سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگوی رجانیوز با حاج سعید قاسمی

بسمه نعالی

ترور دانشمندان هسته ای نتیجه خباثت غربی ها و انفعال داخلی ها بود/ خشم امریکا یعنی پیروزی ایران در اجلاس تهران

 

حاج سعید قاسمی از فرماندهان دفاع مقدس در گفتگوی با رجانیوز در خصوص اجلاس تهران ، واکنش های جهانی آن ، بیانات رهبرانقلاب در این اجلاس و دیدار دبیر کل سازمان ملل با ایشان گفت: آقا مبدع فرهنگ جدیدی در عرصه دیپلماسی بین المللی است ، بان کی مون رو می نشاند کنار خود  و به او بگوید جمع کن این بساط رو. یا می‌دانی و یا نمی دانی؟چطور تو اتاق فرمان سازمان ملل نشسته ای و این همه ظلم دارد در جهان می شود تو هم فقط سرت را تکان می دهی. حرف های محکم و خیلی قوی ای زده شد . اینها مباحث خیلی جدی و مهمی است که بیشتر باید به آنها پرداخت.
 

گفتگوی رجانیوز با حاج سعید قاسمی
ترور دانشمندان هسته ای نتیجه خباثت غربی ها و انفعال داخلی ها بود/ خشم امریکا یعنی پیروزی ایران در اجلاس تهران

 

حاج سعید قاسمی از فرماندهان دفاع مقدس در گفتگوی با رجانیوز در خصوص اجلاس تهران ، واکنش های جهانی آن ، بیانات رهبرانقلاب در این اجلاس و دیدار دبیر کل سازمان ملل با ایشان گفت: آقا مبدع فرهنگ جدیدی در عرصه دیپلماسی بین المللی است ، بان کی مون رو می نشاند کنار خود  و به او بگوید جمع کن این بساط رو. یا می‌دانی و یا نمی دانی؟چطور تو اتاق فرمان سازمان ملل نشسته ای و این همه ظلم دارد در جهان می شود تو هم فقط سرت را تکان می دهی. حرف های محکم و خیلی قوی ای زده شد . اینها مباحث خیلی جدی و مهمی است که بیشتر باید به آنها پرداخت.
 
به گزارش رجانیوز ، متن کامل اظهارات سعید قاسمی به شرح ذیل است :
 
رجا: در ابتدا نظر خودتان را درباره اجلاس غیر متعدها در تهران بیان کنید و اینکه ارزیابی و برآورد شما از این اجلاس در تهران چه در سطح داخلی، خارجی و بین المللی چگونه است؟ چون حرف و حدیث هایی از گوشه و کنار شنیده می شود به خصوص در فضای رسانه های دشمن و ضد انقلاب که سعی در مخدوش کردن اجلاس و تخریب آن داشته اند و برخی هم در داخل این خط را پی می گیرند.
 
قاسمی: با تشکر از شما. اول اینکه از دشمن جز دشمنی مگر انتظار دیگری هم می شود داشت. این خزعبلات و لاطائلاتی که اونور آبی ها می بافند و در ماهواره ها بیان می کنند که اصلاً محلی از اعراب ندارد و نباید به آنها محل گذاشت. نیش عقرب نه از ره کین است، بلکه اقتضاء طبیعتش این است. اما جریان های همسوی داخلی. بخش عمده ای از جریاناتی که حرف های دشمن را در داخل تکرار کردند هم شکست خوردگان سیاسی و انتخاباتی و محذوف یا از نظام و جبهه انقلاب اسلامی هستند و بخش دیگرش هم حسودان هستند. حسودانی که طاقت دیدن سرافرازی و اعتلای نظام و انقلاب ما را ندارند و به هر بهانه ای می خواهند دستاوردها و موفقیت های انقلاب را مخدوش کنند. این ها همان کسانی هستند که خشم و حسادت و بغض و کینه را براحتی می توان در چشمانشان و نظراتشان دید.
 
