سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی با ورود نمایندگان جریان لاریجانی به لیست اصلاحطلبان ب
با ورود نمایندگان جریان لاریجانی به لیست اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد کارگزاران همچنان ترجیح می‌دهند لاریجانیِ مثلا اصولگرایِ در پازل دولت و اصلاح‌طلبان را بر کرسی ریاست مجلس حفظ کنند و با یک «اصولگرای میانه‌رو» به جنگ «اصولگرایی اصیل» بروند. چرا که اگر عارف یا چهره‌ای اصلاح‌طلب بر کرسی ریاست مجلس بنشیند مجددا دوگانه اصلاح‌طلب-اصولگرا تقویت می‌شود، ولی اگر لاریجانی با تابلوی اصولگرایی ریاست مجلس را در دست داشت هباشد ولی خواسته های دولت و اصلاح‎طلبان را محقق کند دیگر هزینه‌ای برای جریان فتنه و حامی دولت نخواهد داشت.
با ورود نمایندگان جریان لاریجانی به لیست اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد کارگزاران همچنان ترجیح می‌دهند لاریجانیِ مثلا اصولگرایِ در پازل دولت و اصلاح‌طلبان را بر کرسی ریاست مجلس حفظ کنند و با یک «اصولگرای میانه‌رو» به جنگ «اصولگرایی اصیل» بروند. چرا که اگر عارف یا چهره‌ای اصلاح‌طلب بر کرسی ریاست مجلس بنشیند مجددا دوگانه اصلاح‌طلب-اصولگرا تقویت می‌شود، ولی اگر لاریجانی با تابلوی اصولگرایی ریاست مجلس را در دست داشت هباشد ولی خواسته های دولت و اصلاح‎طلبان را محقق کند دیگر هزینه‌ای برای جریان فتنه و حامی دولت نخواهد داشت.
گروه سیاسی-رجانیوز: با انتشار لیست اصلاح‌طلبان برای مجلس و حضور کاظم جلالی و بهروز نعمتی در آن، پاداش دفاع دوساله اصول‌گرایان وکیل‌الدوله داده شد. ائتلافی که آغاز خداحافظی رسمی جریان لاریجانی با اصولگرایی بود.
 
به گزارش رجانیوز، شکست تلخ سال 92 - که نتیجه ی عهد شکنی برخی چهره‌های تحت عنوان اصولگرایی بود؛ اصولگرایان را برآن داشت تا با تلاش برای کاستن از اختلافات و مشکلات درونی ، ازشکست مجدد در انتخابات مجلس جلوگیری کنند . تلاش ها برای یک همگرایی بین نیروهای ارزشی از ماه ها قبل از انتخابات با تشکیل جلسات مستمر کلید خورد.
 
با جدی‌تر شدن فرآیند وحدت و تشکیل جلسات ائتلاف با حضور نمایندگان طیفهای مختلف اصولگرایی؛ "حضور یا عدم حضور علی لاریجانی و جریان متبوع او" از همان ابتدا به عنوان چالش مطرح بود. تحلیلها و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره اینکه اساسا لاریجانی خودش می‌خواهد در ائتلاف اصولگرایی شرکت کند یا نه، و اینکه اگر شرکت کند می‌کوشد این لیست را به نفع روحانی و دولت تضعیف کند وجود داشت. حمایت های دوساله صریح لاریجانی از دولت و بدتر از آن حمایتهای صریح رسانه‌ها و جهره‌های حامی فتنه و اصلاح‌طلب از لاریجانی و فراکسیون رهروان به این نگرانی‌ها دامن می‌زد
 
لاریجانی و اصولگرایی؛ از جدایی تا رویارویی
علی لاریجانی برای حفظ همپیمانی استرتژیکش با دولت و نگه‌داشتن  آخرین برگ های بازی خود در میدان اصولگرایی راهبردی دوگانه را در پیش گرفت. لاریجانی از طرفی با عدم مخالفت با ائتلاف و دیدار با علمای قم و امیددادن به سران ائتلاف، کوشید جایگاه سیاسی‌اش را با عدم حمایت از ائتلاف به خطر نیندازد. اما از سوی دیگر هیچ نماینده‌ای به جلسات ائتلاف نفرستاد.
 
 به این ترتیب هیچ اقدام عملی از او نسبت به شرکت در ائتلاف صورت نگرفت و ائتلاف با بی اعتنایی او مواجه شد، چرا که تیم لاریجانی در همان ایام مشغول رایزنی با کارگزاران و دولتی ها بود. همان زمان هم برخی با توجه به همپیمانی دوساله لاریجانی با دولت معتقد بودند لاریجانی دیگر میلی به اصولگرا بود ندارد. البته از سوی دیگر، حامیان دولت بی‌میل نبودند که حضور لاریجانی درائتلاف اصولگرایی بتواند همان تاثیری را که ولایتی بر ائتلاف سال92 داشت داشته باشد، یعنی خودزنی در جبهه اصولگرایی و تضعیف اصولگرایی اصیل توسط اصولگرایی تقلبی. در راستای همین خط تحلیلی روزنامه آرمان همان زمان نوشت: «علی لاریجانی قرار است اسفندماه بدیل نقش علی‌اکبر ولایتی در سال92 را ایفا کند. تقابل فکری این دو با سعید جلیلی و پایداری به جایی رسید که اصولگرایان نزدیک به آن دو با نام رهروان ولایت راه خود را از جبهه پایداری و سعید جلیلی جدا کردند. اوج این تنش‌ها در ماجرای بررسی و تصویب برجام دیده می‌شد. علی لاریجانی به عنوان نمود این گروه، سرسختانه در برابر تندروها ایستاد و به سختی از تصویب برجام حمایت ‌کرد.»
 
