سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی درحالی که حادثه تروریستی ضاحیه لبنان توسط بسیاری از ک
درحالی که حادثه تروریستی ضاحیه لبنان توسط بسیاری از کشورها همچون  اسپانیا، ایتالیا، روسیه، ترکیه، آلمان، اردن، کویت، سوریه، مصر و حتی کاخ سفید محکوم شد دولت یازدهم در ابتدا هیچ واکنشی از خود  نشان نداده و ترجیح داد که دیپلماسی سکوت و انفعال را در پیش بگیرد آن هم در قبال مردم و کشوری که دارای همکاری‌های راهبردی بسیاری نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران است.
درحالی که حادثه تروریستی ضاحیه لبنان توسط بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، ایتالیا، روسیه، ترکیه، آلمان، اردن، کویت، سوریه، مصر و حتی کاخ سفید محکوم شد دولت یازدهم در ابتدا هیچ واکنشی از خود نشان نداده و ترجیح داد که دیپلماسی سکوت و انفعال را در پیش بگیرد آن هم در قبال مردم و کشوری که دارای همکاری‌های راهبردی بسیاری نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران است.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: بیداری اسلامی در حالی مسیر طبیعی خود را طی می‌کرد که مردم  کشورهای اسلامی در حال حمله به منافع آمریکا و سفارت خانه های این کشور  بودند. این جریان آن‌قدر سریع در حال پیشروی بود که سردرگمی آمریکا را نیز تا حد بسیاری به دنبال داشت به طوری که مسئولان این کشور در زمان پیروزی انقلاب مصر  در طی 24 ساعت شش موضوه متفاوت اتخاذ کردند که در نوع خود جالب و البته عجیب به نظر می‌رسید.
 
به گزارش رجانیوز اما گذشت زمان تغییر اهداف و جهت گیری بیداری اسلامی را به همراه داشت، به طوری که سرزمین شام تبدیل به محلی برای حضور همه‌جانبه تروریست‌ها شد که از سراسر دنیا به این کشور عازم می‌شدند. آمریکا و کشورهای منطقه به شدت شروع به تسلیح تروریست‌ها کردند به طوری که گروه‌های مسلح در سوریه برای حمله به تک تک افراد ارتش سوریه نیز از موشک ضدزرهی تاو استفاده می‌کردند. حمایت بیش از اندازه از تروریست‌ها حضور حداکثری  آن ها را در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به همراه داشته و منجر به وقوع حوادث تروریستی بسیاری در کشورهای مذکور شد. در آخرین نمونه این حوادث در شامگاه پنجشنبه حمله تروریستی در ضاحیه بیروت منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از 300 نفر از مردم  این کشور شد.
 
 اما درحالی که تسلیح تروریست‌ها و گسیل آن‌ها به سوریه از جهت ایجاد تنش می‌رفت که به نفع غرب تمام شود ولی این مسئله که آیا می‌توان جلوی این اقدامات ضدامنیتی را گرفت تا به تهدیدی علیه خود تبدیل نشود به معضلی برای غربی‌ها تبدیل شد که از همان ابتدا با هشدار جمهوری اسلامی ایران همراه بود. به طوری که رهبر انقلاب 
در 22 آبان 94 در دیدار با امیر کویت در این رابطه گفت: 
 
« برخی کشورهای منطقه اکنون با کمک به گروه‌های تکفیری از کشتار و جنایات آنها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌کنند، اما در آینده نه‌چندان دور این گروه‌ها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد و در نهایت مجبور خواهند بود که با هزینه زیاد آنها را از بین ببرند. »
 
در همین راستا این پیش‌بینی شب گذشته با وقوع حادثه تروریستی در فرانسه که  منجر به کشته شدن بیش از 180 نفر شده تاحدی متحقق شده است. گفتنی است که این حادثه بعد از یازده سپتامبر بیش‌ترین میزان تلفات را در کشورهای همسو با آمریکا به همراه داشته است.
 
اما در این بین بررسی نحوه واکنش دولت یازدهم به این دوحادثه بار دیگر نشان از آن دارد که این دولت در شناخت اولویت‌ها و اصلی و فرعی کردن مسائل دچار اشتباه راهبردی‌ای شده است. در همین راستا درحالی که حادثه تروریستی ضاحیه لبنان توسط بسیاری از کشورها همچون  اسپانیا، ایتالیا، روسیه، ترکیه، آلمان، اردن، کویت، سوریه، مصر و حتی کاخ سفید محکوم شد دولت یازدهم در ابتدا هیچ واکنشی از خود  نشان نداده و ترجیح داد که دیپلماسی سکوت و انفعال را در پیش بگیرد آن هم در قبال مردم و کشوری که دارای همکاری‌های راهبردی بسیاری نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران است. اما دولت یازدهم در قبال حادثه تروریستی فرانسه رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده و  به سرعت با اعلام موضع این حادثه را محکوم کرد به گونه‌ای که رئیس جمهور  پیام تسلیت و همدردی خود را اعلام کرده و محمد جواد ظریف نیز محکومیت صریح خود را اعلام کرد. همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول دولت نیز در پیامی به نخست‌وزیر فرانسه مانوئل والس وقوع حادثه تروریستی در این کشور را به او تسلیت گفت.
 
 باید خاطرنشان کرد  حادثه تروریستی فرانسه بامداد روز شنبه به وقوع پیوسته است و پیام رئیس جمهور روحانی در ساعت هشت‌ونیم صبح امروز (شنبه) بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دیده می‌شد.
 
 
همچنین پیام دکتر ظریف در راستای محکوم کردن حوادث فرانسه نیز ساعت نه و نیم صبح امروز بر روی پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه دیده می‌شود.
 
 
این موضع گیری سهل‌اندیشانه دولت یازدهم به اندازه‌ای نادرست  بود که در نهایت حسن روحانی مجبور به آن شد که روزه سکوت خود را شکسته و حادثه تروریستی ضاحیه را نیز محکوم کند، اما در حدود چهارساعت پس از محکومیت حادثه فرانسه. 
 

 

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم پس از گذشت دو روز از حادثه تروریستی لبنان عصر امروز با ارسال نامه‌ای به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان این حادثه را تسلیت گفت.

 

 

اما متاسفانه باید گفت که محمد‌جواد ظریف همچنان در رابطه این حادثه بسیار مهم همچنان  سکوت در پیش گرفته و تنها  سخنگوی این وزارت خانه آن را محکوم کرده است.
 
گفتنی است این دست از موضع‌گیری‌ها که توسط دولت یازدهم اتخاذ می‌شود پیام‌های نامناسبی را به متحدان اصلی و سنتی جمهوری اسلامی در منطقه و مستضعفان دنیا می‌رساند و باعث ناامیدی انقلابیون دنیا از جمهوری اسلامی ایران می‌گردد.

+ نوشته شـــده در یکشنبه 94/8/24ساعــت 8:41 صبح تــوسط عباس | نظر