سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محصولی،القای بحران با استفاده از طرح وحدت ملی/شاید یک نفر برای م

** تبیین نقش و جایگاه شورای فقهی در پایداری

* فارس: علت تشکیل شورای فقهی در جبهه پایداری چه بود؟نقش این شورا و نسبت آن با شورای مرکزی چیست؟.

محصولی: ما به دنبال تدوین الگویی نو برای اساسنامه جبهه بودیم تا تشکیلات‌مان را بر مبنای این الگوی مشخص سازماندهی کنیم. ما ضمن توجه به آسیب‌شناسی احزابی که در داخل کشور هستند و برخی به انحراف دچار شده‌اند متوجه شدیم وقتی به دنبال کار گفتمانی و ارزشی هستیم باید در عین اینکه از اثرات و فواید مثبت تشکیلات بهره‌مند می‌شویم و نمی‌خواهیم در دام‌ گرفتار‌کننده احزاب غربی بیفتیم باید الگوی حضرت امام راحل را که برای جمهوری اسلامی ارائه دادند و مورد استقبال مردم کشور نیز قرار گرفت را در جبهه پایداری پیاده کنیم.

ارکان مختلف نظام از سطوح پایین تا بالاتر با انتخاب مردم شکل می‌گیرد و یک رهبری بر کل امور کشور احاطه دارد و باتوجه به اینکه ما در جمهوری اسلامی یک رهبر داریم که همه اجزاء نظام را شامل است و جبهه پایداری هم درون نظام قرار دارد و رهبری جایگاهی نیست که بشود آن را به شکل دیگری در جبهه بازسازی کرد. فرمایشات رهبرمعظم انقلاب باید برای همه مجموعه‌هایی که معتقد به ولایت هستند فصل‌الخطاب باشد.

القای بحران با استفاده از طرح وحدت ملی/شاید یک نفر برای مجلس نامزد مناسبی باشد ولی برای ریاست‌جمهوری هرگز

 

فارس- صادق محصولی سال 1338 در ارومیه متولد شد. وی که دارای کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران است، فرمانداری شهرستان ارومیه و معاونت استانداری آذربایجان غربی را نیز بر عهده داشته است.

معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع، مشاورت رئیس‌جمهوری، همکاری با جهاد سازندگی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه 5 (آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل) و فرماندهی لشگر 6 ویژه پاسداران بخش دیگری از مسئولیت‌‌های اوست.

محصولی مسئولیت تحقیق بازرسی سپاه و تدریس در دانشگاه علم و صنعت و همچنین تصدی وزارتخانه‌ای کشور و رفاه را در کارنامه خود دارد.

محمود احمدی نژاد در تاریخ 28 آبان ماه 1387 محصولی را پس از استیضاح جنجالی کردان برای تصدی وزارت‌کشور به مجلس معرفی کرد که وی با کسب رای اعتماد از مجلس وزیر کشور شد. دوران وزارت کشور وی همزمان با کلید خوردن جریان فتنه 88 در کشور بود.  صادق محصولی همچنین در آبان سال 1388 توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه رفاه و تامین اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که وی توانست دوباره نظر مثبت نمایندگان را جلب کند. پس از تصویب ادغام وزارت رفاه با وزارت کار و در 24 اردیبهشت سال 1390 رییس جمهور طی نامه‌ای پایان مسوولیت محصولی را اعلام کرد.

محصولی به عنوان یکی از اعضای هیئت مؤسس جبهه پایداری به مسائل مختلفی همچون موضوع انشقاق در جبهه پایداری، بحث چگونگی عملکرد شورای فقهی، طرح اجماع ملی هاشمی، ناگفته‌هایی از وزارت کشور در زمان فتنه 88، سازوکارهای انتخاباتی جبهه پایداری، عملکرد اصولگرایان و همچنین جریان انحرافی پاسخ داد.

