سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
+جدول گرایشات سیاسی منتخبان مرحله اول و دوم مجلس نهم؛

+جدول گرایشات سیاسی منتخبان مرحله اول و دوم مجلس نهم؛
200 نماینده مجلس‌هشتم از نمایندگی بازماندند/ 16 از 30؛ رأی معنادار به پایداری در تهران/ 85نامزد پایداری بهارستانی‌شدند?

 

روز گذشته مردم کار نیمه تمام انتخابات مجلس نهم  را به پایان رساندند تا بدین ترتیب و با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی،‌ ترکیب شکل گرفته در مجلس نهم شفاف‌تر از پیش شود. هر چند رهبر معظم انقلاب پیش از این و در دیدار با مردم قم در 19 دیماه 90  بیان فرمودند که "با این انتخابات خون تازه‌ای به پیکر انقلاب، کشور و نظام جمهوری اسلامی دمیده خواهد شد، حرکت تازه‌ای برای او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌ای پیدا خواهد کرد" به نظر می‌رسد امروز و با پایان کار انتخابات در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نگاهی به آمار و نتایج به دست آمده این حقیقت را بخوبی تایید می‌کند. 

به گزارش رجانیوز شاید بتوان مهمترین اتفاق در مجموع دو دوره انتخابات مجلس نهم را بازماندن نزدیک به 200 نماینده مجلس هشتم از حضور در مجلس نهم دانست. اتفاق بزرگی که از ناکارآمدی مجلس هشتم و نارضایتی مردم از عملکرد آن حکایت دارد. این تحلیل آنزمان محکم‌تر می‌شود که نگاهی به نامداران ناکام مجلس هشتم بیاندازیم،‌نامدارانی که به نوعی نماد رویکرد حاکم بر مجلس هشتم بودند.

قدرت الله علیخانی،‌ احمد ناطق نوری، حمیدرضا کاتوزیان،‌ علی عباس‌پور، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، محسن ‌کوهکن،‌ کاظم دلخوش،محمدحسن غفور فرد، اسدالله بادامچیان، ‌‌مصطفی کواکبیان، علی بنایی، ‌محمد خباز و‌ جهانبخش محبی‌نیا نام‌هایی بودند که به محض شنیدن و یا خواندن نام آنها، مجلس هشتم به ذهن متبادر می‌شد، نام‌های که امروز و با مشخص شدن فهرست منتخبین مجلس نهم نامی از آنها در میان نیست.

این در حالی است که با نگاهی به نتایج آراء در شهرستان‌ها در مقابل قائلین به رویکرد مجلس هشتم که با بی اقبالی از سوی مردم مواجه شدند،‌ منتقدین رویکرد حاکم بر مجلس هشتم،‌ با اقبال قابل توجهی موجه بوده‌اند به نحوی که کاندیداهای جبهه پایداری به عنوان اصلی‌ترین جریان منتقد مجلس هشتم،‌ در پایان مرحله دوم انتخابات و بدون در نظر گرفتن آراء شهر تهران، توانسته است نزدیک به 70 کاندیدای مورد حمایت خود را با رای مردم به مجلس نهم بفرستد.

این درحالی است که بررسی نتایج اولیه انتخابات در شهر تهران نیز از اقبال قابل توجه به گفتمان جبهه پایداری در این شهر حکایت دارد چنانکه علاوه بر سه کاندیدای مورد حمایت این جبهه که در دور اول به مجلس راه یافتند، گزارش‌های غیر رسمی حاکی از راه یافتن 13 کاندیدای دیگر مورد حمایت جبهه پایداری از تهران به مجلس شورای اسلامی است که در مجموع از 30 کرسی مجلس برای نمایندگی شهر تهران،  16 کرسی به کاندیداهای مورد حمایت جبهه پایداری در تهران تعلق گرفته است.  

در کنار راهیابی نزدیک به 85 نفری از کاندیداهای مورد حمایت جبهه پایداری به مجلس،‌ اختصاص بیشترین آراء در کلانشهرهای کشور به کاندیداهای جبهه پایداری نیز می‌تواند معانی زیادی را برای تحلیل گران مسائل سیاسی به دنبال داشته باشد.

در میان کاندیداهای شاخص مورد حمایت جبهه پایداری که به مجلس راه یافته‌اند، می‌توان به رأی بالای نامزدهای این جبهه در مشهد مقدس اشاره کرد. در این شهر، دکتر امیرحسین قاضی‌زاده رأی اول را کسب کرده و جواد کریمی قدوسی، حجت‌الاسلام پژمان‌فر و سید هاشمی بنی هاشمی نیز جزو گزینه‌های اصلی این جبهه بوده‌اندن.

در استان فارس، دکتر ضرغام صادقی مشاور پارلمانی دکتر لنکرانی در وزارت بهداشت در دولت نهم و از نزدیکان وی، بالاترین رأی بعد از انقلاب را در شهر شیراز کسب کرد. وی آزاده و فرزند شهید است و فوق تخصص پزشکی و در عین حال، کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل را دارد. وی مدیرکل پارلمانی دولت نیز بود و در امور مجلس نیز تخصص ویژه دارد. همچنین در داراب استان فارس نیز نبی‌الله احمدی مسئول ستاد فرهنگیان دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات سال 88 بود.

در استان هرمزگان، ابوالقاسم جراره بالاترین رأی استان را به‌دست آورد و به‌عنوان جوان‌ترین کاندیدای مجلس که نامزد مورد حمایت جبهه پایداری بود، به مجلس رفت.

در استان یزد نیز معمولاً جریان اصلاح‌طلب به‌طور سنتی رأی خوبی دارد، محمد صالح جوکار گزینه مورد حمایت ویژه جبهه پایداری توانست با رأی بالا نماینده مردم یزد شود.

در اردبیل، منصور حقیقت‌پور از فرماندهان سپاه که سابقه استانداری اردبیل را نیز در سال 87 و 88 دارد، رأی اول استان را کسب کرد.

در استان آذربایجان شرقی محمد حسین فرهنگی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی رأی بالایی کسب کرد. در استان سمنان، خسروی کاندیدای اختصاصی جبهه پایداری توانست مصطفی کواکبیان را کنار بزند. در اسلام آباد غرب نیز جلیلیان کاندیدای اختصاصی جبهه پایداری توانست آرای بیشتری از حشمت الله فلاحت پیشه را کسب کند. در تربت حیدریه نیز علیرضا خسروی توانست رأی بیشتری از حجت‌الاسلام رضایی نماینده پر نفوذ این شهر به‌دست آورد.

در جدول تفصیلی که در ادامه مشاهده می کنید نام کاندیدای پیروز با رنگ قرمز قرمز مشخص شده است.

 


+ نوشته شـــده در یکشنبه 91/2/17ساعــت 9:33 صبح تــوسط عباس | نظر