به باور بسیاری علی لاریجانی ، با تمام خوش خدمتی‌هایش به دولت تلاش داشت تا همان راهبرد دوگانه‌ی دوساله‌اش را ادامه دهد . راهبردی که هدف آن سهم خواهی بیشتر از جریان دولت و مشارکت با آنان در مجلس و انتخابات آتی از یک طرف و از طرفی دیگر حفظ وجهه ی خود به عنوان یک اصولگرای میانه‌رو بود. وجهه‌ای که بیش از آنکه با اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران مرزبندی داشته باشد، اصولگرایان اصیل را دشمن می‌داند و حتی در قضایای مثل برجام و رای اعتماد وزرا و امثال آن، اصول و اصولگرایان را فدای اتحاد استراتژیک با فتنه‌گران و دولتی‌ها می‌کند.
 
خط سوم یا وحدت حول قدرت؟
هرچه انتخابات نزدیک‌تر می‌شد، کم کم جریان لاریجانی هم بی‌میلی‌اش به ائتلاف اصولگرایی را صریح تر بیان می‌کرد. منصورحقیقت پور عضو هیئت رئیسه فراکسیون رهروان یکشنبه 29 آذرماه درجمع خبرنگاران با اشاره به انتشار خبری در خصوص پیوستن رهروان به ائتلاف وحدت اصولگرایان، از موضع این فراکسیون رونمایی کرد و صراحتا اعلام کرد رهروان برنامه ای برای پیوستن به این ائتلاف ندارد. 
حقیقت پور در اینباره گفت: «خبرهای منتشر شده در رابطه با حضور دکتر لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان کذب است و ایشان در جلسات ائتلاف اصولگرایان تاکنون حضور نداشته‌اند و نخواهند داشت.» با پایان گمانه زنی ها در خصوص حضور یا عدم حضور لاریجانی در انتخابات ، موضوع لیست مستقل و جریان سومی به رهبری لاریجانی مطرح شد. 
بهروز نعمتی عضو فراکسیون رهروان ولایت، درباره احتمال شکل گیری جریان سوم در انتخابات و ارائه فهرست مجزا از سوی حامیان روحانی گفت: «تشکیل این جریان سوم از مجلس نهم شروع شد. با توجه به بحثی که در فراکسیون رهروان داشتیم اعتدال گرایان در کنار هم جمع شدند و زمانی که دکتر روحانی بحث اعتدال را مطرح کردند شکل گیری این جریان اعتدال گرا ادامه پیدا کرد.» 
پس از قطعی‌شدن عدم حضور لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان، حمایت‌های رسانه‌ای حامیان دولت و فتنه‌گران از جریان لاریجانی شیب بیشتری گرفت. جلالی و سایر چهره‌های رهروان به عنوان بلندگوی جریان لاریجانی مشغول مصاحبه با رسانه‌های زنجیره‌ای شدند و زنجیره‌ای ها هم مشتاقانه، «اصولگرایان میانه‌رو» را تبلیغ کردند.  اما گام بعدی، عملی‌شدن این همپیمانی در عرصه انتخابات بود. 
در همین راستا سخنگوی حزب اعتدال و توسعه غلامعلی دهقان با اعلام حمایت از لاریجانی گفت:« آقای لاری اخیراً اعلام کرده‌اند با طیف لاریجانی رقابت می‌کنم نه شراکت. این در حالی است که ما اعتدالیون معتقدیم باید با طیف آقای لاریجانی به جای رقابت شراکت کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که ضمن ستایش حسن ظن دوستان شورای هماهنگی و شورای راهبردی اصلاح‌طلبان رسماً در ستاد انتخاباتی دوستان اصلاح‌طلب حضور نداشته باشیم. دهقان با بیان اینکه در معرفی مصادیق کسب 290 کرسی مجلس آینده تعامل زیادی با اصلاح‌طلبان خواهیم داشت، اظهار کرد: بنا به تعریفی که از اعتدال داریم امروز بخشی از اصولگرایان نیز شامل معتدلین می‌شوند.»
 
