سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی:اختلاس در کف خیابان!(یادداشت روز) عدهای تحت تاث
 
 

پروفایل حجاب (14)

چن

 
عده‌ای تحت تاثیر برخی القائات یا با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن موضوع، تا صحبت از لزوم برخورد با بی‌حجابی و مقابله با ولنگاری در حوزه پوشش می‌شود با قیافه‌ای حق به جانب می‌گویند: «ای بابا؛ به جای این کارها، اول با دزدی و اختلاس برخورد کنید». به این واکنش از چند منظر می‌توان پاسخ داد؛ نخست اینکه آنچه در سال‌های اخیر همه به چشم دیده‌اند عزم جدی در تشکیل محاکم مبارزه با فساد اقتصادی و حتی تشکیل شعب ویژه در این خصوص بوده است و بارها شاهد شناسایی، تشکیل پرونده، برپایی دادگاه‌های علنی و در نهایت صدور احکام مختلف قضایی در برخورد با مفسدان و فرصت‌طلبان پرونده‌های کلان اقتصادی بوده‌ایم. در این خصوص می‌توان به موارد متعدد پرونده‌های رانت‌خواری با ارزهای 4200 تومانی در دوره گذشته، یا محکومیت به زندان‌های بلندمدت و جریمه‌های سنگین برای افرادی حتی با داشتن نسبت با مسئولان در دولت قبل از برادر رئیس‌جمهور تا داماد یا دختر فلان وزیر و موارد مختلف دیگر ‌اشاره کرد که نشان از جدیت در برخورد با فساد اقتصادی دارد و البته نمی‌توان با اطمینان مدعی شد که زمینه فساد و پرونده‌های فرصت‌طلبی به طور کامل برطرف و کار تمام شده است اما نمی‌توان منکر برخورد جدی با چنین مواردی شد.
از طرفی باید دید کسانی که خواستار رها بودن و ولنگاری در موضوع مهم حجاب و پوشش و نادیده گرفتن این تخلفات و جرائم به بهانه اولویت داشتن مبارزه با فساد اقتصادی هستند، واقعاً به این اولویت‌بندی و استدلال ایمان دارند یا برای به حاشیه راندن ماجرا و ایجاد شبهه به این مثلاً استدلال دامن می‌زنند؟! این افراد می‌توانند با این استدلال خواستار رها کردن تخلفات دیگر در جامعه شوند؟ به عنوان مثال؛ با این منطق می‌توانند مدعی شوند که به جای حساسیت بر روی مقابله با رانندگان خاطی و بی‌ملاحظه، یا برخورد با موضوع خانمانسوز اعتیاد و هر مسئله خسارت‌بار برای مردم و جامعه بهتر است به مفاسد اقتصادی پرداخت؟!
نکته دیگر این است که اساساً چرا باید به بهانه یک اولویت‌بندی غیر مستند و موهوم، برخورد با یک سری از تخلفات و آسیب‌ها تعطیل یا معطل شود؟ آیا اگر با بی‌حجابی برخورد نشود دیگر شاهد مفاسد اقتصادی نخواهیم بود؟ آیا اگر با راننده خاطی که با عبور از چراغ قرمز جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازد برخورد نشود مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود؟ 
از این‌ها گذشته؛ درخصوص نظر آن عده‌ای که معتقدند مبارزه با مفاسد اقتصادی همچون دزدی یا اختلاس بر مبارزه با بی‌حجابی و هنجارشکنی در پوشش اولویت دارد باید گفت آیا اختلاس فقط در مسائل مالی است؟ آیا ربایش سرمایه‌ای بسیار ارزشمند که اساس جامعه و خانواده‌ها بر آن استوار است کمتر از ربایش اسکناس و سرمایه مادی است؟
در توضیح چیستی این سرمایه باید گفت؛ علاوه‌بر تاکیدات شرع مقدس اسلام بر حجاب و عفاف و به تبع آن توجه قانون در کشورمان به این موضوع، هر عقل منصف و فطرت صحیحی بر اینکه رها بودن جاذبه‌های زن و مرد در جامعه و بی‌قید و بند بودن روابط آنها تهدید بزرگی برای کانون خانواده و آسیب به اجتماع است صحه می‌گذارد.
گذشته از اینکه حجاب و پوشش درست و رفتار عفیفانه تنها مختص زن‌ها نیست و مردها نیز در این خصوص بر اساس شرع و عرف و عقل و فطرت تکالیف و هنجارهایی دارند، نمی‌توان منکر این شد که با توجه به ویژگی‌های آفرینش و جاذبه‌های ظاهری بیشتر، تکالیف و چارچوب ویژه‌تری برای حضور زنان در سطح جامعه دیده شده است که همان‌طور که گفته شد به دلایل مختلف قابل اثبات و توضیح و تفسیر است.
این آفرینش و ویژگی‌های خاص که منجر به گرایش مردان به زنان می‌شود، چیزی است که خداوند متعال در فطرت انسان تعبیه کرده تا به واسطه آن زمینه و تمایل به تشکیل خانواده پاک و در چارچوب اخلاق و تعهد و در نتیجه رشد روحی و معنوی انسان‌ها و جوامع بشری بیشتر شود.
نگاهی به احکام و تکالیف مربوط به حجاب نیز مبین این مسئله است که دستور به حجاب مربوط به زمان حضور زنان در اجتماع است، این یعنی اسلام با حضور هدفمند و ضروری زنان از جمله تحصیل علم، تفریح و... در عرصه اجتماع مخالفتی ندارد و البته این حضور را منوط به رعایت حدود و چارچوب در روابط و رعایت صحیح پوشش می‌داند وگرنه رعایت این دستورات و احکام در منزل یا در بین محارم و اعضای خانواده با این شکل نیاز نیست.
حال اگر زنانی بدون توجه به احکام حجاب و رعایت صحیح الزامات پوشش و ارتباطات صحیح در جامعه حاضر شوند و مردان بدون محدودیت با زنان بی‌حجاب مواجه شوند می‌توان منکر این مسئله شد که طبیعت و نظم صحیح در روابط زنان و مردان دچار اختلال می‌شود؟ طبیعی است که اولین آسیب این شرایط به خانواده‌ها و روابط زوجین وارد می‌شود چرا که وقتی توجه مردان در بیرون از کانون خانواده به مشاهده و خدای نکرده نگاه آلوده و لذت‌جویی حرام عادت کند و نیاز و گرایش به جنس مخالف به جای چارچوب خانواده در کوی و برزن پاسخ داده شود و بازار مقایسه و... ذهن‌ها را درگیر کند، روابط زوجین پس از مدتی به سردی می‌گراید موضوعی که با منطق علمی و ارزش‌های جوامع مختلف قابل اثبات است. 
حال کسانی که مدعی اولویت داشتن برخورد با اختلاس و دزدی هستند باید پاسخ دهند که آیا ربودن تمرکز و مهر و محبت و عاطفه یک زوج که سرمایه اصلی و مقوم زندگی مشترک آنهاست و باعث سرد شدن روابط در کانون خانواده می‌شود توسط زنان بی‌حجاب و بد‌پوششی که شاید خودشان هم متوجه اثر کارشان نیستند و به احتمال قریب به یقین راضی به این خسارت هم نیستند کمتر از اختلاس اقتصادی است؟ 
 آیا ایجاد احساس بی‌نیازی به ازدواج در جوانان و خفه کردن گرایش فطری پاکی که زمینه‌ساز تشکیل خانواده است به واسطه رواج بی‌حجابی و هنجارشکنی در پوشش و روابط خطا گناه کوچکی است؟
بر هم زدن تمرکز و اخلال در ذهن و توانایی‌های دانش‌آموزان و دانشجویان به واسطه بی‌توجهی به قوانین حجاب و پوشش، آن هم در کلیدی‌ترین و سرنوشت‌سازترین سال‌های عمر آنها کمتر از یک پرونده فساد اقتصادی است؟ از طرفی به حراج گذاشتن ثروت بی‌نظیر گوهر وجودی و سرمایه غیر‌قابل ارزشگذاری یک زن یعنی حیا و عفتی که می‌توانست سرمایه او در تشکیل یک زندگی مشترک پاک و انسان‌ساز باشد در خیابان و پای نگاه هوس‌بازان، در نهایت بیشترین خسارت را برای خود او به ارمغان خواهد آورد. 
عده‌ای نیز با تکیه بر کلمه جذاب آزادی، بدون توجه به معنی حرفشان می‌گویند بر اساس اصل آزادی، هر کس می‌تواند بدون حجاب و با پوشش دلخواه در جامعه حاضر شود! این افراد البته نمی‌گویند که در صورت پذیرفتن این ادعا، حد توقف این آزادی و رفتار بر اساس دلبخواه کجاست؟ آیا با این شرایط یک فرد می‌تواند برهنه در جامعه حاضر شود و کسی نتواند به بهانه اصل آزادی متعرض وی شود؟ البته در سکولارترین و بی‌دین‌ترین کشورهای غربی هم برای پوشش آزادی مطلق وجود ندارد و در جوامع مختلف برای حضور در دانشگاه و مدرسه یا در محل کار و اماکن عمومی هیچ کس حق ندارد هر آن‌طور و با هر سطح پوششی که دوست دارد حاضر شود. مدعیان آزادی با این تعریف و منطق می‌توانند مدعی شوند که آن کس که از چراغ قرمز هم عبور می‌کند، یا در ملاء عام مواد مخدر مصرف یا توزیع می‌کند هم آزاد است و آیا از نظر آنها این آزادی ظلم به بقیه نیست؟
واقعیت آن است که تجربه حداقل صد سال غرب و کشورهای دنباله‌رو آنها در حوزه پوشش و آزادی در روابط، بزرگ‌ترین سند و تجربه‌ایست که هشدارها درخصوص مسئله بی‌حجابی و عفت‌زدایی از جامعه ما را می‌توان به آن ارجاع داد.
راهی که غرب در یک قرن گذشته در مسیر حیازدایی و زیر پا گذاشتن حجابی که زنها در آن کشورها در قرون گذشته داشتند کار را به جایی رسانده است که مثلا ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید: «زنان بیشتر و بیشتر از ترس اینکه مورد حمله و تعرض قرار بگیرند، دیگر جرأت سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی را ندارند. ما قصد داریم حضور پلیس در حمل‌ونقل را دو برابر کنیم، به ویژه در زمان‌هایی که حملات بیشتر رخ می‌دهد.» یا نشریه «دیلی میل» از 6500 مورد تجاوز جنسی در بیمارستان‌های انگلیس گزارش می‌دهد!
خشونت و تعرض علیه زنان در کشورهایی همچون آمریکا نیز پدیده و خبری است که نمونه‌های فراوانی برای آن قابل ذکر است، از آزار جنسی زنان ورزشکار تیم ملی ژیمناستیک این کشور توسط مربیان مردشان تا پرونده‌های متعدد تجاوز در ارتش آمریکا و... نابودی کانون خانواده در این کشورها هم حکایت خود را دارد.
البته امروز در غرب به واسطه شبکه‌های شیطانی و ترویج تفکرات خطرناک، برخی از مرحله دین‌زدایی عبور کرده و به مرحله تاریک و وحشتناک انسانیت‌زدایی رسیده‌اند که ترویج انبوه رفتارهای زشت و غیر‌انسانی همچون همجنسگرایی یک نمونه آن است.
بی توجهی به تجربه‌ای که غرب پیش‌روی ما قرار داده است و خدای ناکرده ساده‌انگاری درخصوص مسئله عفاف و حجاب از سوی مردم، مسئولین و هر شخص و مجموعه‌ای که امکان و توان برای اثرگذاری مثبت دارد و انفعال در برابر نقشه دشمن برای خلع سلاح مزیت دینداری و حاکمیت حیا و عفاف در جامعه اسلامی ما خطایی نابخشودنی است.
از این منظر در کنار لزوم توجه به مسئله فرهنگی و ارتقاء سطح آموزش به روز و جذاب در انتقال مفاهیم ارزشی، باید با مصادیق ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی و «اختلاس‌گران کف خیابان» برخورد مناسب و بازدارنده صورت گیرد.
عباس شمسعلی

+ نوشته شـــده در سه شنبه 102/3/30ساعــت 6:25 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:احادیث نورانی از امام جواد علیهالسلام 1- عزّت مؤمن

احادیث نورانی از امام جواد علیه‌السلام 

م.

 

1- عزّت مؤمن در بى‌نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است.

2- هر که به خواستگارى دختر شما آید و به تقوا و تدیّن و امانتدارى او مطمئن مى‌باشید با او موافقت کنید، وگرنه سبب فتنه و فساد بزرگى بر روى زمین خواهید شد.

3- هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در [عِقاب]آن شریک است.

4 تواضع و فروتنى زینت‌بخش علم و دانش است، ادب  و اخلاق نیک زینت‌بخش عقل است، خوش‌رویى با افراد زینت‌بخش حلم و بردبارى است.

5- امر به معروف و نهى از منکر دو مخلوق الهى است، هر که آن‌ها را یارى و اجرا کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مى‌گیرد و هر که آن‌ها را ترک و رها گرداند، مورد خذلان و عِقاب قرار مى‌گیرد.

6- هر که قبر پدرم را در طوس زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد.

7- سه خصلت جلب محبّت مى‌کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم‌دردى در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

8- شرایط پذیرش توبه چهار چیز است: پشیمانى قلبى، استغفار با زبان، جبران کردن گناه نسبت به همان گناه و تصمیم جدى بر اینکه دیگر مرتکب آن گناه نشود.

