سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اقای باهنر به میخ هم بزنید

در حاشیه اظهارات اخیر باهنر

بسمه تعالی
نپرسیدند که به چه کسی رای داده‌اید!؟ / آقای باهنر! پاسخگوی مواضعتان در ایام پس از انتخابات باشید

 

گروه سیاسی: "در مورد اینکه گفته می‌شود من در انتخابات سال 88 به موسوی رای دادم باید گفت با توجه به اینکه من در سال 64 نماینده مجلس بودم در مواضع اقتصادی با مهندس موسوی درگیری‌های جدی داشتم، بنابراین حتی پیش از بحث فتنه 88 نیز اعتقادی نداشتم که موسوی می‌تواند کشور را اداره کند."این‌ها بخشی از اظهارات آقای باهنر است که در آخرین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران مطرح کرده است.

به گزارش رجانیوز، قریب به 7 ماه قبل از برگزاری انتخابات مجلس نهم و دقیقا زمانی که زمزمه‌هایی اولیه پیرامون ترکیب لیست جبهه متحد اصولگرایان در رسانه‌ها به گوش رسید، مطرح شدن نام محمد رضا باهنر، علی عباسپور، علی مطهری، اسدلله بادامچیان و حمیدرضا کاتوزیان به عنوان گزینه‌های این جبهه برای کاندیداتوری مجلس، بیش از دیگر نام‌ها بحث برانگیز شد. در این میان اگرچه عباسپور، کاتوزیان و مطهری در دقیقه 90 از حضور در لیست جبهه متحد جا ماندند، اما آنچنان که پیش بینی می شد محمد رضا باهنر و اسدالله بادامچیان در لیست نهایی جبهه متحد اصولگرایان باقی ماندند و به ترتیب با کسب عنوان 25 و 38 راهی دور دوم انتخابات تهران شدند.

 این در حالی بود که واگذاری رتبه هفتم تهران در انتخابات مجلس هشتم به رتبه 25 تهران در انتخابات نهم از سوی باهنر، بیشتر به دلیل انتقاداتی بود که از همان ابتدا پیرامون آقای باهنر و مواضع و عملکرد ایشان در فتنه 88 به چشم می‎خورد و به نظر می‌رسد اظهارات اخیر وی در آخرین نشست خبری‎اش را نیز می توان به نوعی واکنش به انتقاداتی از این قبیل تفسیر کرد.

 آقای باهنر صراحتا اعلام کرده است که هیچ گاه به موسوی رای نداده و حتی اگر فتنه بعد از انتخابات نیز بوجود نمی آمد، اعتقادی به اداره کشور توسط وی نداشته است اما به نظر می رسد این اظهارات اساسا به معنای پاک کردن صورت مسئله و نادیده گرفتن بخش عمده ای از انتقادات بدنه نیروهای اصولگرا و متعهد به ایشان است چرا که هیچ گاه کسی از مواضع ایشان پیش از انتخابات انتقاد نکرده و مدعی رای دادن آقای باهنر به موسوی نشده بلکه انتقادات اصلی به مواضع و عملکرد ایشان پس از برگزاری انتخابات، طی مجلس هشتم و بویژه فتنه بعد از انتخابات است.

 لذا در این زمینه به نظر می رسد بار دیگر باید بخشی از مواضع و عملکرد نایب رییس مجلس هشتم طی این مدت را مرور کرد تا انتقادات جدی و گفتمانی بدنه اصولگرای کشور "فقط به رای دادن یا ندادن" ایشان به میرحسین موسوی تقلیل نیابد:

 مهندس موسوی را نمی توان بیرون از خانواده اصولگرایی ترجمه کرد

 آقای باهنر  روز دوم خرداد 88 و درست همان برهه ای که انحراف‌های موسوی روشن‌تر و حتی خبر دیدارهای وی با نهضت آزادی و سازمان مجاهدین و دیگر گروهک‎های تندرو منتشر شده بود، همچنان بر اصولگرا بودن موسوی اصرار داشت تا آنجا که در گفتگو با ایسنا  اعلام کرد: "ما در هر صورت مهندس موسوی را بیرون از خانواده اصولگرایی ترجمه نمی‌کنیم و من خود براین عقیده هستم که مهندس موسوی را نمی‌توان از خانواده اصولگرایی ترجمه جدایی کرد."

