیمی با قوای دیگر و پرهیز از چالش‌های ناموجّه نیز یک شاخص مهم دیگر و دارای سهم تعیین‌کننده در اتحاد ملّی است که دلسوزان کشور همواره بر آن پای فشرده و منافع عمومی و وجاهت چهره? ملت ایران در چشم جهانیان را در گرو آن دانسته‌اند."

شاید معنای این تفاوت در تعابیر و توصیه‌ها برای دو دوره مدیریتی چهارساله مجلس آنقدر روشن باشد که نیاز به توضیح و تفسیر نداشته باشد ولی آنچه روشن است اینکه رهبر معظم انقلاب، "چالش‌های ناموجه" را میان قوا نمی‌پسندند، حال بهانه این چالش‌ها حفظ "استقلال مجلس" باشد یا هر بهانه دیگری و طبیعی است که این نکته متاثر است از رویکردی که بر اداره مجلس حاکم است.

به نظر می‌رسد این تفاوت برای انتخابی که فردا بر عهده نمایندگان مجلس نهم است راهگشا باشد چنانکه رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام خود به نمایندگان مجلس هشتم فرمودند :" عزیزان من! دوران نمایندگی کوتاه، و مسئولیت شما سنگین، و هر فعل و ترک و گفت و سکوت شما در دیوان الهی ثبت و ماندگار است. سوگندنامه را که باید با نیت و جِدّ خوانده شود، همواره در یاد نگهدارید و خود را با آن تطبیق کنید، بدین ترتیب حسنه? ماندگاری از خود بر صحیفه? الهی باقی خواهید گذارد


+ نوشته شـــده در دوشنبه 91/3/8ساعــت 7:38 صبح تــوسط عباس | نظر