9- هرکس قبر عمّه‌ام ـ. حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها ـ. را [با علاقه و معرفت]در قم زیارت کند، اهل بهشت خواهد بود.

10- سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خداى متعال است:

1. نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن؛

2. اهل تواضع کردن و فروتن بودن؛

3. صدقه و کارهاى خیر بسیار انجام دادن.

11- انجام‌دهنده ظلم، کمک‌دهنده ظلم و کسى که راضى به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود.

چهل حدیث نورانی از امام جواد علیه‌السلام

12- تواضع و فروتنى زینت‌بخش حسب و شرف، فصاحت زینت‌بخش کلام، عدالت زینت‌بخش ایمان و اعتقادات، وقار و ادب زینت‌بخش اعمال و عبادات؛ و دقّت در ضبط و حفظ آن، زینت‌بخش نقل روایت و سخن است.


+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/3/29ساعــت 6:15 عصر تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:کلمه رمز بنفرحان در تهران (یادداشت روز) روابط ایر
 
 
روابط ایران و عربستان پس از 87 ماه که به طور یک‌جانبه از سوی ریاض قطع شده بود به یکباره و با سرعت به سمت بازگشایی رفت. سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران پس از حدود ده روز از بازگشایی مراکز دیپلماتیک ایران در ریاض و جده بیانگر آن است که توافقات پکن و جدول زمانی اجرای آن پیش رفته است. در همان حال در اظهارات «فیصل بن فرحان» در تهران دو کلیدواژه وجود داشت؛ «همکاری در زمینه امنیت دریایی» و «عاری‌‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی» که البته می‌توان این‌ها را در دو کلمه «امنیت پایدار» جمع کرد. درخصوص موضوع روابط ایران و عربستان و آنچه در بیان وزیر خارجه عربستان سعودی آمد، گفتنی‌هایی وجود دارد: 
1- روابط تهران - ریاض در چهار دهه گذشته در دو مقطع دستخوش تنش گردید؛ یک مقطع سال 1366 و پس از فاجعه کشتار زائران بیت‌الله‌الحرام و یک مقطع هم پس از وقوع جنگ میان عربستان و یمن بود که جمع این دو مقطع حدود ده سال می‌شود در بقیه موارد روابط 
دو کشور برقرار بوده و اینک ما دوباره به فصل برقراری روابط رسیده‌ایم. تأثیرات برقراری روابط ایران و عربستان بر محیط داخلی دو کشور و بر منطقه و سطح بین‌الملل را می‌توان با نگاه به 30 سال روابط سیاسی آن در عصر جمهوری اسلامی و ده‌ها سال پیش از آن ‌اندازه‌گیری نمود. البته در این میان ممکن است این تأثیرات با لحاظ شرایط زمانی ضریب بخورد ولی به هر حال یک «پدیده» و امر ناشناخته‌ نخواهد بود. 
2- روابط دو کشور با «درخواست خاص» ریاض از سر گرفته شده و البته با استقبال فوری تهران هم مواجه گردیده کما اینکه ایران 
طی سال‌های گذشته بر بازگشایی روابط تأکید داشته است. گفت‌وگوهای بین دو کشور طی حدود سه سال گذشته در قالب «مذاکرات بغداد» با درخواست عربستان برای بحث درباره یمن و با میزبانی عراق شکل گرفته و در ادامه به گفت‌وگوهای بدون میزبان تبدیل گردیده و دو کشور مسلمان به طور مستقیم وارد مباحث شده‌اند و این یک علامت بسیار خوب و بیانگر پایداری روابطی است که در مرحله جدید باز طراحی شده است. گفت‌وگوی مستقیم مورد علاقه جمهوری اسلامی است در عین اینکه استفاده از ظرفیت دوستان دیگر برای حل یک مسئله هم مورد اهتمام تهران می‌باشد. گفت‌وگوی بدون میزبان مورد استقبال ریاض هم هست؛ چه اینکه دولت عربستان سعودی جایگاه خود را در یک ارتفاعی تعریف کرده که وجود میانجی در مذاکرات دوجانبه‌اش یک خلل به حساب می‌آید. ریاض در موضوع باز‌سازی روابط سیاسی با تهران بیش از سایر موارد روی وجود میانجی به‌خصوص آنکه عرب باشد، حساس بود. در مذاکرات پکن هم عربستان تمایلی به وجود میزبان در مذاکرات نداشت. 
3- بن فرحان در اظهارات خود در تهران ضمن آنکه مطالبی راجع به اهمیت روابط تهران - ریاض و آثار منطقه‌ای آن بیان نمود، 
از دو کلیدواژه حساس استفاده کرد و در واقع خواست دلیل بازگشایی روابط با ایران را توضیح دهد؛ آنچه وزیر خارجه عربستان به طور ضمنی در بیان خود آورد، اهمیت ویژه‌ای دارد، خواه دلایل اصلی باشند یا نباشند. بیان فیصل بن فرحان ناظر بر این است که شرایط محیطی، عربستان را به بازگشایی روابط کشانده است. این البته بیان دیپلماتیک مناسبی نیست و بوی انفعال از آن جاری است. شاید هم این بیان برای آرام‌‌سازی فضای ذهنی مخالفان بازگشایی روابط با تهران یعنی دولت ایالات متحده و رژیم ‌اشغالگر صهیونیست، صورت گرفته است که در این صورت توأم با دو پیام است؛ یک پیام که جنبه عملیاتی دارد، این است که عدم رفع مشکل ناشی از افزایش قدرت ایران برای عربستان از سوی آمریکا، ریاض را به چاره‌جویی کشانده و پیام دیگر که جنبه تبلیغاتی دارد این است که این بازگشایی در چارچوب سیاست مشترک ریاض - واشنگتن صورت گرفته و در تعارض با راهبردهای امنیتی آمریکا در منطقه نیست!
4- دو کلیدواژه فیصل بن فرحان یعنی «امنیت دریایی» و «عاری‌‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی» در فضای گسترش توانایی‌های نظامی و هسته‌ای ایران در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، دارای معانی خاص می‌باشد و نیاز به مرور این دو موضوع دارد؛ ریاست‌جمهوری بایدن با این وعده شروع شد که آمریکا در صورت پیروزی او به برجام باز می‌گردد و این موضوع به طور خاص مورد قبول عربستان سعودی نبود، چرا که امتیازی مهم - از حیث ‌پرستیژی و نه کارکردی - برای ایران به حساب می‌آمد، بازگشت آمریکا به برجام در عین حال محدودیت‌های موقتی را متوجه ایران می‌کرد و آمریکا را قادر به استفاده از مکانیسم ماشه می‌نمود که این برای عربستان مطلوب بود، اما اثر قطعی و ضمناً درازمدت هم نداشت و شرایط را برای ریاض در ‌هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد. اما در عمل چه اتفاقی افتاد؟ آمریکا به برجام بازنگشت، موضوع اولویت‌دار دیگری- جنگ اوکراین - آمریکا و اروپا را درگیر کرد و دامنه شکست پی‌در‌پی اوکراین از روسیه، آمریکا و شرکای آن در این جنگ را در وضعیت بازنده قرار داد و در این میان با طرح شدن موضوع ورود پهپادهای ایرانی به جنگ اوکراین، 
بیم برخی از کشورهای منطقه را پررنگ‌تر کرد تا رسید به ورود موشک ‌هایپرسونیک فتاح به چرخه قدرت نظامی ایران. بنابراین همه علامت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از تغییر فضا حکایت می‌کردند. جنگ اوکراین به عنوان یک شاخص در عرصه رقابت‌های ژئوپلیتیک جهانی و حرکت توقف‌ناپذیر نظامی ایران به عنوان یک شاخص در عرصه رقابت‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای، تکلیف خیلی از موضوعات را مشخص می‌کند و این را همگان درک می‌کنند. 
نکته دوم بحث هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی است. البته ادبیات عاری‌‌سازی منطقه از سلاح کشتار جمعی بیش از دیگران ادبیات ایران بوده و در 40 سال گذشته، هیچ‌‌کس به ‌اندازه ایران از آن استفاده نکرده است و این هم واضح است که «آدرس سلاح‌های کشتار جمعی منطقه کجاست». طرح موضوع ضرورت عاری‌‌سازی منطقه از سلاح کشتار جمعی از سوی بن فرحان در تهران ‌اشاره‌ای به رژیم اسرائیل ندارد. 
کما اینکه در همین روزها شاهد اظهارات بعضی مقامات آن در عادی‌‌سازی یا علنی‌‌سازی رابطه با تل‌آویو بودیم، بدون آنکه در آن به وجود سلاح هسته‌ای اسرائیل ‌اشاره‌ای آمده باشد. در همان حال همه از جمله عربستان به‌طور قطعی می‌دانند که در ایران اراده‌ای برای ساخت سلاح کشتار جمعی وجود ندارد. پس چرا وزیر خارجه عربستان در تهران از ضرورت خلع سلاح هسته‌ای صحبت کرد؟ اظهارات بن فرحان می‌تواند یک اسم رمز هم باشد و به رژیم اسرائیل ربط داشته باشد. اما چه ربطی؟ 
همه می‌دانیم که رژیم صهیونیستی از حیث تهدیدات داخلی و خارجی در چه وضعیتی قرار دارد. هم‌اینک حدود 70 درصد نیروهای اصلی ارتش - و به‌طور کلی 50 درصد نیروهای اصلی و غیراصلی ارتش - در کرانه باختری که رژیم آن را خرمن در حال ‌اشتعال می‌داند، درگیر شده و توجه فلسطینی‌ها و جبهه مقاومت هم به سمت آن معطوف گردیده است. همین چند روز پیش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با آقای «زیاد النخاله» و چند نفر دیگر از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، روی اهمیت تحولات کرانه باختری تأکید و خاطرنشان کرد «اقتدار روزافزون گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، کلید اصلی به زانو درآوردن دشمن صهیونیستی است». در این معادله، طرف فلسطینی، سلاح کرانه را دارد و طرف اسرائیلی سلاح اتمی و کاملاً پیداست که رژیم اسرائیل نمی‌تواند از سلاح اتمی برای حل مشکل خود در مواجهه با فلسطینی‌ها استفاده کند و این در حالی است که سران مستاصل این رژیم در یک جمع‌بندی غلط، ایران و نه فلسطینی‌ها را عامل مشتعل شدن کرانه به حساب می‌آورند. اظهارات فیصل بن فرحان در تهران می‌تواند این‌گونه ترجمه شود که رژیم از طریق وزارت خارجه عربستان این پیام را به تهران منعکس کرده که حاضر به معاوضه بمب با کرانه است یعنی اگر ایران قول دهد کرانه را آرام می‌کند، اسرائیل درباره سلاح هسته‌ای خود آماده مذاکره می‌شود. این گمانه‌زنی است و در عین حال می‌تواند واقعیت هم داشته باشد، چه اینکه جای بحث از کنترل سلاح کشتار جمعی که تهران نیست. این بحث در منطقه ما یک مرجع ضمیر بیشتر ندارد و آن هم رژیم نامشروع اسرائیل است. اما این معادله مدنظر ایران نیست، ایران خود رژیم صهیونیستی را
یک موجودیت کشتار جمعی می‌شناسد، نه سلاح هسته‌ای آن را و در همان حال ‌اشتعال کرانه باختری یک ‌اشتعال دستوری و درخواستی نیست، بلکه محصول سیاست‌های ضدانسانی خود رژیم صهیونیستی و سرکوب پی‌در‌پی فلسطینیان و نادیده گرفتن حقوق آنان است. بله بن فرحان درست می‌گوید سلاح کشتار جمعی رژیمی که به هیچ تعهدی پایبند نیست و در همان حال خود را مستظهر به پشتیبانی دولت‌های آمریکا و اروپا می‌داند و با سکوت اغلب دولت‌های عربی هم همراهی می‌شود، یک خطر واقعی است. 
سعدالله زارعی

+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/3/29ساعــت 5:9 عصر تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:کلاس درس «سیاست خارجی» برای مدعیان اصلاحات (یادداشت ر

 