 حضور معنادار در نماز جمعه هاشمی رفسنجانی

 اما حضور آقای باهنر در نماز جمعه 26 تیر ماه به امامت جمعه هاشمی رفسنجانی نیز بسیار معنادار بود. نماز جمعه ای که بسیاری از بزرگان و دلسوزان انقلاب به علت رفتارهای غیر قابل قبول هاشمی رفسنجانی در آن شرکت نکردند اما باهنر به همراه حسن روحانی، مجید انصاری، محسن رضایی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی و ... در آن شرکت کرد.

 از تشکیل جبهه سیاسی توسط موسوی استقبال کرده و به او کمک می کنیم

 در حالی که قریب به 40 روز از 22 خرداد 88 می گذشت و طی این مدت آقای باهنر موضع گیری صریحی درباره بسیاری از وقایع بعد از انتخابات نداشت، وی باز هم ترجیح داد در سخنان خود علیه جریان فتنه و شخص موسوی موضع گیری قاطعی نداشته باشد تا آنجا که در 29 تیر ماه 88 و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا که بصورت ویژه به پوشش اخبار جریان حامی فتنه می‌پردازد گفت: "در دیداری که اخیرا با آقای موسوی داشتیم از ایشان خواستیم تا از همه امکانات قانونی موجود از جمله برخورداری از سایت شخصی، روزنامه و حزب استفاده کنند."

 وی در پاسخ به اینکه پاسخ موسوی به پیشنهاد آنها چه بوده است، گفت: "ایشان همچنان اعتراضاتی نسبت به مسایل به وجود آمده در انتخابات داشتند که ما تاکید کردیم بهتر است این اعتراضات را در چارچوب قانون پیگیری کنند."

 باهنر تشکیل جبهه سیاسی از سوی موسوی را در راستای فعالیت های وی در چارچوب قانون دانست و با استقبال از آن گفت که "در دیدارمان با آقای موسوی گفته بودیم که چنانچه در چارچوب قانون فعالیت کنند، از اقدامات ایشان حمایت کرده و نهایت کمک را به ایشان خواهیم کرد."

 سی روز پس از نامه کروبی: ازسوابق و تجربیات کروبی بعید بود!

 سیر مواضع دو پهلوی نایب رییس مجلس هشتم در ماجرای نامه کروبی نیز ادامه یافت. آقای باهنر در 19 شهریور ماه 88 در حالی که یک ماه از نگارش نامه سرگشاده سراسر کذب مهدی کروبی پیرامون تجاوز جنسی در زندان ها می گذشت، سرانجام تصمیم به موضع گیری گرفت و در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران، با تاخیر 30 روزه و ادبیاتی تقریبا خنثی تنها به گفتن همین چند جمله اکتفا کرد:

 " آقای کروبی طی نامه‌ای اظهاراتی را مطرح کرده‌اند که متأسفانه پس از گذشت چند ماه هنوز مستندات آن را ارائه نکرده است تا مشخص شود این اتهامات مستند است و یا اینکه صحت ندارد. بعد از مدت زمانی که قرار بود آقای کروبی مستندات خود را ارائه کند در اقدامی عجیب دیدیم که چند نفر در یک‌جا جمع شده و اقدام به طراحی یک سی‌دی کرده بودند که نمی‌شود با استناد به این اینگونه موارد، نظام را زیرسؤال برد. از سوابق و تجربیات آقای کروبی بعید بود که وی اقدام به نوشتن چنین نامه‌ای کند، در حالی که این نامه اتهاماتی را علیه نظام مطرح می‌کند اما مستندات آن موجود نیست."

 موسوی و کروبی دست از تندروی بردارند تا وحدت کنیم!