مثلاً می گویند که آیا اجلاس تهران توانست ما را از انزوا خارج کند و بعد هم دستاورد این اجلاس را دو شبه می خواهند. این  شبهات را طرح می کنند برای اینکه از نظام خورده اند و بر می گردد به دعواهای قدیمی ما با این آقایان از قبیل طیف 2 خردادی ها و نهضت آزادی و فتنه سبز و ... که سیاست های شکست خورده شان منجر به حذفشان از نظام شد. حالا هم استمرار همان سیاست ها و خطوط سابق را دارند پی می گیرند و به دنبال القاء این هستند که مقاومت جواب نمی دهد و باید کرنش نشان بدهیم. البته این هم از خوش شانسی آقای احمدی نژاد است که خدا انگار برایش مقدر کرده که بهره بردار خیلی چیزها ایشان باشد. مثل هسته ای و هم چنین اجلاس. ایشان هم الحق و الانصاف با همراهی و همگامی تمامی ارکان مجموعه نظام استفاده کرد و به خوبی برگزار کرد.
 
لذا نباید به این حرف ها محل گذاشت. آنها سیاست شان این است که با حاشیه سازی رسانه ای می خواهند ما به گوشه رینگ ببرند و منفعل کنند. مثل اینکه مرسی چی گفت ؟ چقدر بنز خریدند؟ چقدر هزینه کردند ؟ و از این حرف های سخیف بی منطقی که با مقداری فکر و تحلیل سست بودنشان خیلی روشن است و حتی مصرف داخلی هم ندارد . همه می دانند که برد بزرگ ما در این اجلاس به خاطر هزینه های درست و لازمی بوده که باید انجام می شده و شده. مگر می شود شما بدون هزینه سودی هم ببرید، مضاف بر اینکه این هزینه نیست درست تر اینکه یک سرمایه گذاری درست و به موقع بوده است که انشاء الله نتایجش را خواهیم دید و خواهیم چشید کما اینکه از همین الآن تبعات و ثمرات مثبتش را داریم می بینیم.
 
همین ها که دم از دیپلماسی فعال می زنند، تا وقتی وارد این مقوله می شوید و کشورهای محروم و مستضعف و جهان سومی را با خود همراه می کنیم نق می زنند که چرا می روید سراغ سیاه پوست ها و کشور های درجه سوم می روید؟! از نظر این ها دیپلماسی فعال یعنی آوردن جک استراو و یوشکا فیشر و دومینیک دویلپن به ایران بود و امنیت نظام و ما را تحویلشان بدهند که تا همین الآن ترور دانشمندان هسته ای ما از خباثت های همین کشورهای اروپایی و انفعال همین داخلی هااست و هنوز هم پایشان گیر است.
 
مسئله دیگر ضعف ما در رسانه است. ما می دانیم که حرف های اصلی انقلاب ما آن طرف نمی رود. دیپلماسی انقلابی ما زمین گیر است. در این ماجرا صدا و سیما، وزارت خارجه، وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزنی های فرهنگی و سیاسی ما همه مقصرند. این مسئله در این اجلاس خیلی مشهود و شفاف بود. استدلال دارم.مثلاً وقتی ابوشادی معاون مرسی درباره طرح رفراندوم دمکراتیک درباره سرنوشت فلسطین با حضور تمام فلسطینی ها اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی که آقا دادند، گفت این طرح برای تازه و جدید بود ، چرا کسی تا به حال این حرف را نزده بود. بسیار عجیب است در حالی که آقا چند سال است این طرح را مطرح کرده اند اما معلوم است که به گوش جهان نرسیده است. چرا؟مگر ما رسانه و دستگاه دیپلماسی نداریم پس چرا این اتفاق می افتد؟ اگر نگویم که خیانت است یک اهمال و غفلت بزرگ دارد اتفاق می افتد.
 
یا مثلاً معاون رئیس جمهور اندونزی که در دیدار با آقا گفته بود به عنوان یک متخصص اقتصاد مباحث اقتصاد مقاومتی شما را خواندم و آنرا بسیار جالب و جدید یافتم و اگر برگردم اندونزی روی آن کار می‌کنم. یکی از دلائل موفقیت این اجلاس همین اینکه هیلاری دو روز نگذشته از این اجلاس سریع خودش را به اندونزی رسانده تا جلوی تأثیر این اجلاس را در آنجا بگیرد. این یعنی اینکه بدو بدو باید بدوند تا جلوی این دیپلماسی فعال را بگیرد.
 