در همین راستا حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران نیز خبر از امکان حمایت از برخی اصولگرایان در برخی حوزه ها داد و گفت: «در برخی از حوزه‌های انتخابیه نیز بنا بر این است که از کاندیدای اصولگرای میانه‌رو حمایت کنیم تا از ورود افراطیون به مجلس جلوگیری کرده باشیم.»
روز 21 بهمن مجددا سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ضمن تعریف از مبارزه لاریجانی با آنچه او تندروهای اصولگرا نامیده در تعریف از لاریجانی می‌گوید: «در شرایط کنونی جریان اصولگرایی با یک چالش بزرگ درون گروهی درباره آرمان گرایان افراطی مواجه شده است. به همین دلیل افرادی مانند علی لاریجانی تلاش می‌کنند حساب خود را از قاطبه اصلی اصولگرایان که جریان‌های تندرو را نیز در بر می‌گیرد جدا کنند. همه این دلایل سبب شده گفتمان اعتدال روز به روز در حال فربه‌تر شدن باشد.»
 
دهقان همچنین در پاسخ به این سوال که حزب او از ورود مستقل لاریجانی به انتخابات حمایت می‌کند از مصوبه کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه برای حمایت از لاریجانی خبر داد و گفت: «ما قطعا از ایشان و مواضع ایشان حمایت خواهیم کرد. هم حزب اعتدال و توسعه و هم حزب کارگزاران سازندگی براساس مصوبه اخیر خود از لاریجانی حمایت خواهند کرد.» 
24 بهمن بازهم نعمتی عضو رهروان در مصاحبه‌ای خبر از رایزنی جریان لاریجانی با جناح های مختلف از جمله اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها برای لیست مشترک خبر داد و گفت: آقای جلالی هم‌اکنون درحال مذاکره با گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا برای قرار دادن اعضای فراکسیون رهروان ولایت در لیست‌های انتخاباتی در تهران و شهرستان‌ها هستند...رایزنی در مورد قرار گرفتن در لیست «صدای ملت» بر عهده من قرار گرفته و در روزهای گذشته نیز جلساتی برای قرار دادن نام نمایندگان رهروان ولایت در این لیست انتخاباتی انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسیم.»
 
اصولگرایانِ مطلوب فتنه‌گران در لیست اصلاح‌طلبان
با انتشار لیست اصلاحات در تهران و قرار گرفتن کاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست اصلاحات مشخص شد که طیف لاریجانی در حال گرفتن پاداش دوسال زحمات بی وقفه ی خود به عنوان وکیل الدوله هستند.  همچنین مشخص شد که نمایشِ عدم ثبت نام جلالی در انتخابات، دعوت لاریجانی از او و ثبت نام جلالی آن هم از حوزه انتخابیه تهران؛ تاکتیکی برای بالاکشیدن او و قرار گرفتنش در لیست تهرانِ اصلاح‌طلبان به نمایندگی از لاریجانی بوده است. 
 
گفتنی است سنگ تمامِ لاریجانی در دفاع از دولت و سرپوش گذاشتن بر بی‌تدبیری‌های آن در مجلس آنقدر به کام حامیان دولت شیرین آمده که چهره‌ای مثل عطریانفر- از اعضای کاگزاران و فعال فتنه- را مدتهاست به یکی از مدافعان محکم لاریجانی تبدیل کرده است.  او در یکی از اظهارنظرهای معروف خود، «لاریجانی نقد» در مجلس را بهتر از «عارف نسیه» دانسته و گفته بود: «در نگاه اول آقای لاریجانی به دلیل اینکه تجربه موفقی در مدیریت مجلس داشته و نسبت به سازوکار پارلمان و مشکلات آن آگاه‌تر است، نسبت به آقای عارف که تجربه پارلمانی نداشته‌اند مناسب‌تر به نظر می‌رسد. درحالی که آقای عارف در مدیریت اجرایی به عنوان وزیر، معاون اول و حتی «رئیس‌جمهور در تقدیر»، دارای تجارب ارزنده‌ای است که روزی به‌کار می‌آید.» اما حجم و شدت این حمایتهای او آنقدر زیا دشد که عطریانفر مدتی بعد در مصاحبه‌ای از پیام لاریجانی به خودش خبر داد و گفت: «من به هر دلیل از مدیریت لاریجانی دفاع کردم و این هم صادقانه بود؛ اما تعبیر رقیب چه بود؟ گفتند "آقای لاریجانی! حواست به پوست خربزه اصلاح طلبان و کارگزاران باشد". آن بنده خدا هم به من پیام می دهد که می شود از من دفاع نکنید؟» 
 
با ورود نمایندگان جریان لاریجانی به لیست اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد کارگزاران همچنان ترجیح می‌دهند لاریجانیِ مثلا اصولگرایِ در پازل دولت و اصلاح‌طلبان را بر کرسی ریاست مجلس حفظ کنند و با یک «اصولگرای میانه‌رو» به جنگ «اصولگرایی اصیل» بروند. چرا که اگر عارف یا چهره‌ای اصلاح‌طلب بر کرسی ریاست مجلس بنشیند مجددا دوگانه اصلاح‌طلب-اصولگرا تقویت می‌شود، ولی اگر لاریجانی با تابلوی اصولگرایی ریاست مجلس را در دست داشته باشد ولی خواسته های دولت و اصلاح‎طلبان را محقق کند دیگر هزینه‌ای برای جریان فتنه و حامی دولت نخواهد داشت.

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 94/11/29ساعــت 9:58 صبح تــوسط عباس | نظر