به عقیده صاحب‌نظران روابط بین‌الملل، سیاست خارجی منطقه‌ای و ارتقای روابط با همسایگان، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش سیاست خارجی هر کشور را تشکیل می‌دهد؛ چرا که به شکل مستقیمی دربردارنده منافع و به‌خصوص امنیت آن کشور است. یکی از نقاط قوت کارنامه دولت سیزدهم در حدود 2 سال اخیر، «دیپلماسی پویا» و از جمله توجه ویژه به سیاست خارجی منطقه‌ای است. به این موارد توجه کنید:
1- روز گذشته «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در سفر به تهران با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد. فرحان در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان تاکید کرد:«همکاری با ایران، به سود منطقه و جهان اسلام است.»
این سفر پس از توافق اخیر ایران و عربستان انجام شد. چندی پیش «میشل پااُل» خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه در بیت‌المقدس گفته بود:«رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که توافق ایران و عربستان و این وضعیت جدید، یک سیلی واقعی به گوش آمریکا و اسرائیل است.»
رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز پیش از این در مطلبی نوشت: «توافق ایران و عربستان پیش از هر چیز بیانگر بی‌اعتمادی به رهبری آمریکاست. تصمیم ریاض برای از سرگیری روابط با تهران، به منزله تف ‌انداختن بر صورت اسرائیل است.» «استفان والت» استاد دانشگاه‌‌ هاروارد نیز اواخر سال گذشته در مقاله‌ای در «فارن‌پالیسی» نوشت:«توافق ایران و عربستان سعودی، یک زنگ هشدار برای آمریکا است.»
همچنین «ربکا کوفلر» رئیس‌موسسه مشاوره دکترین و استراتژی و افسر سابق سازمان جاسوسی آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته بود:«توافق تهران و ریاض، یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده تغییرات ژئوپلیتیک در حال وقوع در جهان است.»
2- در روزهای گذشته دولت سیزدهم، یک میلیارد و 600 میلیون دلار بدهی گازی دولت روحانی به ترکمنستان را پرداخت کرد. این بدهی به دلیل قصور و تقصیرها در زمان وزارت زنگنه ایجاد شده و روابط دو کشور را مختل کرده بود. پیش از این نیز در دولت آقای رئیسی قرارداد سوآپ گازی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران، امضا و اجرا شد. این قرارداد ضمن ارزآوری برای کشور و شکستن تحریم‌ها، رفع مشکل گازی استان‌های شمالی در فصل سرما را نیز در پی داشت.
3- در دولت سیزدهم روابط ایران و قطر وارد فاز جدیدی شد. ایران و قطر در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان- میدان گازی پارس جنوبی(با ظرفیت ذخیره حدود 51 تریلیون مترمکعب گاز)- سهیم هستند و این مولفه، فرصت ویژه‌ای را در حوزه انرژی در اختیار دو کشور قرار می‌دهد. ایران و قطر همچنین حدود 270 کیلومتر مرز آبی(دریایی) مشترک با یکدیگر دارند.
علاوه‌بر این، با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که در همسایگی با کشورهای واردکننده گاز قرار گرفته است، این فرصت در اختیار کشورمان قرار گرفته است که با استفاده از ظرفیت خط لوله سراسری و صادراتی، نسبت به صادرات، سوآپ و یا ترانزیت گاز قطر از مسیر خود اقدام کند و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شود. سوآپ گاز قطر از مسیر ایران، مقصدهای متنوع و متعددی را شامل می‌شود؛ از ترکیه و برخی کشورهای اروپایی تا هند و پاکستان و چین و کشورهای شرق آسیا.
نکته قابل تأمل و البته قابل تأسف این است که این موقعیت بسیار مهم در دولت قبل مورد غفلت قرار گرفته و به هیچ عنوان به آن توجه نشد. آخرین سفر رئیس‌جمهوری ایران به قطر به شهریور 1389 برمی‌گردد. به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور سابق هیچ سفری به دوحه انجام نداد و این تنها یکی از مصادیق فرصت‌سوزی در 8 سال حضور مدعیان اعتدال و اصلاحات در دستگاه دیپلماسی کشور است.
4- در اواخر اردیبهشت سال جاری، رئیس‌جمهور محترم کشورمان به سوریه سفر کرد. این در حالی است که در دولت قبل، رئیس‌جمهور سابق حتی یکبار هم به سوریه سفر نکرد. در دولت مدعیان اعتدال و اصلاحات، با وجود مهیا بودن زمینه‌های همکاری اقتصادی با سوریه، از این فرصت به درستی استفاده نشد و فرصت‌سوزی‌های متعددی رخ داد.
این در حالی است که ایران چندین سال این فرصت را داشته است که با صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین صادرات کالا و بازار‌سازی برای محصولات ایرانی از این فرصت به خوبی استفاده کند. این مسئله از دستورکارهای اصلی سفر اخیر رئیس‌جمهور محترم کشورمان به سوریه بود. «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با این سفر در نشست خبری گفته بود:«باید بگویم که ایران و سوریه به تعمیق روابط خود ادامه می‌دهند که این نه تنها برای متحدان و شرکای ما و کشورهای منطقه، بلکه برای جهان به طور گسترده‌ای نگران‌کننده است.»
همزمان با اظهارنظر این مقام آمریکایی، «راز تزیمت» کارشناس صهیونیست در مطلبی نوشته بود: «سفر رئیسی به سوریه بیش از هر چیز برای انعقاد ده‌ها قرارداد همکاری اقتصادی امضا شده بین ایران و سوریه، انجام شد. این یعنی فرصت‌های مهم اقتصادی به نفع مردم ایران و سوریه.»
5- روز گذشته جناب آقای وحیدی، وزیر محترم کشور درخصوص وضعیت مرزهای مشترک ایران و افغانستان پس از درگیری‌های اخیر طالبان با مرزبانان کشورمان، گفت:«طالبان توجیه شده و مرزهای ما آرام و رفت و آمدها برقرار است.»
همزمان «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل گفت:«هماهنگی‌ها با طالبان جهت حضور کارشناسان ایرانی در محل سد کجکی انجام شده است. موافقت‌هایی صورت گرفته که متخصصان ما منطقه را ببینند و زمینه‌ساز شود برای این‌که ان‌شاءالله این آب رها شود» وی تاکید کرد که حقابه هیرمند در چارچوب معاهده ایران و افغانستان باید تأمین شود.
6- بهبود روابط با مصر، ایجاد بازارچه مشترک مرزی با پاکستان، تعمیق روابط با عمان و امارات و کویت و بحرین و همچنین تعمیق روابط با عراق، از جمله دیگر مصادیق تحول در سیاست خارجی در دولت رئیسی است.
7- یکی از علت‌های موفقیت دولت سیزدهم در دیپلماسی و از جمله سیاست خارجی منطقه‌ای، هم‌افزایی «میدان» و «دیپلماسی» بوده است. به عنوان نمونه، در یک بازه زمانی کوتاه، هم از موشک ‌هایپرسونیک فتاح رونمایی می‌شود، هم وزیر خارجه عربستان به ایران می‌آید، هم رئیس‌جمهور ایران به آمریکای لاتین(حیاط خلوت آمریکا) سفر می‌کند و هم آمریکا با عقب‌نشینی آشکار و ناامید از نتایج جنگ ترکیبی، با استیصال از دیپلماسی با ایران سخن می‌گوید.
8- روز گذشته خبرگزاری رویترز به استناد مؤسسه مشورتی SVB انرژی اعلام کرد که صادرات نفت ایران در ماه می ‌یا همان اردیبهشت، به یک میلیون و 930 هزار بشکه در روز رسیده است. رویترز اعلام کرده بر اساس داده‌های کشتیرانی، در شرایط محدودیت تولید برخی کشورها، تولید و صادرات نفت ایران در سال 2023 رکوردهای جدیدی را شکسته است.
همچنین بلومبرگ گزارش داد که ایران در حال حاضر بیشترین میزان نفت خام در 5 سال گذشته را صادر می‌کند. به گزارش این رسانه بین‌المللی، حضور مجدد ایران در صحنه ژئوپلیتیک تقویت شده و در عین حال خطراتی را برای بازار شکننده جهانی نفت خام ایجاد کرده است.
بنابر گزارش‌های منتشر شده، سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم در مقایسه با مدت مشابه فعالیت دولت قبل حدود 85 درصد رشد داشته که تقریباً 2 برابر دوران اوج برجام است.
9- این‌ها همه یک کلاس درس بزرگ برای مدعیان اصلاحات و اعتدال است. همان جماعتی که با ادعای تسلط بر زبان دنیا، تحریم‌ها را 2 برابر کرد و در صنعت هسته‌ای بتن ریخت و با شرطی‌سازی اقتصاد، خسارت‌های هنگفتی به کشور و مردم تحمیل کرد.
در دولت قبل، سیاست خارجی به دیپلماسی برجامی تقلیل پیدا کرد، تا جایی که عملا سیاست خارجی در روابط با سه چهار کشور معدود غربی خلاصه شد، آن هم نه از موضع برابر بلکه از موضع انفعال و حقارت. به‌ همین‌ دلیل دیگر جنبه‌های سیاست خارجی و به‌ویژه سیاست خارجی منطقه‌ای و همسایگان به شدت مغفول ماند.
روزنامه زنجیره‌ای شرق- 29 تیر 1400- در یادداشتی به قلم یکی از دیپلمات‌های سابق در نقد سیاست خارجی دولت قبل نوشته بود:«دولت روحانی... روابط دوجانبه با کشورها و به‌خصوص همسایگان را... تعطیل کرد و به تعبیر مخالفانش سیاست خارجی کشور را به زلف برجام گره زد...دولت روحانی در سیاست خارجی... از دو ابراولویت «اقتصادی» و «همسایگان» سخن گفت که در عرصه عمل به‌اندازه سر سوزنی اجرایی نشد.»
رهبر معظم انقلاب- 1 فروردین 1394- در جمع پرشور مردم در حرم مطهر امام رضا(ع) فرمودند:«می‌گویند سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرت‌های مستکبر را در بخش‌های گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند... امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است.»
مسعود اکبری


+ نوشته شـــده در یکشنبه 102/3/28ساعــت 6:50 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:فشار هوشمند چگونه به التماس ختم شد؟(یادداشت روز)
 
