سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی:اسرائیل تن به آتشبس داد تحلیلگر صهیونیست: شکست خوردیم

h

جنگ اخیر علیه نوار غزه اولین و احتمالا آخرین جنگ در فلسطین نیست. طی یک‌سال گذشته صهیونیست‌‎ها در دو نوبت نوار غزه و مواضع جهاد اسلامی را هدف قرار داده‌اند، اما این بار جهاد اسلامی با کسب تجربه از جنگ سال گذشته توانست به صورت حساب شده‌تری به ‌اشغالگران پاسخ دهد. از این رو همزمان با شادی فلسطینی‌ها در غزه و لبنان، بسیاری از صهیونیست‌ها در تل‌آویو به شکست در نبرد نامتقارن با مقاومت فلسطین در نوار غزه اعتراف کردند.

 

سرویس خارجی-

پس از 5 روز جنگ بی‌وقفه و شلیک حدود 1500 موشک و راکت از نوار غزه به سوی مناطق ‌اشغالی، سرانجام مقامات تل‌آویو با پذیرش شروط گروه مقاومت جهاد اسلامی فلسطین از گردن نهادن به آتش بس خبر دادند. اواخر شامگاه شنبه رسانه‌های صهیونیستی به نقل از «ارتش» رژیم اسرائیل اعلام کردند که ارتش تصمیم به خویشتنداری در مقابل آخرین حملات جهاد اسلامی گرفته است. «محمد الهندی»، رئیس ‌دایره سیاسی جهاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرد که توافق آرام‌‌سازی اوضاع و توقف درگیری‌ها شامل این بندها خواهد بود: «توقف حملات به غیرنظامیان؛ توقف بمباران و تخریب خانه‌های فلسطینیان و سرانجام پایان دادن به ترور فلسطینی‌ها.» این مقام جهاد اسلامی همچنین تاکید کرد که مقاومت مادامی که دشمن صهیونیستی به این توافق پایبند باشد، به آن پایبند خواهد بود. پس از اعلام آتش‌بس در فلسطین همچنین «زیاد النخاله»، دبیرکل نهضت جهاد اسلامی در سخنانی تاکید کرد که ما فرصت را از دشمن گرفتیم که بین ما تفرقه بیندازد و آنچه را که باید تحمل می‌کردیم تحمل کردیم تا موضع یکپارچه و محکم و استوار بماند. دبیرکل جهاد اسلامی همچنین در سخنان خود از حمایت‌های ایران و حزب‌الله لبنان قدردانی کرد.
صهیونیست‌ها به صورت رسمی اعلام کردند که پنج روز جنگ و بمباران از نوار غزه باعث کشته شدن حداقل 2 شهرک نشین و زخمی شدن 12 نفر دیگر شده است و در آن سوی تنش‌ها نیز،  بر اساس اعلام منابع فلسطینی این نبردها 33 شهید برجای گذاشت. در میان شهدای فلسطینی نام 11 فرمانده گردان‌های سرایا‌القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین به چشم می‌خورد، هرچند جهاد اسلامی اعلام کرده که روند جایگزینی فرماندهان در نوار غزه آغاز شده است. در واقع جنگ اخیر علیه غزه، بازگشت مشهود رژیم صهیونیستی به سیاست ترور بود که در قالب جنگ صورت گرفت، هرچند در نهایت تل‌آویو ناگزیر شد تا به آتش‌بس تن دهد. آمار شهدای فلسطینی جنگ اخیر حکایت از آن دارد که شهدای این نبرد شامل22 مرد، 6 کودک، 3 زن و 2 سالخورده بودند. همچنین 190 مجروح نبردها علیه غزه شامل 75 مرد، 64 کودک، 38 زن و 13 سالخورده بود. پررنگ بودن نام کودکان و زنان و سالخوردگان در این نبرد نشان داد که صهیونیست‌ها حتی به استانداردهای حداقلی حقوق بشری نیز در جنگ‌ها و نبردها قائل نیستند. با این حال همزمان با اعلام آتش‌بس، بسیاری از فلسطینی‌ها و حامیان مقاومت در نوار غزه و اردوگاه‌های لبنان، عملکرد جهاد اسلامی در برابر ‌اشغالگران و تداوم مقاومت را یک پیروزی بزرگ برای فلسطین عنوان کردند و در بسیاری از اردوگاه‌ها و مناطق نوار غزه جشن‌های خیابانی جوانان به مناسبت مقاومت در برابر‌ اشغالگران برگزار شد. گفته شده که اهالی غزه در اردوگاه جبالیا با سر دادن شعارهایی، پیروزی عملیات «انتقام آزادگان» در برابر رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند. همچنین خبرگزاری عرب زبان العهد در این ارتباط گزارش داد که از واپسین ساعات شامگاه شنبه تا نخسین ساعات صبح یکشنبه اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در شمال لبنان، شاهد جشن و پایکوبی به مناسبت پیروزی نیروهای مقاومت در غزه بود به طوری‌که صدها تن از این فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های البداوی و نهر البارد واقع در شمال لبنان خوشحالی خود را نسبت به این دستاورد نشان دادند. بر اساس این گزارش، فلسطینی‌های مستقر در این اردوگاه‌ها این پیام را به جهانیان دادند که آوارگان فلسطینی در هر رویدادی که مربوط به کشورشان باشد حضور دارند و آوارگی آنها به معنی بی‌تفاوتی نسبت به تحولات فلسطین نیست. شرکت‌کنندگان در این جشن‌ها سرودهای حماسی سر داده و با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین، بین مردم شیرینی پخش کردند.
اعتراف به شکست
واکنش‌ها در تل‌آویو به آتش‌بس ترکیبی از احساس ضعف و شکست در مقابل مقاومت فلسطین بود. «دان بیری»، رئیس ‌سابق سندیکای روزنامه‌نگاران خارجی در رژیم اسرائیل که نتوانست ناامیدی خود را از عدم وجود راه‌حل ریشه‌ای از تحرکات نظامی در مقابل غزه کتمان کند به شبکه آی 24 گفت: «علی‌رغم اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند حملات موشکی را به‌طور کامل دفع کند، شاید زمان آن رسیده است که پس از 16 سال درگیری مستمر، سیاست دیگری را در نظر بگیریم، چون سیاست‌های تل‌آویو در برابر نوارغزه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.» همچنین «بن کاسبیت»، تحلیلگر سیاسی وب‌سایت «والا» تأکید کرد: «عملیات نظامی جاری در غزه، به‌جای اینکه مملو از فضای پیروزی باشد، مملو از آتش [موشک‌هایی] است که بر جبهه داخلی اسرائیل فرو می‌ریزد و این یعنی پیروزی تل‌آویو در این نبردها آرزویی دست‌نیافتنی است و می‌توان گفت توهمی بیش نیست؛ زیرا این همان چیزی است که به آن نبرد نامتقارن می‌گویند.» امیر بوحبوط تحلیل‌گر ارشد نظامی پایگاه عبری زبان واللا نیوز اعتراف کرد: «جهاد اسلامی در حالی به جنگ با اسرائیل ادامه می‌دهد که تا این لحظه هیچ موشک پیچیده و یا جدیدی را مورد استفاده قرار نداده است و شاید اگر این موشک‌ها به‌کار گرفته شوند، وضعیت برای تل‌آویو پیچیده‌تر شود.» این تحلیلگر صهیونیست به نقل از منابع آگاه امنیتی رژیم صهیونیستی خبر داد، جنبش جهاد اسلامی در دور جدید درگیری‌اش هیچ موشک غافلگیر‌کننده‌ای را به کار نگرفته است و در بزرگ‌ترین حمله خود حدود 100 فروند موشک را به شکل یک‌جا شلیک کرد. «لیبرمن»، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز با‌ اشاره به قدرتمندتر شدن نیروهای مقاومت در جنوب فلسطین گفت: «نمی‌توان بین این جنگ و آن جنگ زندگی کرد. ما نمی‌توانیم حزب‌الله دیگری را در جنوب تحمل کنیم.» همزمان گزارش شده بلافاصله پس از عادی شدن اوضاع مناطق ‌اشغالی، صف‌های طولانی صدور گذرنامه در قدس، تل‌آویو، بئرالسبع و حیفا تشکیل شده است. این صف‌ها بعد از اینکه طرح پایلوت صدور و تمدید گذرنامه بدون وقت قبلی آغاز شد؛ ایجاد شده است.