بخش اول این مصاحبه از نگاهتان می‌گذرد:

* فارس: طی روزهای اخیر اخباری درباره انشقاق جبهه پایداری مطرح شده است آیا این اخبار صحت دارند؟

محصولی: باتوجه به مطرح شدن شایعاتی درباره انشقاق جبهه پایداری باید گفت این تخریب‌ها قبلا هم بوده و باز هم خواهد بود. در مراسم افتتاحیه و اعلام موجودیت جبهه پایداری که در 6 مرداد سال گذشته برگزار شد، بنده خطاب به حضار گفتم تخریب‌هایی همچون تخریب‌هایی که برای برگزار نشدن آن جلسه افتتاحیه و اعلام موجودیت صورت گرفت با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت. درباره آن جلسه برخی مدعی شدند که آیت‌الله مصباح به آن جلسه نمی‌آید و حتی برخی دیگر ادعا کردند حضرت آقا به آیت‌الله مصباح گفته‌اند که به این جلسه نروید!

موضوعات مختلفی در راستای تخریب جبهه پایداری مطرح کردند که بعداً مشخص شد همه اینها دروغ بوده است. من آنجا گفتم که این تخریب‌ها شروع کار است و بدانید که از این به بعد این تخریب‌ها با شتاب بیشتری ادامه خواهد داشت که همینطور هم شد.

*علت انتشار چنین اخباری چیست؟

** ادعای انشقاق در جبهه پایداری ساخته اذهان مریض است

در حال حاضر در مقطعی قرار گرفته‌ایم که برخی گروه‌ها سعی دارند فضا را به خاطر انتخابات به سمت سیاسی شدن ببرند لذا درصددند رقیب خود را از طریق تخریب از صحنه بیرون کنند لذا بحث انشقاق جبهه پایداری نیز از این نمونه‌هاست در حالی که هیچ انشقاقی در جبهه پایداری صورت نگرفته و این ساخته و پرداخته اذهانی است که یا اطلاع ندارند یا اطلاع دارند اما مریض هستند.

تخریب‌های ناجوانمردانه برخی گروه‌های سیاسی به دلیل احساس ضعف و گیجی این گروه‌ها در مقابل هیمنه گفتمانی جبهه پایداری است .

*فارس: یعنی علت انتشار چنین اخباری که شما آن را شایعه می‌دانید همین مواردی است که مطرح کردید؟

محصولی: این موضوع به مختصات گفتمانی جبهه پایداری بر می‌گردد. جبهه پایداری معتقد است به صرف ادعای اصولگرایی نمی‌توان کسی را اصولگرا دانست بلکه معتقد است با رفتارها، عملکردها و سنجش آنها به ویژه در مقاطع حساس و بحرانی همچون انتخابات می‌توان دریافت آیا شعار و رفتار کسی که ادعای اصولگرایی دارد با مبانی اصولگرایی منطبق است یا خیر.

وقتی این بحث مطرح می‌شود، برخی آن را تعبیر به ریز‌بینی و تند‌روی می‌کنند تا بتوانند از این موضوع فرار کنند. اما واقعیت این است از اصولگرایان سنتی گرفته تا اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران و آن سوی طیف هم بی.‌بی.‌سی و صدای آمریکا به‌دنبال تخریب جبهه پایداری هستند و دلیلش این است که منافع خودشان را در تضاد با عملکرد جبهه پایداری می‌بینند.

جبهه پایداری به دنبال شفافیت عملکرد‌ها، حقیقت‌ها و صداقت در رفتار با مردم است و فکر می‌کند از این طریق می‌تواند وظیفه خود را به انقلاب و نظام ادا کند لذا هرکس که احساس می‌کند با این روند به عملکردش خدشه وارد می‌شود درصدد مقابله با این جبهه بر می‌آید.