مهم تر از همه اینکه ما از ابتدای انقلاب تا امروز یاد گرفته ایم، موفقیت های خود را در واکنش های دشمن بسنجیم و با همین واکنش ها بالانس کنیم. باید ببینیم کجا ضربه زدیم که وقتی داد دشمن درمی آید می فهمیم که موفق بوده ایم. وقتی نتانیاهو می گوید که مرگ بر بان کی مون که در اجلاس نشسته و 120 کشور هم نشسته اند و رهبر ایرانی محکم ترین حرف ها را درباره سازمان ملل و شورای امنیت و اسرائیل زده اند و هیچ واکنشی نشان نداده اند می فهمیم که برده ایم. وقتی واشنگتن تایمز می نویسد رهبر ایران در مسابقه محبوبیت جهانی از اوباما برد می فهمیم که برده ایم. یا وقتی اسلام الیوم می نویسد: رهبر عالی ایران در سخنان خود ، کشورهای جهان را به مقابله و رو یارویی با آمریکا فراخواند می فهمیم که برده ایم. خشم آنها دال بر این است که ما دقیقاً به هدف زده ایم و این یعنی پیروزی قطعی جمهوری اسلامی در المپیک سیاسی تهران.
 
 نظرتان درباره بیانات و سخنرانی حضرتان آقا در اجلاس چیست؟ این صحبت ها به نظر شما چقدر راهبردی و عملیاتی بود و در سطح ارتقاء عدم تعهد می تواند مؤثر باشد؟
 
 فرمایشات ایشان در اجلاس تهران را می توان مانیفست و نقشه راه راهبردی جنبش عدم تعهد در آینده پیش رو دانست. نقشه راهی که می تواند جنبش را بعد از دو سه دهه خمودگی و رخوت جان تازه ای ببخشد و آن را فعال سازد و در سطح نهادهای مستقل بین المللی درجه یک ارتقاء دهد.
 
به نظر من آنچه از بیانات آقا می فهمم، ایشان به جنبش عدم تعهد به چشم یک سکوی پرش می نگرند، سکوی پرشی برای تشکیل یک جبهه و بلوک جهانی مقاومت در برابر نظام سلطه جهانی به رهبری آمریکا. به نظر من ایشان یک طرح کلان استراتژیک در ذهنشان هست که در این طرح کلان، تشکیل این بلوک و جبهه جهانی مقاومت اصلی اساسی در آن تلقی می گردد که سنگ بنای این جبهه جهانی می تواند و باید جنبش باشد به خاطر ظرفیت عظیم آن.
 
از طرف دیگر فرمایشات ایشان ناظر بر فعال شدن جنبش و از بن بست درآمدن آن و تبدیل شدن آن از یک جنبش منفعل و کنش پذیر به جنبشی فعال و کنشمند است. یعنی گامی فراتر نهادن از عدم تعهد صرف و رفتن به سمت تعهد نسبت به جنبش و مقاومت.
 
اما به نظرم مسئله اساسی ، استراتژی مقاومت است. الآن ما در جهان قلب تپنده و ام القراء مقاومت در جهان هستیم و رهبر عزیزمان همیشه بدنبال گسترش و تقویت این مقاومت در جهان هستند که این مهم را در قالب " استراتژی مقاومت" پی گیری می کنند. من این استراتژی مقاومت را در امتداد استراتژی مبارزه آقا روح الله (ره) می بینم و تفاوتی میان آنها نیست اگر چه اقتضائات زمانی در آنها وجود دارد. استراتژی مبارزه حضرت امام ( ره) که به طور کامل در پیام سالگرد کشتار حجاج و پذیرش قطعنامه که به منشور انقلاب معروف است بیان شده است. این استراتژی امام و استراتژی آقا به نظرم سه وجه کلی دارد که به ترتیب عبارتند از : 1. اقتصاد مقاومتی 2. دیپلماسی مقاومتی 3. سبک زندگی مقاومتی . از میان این سه تا آنچه که به جنبش عدم تعهد و جبهه جهانی مقاومت مربوط می شود دیپلماسی مقاومتی است که بیشتر بیانات ایشان در اجلاس ناظر بر این وجه است.
 
اقتصاد مقاومتی ناظر بر وجه اقتصادی استراتژی مقاومت است. دیپلماسی مقاومتی ناظر بر وجه سیاسی آن است و سبک زندگی مقاومتی ناظر بر وجه فرهنگی / هنری آن است. اینها در کنار هم مکمل هم هستند و تقویت کننده هم. ما در زمان جنگ توانستیم در جبهه ها و حتی در شهرها به یک فرمول مشخص و الگوی روشن در سبک زندگی مقاومتی و مبارزاتی رسیدیم و الآن هم باید ان را احیاء کنیم و به یک فرمول روشن مناسب جنگ نرم و جنگ سخت امروز برسیم.
 
