سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قدرت نمایی تاریخی حزب الله (یادداشت روز)

بسمه تعالی

قدرت نمایی تاریخی حزب الله (یادداشت روز)

«حزب الله مانور انسانی را با مانور تکنولوژیک در هم آمیخت و نشان داد که مهمترین عنصر متوازن کننده در منطقه شامات می باشد. حزب الله معمولا در لحظه ای که باید وارد عمل می شود و حرف آخر را می زند.»
اظهارات صریح پنج شنبه شب سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان همه را غافلگیر کرد و در عین حال به گمانه زنی ها پیرامون نیرویی که هواپیمای پهپاد را به عمق 80 کیلومتری فلسطین اشغالی نفوذ داده، خاتمه داد. او در این سخنرانی گفت حزب الله تنها بخشی از توانمندی و قدرت خود را آشکار کرده و بخش بزرگی از آن را پنهان نگه داشته است و با صراحت تمام اعلام کرد که این اولین و آخرین پروازهای شناسایی هم نخواهد بود و حزب الله به خود حق می دهد که پروازهای دیگری علیه رژیم صهیونیستی داشته باشد.

پیش از این سیدحسن نصرالله اعلام کرده بود که حزب الله به امکانات جدید دفاعی دست پیدا کرده که با امکانات آن در زمان جنگ 33 روزه قابل مقایسه نیست. به هر حال در این ماجرا آنچه که برای رژیم تل آویو باقی ماند «درماندگی» و «رسوایی تمام عیار» بود.
اینکه حزب الله لبنان به چنین هواپیمایی دست یافته و سیستم پرطمطراق اسرائیلی نتوانسته آن را ردیابی کند و اینکه هواپیما از زمین برخاسته و از مرزهای غربی لبنان عبور کرده و مرزهای مدیترانه ای لبنان و فلسطین را درنوردیده و در واقع از جلوی چشم چندین ناو آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی عبور کرده و سپس از جنوب فلسطین -صحرای سینا- وارد فلسطین اشغالی شده و تا 80 کیلومتر در درون فلسطین پیشروی کرده یک موفقیت بسیار بزرگ برای حزب الله و کل جبهه مقاومت به حساب می آید کما این که برای اسرائیل یک شکست مطلق با پیامدهای فراوان به حساب می آید. در خصوص این واقعه نکته هایی وجود دارند:
1- این ماجرا، قدرت تعیین کنندگی رژیم صهیونیستی در جنگ الکترونیک را زیر سؤال برد و نشان داد که تاسیسات حساس این رژیم در هوا، زمین و دریا در دسترس حزب الله هستند پیش از این و در هفته اول جنگ 33 روزه، دبیرکل حزب الله لبنان با اعلام قبلی تلویزیونی ناوچه ساعر 5 ارتش رژیم صهیونیستی را در آب های مدیترانه مورد تهاجم قرار داده و آن را غرق کرد کمی بعد یک ناو دیگر رژیم غاصب در نزدیکی های خطوط ساحلی لبنان و فلسطین توسط حزب الله مورد حمله قرار گرفته و از بین رفت و در پی آن، نیروی دریایی اسرائیل به اعماق مدیترانه گریخت و تا آخر از معادله جنگ حذف شد. یک بار دیگر یک هواپیمای جاسوسی اسرائیل در اطراف پایگاه هوایی صفد - در بخش شمالی فلسطین اشغالی- منفجر شد و دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که احیاناً حزب الله به توانایی اثرگذاری بر سیستم پیچیده هواپیماهای جاسوسی دست پیدا کرده است.