** شایعه تقسیم جبهه پایداری اجحاف در حق دوستان است

* فارس: پس با توجه به این اظهاراتی که داشتید، تقسیم جبهه پایداری به دو شاخه تهران و قم را شایعه‌ می‌دانید؟

محصولی: این بیان یک نوع اجحاف در حق تمام دوستان جبهه پایداری است چراکه دوستانی که در این جبهه حضور دارند همگی حضرت آیت‌الله مصباح و حضرت آیت الله خوشوقت را در مقام راهنما، معلم و به عنوان کسی که هدایتگر مجموعه است، انتخاب کردند. بنابراین این تحلیل‌ها و شایعات آنقدر سطحی است که مورد تمسخر افراد عاقل قرار می‌گیرد. اما بالاخره وقتی هیچ دستاویزی ندارند ناچارند. «الغرِیقُ یتشبَّثُ بکُلّ حَشیش»؛ یعنی کسی که در حال غرق شدن است به هر دستاویزی چنگ می‌زند حتی برای نجات خود به خس و خاشاک نیز متوسل می‌شود. لذا این تحلیل‌ها آنقدر بی‌ریشه است که نیازی به تکذیب ندارد.

 

 

 * فارس: موضوع حمایت شما از نامزدی «نیکزاد» و «الهام» و نظر مثبت برخی دیگر از اعضای پایداری درباره نامزدی «سعید جلیلی»،«باقری لنکرانی» و «حداد عادل» چه بود؟

محصولی: این مسائل ساخته اذهانی است که یا نادانند یا مریض‌اند و چنین موضوعاتی به هیچ عنوان صحت ندارد. بحث در مورد مصداق‌های ریاست جمهوری در جبهه پایداری صورت نگرفته تا چه برسد به اینکه عقاید مختلفی مطرح شده باشد. جبهه پایداری اینگونه نیست که هرکس در آن نظر شخصی خود را اعمال کند بلکه مجموعه‌ای گفتمانی است لذا وقتی تصمیمات باتوجه به چارچوب‌‌های گفتمان صورت می‌گیرد همه آن را اولی بر نظر شخصی خود می‌دانند.

بنابراین همانطور که حضرت امام(ره) برای مراقبت از عدم انطباق قوانین با شرع مقدس، شورای‌نگهبان را پیش‌بینی کردند لذا ما هم در جبهه پایداری تصمیم گرفتیم برای پیشگیری از انحراف، و عدم تخطی از شرع و دچار نشدن به کج‌روی‌های فکری، شورای فقها را پیش بینی کردیم که تقریباً کارکردش در جبهه پایداری مثل شورای نگهبان در جمهوری اسلامی است.

یعنی 3 نفر از فقهای آگاه، بصیر و ولایتمدار که اشراف کامل بر مسائل دارند، نظارت و کنترل بر کلیه امور جبهه پایداری را برعهده گرفتند و تذکرات آنها برای همه ارکان مجموعه لازم‌الاجراست و این امر به صورت تدوین شده در اساسنامه پیش‌بینی شده است.

* فارس: می‌توانید اسم این سه نفر را بگویید؟

محصولی: آیت‌الله مصباح، آیت‌الله خوشوقت و یکی دیگر از فقها هستند.

*فارس: بنابراین شورای فقها همان شورای نگهبان جبهه پایداری است که در اساسنامه و انتخاب اعضای شورای مرکزی دخیل هستند؟

محصولی: خیر. من نگفتم که انتخاب اعضای شورای مرکزی بر عهده آنهاست. در کلیه موارد نظر این فقها برای شورای مرکزی و سایر ارکان جبهه همچون مجمع عمومی لازم‌الاجراست و اینها اگر مصوبه‌ای را برخلاف شرع تشخیص دهند ابلاغ کرده و ارکان جبهه اصلاح لازم را انجام می‌دهند.