 روز قدس سال 88 نیز سپری شد و در این میان روزه خواری های علنی فتنه‌گران در خیابان های تهران و ادامه حمایت های سران فتنه از اوباش حامی خود نیز موجب نشد تا آقای باهنر علیه آنان موضع گیری قاطعی اظهار کند. وی 12 مهر 88 در حالی که دو هفته از روز قدس 88 می گذشت، در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه "بسم‌الله‌الرحمن الرحیم" در خانه مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و بدون یادآوری افتضاحات روز قدس جریان فتنه، از لزوم پاکسازی تندروها سخن گفته و اعلام کرد: "در همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی برخی افراد دارای تفکرات تندروانه هستند که کار را مشکل می‌سازند و باید جناح‌های سیاسی درون نظام در جهت متعادل کردن فضا تلاش کنند محور کار از دست تندروها خارج شده و در حاشیه قرار گیرد."

 وی با یادآوری مذاکراتی که با طرف‌های مختلف برای ایجاد وحدت در کشور صورت می‌گیرد، در عین حال گفت که مذاکره‌ای با افرادی چون مهدی کروبی و میرحسین موسوی نداشته است ولی پیشنهاداتی برای رسیدن به وحدت ارائه داده که می‌تواند مورد توجه افراد مذکور هم باشد.

 باهنر با تاکید بر اینکه شرط اول این است که افرادی چون کروبی و موسوی دست از تندروی‌ها و ساختارشکنی‌ها بردارند، گفت: "آنها نه تنها تلاشی در این جهات نکرده‌اند بلکه تندروی‌ها و ساختارشکنی‌ها را ادامه داند و در مقابل رفتارهای تندروانه و ساختارشکنانه دیگران سکوت کردند."

 برخی مواضع هاشمی مورد نقد است اما تلاش هایش برای ایجاد وحدت افتخارآمیز است!

 به موازات اوج گرفتن عملکرد فتنه گران در 13 آبان و 16 آذر 88، سرانجام 26 آذر ماه و در حالی که بیش از 40 روز از وقایع 13 آبان و 10 روز از اتفاقات  16 آذر و افتضاحات سران فتنه می گذشت، آقای باهنر ضمن مرزبندی با موسوی و کروبی و محکومیت جریان فتنه، این بار از آقای هاشمی رفسنجانی اینگونه دفاع کرد: "بالاخره مواضع آقای هاشمی در طول این پنج  یا شش سال گذشته به خصوص از اول دوره دولت نهم زیر و بم‌های زیادی داشته است و بعضی جاها کاملا قابل نقد است و خیلی جاها هم که تلاش‌هایی برای ایجاد وحدت داشته‌اند، قابل تمجید و افتخارآمیز است."

 آقای باهنر! چرا یکی به نعل و یکی به میخ می زنید؟

 دوازده دی ماه 88 خبرگزاری ایلنا به نقل از  نایب رییس مجلس هشتم خبری جنجالی را منتشر ساخت. باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: "ما دیدارهایی با آقای هاشمی داشتیم و نامه‌هایی به ایشان نوشتیم، ما این تحلیل را که آقای هاشمی باید محاکمه شود، قبول نداریم البته به برخی مواضع ایشان نقد جدی داریم. باید مواضع افراطی را کنار بگذاریم باید به سمتی برویم که هزینه‌هایی را که به نظام تحمیل می‌شود، به حداقل برسانیم."

 باهنر در مورد این پرسش که آیا زمان محاکمه موسوی نرسیده است، گفت: "ضرورت ندارد که فکر کنیم نظام به دنبال فشارهای ماست تا بخواهد این مساله را حل کند. نظام جمهوری اسلامی آن‌قدر تسلط بر اوضاع دارد که بخواهد خود تشخیص دهد آیا زمان محاکمه آقای موسوی رسیده است یا خیر. اگر زمانی دیدند که این به نفع نظام است حتما این کار را انجام خواهند داد ولی اینکه ما بخواهیم شعار اعدام باید گردد را سر دهیم ضرورتی ندارد."

 در ادامه این نشست یکی از اعضا خطاب به باهنر گفت که "چرا در اظهار نظرهایتان یکی به نعل و یکی به میخ می زنید؟"

 خاتمی با موسوی و کروبی فرق دارد و نباید علیه او شعار داد!