پرواز هواپیمای جمع آوری اطلاعات پهپاد بر فراز فلسطین که سه ساعت به درازا کشیده و سخنان روز پنجشنبه سیدحسن نصرالله نشان داد توانایی حزب الله بسیار بیش از آن چیزی است که سرویس های اطلاعاتی غرب و رژیم غاصب گمانه زنی کرده اند. هم اینک این سؤال مهم وجود دارد که حزب الله چند بار و تا کجا به درون سیستم دفاعی، پدافندی و اطلاعاتی غرب در مدیترانه و فلسطین نفوذ کرده و توانایی واقعی آن در یک بند اطلاعاتی چقدر است. واقعاً چه کسی در غرب پاسخ دقیق این سؤال را می داند؟ همانطور که یک روز پس از اظهارات صریح نصرالله، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت: اقدام حزب الله نه فقط برای اسرائیل بلکه برای کشورهای دیگری- شامل آمریکا، فرانسه و انگلیس- که با هدف حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در مدیترانه به گشت زنی می پردازند و در داخل فلسطین هم تجهیزات فراوان دارند، یک مشکل بزرگ به حساب می آید.
2- اینکه حزب الله هواپیمای مدرن اطلاعاتی به درون فلسطین اشغالی گسیل کند یک مسئله است و اینکه آقای سیدحسن نصرالله با صراحت تمام اعلام می کند که این هواپیما ساخت ایران و متعلق به حزب الله است و هدف آن شناسایی نقاط حساس رژیم صهیونیستی بوده و موفق به ارسال هزاران تصویر مهم حاوی اطلاعات ارزشمند شده یک مسئله دیگر است. حزب الله در این اقدام نه تنها نشان داد که از تکنولوژی های حساس بهره می گیرد بلکه نشان داد که آماده ورود به یک نبرد سنگین اطلاعاتی- تکنولوژیکی علیه رژیم صهیونیستی است. این موضوع برای رژیم غاصب و حامیان آن در غرب بسیار شکننده و بهت آور است. رژیم صهیونیستی با بهره گیری از کمک های ویژه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه و با هزینه کردن میلیاردها دلار مدعی بود که پروژه «گنبد آهنین» او قادر به دفاع کامل در برابر هر نوع هجوم هوایی و موشکی است، اینک چه پاسخی می تواند داشته باشد؟ نیروهای دریایی و هوایی آمریکا که عبور این پهپاد از بالای سر خود را ندیده اند و در همان حال مدعی برتری تکنولوژیکی در عرصه نظامی هستند، چه پاسخی دارند؟ در واقع در این عملیات متهورانه، حزب الله پرستیژ آنان را برای همیشه شکست و از میان برد و این مشکل کمی برای آمریکا و... نیست. 
3- عملیات هوایی حزب الله در شرایط بسیار خاص زمانی انجام شده و نشان داد که مثل همیشه از موقع شناسی برخوردار بوده است. نفوذ هواپیمای پهپاد حزب الله در سالگرد جنگ 16 روزه اکتبر 1973 مصر صورت گرفت. این روز برخلاف 30 سال گذشته، در مصر با یک مراسم بزرگ و حماسی گرامی داشته شد. حضور مرسی و سخنان او هم در این مراسم بر اهمیت آن افزود. درست در میانه این زمان حزب الله وارد صحنه شده و یک ضربه سنگین اطلاعاتی، عملیاتی، تکنولوژیکی و پرستیژی به رژیم صهیونیستی وارد می کند و طبعاً احساسات جوانان مصری را برای ورود به یک معارضه آشتی ناپذیر علیه رژیم صهیونیستی به اوج می رساند. در این میان اگر رژیم غاصب سکوت کند، مرگ خود را اعلام کرده و اگر دست به اقدامی علیه حزب الله بزند علاوه بر آنکه واکنش قاطع و محاسبه ناپذیر حزب الله را در پی دارد، هزاران جوان مصری و ... را علیه اسرائیل وارد جنگ می کند و این یعنی ورود رژیم غاصب به دالانی که محتمل ترین نتایج آن نابودی است. در واقع موقع شناسی حزب الله، ارتش رژیم غاصب را در شرایط بسیار دشواری قرار داده است.
