سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تکنو کراسی ازنوع مدل قالیباف /آقای مظفر رئیس ستاد قالیباف در جمع

 

بسمه تعالی

دیروز آقای مظفر سخنگو و رئیس ستاد انتخاباتی ائتلاف پیشرفت در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد مدعی شد که اقای قالیباف به روایت سکولار از تکنو کراسی معتقد نیست ! بنده حقیر نیز پس مطالعه اظهارت ایشان گمان کردم لابد در سیر خدمات آقای شهردار نظریه ی تکنوکراسی اسلامی نیز تولید شده لذا به اظهارت ایشان مراجعه کردم و قصد دارم هرچه یافتم را به اضافه پاره ای توضیحات به اطلاع شما برسانم.

                                                                                                     

 

 

 

اپیزود اول : پاره ی اول توضیحات  

تکنو کراسی از دو واژه یونانی TEKHNE    به معنای فن و هنر و KRATOS به معنای قدرت و حکومت گرفته شده است . در واقع اگر بخواهیم تکنو کراسی را معنی کنیم می­توان آن را به حکومت فن یا فن سالاری معنی کرد .

آقای دکتر ساروخانی مفهوم تکنوکراسی را در دایره المعارف علوم اجتماعی اینگونه توضیح می­دهد : « تکنوکراسی به معنی حکومت فن یا فن سالاری است که این زمامداران،کارشناسان و صاحبان فن بر ماشینیسم و دانش فنی و مهارتهای تکنولوژیک تکیه دارند و زندگی سیاسی و اقتصادی را رهبری می­کنند.»

سابقه پیدایش اندیشه تکنوکراسی در غرب به اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم برمی­گردد . اما در واقع از ابتدای قرن بیستم بود که با نظرات دارندورف و برنهام صورتی منسجم به خود گرفت . آن ها معتقد بودند در جامعه ای که همه چیزش به سمت تخصصی شدن پیش رفته حاکمیت نیز باید به دست صاحبان فن و فن سالاران باشد . در واقع آن ها به دنبال کاستن سهم سرمایه داری در حاکمیت و اعمال قدرت در جامعه مدرن بودند و به همین دلیل از قدرت تکنسین ها حمایت می­کردند. آن ها در کتابهای خود ادعا می­کردند سهام دارن یا همان صاحبان سرمایه اجازه اعمال نفوذ و پیاده شدن نظرات مدیران و صاحبان فن را نمی­دهند . ادعایی که بعد ها سی رایت ملیز در کتاب خود« نخبگان قدرت» این گونه به آن پاسخ می­دهد: «این که می­گویند هیاتهای مدیره با سهامدارن اختلاف دارند افسانه ای بیش نیست . تحقیقات نشان می­دهد که هیات مدیره ها و سهامدارن از لحاظ خانوادگی با یکدیگر ارتباط دارند. قسمت عمده ای از هیئت مدیره ها خود صاحبان سهام عمده ای هستند و همچنین از نظر ایدئولوژیکی هیچگاه مواضعی را اتخاذ نکرده اند که با منافع عمده سهامدارن در تضاد باشد . بنابراین هیچگونه اختلافی بین آن ها وجود ندارد .»

اما سابقه تکنو کراسی در ایران به «کانون مترقی» و «حزب ایران نوین» برمی­گردد که ریاست آن را حسنعلی منصور به عهده داشته است. این حزب در واقع مجرایی برای جذب دانش آموختگان فنون جدید که عمدتا در ایالات متحده تحصیل کرده بودند برای مناصب ممتاز دولتی به حساب می­آمد . حسین فردوست در کتاب خاطرات خود ادعا می­کند که تاسیس «کانون مترقی» و «حزب ایران نوین» و علم کردن حسنعلی منصور به عنوان رهبر نخبگان و تحصیلکردگان غربگرای ایرانی طرحی بود که توسط شاپور ریپورتر و اسدالله علم و همدستی گراتیان یاتسویچ رئیس سیا در ایران ریخته شد .

این نگاه پس از انقلاب نیز در قالب جریان ملی گرایان و لیبرال ها و بعد ها در قالب سیاست های حزب کارگزاران سازندگی و دو دولت سازندگی و اصلاحات در سطح کلان مدیریت کشور پیگیری شد . که کارنامه آن در حافظه همه مردم ایران حاضر است .

ایپیزود دوم : اظهارت جنابشان

«ما نباید اقتصاد مقاومتی را یک تئوری علمی بدانیم ، بلکه اقتصاد مقاومتی ، یک رویکرد و یک باور است و موضوعات آن از جنس کمی نیست که به آن کمی نگاه شود و کیفی است که باید نگاه خاص خود را داشته باشد و از ابزار تکنوکراسی و بروکراسی برای پیاده سازی آن استفاده کنیم ، البته ممکن است که بگویند قالیباف ، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفاده درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می شود و اگر نخواهیم از آن استفاده کنیم باید به عقلمان شک کنیم ، هر چند گاهی  برخی افراد آن را ابزار سیاسی می کنند و طوری وانمود می کنند و مثلا فکر می کنند اگر جایی که می توان با ویدئو کنفرانس حضور پیدا کرد ، پیاده راه بروند و عرق بریزند و نصف روز حرکت کنند یعنی اجر و ثوابش بیشتر است ، در اسلام چنین چیزی را نداریم و نفهمیدیم وهمه اینها مواردی است که نیازمند یک مدیریت اجرایی است تا بتوایم عقلانیت و معنویت را با همه ابزار و امکاناتی که جامعه و بشریت و علم و دانش در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم.»

اپیزود سوم : پاره دوم توضیحات یا « خوشتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران »

The CHRISTIAN SCIENCE MONITOR   در گزارشی به تحلیل اظهارات و مواضع محمد باقر قالیباف پرداخته است .مانیتور در گزارش خود به نتایج انتخابات سال 84 و شکست قالیباف در آن رقابت اشاره میکند . مانیتور از قول یک دیپلمات غربی نقل میکند که : قالیباف یک چهره ایدئولوژیک نیست بلکه که او تکنوکرات است. و در ادامه با نقل قول از سخنرانی قالیباف در سوییس میگوید او معتقد است که ایران برای رسیدن به جایگاه جدید در جهان به یک دیپلماسی پویا نیازمند است . مانیتور از قول قالیباف ادامه میدهد که "زمان زیادی از انقلاب گذشته" و در تحلیل خود به این نکته اشاره میکند که این شاید نشانه یک سیاست خارجی ملایم از سوی او در برخورد با غرب باشد.

به هر تقدیر این که اقای قالیباف و همراهانشان گمان میکنند که میشود با اظهارنظرهای شبه انقلابی پیامد های دیگر اظهاراتشان را بپوشانند بسیار جالب است



نوشته سید حسام الدین حسینی

 


+ نوشته شـــده در سه شنبه 92/1/27ساعــت 7:32 صبح تــوسط عباس | نظر