 
1) دولت آمریکا در دهه اخیر و در موضوع جنگ ترکیبی علیه ایران، چگونه فکر می‌کرد اما در واقعیت، با چه چیزی رو به رو شد؟ تصور آنها این بود که تصاعد تحریم‌ها و آشوب‌افکنی همزمان، به‌مثابه دو اهرم هم افزا، دائما توانمندی‌های ایران را تحلیل می‌برد و به براندازی یا تسلیم ایران در پای میز مذاکره می‌کشاند. روزنامه نیویورک تایمز تیر ماه 1394، برجام را موفقیت بزرگ دولت اوباما با «غلاف خالی از اسلحه» خواند. روند نامتوازن برجام، دولت اوباما را به طمع ‌انداخت تا پس از گرفتن امتیازات نقد، تحریم‌ها را برخلاف تعهدش گسترش دهد. انفعال دولت روحانی همچنین، به ترامپ جرات داد تا با خروج از توافق، گروکشی بیشتری انجام دهد. فدریکا موگرینی می‌گوید روحانی به او اطمینان داد که حتی در صورت خروج آمریکا، در توافق بماند و تعهداتش را انجام دهد. ترامپ تصور می‌کرد با فشار جدید، دولت ایران پای مذاکرات می‌رود و امتیازات بیشتری می‌دهد.
2) بایدن و مشاورانش هم، امیدوار به امتیاز‌گیری فرابرجامی بودند و از برجام پلاس سخن می‌گفتند. او گفته بود: «فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورد. سیاست‌های ترامپ باعث نزدیک‌تر شدن روسیه و چین به ایران شده و روابط فرا آتلانتیک را متزلزل کرده است. روش‌هاى زیرکانه‌تر و هوشمندانه‌تری هم براى سخت‌گیرى علیه ایران وجود دارد». او اذعان داشت فشار حداکثری ترامپ دچار شکست فاحش شده، و در عین حال، آرزو می‌‌پروراند که ایران را به واگذاری امتیازات بیشتر در قالب توافق برجام‌ پلاس مجبور سازد. اما یک دهه پس از زمزمه برجام و بلاهایی که آمریکا بر سر توافق آورد، روند تحولات کاملا خلاف میل آمریکایی‌ها پیش رفته است.
3) آنها حاضر نشدند تضمین‌های معتبر برای لغو تحریم‌ها و عدم تکرار عهدشکنی بدهند و حالا ناامید از بازگشت بدون هزینه به برجام، در پی توافقی هستند که از سرعت پیشرفت‌های ایران بکاهد. دولت آمریکا به ویژه پس از شکست اغتشاشات، میانجی‌های متعددی را نزد مقامات ایرانی فرستاده و ضمنا درخواست مذاکره با وساطت عمان را داشته است. ظرف چند هفته اخیر، محافل رسانه‌ای مانند نیویورک‌تایمز، وال‌استریت ژورنال، اکسیوس،‌ هاآرتص، میدل‌ایست‌آی و...، گزارش‌هایی را مبنی بر نزدیکی توافق منتشر کرده‌اند که تکذیب شده و با این وجود، درست از آب درآمده است. چنان که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با یک هفته تاخیر؛ دسترسی ایران به 3 میلیارد دلار از وجوه خود در عراق را تایید کرد.
4) آمریکا از یک سو ناچار و نیازمند توافق است و از سوی دیگر، سعی می‌کند تا حد ممکن، از تاثیرات روانی توافق به نفع ایران بکاهد. برای آمریکا، سنگین و دردناک است که در دنیا گفته شود آزادی بالغ بر 21 میلیارد دلار از درآمد‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را «بدون توقف برنامه هسته‌ای ایران طبق برجام»، پذیرفته است. روز گذشته، متیو میلر سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا، ضمن تکذیب گزارش نیویورک تامز گفت: «برای بازگرداندن شهروندان تلاش می‌‌کنیم؛ اما تا این لحظه توافق یا تفاهم یا هرچه اسمش را می‌‌گذارید حاصل نشده است». این چندمین تکذیبیه درباره خبرهایی است که نه طرف ایرانی، بلکه رسانه‌های آمریکایی و غربی منتشر می‌کنند. واکنش میلر، به این گزارش نیویورک‌تایمز (متعلق به دموکرات‌ها) است: 
«یک توافق غیررسمی و نانوشته در مرحله اجرای قریب ‌الوقوع 
قرار دارد. مقام‌‌های تهران پذیرفته‌اند در قبال آزادی پول‌های‌شان در عراق و کره جنوبی، غنی‌سازی را از 60 درصد بالاتر نبرند، و حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق، و فروش موشک و تجهیز تسلیحاتی روسیه را متوقف کنند.».
5) اما نیویورک‌تایمز تنها نشریه‌ای نبود که از عقب‌نشینی آمریکا خبر می‌داد؛ چنان‌که خبرگزاری بلومبرگ نوشت: «ایران و آمریکا، به توافق غیررسمی نزدیک شده‌اند. مارک فیتزپاتریک از مقامات سابق وزارت خارجه گفت مقداری دیپلماسی در جریان هست و حداقل یک آتش‌بس برقرار خواهد شد تا تنش‌ها تشدید نشود. آمریکا در مرحله اول طرح، تمهیداتی را برای امکان پرداخت 2/7 میلیارد بدهی عراق به ایران انجام داده و انتظار می‌رود معافیت مشابهی برای 7 میلیارد دلار بدهی کره جنوبی به ایران اتخاذ شود و در ازای آن، سه زندانی آمریکایی آزاد شوند. دیپلمات ارشد ایران، ماه مارس اعلام کرده بود دو کشور در آستانه تبادل زندانیان هستند». ‌اشاره بلومبرگ به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران است که گفت «از ماه مارس از طریق 
یک واسطه، توافق مکتوبی درباره تبادل زندانیان به امضا رسیده و نماینده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده، اما به بهانه‌های مختلف، از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است. در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌ غیرمستقیم برای به‌روزرسانی آن در جریان بوده است».
6) به جز نیویورک تایمز، خبرگزاری رویترز هم گزارش داده: «دولت آمریکا در حال تفاهم با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای و آزادی شهروندانش، در برابر آزادی بخشی از دارایی‌‌های ایران است». روزنامه ‌هاآرتص نیز نوشت: «برخی از مقامات اسرائیل می‌گویند مذاکرات ایران و آمریکا، جدی‌تر از آن چیزی است که گفته می‌شود. بایدن به دنبال تفاهمی است که نیازی به تایید به کنگره نداشته باشد. توافق، ظاهرا شامل توقف فرآیند غنی ‌‌سازی در سطوح بالا، در مقابل کاهش تحریم ‌ها و آزاد‌سازی 20 میلیارد دلار دارایی ایران در کره جنوبی، عراق و صندوق بین ‌المللی پول است». از سوی دیگر، منابع مطلع به پایگاه رسانه‌ای «اکسیوس» گفته‌اند: «طرح توافق موقت، شامل برداشتن برخی تحریم‌‌ها در ازای توقف غنی‌ سازی 60 درصد و برخی فعالیت‌‌های دیگر است». وزیر خارجه عمان هم می‌گوید: «ایران و آمریکا به حصول توافق برای تبادل زندانیان نزدیک شده‌‌اند. تا زمانی که آمریکا با حسن نیت جواب دهد، ایرانی‌ها هم مایل به انجام این کار هستند». پایگاه خبری اکسیوس، دو هفته قبل از سفر مشاور ارشد بایدن به عمان، جهت بررسی امکان توافق با ایران خبر داده بود.
7) ناظران اتفاق‌نظر دارند که مذاکرات دوره اخیر، تفاوت جدی با مذاکرات گذشته پیدا کرده است. ایران به ویژه در سه سال اخیر و مقارن با روی کار آمدن مجلس و دولت انقلابی، اقدام به افزایش چشمگیر منابع قدرت سیاسی، اقتصادی، دفاعی‌، دیپلماتیک و هسته‌ای خود کرده است. گسترش چتر دیپلماسی اقتصادی و موفقیت‌های منطقه‌ای، همگی بدون برجام و FATF به دست آمده است. ایران همچنین در هفت فصل متوالی، رشد اقتصادی پیوسته داشته و در یک سال اخیر، رشد 4/8 درصدی را تجربه کرده است. برجام، به مفهوم زنجیری بر پای ایران، سال‌هاست که مرده و دیگر با آن شکل نامتوازن احیا نخواهد شد. آمریکا با وجود قانون اقدام راهبردی مجلس و گسترش برنامه هسته‌ای ایران در سطح غنی‌سازی 60 درصد، چاره‌ای جز مذاکره و توافق نمی‌بیند. ایران امروز، برخلاف دولت قبل، عجله‌ای برای توافق (توافق بد/ توافق به هر قیمت) ندارد و صرفا دنبال توافق خوب (نقد/ تضمین شده/ معتبر) است.
8) واقعیت اقتدار ایران و تهیدستی آمریکا چنان روشن است که وبسایت شبکه دولتی انگلیس نوشت: «هیچ گزینه‌‌ای روی میز دولت آمریکا برای فشار علیه ایران باقی نمانده است. بسیاری از رسانه‌‌ها، هر روز خبر جدیدی از توافق قریب ‌الوقوع منتشر می‌‌کنند. با نزدیک شدن به موسم انتخابات آمریکا و آرام‌تر شدن خیابان‌‌های ایران، دولت بایدن می‌‌خواهد با دستیابی به توافقی موقت، مشکل ایران را به بعد از انتخابات موکول کند. گزینه‌های روی میز بایدن چیست؟ 
1- تحریم اقتصادی؛ به نظر نمی‌رسد دیگر چیزی برای تحریم باقی‌ مانده باشد. 2- فشار سیاسی؛ در دوران اوباما، ‌آمریکا توانست اغلب کشورها، از جمله چین و روسیه را در اعمال فشار با خود همراه کند. این روزها هیچ کشوری توان ایجاد چنین اجماعی را ندارد. 3- مشوق اقتصادی: مشوق اقتصادی، می‌‌تواند آزاد کردن دارایی‌های ایران و تعلیق یا رفع تحریم‌ها باشد. 4- حمله سایبری و پهپادی؛ سال‌‌هاست در پس پرده در جریان است؛ اما کاری از پیش نبرده. تنها چند ماه پس از استاکس‌‌نت، ایران توانست قابلیت‌های غنی‌‌‌سازی را باز‌‌سازی کند. 5- حمله نظامی؛ گرچه روی میز تمام رؤسای‌جمهور آمریکا بوده، اما هزینه آن، با توجه به اولویت‌های استراتژیک آمریکا، بیشتر از فوایدش است و اولویت‌های مهم‌‌تر آمریکا یعنی حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه و کنترل چین، تحت ‌تاثیر قرار می‌‌گیرند. در شرایط فعلی کم‌‌ هزینه‌‌ترین راه بایدن، کنترل سطح تنش‌ با ایران و نوعی توافق محدود است».
بقیه از صفحه 2
9) راهبرد ایران در حوزه هسته آنچنان که رهبر حکیم انقلاب به تازگی بیان کردند، «تجاری‌‌سازی و مردمی‌سازی مصارف برنامه هسته‌ای برای بهره‌مندی ملت ایران، تولید دست‌کم 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای»، در کنار تعامل با آژانس است. ایشان فرمودند: «توصیه‌ مؤکّد من این است که ارتباط و تعامل با آژانس را حفظ کنید؛ البتّه در چهارچوب مقرّرات پادمانی؛ زیر بار بیشترش نروید... از قانون مجلس که به نفع کشور و صنعت هسته‌ای است، تخطّی نشود... به طور خاص یک تعهّداتی در اسفند گذشته انجام گرفت، که [طبق] گزارشی که من دیدم، طرف مقابل به این تعهّدات عمل نکرده، ما عمل کرده‌ایم؛ طرف مقابل در این تعهّدات، آژانس است. یک توصیه‌ مهمّ دیگر: زیرساخت‌‌های موجودِ صنعتیِ هسته‌ای دست نخورد... ممکن است در یک زمینه‌هایی بخواهید توافق‌هایی بکنید؛ عیب ندارد، توافق کنید، امّا زیرساخت‌ها دست نخورد».
10) توافق موقت، به این معنا که به آمریکا اجازه دهد بدون جبران خسارت‌ها، مجددا عضو برجام شود و به مکانیسم ماشه آن دسترسی پیدا کند، هیچ مجوزی ندارد. 
بر‌ همین مبنا، نمایندگی کشورمان در سازمان ملل اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی به‌عنوان جایگزینی برجام، در دستور کار نیست». آمریکا و تروئیکای اروپایی با عهدشکنی، به ایران خسارت زده‌اند و برای احیای برجام، باید ضمن جبران این خسارت‌ها، تضمین معتبری برای لغو پایدار تحریم‌ها ارائه کنند. دولت آمریکا، امروز حتی نسبت به دو سال قبل خود هم در موقعیت به مراتب ضعیف‌تری قرار دارد. دولت اوباما موفق شده بود از طریق برجام، به تعطیلی یا تعلیق 95 درصد برنامه هسته‌ای ایران دست یابد و ضمنا اهرم‌های فشار تحریمی را حفظ کند و در پسابرجام، به گسترش تدریجی آنها اقدام کند. دولت ترامپ هم با خروج از برجام، خواستار تسلیم کامل ایران بود. حتی دولت بایدن در آغاز کار، با وجود انتقاد از ترامپ، اقدام او را فرصتی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران می‌دانست. اما حالا همین دولت، بر‌حسب گزارش رسانه‌های آمریکایی، از ایران می‌خواهد در ازای آزادسازی منابع مالی مسدود شده‌اش، از غنی‌سازی بیش از 60 درصد فراتر نرود (این سقف در برجام 3/5 درصد بود) و به حملات نیابتی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه و تجهیز نظامی روسیه ادامه ندهد. اکنون کارشناس بی‌بی‌سی می‌گوید «آمریکایی‌ها به غنی ‌سازی 60 درصدی فراتر از توافق برجام تن داده‌اند». و مایکل مک ‌کال، رئیس‌کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار می‌دهد «دولت بایدن، به ایران پاداش می‌‌دهد و نتوانسته از اهرم دیپلماتیک و بازدارندگی برای ممانعت از فعالیت‌‌های جمهوری اسلامی استفاده کند».
محمد ایمانی

+ نوشته شـــده در شنبه 102/3/27ساعــت 5:15 عصر تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:گزارش میدانی از ریزش قیمتها در بازار مسکن بررسیهای می
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در یک ماه گذشته روند نزولی 25‌درصدی داشته و این کاهش از سوی برخی مالکان تا 50 درصد هم می‌رسد.

بررسی‌های میدانی از بازار مسکن حکایت از کاهش 25 درصدی قیمت‌ها و تخفیف‌های جذاب فروشندگان دارد. برخی مالکان تا 50 درصد هم قیمت آپارتمان‌های خود را کاهش می‌دهند. ضمن اینکه برخی مشاوران املاک گفتند فاصله قیمت اعلامی و معاملاتی آپارتمان‌ها و املاک دیگر از 40 تا 100 درصد است.
داوود بیگی‌نژاد؛ نایب‌ رئیس ‌اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به ایرنا گفت: با توجه به اینکه دلالان و سوداگران نمی‌توانند از یک‌سو واحدهای خود را بفروشند و از سوی دیگر با توجه به اینکه از آینده مسکن بی‌اطلاع هستند دیگر نمی‌توانند واحدهای خود را احتکار کنند بنابراین اقدام به فروش واحدهای خود می‌کنند. با رشد عرضه‌ها، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتند و خریداران دارای قدرت انتخاب بیشتری هستند. بنابراین بازار امروز مسکن در دست مصرف‌کننده‌ها است.
کاهش تا یک میلیارد تومانی قیمت آپارتمان
در پردیس
ایرنا با استناد به بازدید میدانی از بنگاه‌های معاملات املاک در منطقه پردیس به نقل از مشاوران املاک مجاز فعال در این منطقه خبر داد که طی یک ماه گذشته قیمت آپارتمان در این منطقه 300 میلیون تا یک میلیارد تومان افت داشته است.
مشاوران املاک در پردیس گفتند؛ به عنوان مثال یک واحد آپارتمان با تمام امکانات به مساحت 105 متر مربع در فاز هشت پردیس که تا پیش از این حدود سه میلیارد و 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد به رقمی کمتر از سه میلیارد تومان کاهش یافته است.
همچنین اگر در اواخر سال گذشته، ارزش واحدی برای پیش‌فروش و روی خاک حدود دو میلیارد تومان بود این روزها با رقمی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان تا یک میلیارد و 400 میلیون تومان می‌توان آن را خریداری کرد. ضمن اینکه در برخی از واحدهای مسکن مهر تا رقم حدود یک میلیارد تومان کاهش نیز مشاهده می‌شود. این در حالی است که به گفته مشاوران املاک فعال در پردیس، عرضه بیشتر از تقاضا است و پیش‌بینی‌ها بر این است که روند افت قیمت مسکن در پردیس ادامه‌دار باشد. بیشترین افت ریزش قیمت در پردیس مربوط به فازهای 11، 5، 8 و 9 است.
دلایل کاهش قیمت مسکن
ایرج رهبر؛ رئیس ‌انجمن انبوه‌سازان تهران هفته گذشته از کاهش 20 درصدی قیمت مسکن به دلیل کاهش تقاضا خبر داد و افزود:‌ ‌به دلیل رکود حاکم بر بازار، قیمت مسکن 10 تا 20 درصد کاهش یافته است. در واقع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده‌‌اند.
با این‌حال کارشناسان گفتند که کاهش قدرت خرید مسکن به دلیل گرانی سرسام‌آور این کالا از دولت گذشته وجود داشت اما دلیل افت قیمت‌ها در روزهای اخیر به دلیل کاهش انتظارات تورمی، ریزش نرخ ارز و سیاست‌های مهار تورم دولت است و می‌تواند ادامه‌دار باشد. کاهش قیمت مسکن، همچنین روند افزایش اجاره‌بها را کُند کرده ‌اما انتظار می‌رود با عرضه واحدهای احتکار شده، رویه صعودی نرخ اجاره‌بها هم مهار
شود.
فرهاد بیضایی؛ کارشناس مسکن درخصوص روند کاهشی قیمت مسکن به خبرگزاری مهر گفت: ابتدا ریزش قیمت در بازارهای موازی مانند سکه و ارز بوده است و در بازار مسکن هم در حال رخ دادن است منتهی این امر می‌تواند مداوم باشد چرا که حوزه مسکن حباب سنگینی داشت و اگر گشایش ارزی ایجاد شود و بازار ارز رو به کاهش برود و به ثبات برسد این امر مستقیم بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود.
او افزود: این روند کاهشی در حال حاضر به دلیل این است که تقاضا از بازارهای سرمایه‌ای خارج شده است و حتی شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم و تقریباً همه بازارهای سرمایه‌ای با ریزش قیمت مواجه بوده است. در واقع، به دلیل کاهش تقاضای ایجاد شده، سطح مبادلات هم کاهش پیدا کرده و بازار مسکن هم از این روند کاهشی بی‌نصیب نمانده است.
فرشید ایلاتی؛ دیگر کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایرنا در مورد وضعیت بازار مسکن، اظهار داشت: روند کاهش قیمت مسکن آغاز شده و در کشور ادامه‌دار خواهد بود. البته قیمت مسکن در مناطق شمالی شهر تهران در چند هفته اخیر 20 درصد افت کرده است. املاک متراژ پایین و در مناطق متوسط هم حدوداً 10 درصد کاهش قیمت در این مدت داشتند.
وی با ‌اشاره به فضا‌سازی‌ها مبنی بر موقت بودن کاهش قیمت مسکن، گفت: با توسعه ساخت و سازها در طرح نهضت ملی مسکن به صورت بنیادین بازار مسکن منتظر عرضه‌های انبوه مسکن خواهد ماند که همین موضوع عامل مؤثری برای تداوم ثبات است.