 

 

 

 

 

 

 

* فارس: شما قبلا گفته بودید که جبهه پایداری یک تشکل فرهنگی است، تاکنون جبهه پایداری در حوزه فرهنگ چه برنامه‌هایی داشته است؟

محصولی: نگفته‌ایم جبهه پایداری صرفاً یک تشکل فرهنگی است بلکه جبهه پایداری یک جبهه گفتمانی است که در حوزه‌های مختلف فرهنگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ورود می‌کند؛به‌قول مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست. در واقع این به این معناست که مباحث سیاسی و فرهنگی ما از یکدیگر جدا نیست. اگر ما مبحث سیاسی هم مطرح می‌کنیم در چارچوب همان اعتقادات دینی و فرهنگی‌مان است.

** عدم اسائه ادب به رقیب ناشی از فرهنگ سیاسی جبهه پایداری بود

اقداماتی که ما در جبهه انجام می‌دهیم صرفاً فرهنگی نیست ولی رویکرد فرهنگی که لازم است در رابطه با فعالیت سیاسی انجام گیرد را دنبال می‌کنیم. مثلاً در انتخابات مجلس نهم همه شاهد بودید که علی‌رغم این همه تخریب که علیه جبهه پایداری صورت گرفت ما ملاحظه فرهنگی تشکل اسلامی و گفتمانی را داشتیم و لذا نه تنها تخریب بلکه اسائه ادبی به رقیب نکردیم. البته در برخی موارد نیاز به توضیح و تکذیب بود تا از مظان اتهام خود را خارج کنیم که این کار را انجام دادیم، این یعنی رویکرد فرهنگی.

البته ما به مناسبت‌های مختلف فرهنگی همچون انقلاب فرهنگی بیانیه‌ دادیم و از این به بعد نیز سعی می‌کنیم با توجه به تشکیل ساختار جدید مباحث فرهنگی را به صورت جدی در کمیته فرهنگی پیش ببریم.

ما به دنبال این نبودیم که به هر قیمتی برنده انتخابات شویم، یعنی فرهنگ اسلامی کار سیاسی بر جبهه پایداری غالب است چراکه جبهه پایداری برای بسط گفتمان انقلاب اسلامی به وجود آمده است برای ما عمل به تکلیف و نه پیروز شدن اصل می‌باشد. ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم چراکه معتقد هستیم خداوند اگر صلاح بداند قلب‌ها را متحول می‌کند بنابراین ما نتیجه‌گرا نیستیم.

** تشریح ساختار جدید جبهه پایداری

* فارس: ساختار جبهه پایداری بر اساس اساسنامه چگونه تشکیل شده‌ است؟

محصولی: ما در اساسنامه به این صورت ساختار خود را طراحی کرده‌ایم که پس از شورای فقها یک مجمع عمومی داریم پس از آن شورای مرکزی، بعد یک ستاد مرکزی و سپس شوراهای استان‌ها قرار دارند که زیر نظر ستاد مرکزی، کمیته‌ها و واحدها فعالیت می‌کنند، ضمن اینکه یک هیئت بازرسی هم داریم.

کارهای اجرایی جبهه پایداری بر عهده ستاد مرکزی است و شورای مرکزی هم تصمیم‌گیری‌های اصلی را انجام می‌دهد. نظر به اینکه مجمع عمومی جهت انتخاب شورای مرکزی اول، تشکیل نشده بود، چراکه باید پس از نهایی شدن اساسنامه شکل می‌گرفت، لذا پیش‌بینی شده است که شورای مرکزی اول به چه شکل انتخاب شود و پس از آنکه مجمع تشکیل شد در دوره‌های بعدی انتخاب اعضای شورای مرکزی طبق موادی است که در اساسنامه آمده که با رای اعضای مجمع انتخاب می‌شوند.