 اما روند مواضع خاص آقای باهنر حتی تا آخرین روزهای سال 89 نیز ادامه داشت، تا آنجا که وی در هفته آخر اسفندماه، در گفتگو با هفته نامه مثلث ابراز داشت: "اینکه ما بگوییم کار خاتمی مثل کروبی و موسوی تمام شده است درست نیست. تا این نقطه ای که امروز در آن قرار داریم بنده اعتقادی به این ندارم که ما به عنوان سر فتنه علیه خاتمی شعار بدهیم. اما رفتار خاتمی بایستی خیلی شفاف تر و روشن تر باشد و آنجایی که مرز رفتار ضدانقلابی و جریان سبز و کروبی روشن می شود، خاتمی باید موضع بگیرد، یعنی خاتمی اگر فکر کند که می تواند همینطور در سکوت به کار خود ادامه دهد، این قابل قبول نیست ... ایشان صد درصد از جریان سبز حمایت می کند اما من این تحلیل را ندارم ایشان بسیار محافظه کارانه برخورد می کند."

 و این اظهارات در حالی بود که خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه 88 نه تنها هیچ گاه حاضر به اعلام برائت از جریان موسوم به سبز نشده بود بلکه در عمل با رفتارهای خود؛ یکی از پشتوانه های معنوی فتنه گران محسوب می شد تا آنجا که علاوه بر راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن 88 که مورد اعتراضات جدی مردم تهران قرار گرفته بود، در راهپیمایی 9 دی نیز یکی از شعارهای جمعیت میلیونی مردم علیه خاتمی بود.

 فکر می کنند با ساکتین فتنه خواندن دیگران می توانند فضا را به نفع خود کنند!

 اما پیش از این نشست خبری نیز آقای باهنر در چند نوبت به انتقادات علیه خودش پاسخ داده بود. به عنوان نمونه وی در اول اسفند 90 و چند روز قبل از انتخابات مجلس نهم در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرده بود:

 "ما نمیتوانستیم راهپیمایی «9 دی» را «25 خرداد» راه بیاندازیم. «9 دی» بعد از حوادث «13 آبان» و «16 آذر» و هنجار شکنی‌های عاشورا شکل گرفت. معلوم است که در 25 خرداد، تعداد طرفدارهای معترض موسوی بیشتر بودند ولی به تدریج مرزبندی‌ها بیشتر شد تا به 9 دی رسید. اما متاسفانه برخی فکر می‌کنند با این تند وتیزی‎ها و رادیکالبازی‎ها و ساکتین فتنه خواندن‎ها، فضا را میتوانند به نفع خود تغییر بدهند."

 و این اظهارات در حالی بیان می شد که آقای باهنر توضیح نداد اگر سکوت و مواضع دوپهلوی بسیاری از خواص در ماه های پس از انتخابات و حتی استقبال آنها از تشکیل حزب توسط سران فتنه نبود، اساسا آیا فتنه 8 ماه به درازا می انجامید؟

 در مجموع به نظر می رسد افت قابل توجه آرای آقای باهنر در دور نخست انتخابات مجلس نهم که قریب به 40% بوده بسیار معنادر است چرا که در این بین بسیاری از کاندیداها یا با افزایش میزان آرا مواجه بوده اند و یا با حفظ تقریبی میزان آرای خود، جواز حضور در دور دوم انتخابات را کسب کرده اند اما در این میان کاهش معنادار آرای آقای باهنر نسبت به دوره قبل که از عنوان 7 به 25 نزول پیدا کرده است به خوبی گویای قضاوت مردم پایتخت پیرامون عملکرد و مواضع ایشان طی سالهای گذشته است؛ و این در حالی است که به نظر می‎رسد ادامه این روند در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم باعث نگرانی برخی جریانات و سیاستمداران شده باشد که مجلس نهم را همانند مجالس اول و ششم، بدون حضور محمد رضا باهنر نمی‏خواهند.


+ نوشته شـــده در یکشنبه 91/2/3ساعــت 9:50 صبح تــوسط عباس | نظر