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 102/3/24ساعــت 6:44 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:تحولات مهمّ اقتصادی و کارشکنی ذینفعان تورم (یادداشت ر
 
1- چالش‌های‌ مرتبط با معیشت مردم، هنگامی کاهش می‌یابد که اولا اقتصاد کشور در اثر بهبود زیرساخت‌ها، رونق پیدا کند؛ ثانیا آثار این رونق، به واسطه عادلانه‌تر کردن توزیع منابع و فرصت‌ها، در زندگی طبقات پایین و متوسط جاری شود. مبارزه با موانع و معارضان، به‌ اندازه بستر‌سازی برای رونق اقتصاد و افزایش درآمدهای ملی اهمیت دارد. می‌توان عوامل متعددی را در وضعیت فعلی موثر دانست: نابسامانی اقتصاد جهانی، تحریم‌ها، میراث مدیریت ‌اشرافی غربگرا، سودجویی دلالان و اخلالگران، و ضعف‌های مدیریت اقتصادی. جهان در سال گذشته در اثر بحران‌های مختلف، جهش عمومی تورم و از جمله افزایش 33 درصدی قیمت کالاهای اساسی را تجربه کرد. تورم پدید آمده در کشورهایی مثل آلمان و انگلیس و فرانسه (چهارمین، ششمین و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان) در طول 50 تا 70 سال گذشته بی‌سابقه بود. پارسال در ترکیه، حتی تورم 108 درصد هم ثبت شد و ارزش لیر، 40 درصد سقوط کرد. 
2- اقتصاد اروپا، گرفتار کاهش رشد و رکود شده است. به گزارش دویچه وله، «اقتصاد آلمان در دو بازه سه ماهه، کوچک‌تر شده است. نرخ بالای تورم، موجب کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تولید شده. به گفته روت براند، رئیس ‌اداره فدرال آمار، در پی کاهش تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2022، اقتصاد آلمان در دو فصل متوالی، شاهد رکود اقتصادی است. یورگ کرمر، اقتصاددان ارشد کومرتس بانک، به تاگس شاو گفت؛ «متأسفانه هیچ چشم‌اندازی برای بهبود اساسی وضعیت وجود ندارد؛ زیرا همه شاخص‌‌‌های مهم بخش تولید، در حال سقوط هستند». افزایش تورم، موجب پایین آمدن قدرت خرید مصرف ‌کنندگان شده است». در انگلیس، 1700 شرکت ظرف دو ماه، به آمار 23400 شرکت ورشکسته در سال 2022 اضافه شدند. گاردین درباره «کابوس افزایش 350 درصدی هزینه قبوض انرژی در انگلیس» می‌نویسد: «تقاضای جیره غذای اضطراری، طی یک سال اخیر 37 درصد افزایش یافته است». 
در آمریکا، ورشکستگی بانک «سیلیکون‌ولی» و «سیگنچر» موجب شد سپرده‌گذاران بسیاری، سرمایه‌ خود را خارج کنند. لارنس مک ‌دونالد، معاون سابق بانک سرمایه‌گذاری برادران لیمن گفته: «بحران بانکی می‌‌تواند 50 بانک دیگر را ببلعد». پروفسور «آمیت سرو» از دانشگاه استنفورد هم، هشدار داده: «حدود نیمی از وام‌دهندگان آمریکایی، درحال غرق شدن هستند».
3- مهندسی اغتشاشات در پاییز پارسال، تلاش اتاق جنگ اقتصادی غرب و نیروهای نیابتی آن، برای ایجاد دست‌انداز در مقابل جهش اقتصادی ایران بود. تورمِ در حال مهار تا شهریورماه، پس از اغتشاشات و در اثر فضاسازی برای تلقین تورم انتظاری، مجددا شدت گرفت. برای فهم بهتر عمق جنایت، جا دارد واکنش بسیار تند دولت‌های غربی در موارد به مراتب کوچک‌تر در کشورهای خودشان بازخوانی شود. در انگلیس، «ریشی سوناک» نخست‌وزیر اعلام کرد: «اصلا پذیرفتنی نیست که زندگی مردم، با تظاهرات اقلیتی خودخواه مختل شود؛ فرماندهان پلیس از حمایت کامل من برای سرکوب برخوردارند. مردم به ‌اندازه کافی از این هرج و مرج‌‌ها رنج برده‌اند و کسانی که قانون را می‌‌شکنند، باید قدرت پلیس را احساس کنند و بترسند». وزیر کشور آلمان نیز، چند ماه قبل گفت: «بستن خیابان‌ها، جان انسان‌ها را به خطر می‌‌اندازد. ما این را در هفته اخیر به طرز وحشتناکی در برلین دیدیم. پلیس، حمایت کامل من برای برخورد سخت و خشن با آنها را دارد». وی، همچنین پس از بازداشت 25 نفر به عنوان«مظنون برنامه‌ریزی برای حمله به پارلمان» گفت: «آنها متهم به توطئه برای کودتا هستند. این، تهدیدی تروریستی است و کشور، آن را نمی‌پذیرد. ما به شدّت با تلاش‌های براندازانه برخورد می‌‌کنیم».
4- سال گذشته، هنگامی که برای سرکوب اعتراضات محدود در کانادا، «وضعیت اضطراری» اعلام شد، «جاستین ترودو» نخست ‌وزیر گفت: «بانک‌های کانادا، حساب‌ افراد مظنون به تامین مالی اعتراضات را مسدود، و بیمه خودروهای مورد استفاده را معلق می‌کنند. اعتراض، با بند آوردن خیابان‌ها فرق دارد. زور کردن به تغییر سیاست‌‌های عمومی، نگران‌کننده است. اینکه جایی را اشغال کنیم، آن هم به شکلی مخرب و بالقوه خطرناک، با اعتراض فرق می‌کند». وزیر دارایی کانادا هم درباره خسارت‌های اقتصادی ماجرا هشدار داد: «دولت آمریکا، ما را برای جمع کردن سریع اعتراضات تحت فشار قرار داده؛ زیرا ممکن بود بر زنجیره تأمین کالاها اثر منفی بگذارد. مدیران بانک‌‌ها هم هشدار داده بودند که تجمعات موجب خواهد شد اعتبار کانادا به عنوان مکانی امن برای سرمایه‌گذاری زیر سؤال برود». اگر چند روز یا چند هفته اعتراض محدود سیاسی، تبعات اقتصادی چنان گزافی دارد، پنج ماه آشوب آمیخته با شرارت، جنایت، تخریب و تجزیه‌طلبی، چه خسارات هنگفتی برای ملت ایران به همراه داشته است؟ رادیو فردا، ارگان سازمان سیا، اواسط آبان 1401، گزارش‌هایی با عنوان «جهش 16 درصدی نرخ دلار از آغاز اعتراضات» و «رکود 80 تا 90 درصدی بازار لوازم خانگی؛ اعتراضات اخیر بر رکود بازار دامن زد» را منتشر کرد که اشاره سربسته، به گوشه‌ای از آثار مخرب اغتشاشات بر اقتصاد ایران بود.
5- عجیب نیست که محافل ذی‌نفع «اقتصاد و دیپلماسی بیمار»، از تحولات مثبت دو سال اخیر در ایران به دست و پا بیفتند و جیغ بلند بکشند. از آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی بگیرید، تا سیاست‌بازان داخلی، رانت‌خواران، و رسانه‌های آبستن از لقمه‌های حرام. این، همان شبکه به‌هم‌تنیده‌ای است که 14 سال قبل با دروغ تقلب و برپایی آشوب، فرصت مشارکت 85 درصدی ملت ایران در انتخابات را تبدیل به تهدید کرد. بعد از آن هم که از مردم سیلی خورد، آدرس «تحریم‌های فلج‌کننده» را به مقامات آمریکایی داد، خود را ناجی اقتصاد از تحریم جا زد، و با گروگان‌گیری هشت ساله اقتصاد کشور، به ادراک‌سازی مسموم برای نابودی اراده‌ها همت گماشت.
6- دست‌اندرکاران آشوب پاییز سال گذشته، در اثر غفلت دستگاه‌ها برای محاکمه متهمان اصلی «محاربه اقتصادی و سیاسی- امنیتی»، برای تبعات اقتصادی خیانت خود ‌اشک تمساح می‌ریزند و دولت و نظام را متهم می‌کنند! ذی‌نفعان بی‌ثباتی اقتصادی، همچنان سعی می‌کنند تاثیر اخبار خوب را مهار کنند و در مقابل، در نگرانی و ناامیدی بدمند. در حالی که بازار، شاهد کاهش 20 تا 25 درصد قیمت مسکن، کاهش چند هزار تومانی نرخ دلار، کاهش چند میلیون تومانی طلا و سکه، و کاهش چند ده میلیون تومانی خودرو است؛ برخی رسانه‌ها، دست و پا می‌زنند تا روند کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا نکند و حباب تورم انتظاری نترکد. 
7- برخی تحلیلگران، تحولات اخیر را به شایعات مربوط به برجام نسبت می‌دهند و حال آنکه شایعات، نه‌تنها در چند هفته گذشته، بلکه طی چند سال اخیر همواره برقرار بوده و غالبا هم به جایی نرسیده است. بنابراین، شایعات نخ‌نما نمی‌تواند عامل اصلی در روند کاهشی اخیر باشد و ماجرا را باید عمیق‌تر دید. به تازگی، «آژانس آماری اتحادیه اروپا» اعلام کرد: «رشد اقتصادی منطقه یورو برای دومین دوره سه ماهه متوالی، منفی بوده و منطقه یورو وارد رکود شده است». اما همزمان، بانک جهانی در گزارش «دورنمای اقتصادی جهان»، از رشد 4.7 درصدی اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته خبر داده است. عملکرد ایران، با وجود تحریم‌ها و جنگ ترکیبی غرب، مثبت و چشمگیر بوده است. درآمد‌های خارجی، پس از یک سقوط شدید در سه سال آخر دولت قبل، به وضعیت نسبتا پایدار با شیب افزایشی در دو سال اخیر رسیده است. دولت، توانسته صادرات نفت را به بیش از دو برابر سال‌های 1399 و 1400 برساند، و بدون برجام و FATF، به متنوع‌سازی شرکای خارجی و منابع درآمدی حاصل از آن بپردازد. تفاوت مهم دوره فعلی، این است که ثبات و حیات و ممات اقتصادی کشور در گذشته، به اخم و لبخند آمریکا و تروئیکای اروپایی گره زده شده بود و بنابراین پس از سرخوشی کوتاه یکی دو ساله، 
تب و لرز ناشی از اعتیاد به اراده غرب، به جان اقتصاد کشور افتاد. اعتیاد در کوتاه‌مدت پدید می‌آید، اما زدودن آثار آن، بازه زمانی به مراتب طولانی‌تری را می‌طلبد.
8- روند‌هایی که در دولت سیزدهم با کمک مجلس و دستگاه قضایی آغاز شده، تدریجا در حال ثمر دادن است؛ از جمله، پایدار‌سازی و تنوع بخشی به منابع درآمدی کشور، و اهتمام به اصلاح زیرساخت‌ها برای بهبود کسب و کار‌ها و معیشت مردم. همچنین، تامین زیرساخت‌ها برای بهبود وضعیت آبرسانی به مناطق مختلف (از کردستان و خوزستان و همدان و آذربایجان، تا سیستان و بلوچستان و یزد و هرمزگان)، گسترش دسترسی به شبکه برق و گاز در دوردست‌ترین نقاط، مدیریت مصرف در کنار دو برابر کردن تولید برق و کاهش تعطیلی کارخانه‌ها، مبادلات سودآور انرژی با همسایگان، گسترش چشمگیر ناوگان ریلی و جاده‌ای که می‌تواند کشور را به قطب ترانزیتی منطقه در دو محور «شمال- جنوب» و «شرق- غرب» تبدیل می‌کند و تا 30 میلیارد دلار درآمد به ارمغان بیاورد، دلارزدایی و شکستن بن‌بست در مبادلات خارجی، کاهش کسری بودجه، تسویه بالغ بر 110 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل، افزایش دو برابری خرید تضمینی گندم و تامین امنیت غذایی در شرایط بحران جهانی، گسترش قدرت بازدارنده دفاعی و مهار تکانه‌های روانی ناشی از تهدید‌های دشمن، و اقدامات گوناگون دیگر از این دست، از جمله سیاستگذاری‌های مهمی است که ظرف کمتر از 20 ماه، تدریجا توانسته از پیکره اقتصاد و مدیریت کشور «سمّ‌زدایی» کند. فهرست تحولات مثبت و امیدبخش در حالی رخ داد که آقای رئیسی، دولت را با کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی، بدهی 1500 میلیاردی و نقدینگی حدودا 10 برابر شده تحویل گرفت. دولت، توانسته میراث «ناترازی درآمد- هزینه» را مهار کند.
9- مدیران در کشوری که آماج جنگ اقتصادی است، هم باید همت مضاعفی برای حمایت از تولید و تنوع صادرات به خرج دهند، و هم واگذاری «تسهیلات ارزی و یارانه‌های تولید و مصرف و انرژی» را به نفع طبقات کم‌برخوردار، هدفمند کنند. دولت یازدهم و دوازدهم، در موارد بسیاری، عکس این ضرورت عمل کرد و متاسفانه برخی از همان روندهای غلط، در اثر ضعف زیرساخت‌های اطلاعاتی جامع و هوچی‌گری محافل مغرض، همچنان ادامه دارد. دولت باید با عبور از دو بیراهه «واگذاری غیر هدفمند» یا «حذف مطلق» انواع تسهیلات و منابع یارانه‌ای، مسیر سوم یعنی «واگذاری هوشمند و عدالت محور» را که دشوار اما خوش‌عاقبت است، به شاهراه مدیریت اقتصادی تبدیل کند. اینجا، پای صد‌ها هزار میلیارد تومان در میان است که در قالب انواع تسهیلات و یارانه‌های ارزی و ریالی واگذار می‌شود. این منابع اگر درست توزیع می‌شد، می‌توانست اقتصاد کشور و معیشت مردم را حتی در شرایط تحریمی موجود رونق بدهد، اما متاسفانه عامل تورم و شکاف طبقاتی شده است. انتظار جدی از دولت و دو قوه دیگر، این است که حلقه‌های زنجیره «لیبرالیسم اقتصادی گله‌گشاد» و «نسخه مطلوب اتاق جنگ دشمن» را قطع کنند. در برخورد حکیمانه با چالش‌هایی از این دست، هرگز نباید از انگ «مداخله دستوری» ترسید. سیاست‌گذاری و هدایتگری هوشمندانه، غیر از اقتصاد دولتی و دستوری است.
10- رئیس‌ محترم قوه قضائیه، سه هفته قبل عنوان کرد: «متأسفانه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، با توجه به اختیارات و ظرفیت‌‌هایی که دارد، نتوانسته به نحو مطلوبی عمل کند. لذا باید نواقص موجود در امر هماهنگی‌ها، برای غلبه بر مشکلات اقتصادی مرتفع گردد». تلاش‌های سازنده سه قوه، شایسته تقدیر است؛ اما بدون عزم جدی و تدبیر هماهنگ برای رانت‌زدایی، و بازتوزیع «هوشمندانه» و «عادلانه» منابع، حلاوت سخت‌کوشی مدیران، آنچنان که باید و شاید، کام مردم را شیرین نمی‌کند. غیر از عوامل طبیعی تورم که باید چاره‌اندیشی شود، علل غیر طبیعی در قالب اخلال در بازار فعالند که باید با کلان‌نگری و قاطعیت، با آنها مبارزه کرد. همچنین نباید از نقش ضد کارکردی برخی یانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی و فولاد و بورس (اعم از خصوصی یا دولتی) غفلت کرد. اقتدار حاکمیت، در هیچ کشوری ثنویت‌بردار و دوگانه‌پذیر نیست. دشمنان و جریان‌های همسو با آن، ظرف چهار دهه گذشته، هرگز از نقشه ترویج حاکمیت دوگانه دریغ نکرده‌اند. باید منطبق بر راهبرد «عقلانیت انقلابی»، با ذی‌نفعان گرانی و بی‌ثباتی اقتصادی، بدون کمترین اغماض برخورد کرد.
محمد ایمانی