* فارس: آیت‌الله مصباح معتقد به وجود جریان انحرافی هستند و آقای احمدی نژاد وجود مباحث فراماسونری‌ در دولت را تکذیب کردند چرا جبهه پایداری در این باره موضع گیری نداشت؟

محصولی: ما به دنبال حاشیه نیستیم. آیت‌الله مصباح جایگاهش در بین مؤمنین طوری نیست که با هجمه‌ای که احیاناً برخی‌ها از روی جهل و یا عمد وارد کنند، خدشه‌دار شود.امت حزب‌الله در مواقع ضروری عکس‌العمل لازم را انجام داده‌اند.

* فارس: باتوجه به انتخابات آتی که در پیش داریم آیا شما خطر جریان انحرافی را بیشتر می‌دانید یا جریان فتنه‌ را؟

محصولی: در این موارد ما باید ببینیم که نظر مقام معظم رهبری چیست، اگر ملاک و شاخص ما ولایت باشد، کمتر دچار انحراف می‌شویم و باید مراقبت کنیم. ماکه ادعا ولایتمداری داریم باید دید که آیا مطابق نظر ولایت فقیه عمل می‌کنیم یا خیر؟

وقتی که نظرات رهبر معظم انقلاب را درباره فتنه نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که ایشان تاکید بسیاری بر خطرات فتنه دارند و با اینکه 2 سال از سال 88 گذشته بود، اما باز هم حضرت آقا در سالگرد 9 دی مباحثی را درباره ایثارگری مردم و تلاش آنها برای شکست قطعی فتنه مطرح کردند.

** باید مراقب خطر حلقه انحرافی بود

نکته دوم این است که باید توجه کنیم انحراف به هر شکل آن محکوم است و نباید یک حلقه انحرافی تبدیل به موضوع اصلی شده و ما را از سایر انحرافات غافل کند. بنابراین هم باید مراقب خطر حلقه انحرافی بود و در صورت لزوم درباره آن روشنگری کرد و در عین حال نباید از سایر انحرافات غافل شویم.

ما از اول انقلاب، انحرافات مختلفی داشتیم. مثلاً دولت موقت مسیر انحرافی را در پیش گرفت و ارتباط با آمریکا، جدایی دین از سیاست که در نگاه ملی مذهبی‌های آن زمان تجلی داشت، یک انحراف آشکار از مواضع امام (ره) بود و یا پس از آن انحراف در افکار و اعمال بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور کشور مشاهده شد. در حال حاضر ما می‌بینیم که انحرافات زیادی در افکار و اعمال افرادی است که چه بسا بعضاً خود را نزدیک به ولایت یا اصولگرایی تعریف می‌کنند و حتی مدعی شوند که اصولگرای واقعی خودشان هستند.

** انتصاب جاسبی در شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها انحراف است

مثلاً حضرت آقا بر وحدت قوا تأکید دارند و برخی خلاف این عمل می‌کنند. یا در رابطه با بحث دانشگاه آزاد همه دیدند مجلس هشتم چه اقداماتی انجام داد؛ یا انتصاب آقای جاسبی درکمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها که پیشنهاد این انتصاب از سوی چه کسانی بود و منجر به صدور حکم شد هم در واقع یک نوع انحراف است.

نسبت به هرگونه انحرافی از مسیر ولایت و اسلام ناب محمدی باید حساسیت نشان داد اما باید این واکنش متناسب با اندازه انحراف باشد. برخی از جریانات مقاصد و اعمالشان ممکن است خطراتی برای ما داشته باشد لذا نمی‌توان از آن غافل بود چراکه اگر مراقبت نکنیم ممکن است این انحرافات در آینده مشکل‌زا شود اما اینها نباید ما را از خطرات بالفعلی که فتنه برای ما دارد غافل کند. باید مراقب تلاش فتنه‌گرانی بود که سعی دارند با طرح موضوعات فرعی خطر فتنه را به فراموشی سپرده تا در صورت غفلت مردم و مسوولین و سر فرصت دوباره آتش فتنه جدیدی روشن کنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 91/8/24ساعــت 11:6 صبح تــوسط عباس | نظر