یک نکته مهم دیگر نبودن ضمانت اجرایی برای مصوبات جنبش هست که باید برای این مهم یک فکر جدی کرد که البته فرمایشات آقا و سخنان رئیس جمهور می تواند سند راهبردی باشد برای این منظور و هم چنین باید برای این منظور نهادسازی کرد و نهادهای اجرایی مثل صندوق مالی مشترک یا یک ناتوی نظامی مشترک ایجاد کرد.
 
این سخنان آقا می تواند محور و منشأ ادبیات علوم سیاسی مقاومتی در دانشگاههای ما قرار گیرد و ما را در تولید علوم سیاسی بومی کمک کند و از انفعال درآورد و همچنین مانیفستی باشد برای وزارت خارجه ما و دیپلمات های منفعل ما یعنی همان دیپلماسی مقاومتی. تمام اساتید علوم سیاسی و دیپلماسی باید جلوی سخنان آقا لنگ بیاندازند. ایشان در این بیانات شالوده تفکر شیعه و امام را به بهترین وجه ترسیم کرده اند.
 
حضرت آقا مبدع فرهنگ جدیدی در عرصه دیپلماسی بین المللی است ، بان کی مون رو می نشاند کنار خود به او بگوید جمع کن این بساط رو. یا می‌دانی و یا نمی دانی؟چطور تو اتاق فرمان سازمان ملل نشسته ای و این همه ظلم دارد در جهان می شود تو هم فقط سرت را تکان می دهی. حرف های محکم و خیلی قوی ای زده شد . اینها مباحث خیلی جدی و مهمی است که بیشتر باید به آنها پرداخت.
 
نکته دیگر، به فرموده امیرالمؤمنین فرصت ها هم چون ابر رفتنی است. باید این فرصت را مغتنم شمرد و استفاده کرد. در دوره دوم خرداد وقتی مسئولین دولت وقت در اجلاس غیر متعهد ها حاضر شدند حرف های نخ نمای گفتگوی تمدن ها را بیان کردند که خزعبلات دست چندم غربی ها و دفتر شهبانوی! فراری گور به گوری بود. نماینده کشور انقلابی من این حرف ها رو زد و در مقابل کاسترو آنجا گفت می خواهم وضعیت جهان را شرح دهیم. همه ما در یک کشتی  واحد نشسته ایم. در طبقه فوقانی این کشتی سرمایه داران و اربابان قلدرجهان نشسته اند که قرمان کشتی در دست آنهاست و در طبقه تحتانی آن هم ما برده ها و مستضعفین نشسته ایم. مسیر این کشتی هم به سمت برخورد با کوه یخ است که عن قریب همه ما غرق خواهیم شد. پس ای برده ها قیام کنید! اگر قیام نکنیم و اتاق فرمان را نگیریم همه غرق می شویم. دولت خاک بر سر دو خرداد آن حرف ها را می زد و آن وقت سخنان امام را باید کاسترو  در آن جلسات بشنویم. کاسترو هم این حرف ها را از امام یاد گرفته بود. حالا این مسائل را رها کرده هی می گویند مرسی این طور و آن طور گفت. این ها همه حاشیه هایی بودند برای اغفال ما از حقایق.
 
در کشور خود ما اگر می خواستیم هزینه کنیم تا مانور قدرتی برای نظام باشد و نمایش وحدت و اتحاد ارکان نظام باز هم به این خوبی که در این اجلاس توانستیم این مانور قدرت را به بهترین وجه اجرا کنیم. از طرف دیگر مانور خوبی بود برای مواجهه با بحران ها که یک هماهنگی عالی میان دستگا ههای امنیتی، انتظامی، راهنمایی و رانندگی، خدمات، حمل و نقل و ...انجام پذیرفت و یک ستاد عملیاتی خوبی در این راستا بوجود آمد. باز هم می گویم این اجلاس پیروزی قطعی جمهوری اسلامی بود در المپیک سیاسی تهران.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 91/6/15ساعــت 6:41 عصر تــوسط عباس | نظر