+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/3/22ساعــت 11:7 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:دلار سکته زد از خودرو تا مسکن همه فروشنده شدند در ادا
در ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز که از دو هفته پیش شروع شده است دیروز (یکشنبه، 21 خرداد) دلار در بازارهای غیررسمی در آستانه سقوط به کانال 46 هزار تومان قرار گرفت و موجب کاهش قیمت در بازارهای دیگر از جمله طلا، سکه، خودرو و مسکن شد.
 
 
سرویس اقتصادی-
 
براساس گزارش‌های میدانی خبرگزاری‌ها، قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند و دلار به‌عنوان شاخص این بازار در دو هفته اخیر از کانال 52 هزار تومان با روند ریزشی در آستانه سقوط به کانال 46 هزار تومان قرار گرفت. مشاهدات حاکی از این است که قیمت دلار در لحظه شروع معاملات دیروز (یکشنبه 21 خرداد) برابر 48 هزار و 500 تومان بود اما در پایان در آستانه نزول به کانال 46 هزار تومان قرار گرفت. تلاش دلالان و سفته‌بازان برای جلوگیری از ریزش نرخ ارز هم بی‌نتیجه ماند. 
از سوی دیگر، قیمت هر یورو در این بازار به 52 هزار و 500 تومان کاهش یافته و هر درهم نیز تا 13 هزار و 200 تومان پایین آمده است که نسبت به روزهای گذشته با کاهش قابل‌توجهی مواجه شده است. ریزش قیمت‌ها در مرکز مبادله ارز کشور نیز ادامه دارد و هر اسکناس دلار در این مرکز برابر 41 هزار 989 تومان و نرخ هر حواله دلار نیز 38 هزار و 172 تومان است.
دلایل سکته دلار
بانک مرکزی از ابتدای امسال سیاست کوچک‌‌سازی بازار غیررسمی ارز را دستورکار خود قرار داد و تأمین ارز موردنیاز مردم و فعالان اقتصادی از تقاضا در بازار غیررسمی کاست. اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز و برنامه دولت برای مهار تورم باعث فروکش کردن شدید انتظارات تورمی شده است به‌طوری که روند تورم از خرداد به بعد نزولی پیش‌بینی می‌شود.
به‌دنبال کاهش تقاضای سفته‌بازی، دیپلماسی منطقه‌ای دولت، انتشار اخباری مبنی بر آزادشدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده و چشم‌انداز روشن اقتصادی کشور موجب شده نرخ ارز طی دو هفته گذشته روند نزولی را شروع کند.
براساس این گزارش، یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت دلار، موفقیت دولت در کنترل انتظارات تورمی است که نشانه‌های آن را در بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در بازارها مشاهده می‌کنیم. البته دیپلماسی اقتصادی دولت و تراز مثبت تجاری کشور نیز بر کاهش تقاضای ارز در بازار غیررسمی اثرگذار بوده که یکی از علت‌های آن رشد تجارت با همسایگان است. خبرهای مربوط به آزاد‌سازی ارزهای ایران در عراق که پس از بروز اقتدار نظامی، سیاسی و اقتصادی کشور رخ داد، اثرات مستقیم و غیر‌مستقیمی در بازار ارز کشور داشته است.
عبور از اخبار توافق
در حالی که بازار ارز عمدتا متأثر از تحولات بنیادی در اقتصاد و دیپلماسی فعال کشور در توسعه روابط با کشورهای مستقل ریزشی شده، برخی افراد و رسانه‌های غربگرا سعی کردند این کاهش قیمت‌ها را به برجام و مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا ارتباط دهند؛ غربگراها که همه هست و نیست خود را در جسد بی‌جان برجام می‌بینند، همچنان واقعیت را انکار می‌کنند و برای اینکه از افتضاح سیاست خارجی ملتمسانه خود در سال‌های نه‌چندان دور‌شانه خالی کنند، اصرار دارند که علت کاهش قیمت‌ها، گفت‌وگوی ایران و آمریکا و توافق موقت است! حال آنکه طی روزهای گذشته، ایران و آمریکا و افراد نزدیک به محافل تصمیم‌گیر دو طرف، هرگونه توافقی را در این زمینه تکذیب کرده‌اند.
ابتدا، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای، ادعاها و گزارش‌ها را مبنی بر نزدیک شدن آمریکا و ایران به یک توافق موقت که براساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کند، تکذیب کرد. پس از آن نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی برای جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستورکار نیست».
علاوه‌بر این، علی واعظ، از افراد نزدیک به محافل سیاسی و تصمیم‌گیری آمریکا نیز ادعای توافق حول برجام را نادرست عنوان کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم آب پاکی را روی دست غربگرایان ریخت و طی همین روزها تحریم‌های جدیدی علیه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند!
بازار ارز دست‌‌به‌عصا شد
با ادامه‌‌دار شدن روند کاهشی قیمت‌ها، فعالان بازار ارز گفتند: با شروع کاهش قیمت‌ها از روزهای گذشته تعداد زیادی از مردم راهی خیابان فردوسی شده‌اند تا دلارهای خودشان را بفروشند. نگاه مردم و بازار به قیمت‌ها، کاهشی است؛ همه انتظار دارند که در روزهای بعد هم قیمت دلار و سکه کاهشی باشد چراکه خبرهای سیاسی این ایام مثبت بوده‌اند.
کامران سلطانی‌زاده؛ دبیر کانون صرافان در تشریح وضعیت فعلی بازار ارز به خبرگزاری تسنیم گفت: «وضعیت بازار ارز در روزهای گذشته آرام بوده است و خریداران و واردکنندگان در این ایام دست نگه داشته و خریدهای خود را به روزهای آتی موکول کرده‌اند؛ چراکه احتمال می‌دهند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد. در روزهای اخیر بازار ارز و خریداران دست‌به‌عصا شده‌اند و با احتیاط بالاتری نسبت به قبل عمل می‌کنند.»
به گزارش تسنیم، نکته مهم بازار ارز در روزهای اخیر درج قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی و اختلاف آن با قیمت‌های کف بازار است و مانند دفعات قبل، طی این ایام هم قیمت در کانال‌های تلگرامی بالاتر از کف بازار است ولی با این حال، روند نزولی قیمت‌ها در کانال‌های تلگرامی هم مشهود است.
قیمت دلار  از ظهر دیروز در کانال‌های تلگرامی با کاهش به کانال 47 هزار تومان بازگشت این در حالی است که در کف بازار ارز تهران، نرخ دلار از این رقم نیز پایین‌تر است و مشاهدات میدانی نشان داد که دلار در بازار آزاد هم خریدار ندارد زیرا معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی نرخ ارز ادامه داشته باشد.
کاهش 500 هزار تومانی 
قیمت سکه ظرف نیم ساعت
کاهش قیمت دلار روی بازار سکه و طلا هم اثر کاهشی داشت. در زمان تنظیم این گزارش، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش یک میلیون و 130 هزار تومانی، به قیمت 27 میلیون و 170 هزار تومان معامله شد.
محمد کشتی‌آرای؛ نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر هم صبح دیروز و در ابتدای موج جدید کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به خبرگزاری تسنیم گفت:‌ «قیمت سکه تمام بهار آزادی ظرف نیم ساعت با کاهش 500 هزار تومانی همراه شد. حباب سکه هم 500 هزار تومان نسبت به روزهای قبل کاهش یافت. سکه از 28 میلیون و 300 هزار تومان به 27 میلیون و 800 هزار تومان کاهش یافته و حباب سکه پنج میلیون و 200 هزار تومان است. کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز موجب شده است خریداران و فروشندگان معاملات خود را با احتیاط انجام دهند. هر گرم طلای 18عیار نیز با 63 هزار تومان کاهش از دو میلیون و 333 هزار تومان به دو میلیون و 270 هزار تومان رسید.»
کاهش تا 60 میلیون تومانی
قیمت خودرو در چند ساعت
کاهش قیمت خودرو اگرچه با برخی سیاست‌های دولت سیزدهم در سه ماه اخیر تا 300 میلیون تومان هم کاهش یافت اما به گزارش خبرگزاری تسنیم، به‌دنبال کاهش قیمت دلار در بازار خرید و فروش خودرو نیز ریزش قیمتی به وجود آمده است به نحوی که مشاهدات نشان داد؛ دیروز بازار در چند ساعت با کاهش 10 تا 60 میلیون تومانی قیمت در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی روبه‌رو شد. 
به گزارش ایرنا، بررسی‌ها از بازار خودرو در روز گذشته حاکی از افت 12 میلیون تومانی سورن پلاس(تیپ 1)، کاهش 13 میلیون تومانی دنا پلاس(تیپ 1)، افت 12 میلیون تومانی پژو پارس با موتور TU5، کاهش 20 میلیون تومانی پژو 207 اتوماتیک پانوراما، افت 13 میلیون تومانی تارا اتوماتیک و دستی و کاهش 35 میلیون تومانی ‌هایما S7 پلاس در گروه ایران‌خودرو بود.
در گروه سایپا، شاهین دستی 12 میلیون تومان نسبت به شنبه افت کرد و به 535 میلیون تومان رسید. کوئیک S با کاهش 11 میلیون تومانی، 329 میلیون تومان ارزش‌گذاری شد و کوئیک معمولی چهار میلیون تومان دیگر افت کرد و 315 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.
مونتاژی‌ها بیشتر ریختند
ریزش قیمت‌ها در محصولات مونتاژکاران خصوصی شدیدتر است. در این میان دیروز دو محصول آریزو 5 و آریزو 5 اسپورت گروه مدیران‌خودرو به ترتیب افت 35 و 40 میلیون تومانی تجربه کردند تا شاهد برابری تقریبی قیمت بازار و کارخانه‌ای این دو محصول باشیم.
آریزو 5 حدود یک میلیارد و 50 میلیون تومان و آریزو 5 اسپرت یک میلیارد و 90 میلیون تومان در روز گذشته قیمت‌گذاری شدند. تیگو 7 پرو نیز با ثبت 40 میلیون تومان ریزش، یک میلیارد و 795 میلیون تومان قیمت خورد تا تنها 128 میلیون تومان با قیمت کارخانه‌ای تفاوت داشته باشد. فونیکس(FX 1.6) هم افت 50 میلیون تومانی نسبت به دیروز ثبت کرد و یک میلیارد و 950 میلیون تومان قیمت خورد.
در گروه کرمان‌موتور هر دستگاه سواری جک J4 حدود 770 میلیون تومان قیمت خورد که 15 میلیون تومان از قیمت مصوب کارخانه‌ای آن (785 میلیون تومان) پایین‌تر است. البته شورای رقابت قیمت کارخانه‌ای این خودرو را 552 میلیون تومان تعیین کرده است و کرمان‌موتور باید در قیمت آن تجدیدنظر کند. سایر محصولات این خودروساز در روز گذشته کاهشی بین 30 تا 35 میلیون تومان تجربه کردند. در گروه بهمن، فیدیلیتی کاهش 60 میلیون تومانی، دیگنیتی پرایم افت 50 میلیون تومانی، دیگنیتی ‌پرستیژ کاهش 20 میلیون تومانی و سدان رسپکت کاهش 20 میلیون تومانی تجربه کرد.
سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: «اخبار مثبت سبب شده تا شاهد افت قیمت ارز از کانال بالای 50 هزار تومان به 47 هزار تومان باشیم و وقتی نرخ ارز روند نزولی به خود بگیرد قیمت کالاهای نهایی از جمله خودرو نیز کاهشی خواهد شد. حتی اندک معاملاتی که هفته‌های گذشته شاهد آنها بودیم این روزها انجام نمی‌شود و افراد به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند. با این حال افرادی که نیازمند پول باشند، با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار حاضر به فروش خودرو می‌شوند.»
انصراف 20 تا 50 درصدی
متقاضیان طرح فروش یکپارچه
او به انصراف 20 تا 50 درصدی متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی از طرح فروش یکپارچه اشاره کرد و افزود: «این مسئله تایید می‌کند که اکثر افراد برای کسب سود در طرح شرکت کرده‌اند و حال که فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازاری کاهش یافته، از طرح خارج شده‌اند».
مهدی تقدسی؛ مدیر سامانه یکپارچه خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: 50 درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی که در دور اول عرضه یکپارچه خودرو در سامانه، ثبت‌نام کرده بودند بعد از فراخوان خودروساز نسبت به واریز وجه خرید خودرو اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو انصراف داده‌اند که همین امر موجب خالی شدن ظرفیت برای خودروهای مونتاژی شده است. 
او افزود: در مورد خودروهای تولید داخلی نیز 20 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در دور اول عرضه یکپارچه بعد از فراخوان خودروساز برای واریز وجه اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو‌های داخلی انصراف دادند و در حوزه خودروهای داخلی نیز این اقدام مشتریان موجب ایجاد ظرفیت خالی شد.  به‌نظر می‌رسد دلیل عدم تمایل مشتریان نسبت به واریز وجه خرید خودرو و تحویل خودرو،‌ روند کاهشی قیمت خودروها در بازار باشد.
بازار مسکن در سراشیبی نرخ دلار
همچنین به گزارش ایسنا، از ابتدای ماه جاری مجموعه عواملی همچون ثبات و پایین آمدن نرخ ارز، کاهش تورم و کاهش ریسک‌های غیراقتصادی باعث توقف روند قیمت‌های پیشنهادی در بازار ملک شده است. بررسی‌ها از بازار مسکن شهر تهران، به‌ویژه مناطق شمالی نشان می‌دهد نرخ‌هایی که بعضاً بی‌حساب‌وکتاب افزایش یافته بود تا 25 درصد افت کرده است. برخی مالکان هم از قیمت‌های اعلامی خود که تا بیش از 50 درصد افزایش داده بودند کوتاه آمده‌اند. 
روند کاهش نرخ ارز در بازار محصولات پایه نیز باعث شد تا رشد قیمت نهاده‌های تولید متوقف شود. مقایسه قیمت محصولات پلیمری عرضه‌شده در بورس کالا نشان می‌دهد ارزش کالاهای فروش رفته این بخش در 17 خردادماه به نسبت 27 اردیبهشت‌ماه، حدود پنج و هشت‌دهم درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت در سایر معاملات گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نیز حدود چهار و شش‌دهم درصد است. در بازار فلزات نیز طی 20 روز گذشته میانگین قیمت‌ها حدود دو درصد کاهش یافته است.
به این ترتیب به نظر می‌رسد با استمرار فضای کنونی و آشکار شدن نتایج سیاست‌های دولت مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در کنار سیاست‌های پولی و ارزی، روند تخلیه حباب قیمت در بازارهای مختلف تا رسیدن به قیمت‌های واقعی باز هم ادامه داشته باشد.