4- ورود حزب الله به خاک فلسطین آن هم از نقطه جنوبی از دو جهت اهمیت ویژه داشت از یک سو طی مسیر طولانی، قدرت برتر اطلاعاتی و الکترونیک حزب الله را به ثبت رساند و از سوی دیگر، حزب الله حساس ترین و سخت ترین منطقه تحت سیطره رژیم غاصب را انتخاب کرد. منطقه جنوب یک منطقه نظامی و در بردارنده چندین پایگاه نیروی هوایی و تاسیسات هسته ای رژیم صهیونیستی می باشد ورود به این منطقه ثابت کرد که دیگر هیچ نقطه ای از این رژیم امنیت ندارد با این وصف تل آویو به عنوان پایتخت سیاسی و حیفا به عنوان پایتخت اقتصادی چندین برابر استان بئرالسبع در معرض تهاجم قرار دارند. حالا همه ساکنان غاصب دریافته اند که فلسطین قابل سکونت نیست و شرایط هر روز به ضرر آنان در حال تغییر است.
اما مهمتر از این نکات، حزب الله لبنان به عنوان یک بخش از مقاومت وارد میدان شده و این به معنای آن است که همه اجزاء جبهه مقاومت طرح هایی در آستین دارند که اگر به میدان آورند اساساً معادله، تغییر می کند. در همین سخنرانی نصرالله با صراحت اعلام کرد که ما تاکنون به نفع نظام سوریه وارد عمل نشده و از نیروی خود برای پایان دادن به غائله استفاده نکرده ایم در واقع ترکیه و... باید اشاره نصرالله را دریافته باشند. حزب الله در درون لبنان تا حد زیادی مانع تحرک تروریست ها شده و علی رغم آن که به دلیل فقدان دولت قوی در بیروت، امکان چنین درگیری هایی در لبنان بیش از سوریه بوده است، از وقوع چنین رخدادهایی در لبنان جلوگیری کرده و توطئه های محور عربستان، آمریکا و اسرائیل را خنثی کرده است. اگر حزب الله ناچار به ورود در صحنه سوریه شود، در مدت کوتاهی اوضاع را جمع می کند و این البته به نفع کشورهای عضو این محور نیست. مانور انسانی حزب الله که در چند هفته قبل و در مراسم دفاع از پیامبر اعظم(ص) انجام شد، ظرفیت عملیاتی حزب الله را به رخ کشید و نفوذ هواپیمای پهپاد حزب الله به منطقه حساس امنیتی جنوب فلسطین، قدرت تکنولوژیکی، اطلاعاتی و عملیاتی حزب الله در هر نقطه دیگری را نیز به اثبات رساند.
اقدام حزب الله اگرچه با سوگیری ضدترکیه ای توأم نبود ولی در عین حال باید ثابت کرده باشد که هر اقدام نظامی ضد سوری از فراسوی مرزها می تواند واکنش جدی و مؤثر هم پیمان سوریه را در پی داشته باشد.
در یادداشت قبل در کنار گمانه زنی هایی که پیرامون نیروی هدایت کننده پهپاد به منطقه امنیتی رژیم صهیونیستی مطرح کردیم، به تمرکز حساسیت رژیم غاصب فلسطین روی تحولات مصر اشاره کردیم (متأسفانه بعضی از اطلاعات آن که با اعتماد به یک سایت رسمی درج شد و در چند مورد اشتباهات فاحشی داشت). رژیم غاصب یک بار در جنگ سال 1352 ش (1973م) طعم تلخ شکست از مصر را تجربه کرده است در آن زمان 80 هزار نیروی نظامی مصر، با ابتکار عمل سعیدالدین شاذلی ظرف 6 ساعت اکثریت دژهای مستحکمی که توسط بارلو- یک مهندس نظامی رژیم صهیونیستی- ایجاد شده بود و شامل انواعی از مین ها و دینامیت ها می شد، درهم شکستند و حملات پی درپی هوایی رژیم غاصب را خنثی کردند به گونه ای که در ساعت اول این جنگ 11هواپیمای صهیونیست ها ساقط شد. اگرچه مصری ها بعد از عملیات موفق اکتبر 1973 میدان را خالی کردند ولی امروز نیروهایی مانند حزب الله و جوانان پرشور مصری در وسط میدان هستند و از این رو اقدام جسورانه حزب الله برای غرب و بخصوص رژیم غاصب بسیار خطرناک است چرا که این یک حادثه نیست بلکه ادامه راهی است که اسرائیل را از لبنان اخراج کرد و انتهایی جز آزادسازی فلسطین نمی شناسد.
سعدالله زارعی


+ نوشته شـــده در یکشنبه 91/7/23ساعــت 10:49 صبح تــوسط عباس | نظر