چرا تل‌آویو تن به آتش بس داد؟
جنگ اخیر علیه نوار غزه اولین و احتمالا آخرین جنگ در فلسطین نیست. طی یک‌سال گذشته صهیونیست‌‎ها در دو نوبت نوار غزه و مواضع جهاد اسلامی را هدف قرار داده‌اند، اما این بار جهاد اسلامی با کسب تجربه از جنگ سال گذشته توانست به صورت حساب شده‌تری به ‌اشغالگران پاسخ دهد. اتاق مشترک مقاومت نیز همزمان با آتش‌بس اعلام کرد که دستمان روی ماشه است تا به ‌اشغالگران پاسخ دهیم. از سوی دیگر این را باید در نظر داشت که 5 روز جنگ، هزینه‌های زیادی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرد. طی 5 روز جنگ، بیش از 1/5 میلیون شهروند صهیونیست، هدف حدود 1500 راکت قرار گرفتند و ناامنی باعث شد تا فرار به پناهگاه‌ها به بخشی از عادت روزانه ‌اشغالگران تبدیل شود. علاوه‌بر این هزینه‌‎های اقتصادی جنگ نیز برای صهیونیست‌ها که از نظر اقتصادی با چالش تورم رو‌به‌رو هستند، قابل توجه بود. شبکه 13 رژیم صهیونیستی روز شنبه گزارش داده بود که هزینه روزانه حمله به غزه، 200 میلیون شِکِل معادل 55 میلیون دلار است و این آمار، بدون احتساب خسارات اقتصادی روزانه تحمیل شده بر داخل سرزمین‌های ‌اشغالی است. نشریه فوربز نیز در گزارشی اعلام کرده که هزینه شلیک هر موشک پدافندی سامانه گنبد آهنین 50 تا 100 هزار دلار است و این در حالی است که فلسطینی‌ها برای پرتاب هر موشک و راکت خود کمتر از هزار دلار هزینه می‌کنند. از این‌رو، صهیونیست‌ها برای ساقط کردن یک موشک هزار دلاری فلسطینی‌ها ناگزیرند گاه تا 100 هزار دلار هزینه کنند. با محاسبه پرتاب 1200 راکت و موشک طی 5 روز گذشته، اگر هزینه متوسط هر موشک گنبد آهنین را 75 هزار دلار در نظر بگیریم، صهیونیست‌ها در این 5 روز حداقل 90 میلیون دلار برای مقابله با موشک‌ها و راکت‌های فلسطینی‌ها هزینه صرف کرده‌اند. این هزینه جدای از سایر هزینه‌های مربوط به سربازان و تجهیزات لجستیکی و خسارات وارد شده به شهرهای مناطق ‌اشغالی است.
ادامه اعتراضات ضد نتانیاهو در نوزدهمین هفته

با وجود آن که صهیونیست‌ها طی 5 روز گذشته زیر باران موشک و راکت‌های مقاومت فلسطین بودند، اما آنها همچنان اعتراضات علیه کابینه تندرو نتانیاهو برای سرنگونی آن را از یاد نبردند و شامگاه شنبه برای نوزدهمین هفته پیاپی، شهرهای ‌اشغالی فلسطین شاهد اعتراضات گسترده ضد نتانیاهو بود. پایگاه خبری وای‌نت نیز اعلام کرد به‌رغم آنکه رهبران معترضین صهیونیست اعلام کردند، به دلیل نگرانی از موشک‌های مقاومت این تجمع در تقاطع کابلان در تل‌آویو محل اصلی آن برگزار نخواهد شد اما، شمار قابل توجهی از صهیونیست‌ها در این محل حضور پیدا کردند. خبرنگاران همچنین اعلام کردند، این شنبه شهر حیفا به جای تل‌آویو شاهد حضور گسترده  صهیونیست‌های معترض بود، معترضین خود را به تقاطع حوریف در این شهر رسانده و علیه کابینه نتانیاهو شعار 


+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/2/25ساعــت 7:15 صبح تــوسط عباس | نظر