+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/3/22ساعــت 10:58 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:چرا از جلوههای امیدبخش عصبانی شدهاید؟! (یادداشت روز)

 

د
سقوط دلار

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین‌الملل در این خصوص ‌اشتراک نظر دارند که جنگ امروز در دنیا، جنگِ اراده‌ها است. بر همین اساس هر طرفی که اراده‌ قوی‌تر و ثبات بیشتری داشته باشد، پیروز میدان است. یکی از فاکتورهای اصلی در جنگ اراده‌ها، امید و اعتماد به نفس است.
در این میان، برخی سهواً و برخی از روی تعمد- بخوانید به واسطه اجرای مأموریتی که دشمن به آنها محول کرده- با هدف قراردادن امید مردم، امیدآفرینی را معادل پنهان کردن نقاط ضعف و خودفریبی قلمداد کرده و این رویکرد تحسین برانگیز را مذمت می‌کنند.
این در حالی است که رهبر حکیم انقلاب با شناخت دقیق نقشه راه دشمن، در مقاطع مختلف بارها و بارها به مسئله امید و امیدآفرینی و ابعاد مختلف آن‌ اشاره کرده‌اند. در همین رابطه ایشان از ابتدای سال جاری تاکنون حداقل 4 مرتبه درباره «امید» سخن گفته‌اند.
اما یکی از جامعترین تعاریف ایشان درباره مسئله امید و بازیگران آن، در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده است و آن اینکه:«پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ قفلها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت‌های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر می‌دارم.»
در ادامه آمده است:«در طول این چهل سال- و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ همیشگی هزاران رسانه‌ صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند.»
رهبر معظم انقلاب در ادامه تصریح کرده‌اند:«شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. نشانه‌های امیدبخش -که به برخی از آنها‌ اشاره شد- در برابر چشم شما است. رویش‌های انقلاب بسی فراتر از ریزشها است و دست‌ و دلهای امین و خدمتگزار، به‌مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است.»
در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌های دشمن و دنباله‌های داخلی آن، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش است. به این موارد توجه کنید:
1- جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم کشورمان به همراه اعضای هیئت دولت، در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی سفر کرد. در این سفر، فاز دوم راه آهن میانه- تبریز افتتاح شد. به واسطه این پروژه بسیار مهم، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود. این مسیر ریلی همچنین زمان سفر تهران تا تبریز را 114 کیلومتر کوتاه کرده است. نکته قابل توجه این‌جاست که درآمد سالیانه این پروژه
2/3 هزار میلیارد تومان است.
رئیس‌جمهور همچنین در این سفر از کارخانه ماشین ‌سازی تبریز بازدید کرد. این کارخانه در دولت روحانی به صورت غیراصولی و بدون رعایت ضوابط، به فردی فاقد صلاحیت واگذار شد. براساس مستندات منتشر شده، مالک این کارخانه در دولت قبل و با دریافت «دلار 4200 تومانی»، 420 میلیون دلار برای واردات قطعات به کشور برای این کارخانه دریافت کرد، اما در بازار آزاد آن را به فروش رساند. رسیدگی به اتهامات مالک این کارخانه در سال 98 صورت گرفته و این فرد به حبس و رد مال و جریمه محکوم شد.
در حال حاضر به واسطه سلب مالکیت از این فرد و رسیدگی ویژه به مشکلات این کارخانه از سوی دولت و قوه قضائیه، کارگران ماشین ‌سازی از حدود 800 نفر در سال 98 به 2100 نفر رسیده و حقوق عقب مانده در کارخانه وجود ندارد و تولید در حال جان گرفتن و پیشرفت روزافزون است.
عملیات گازرسانی به 105 روستا، دستور پرداخت 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 12 هزار کشاورز، جشن احیاء 220 واحد راکد استان و افتتاح دهها پروژه آب و برق و سلامت در استان، بخشی از جلوه‌های امیدبخش در سفر اخیر رئیس‌جمهور محترم کشورمان به آذربایجان شرقی است.
از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم، بارها شاهد اخبار امیدبخش و خوشحال‌کننده به واسطه عملکرد دولت بوده‌ایم، از خوزستان تا سیستان و بلوچستان و از کردستان تا خراسان شمالی. اما این جلوه‌های امیدبخش از یک‌سو توسط رسانه‌های معاند و از سوی دیگر توسط رسانه‌های مدعی اصلاحات در داخل سانسور شده است.
2- به رغم فضا‌سازی‌ کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران، نشست اخیر شورای حکام بدون صدور قطعنامه علیه ایران خاتمه یافت. نکته قابل تأمل این‌جاست که همین چند روز پیش ایران از موشک ‌هایپرسونیک «فتاح» رونمایی کرد.
قطعا نمی‌توان ادعا کرد که رونمایی از این توانمندی دفاعی و نظامی، علت عدم صدور قطعنامه علیه ایران بوده است؛ اما به قطعیت می‌توان گفت که «دیپلماسی مقتدرانه» در کنار «حضور عزتمندانه در میدان»، دشمن را از گستاخی و زیاده‌خواهی منصرف کرده و هزینه اقدام علیه ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
این هم‌افزایی دیپلماسی و میدان، از جلوه‌های امیدبخش است که میوه‌های آن را در حوزه‌های مختلف و از جمله در سیاست خارجی می‌توان چید و از آن بهره برد. گذشت آن ایامی که با ایجاد دوگانه دروغین «دیپلماسی- میدان»، عزت مردم و منافع ملی لگدمال شده و اقداماتی از قبیل رونمایی از موشک، تنش‌زایی و سنگ‌اندازی در مسیر دیپلماسی قلمداد می‌شد.
و گذشت آن ایامی که برای گرفتن بهانه از آمریکا، «در قلب رآکتور هسته‌ای بتن ریخته شد». در حال حاضر قطار پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف و از جمله هسته‌ای، نظامی، دیپلماسی اقتصادی و...بدون توقف در حال حرکت است و دشمن نیز می‌داند که مانع‌تراشی در این مسیر، هزینه‌های هنگفتی برایش در پی دارد.
خروجی نشست شورای حکام و هذیان گویی مقامات آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در روزهای گذشته در واکنش به رونمایی موشک ‌هایپرسونیک فتاح، از دیگر جلوه‌های امیدبخش است که بازوهای رسانه‌ای دشمن در خارج از کشور و دنباله‌های داخلی آن با شامورتی بازی در پی کم اهمیت جلوه دادن آن هستند.
3- در روزهای اخیر، روند کاهشی قیمت دلار، سکه، مسکن و طلا، دلالان را عزادار کرده است. البته به غیر از دلالان و سوداگران، جریان غربگرا و رسانه‌های منتسب به این طیف نیز عصبی و پریشان شده‌اند. نشان به آن نشان که این روند نزولی قیمت، هیچ جایی در رسانه‌های آنان نداشته و به نشانه اعتراض، آن را سانسور کردند.
البته این مسئله اصلا عجیب و غیرمنتظره نیست. جریانی که فسادهایی از جمله واگذاری مسئله‌دار «کارخانه رشت الکتریک» و «هفت تپه» و «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «کرسنت» و «توتال» و «استات اویل» و «حقوق‌های نجومی» و حیف و میل کردن 60 میلیارد دلار ارز دولتی و 60 تن طلا را در کارنامه دارد، باید هم از انتشار این قبیل اخبار عصبی و پریشان شود.
4- رئیس‌جمهور در حاشیه سفر اخیر به آذربایجان شرقی با ‌اشاره به اتصال ایران به زیرساخت‌های سازمان‌ شانگهای، اتحادیه اوراسیا و فراهم‌شدن مقدمات عضویت ایران در گروه بریکس، گفت:«امروز در بازارهای دنیا حضور داریم و مسئولان عالی برخی کشورها رسما بسیاری از تولیدات ما را درخواست دارند.» تقریبا همزمان با این اظهارنظر، نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد:«هیچ توافق موقت که بخواهد جایگزین برجام شود در دستور کار نیست.»
این یعنی، رویکرد دولت سیزدهم در رها‌سازی سیاست خارجی از بند برجام و FATF همچنان با قوت در حال پیگیری است. اصلا به همین خاطر است که همزمان با کاهش قیمت دلار، مسکن، سکه و طلا و به فاصله کوتاهی پس از حضور ایران در اجلاس بریکس، شایعه «توافق موقت» از سوی رسانه‌های غربی و رسانه‌های معاند و رسانه‌های جریان غربگرا در داخل ضریب داده می‌شود. چرا؟! به این خاطر که اولا با شعبده‌بازی، کاهش قیمت دلار به خبر توافق موقت ربط داده شود و پس از آن با عملیات روانی و انکار توافق از سوی طرف غربی، در روند کاهشی قیمت دلار و برخی دیگر از بازارها اخلال ایجاد شود.
قطعا اخبار امیدبخش به موارد مذکور ختم نمی‌شود و بررسی و ذکر تمامی آنها از حوصله این وجیزه خارج است. ما با توکل به خدا و با تلاش مسئولان و همراهی مردم عزیز کشورمان، ان‌شاءالله در جنگ اراده‌ها، پیروز میدان خواهیم بود. اما در کنار آن، مطالبه قاطبه ملت عزیز ایران این است که با شبکه همکار با دشمن در داخل کشور که «امید» مردم را نشانه گرفته‌اند، قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود.
مسعود اکبری


+ نوشته شـــده در شنبه 102/3/20ساعــت 10:31 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه نعالی:موشک هایپرسونیک فتاح (یادداشت روز) دیروز در حضور ر

 

د.

کاریکاتور/ سپر دفاعی دشمن با موشک هایپرسونیک بی‌خاصیت شد

دیروز در حضور رئیس‌جمهور از موشک «فتاح» رونمایی شد. در دقایق اولیه دیروز پیش از این، فرمانده هوا فضای سپاه در توئیتی کوتاه نوشت «طلوع سه‌شنبه، طلوع خورشید در یک روز عادی نیست، خورشید امروز با فتاح طلوع می‌کند». حدود 9 ماه پیش و در مراسم سالگرد شهید عظیم‌القدر «حسن طهرانی‌مقدم»، سردار حاجی‌زاده اعلام کرد همکاران او دست‌اندر‌کار ساخت یک موشک بالستیک ‌هایپرسونیک می‌باشند که سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور کند. وی در آن اعلام رسانه‌ای گفته بود، این موشک از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و بعید است که حتی
تا ده سال آینده، فناوری که بتواند با آن مقابله کند، پدید آید.
دیروز موشک فتاح با برد 1400 کیلومتر و سرعتی معادل 16000 کیلومتر
بر ساعت به‌طور رسمی رونمایی گردید. سردار حاجی‌زاده اعلام کرد با رونمایی این موشک، ایران در ردیف چهارمین قدرت نظامی دنیا از حیث داشتن این فناوری قرار گرفته است. تولد موشک فتاح در نوع خود یک اتفاق راهبردی است. در این خصوص نکاتی وجود دارد:
1- در سطح بین‌المللی فشار زیادی به ایران وارد شد تا تولید موشک‌های برد بلند خود را متوقف گرداند؛ چه رسد به اینکه به سیاست تهاجمی افزایش کیفیت و کمیت موشک‌های خود ادامه دهد. البته مشکل اصلی غرب با ایران در این خصوص داشتن چنین موشک‌هایی نیست. هرچند اگر ایران نداشت و درصدد خرید از آنان برمی‌آمد، هرگز حتی موشک‌هایی با کیفیت پایین‌تر را هم به ایران نمی‌دادند. مشکل اصلی غرب با ایران این است که این جنگ‌‌افزارهای راهبردی، توسط خود ایرانی‌ها تولید می‌شود، بدون آنکه به جایی متکی باشند. یک تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی مؤسسه واشنگتن نوشته است «ایران از نظر فناوری ساخت موشک‌های بالستیک بسیار قوی است و در اسنادی که به دست اسرائیل افتاد کاملاً مشخص بود که ایران می‌تواند موشک‌های قوی‌تر از شهاب 3 با سوخت جامد را برای پروژه فضایی خود تولید کند». البته موشک فتاح ارتباطی با پروژه فضایی ایران ندارد؛ اما با توجه به قدرت تخریبی آن و ایمنی که در مواجهه با اقدامات پدافندی دارد، یک رویداد راهبردی محسوب می‌شود. برد مؤثر این موشک و اعلام 1400 کیلومتر هم دارای معانی است و لذا رژیم صهیونیستی بیش از دیگران درباره این موشک سخن‌پراکنی کرد که ترکیبی از اظهار نگرانی و در ظاهر کم‌اهمیت شمردن آن بود.
2- مختصات فتاح نه تنها دیروز که رونمایی شد اعلام گردید، حتی حدود 9 ماه پیش یعنی در آبان 1401 - و درست در مراسم سالگرد شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم، فرمانده هوافضای سپاه از عنقریب بودن رونمایی این موشک خبر داد و آنچه که از نظر فنی و حفاظتی قابل بیان بود را آن روز هم اعلام نمود. در آن زمان از اهمیت راهبردی و مختصات فنی این موشک پرده برداشته شده بود. این موضوع از نظر حفاظت اطلاعات، محل تأمل و ‌اشکال است چرا که دشمن را روی پروژه حساس می‌نماید و امکان اقدام نظامی علیه آن را فراهم می‌کند. اما مسلماً در این صحنه، حفاظت از اطلاعات پروژه، به‌طور جدی مدنظر قرار داشته و در همان حال متولی پروژه به این نتیجه قطعی رسیده است که علی‌رغم آنکه حدود ده ماه دیگر به رونمایی و قرار گرفتن در چرخه دفاعی کشور مانده، دشمنان چه از طریق اقدام مستقیم و چه از طریق جواسیس قادر به رخنه و شناسایی محل پروژه و آسیب‌زدن به آن نیستند. اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از خود موشک فتاح می‌باشد. جالب این است که نتانیاهو و سرویس جاسوسی
رژیم صهیونیستی چندین سال پیش با ‌اشاره به اسناد دزدیده شده، از اینکه ایران در آستانه رسیدن به موقعیت‌های بی‌بازگشت نظامی است، خبر داده بودند و در این فاصله هم مقامات امنیتی و نظامی رژیم دائماً از ضرورت حمله به تأسیسات ایران خبر می‌دادند اما حتی در آشوب‌های اخیر، جرأت اقدام نیافتند. در نهایت حدفاصل اعلام تا رونمایی سپری شد، در این دوران رژیم غاصب به دلیل قرار گرفتن در قوس بحران داخلی، به مسکنی نیاز داشت و حمله به تأسیسات حساس تولید فتاح می‌توانست در حکم این مسکن باشد. انفعال و بی‌تحرکی
رژیم صهیونیستی در این دوره حدود ده ماهه و به تعبیر دقیق‌تر از زمانی که این پروژه شروع شد، بیانگر ناتوانی این رژیم در ردیابی پروژه و ‌آسیب وارد کردن به آن می‌باشد.
3- اضافه بر فضا و قدرت توفنده نظامی ایران در فضا، در سال‌های اخیر شاهد تحولات استراتژیکی در «دفاع مؤثر دریایی» هم بوده‌ایم. وبگاه آمریکایی «19 فورتی فایو» 4 مرداد سال گذشته به قلم
«هریسون کاس» نوشت «دو دشمن اصلی آمریکا، روسیه و ایران دارای اژدرهای فراحفره‌زایی هستند. آلمان و ایالات متحده تنها کشورهای دیگری هستند که می‌توانند سلاح‌هایی برای مقابله با این جنگ‌افزار جدید بسازند.» این وبگاه نظامی نوشت «اژدر فراحفره‌زای «حوت» ایران که در سال 1385 در یک رزمایش رونمایی شد، می‌تواند از یک فراحفره برای حرکت با سرعت بالا در آب استفاده کند. سرعت این موشک زیردریایی دست‌کم چهار برابر اژدر معمولی زیرآبی است.»
گزارشا‌ت مراکز تخصصی نظامی بیانگر آن است که «فراحفره‌‌سازی» قابلیتی در کلاهک این‌گونه اژدر است که در آن با تولید حباب‌های بخار که از نوک دماغه و پوسته خود خارج می‌کند، لایه‌ای از گاز در اطراف آن شکل داده و بدین‌وسیله اژدر را از تماس مستقیم با آب دور می‌کند. تنها دو کشور ایران و روسیه دارای اژدری با این قابلیت می‌باشند. این اژدر که در خارج «ماهی نهنگ‌خوار» هم خوانده شده است، قابلیت پرتاب از شناور یا از زیردریایی با عمق 100 متر را دارد. در واقع آنچه دیروز در دنیا در مورد موشک فتاح مطرح گردید، به نوعی بیانگر تکمیل زنجیره دفاعی توأمان ایران در هوا، زمین و دریا می‌باشد. اعتراف دنیا به اینکه «فتاح» و «حوت» در ردیف بالاترین کلاس نظامی دنیا به حساب می‌آیند، قدرت دفاعی تهاجمی ایران را به تصویر می‌کشد.
4- رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سی‌و‌چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام فرمودند، دو عنصر «ایمان» و «امید»، مهم‌ترین سرخط حضرت امام در طول دوران مبارزه و پس از آن بوده است و بعد فرمودند آنچه من از شما - پیروان حضرت امام - می‌خواهم این است که به این دو عنصر بارز توجه داشته باشید. بعد ‌اندرز دادند که هر کسی که ایمان و امید مردم را به نحوی تضعیف کند، در خط دشمنان قرار دارد.
آنچه درباره پیشرفت موشکی و رسیدن ایران به موقعیت ابرقدرتی در عرصه نظامی گفته می‌شود، ترکیب ایمان و امید در مجموعه‌های جوانی بوده که قاعدتاً در چرخه اداره کشور چندان به چشم نمی‌آیند، اما با اقدامات حیاتی و غریبانه خود کشور را بیمه می‌کنند. یک لحظه تصور کنیم که این جوانان و این دستاوردهای حیاتی آنان نبودند و ما در چرخه تحول جهانی می‌خواستیم درصدد جایگاه مناسب ملت ایران باشیم. چطور می‌توانستیم؟ آیا با اولین حرکت، پای ما را نمی‌شکستند؟ آیا از داخل خلیج‌فارس و یا از یک پایگاه نظامی، با یک هجوم ساده، ایران را سرکوب نمی‌کردند. امروز نه تنها این اقدام برای آنان امکان‌پذیر نیست، حتی علی‌رغم خبر یافتن قبلی آنان که به صورت رسمی و توسط خود مسئول پروژه بیان شد، نتوانستند
هیچ کاری و به تعبیر حضرت امام هیچ غلطی بکنند.
ما توانمندی ساخت نه فقط تجهیزات نظامی بلکه تجهیزات بسیار حساس غیرنظامی مثل ساخت توربین‌ها را هم داریم و می‌توانیم فقط از طریق فروش قطعات حساس، اقتصاد کشور را از وضع متزلزل کنونی خارج کنیم.
5- رونمایی از موشک ‌‌هایپرسونیک می‌تواند یک پیام آشکار برای دولت‌هایی داشته باشد که بر سر راه منافع ملت ایران دست به اقدامات غیرقانونی، خودسرانه و متجاسرانه می‌زنند. این توانمندی فقط نباید در بعد دفاع نظامی به عنوان یک موشک بازدارنده عمل کند، بلکه باید در جنبه‌های اقتصادی و سیاسی نیز بازدارندگی خود را نشان دهد. چرا در حالی که دشمن در اعمال جنگ علیه ملت ایران، میان صحنه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و حتی دیپلماتیک تفکیک نمی‌کند و هر عرصه‌ای برای او عرصه تهاجم به ملت ایران محسوب می‌شود و اگر بتواند در ورود به آن تردید نمی‌کند، ما باید میان تهدیدات دشمن تفکیک کنیم؟ ما باید به دشمن بگوییم، نتیجه توسل او به تحریم‌های غیرقانونی علیه منافع ایران، حتماً تخریب منافع او به هر وسیله ممکن از سوی ما خواهد بود. توانمندی نظامی ایران می‌تواند بازدارندگی اقتصادی و سیاسی هم داشته باشد. البته روشن است که ما دنبال تنش نیستیم، اما می‌گوییم اقدام محدودیت‌زا، اقدام محدودیت‌زا را در پی می‌آورد. این منطقی بازدارنده است نه تنش‌آفرین.
سعدالله زارعی


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 102/3/17ساعــت 9:35 صبح تــوسط عباس | نظر
   1   2      >