تحلیل حجت الاسلام پناهیان ازانتخابات: همه باید از اینکه به وظائف خود عمل کردند خوشحال باشند و به نتیجه کاری نداشته باشند؛ این فرهنگی است که امام به ما یاد داده است. ما در برخی از عملیاتها رسماً شکست میخوردیم و شهدای زیادی میدادیم، اما نبریدیم و ادامه دادیم تا به این عزت رسیدیم. نیروهای انقلابی مطمئن باشند که حتماً حکمتی در کار است و مصالح عالیه را خدا میداند و بس. الان برای ما این مهم است که ببینیم وظیف? بعدی ما چیست. برای ما فقط باید انجام وظیفه مهم باشد و بس. من یقین دارم خدا دلگرفتگی نیروهای انقلابی راجبران خواهد کرد.
را
حجت الاسلام پناهیان گفت: همه باید از اینکه به وظائف خود عمل کردند خوشحال باشند و به نتیجه کاری نداشته باشند؛ این فرهنگی است که امام به ما یاد داده است. ما در برخی از عملیاتها رسماً شکست میخوردیم و شهدای زیادی میدادیم، اما نبریدیم و ادامه دادیم تا به این عزت رسیدیم. نیروهای انقلابی مطمئن باشند که حتماً حکمتی در کار است و مصالح عالیه را خدا میداند و بس. ما به نتیج? انتخابات راضی هستیم و اگر وظیف? خود را در انتخابات انجام دادهایم باید خیالمان از نتیجه راحت باشد... الان برای ما این مهم است که ببینیم وظیف? بعدی ما چیست. برای ما فقط باید انجام وظیفه مهم باشد و بس. من یقین دارم خدا دلگرفتگی نیروهای انقلابیراجبران خواهد کرد.
به گزارش رجانیوز، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در تحلیل نتیجه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: «آقای روحانی در طبقهبندی رایج سیاسی یک راست سنتی محسوب میشود و جزء بدن? عام اصول گرایی قرار دارند- به حدی که اصلاحطلبان حاضر نشدند به طور جدی پای کار ایشان بیایند-نمیتوان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد. به هرحال ایشان عضو جامع? روحانیت مبارز بودند.... واقع مطلب این است که کسی در این دوره رای بیشتری آورد که توانست بیشترین تقابل را با دولت ایجاد کند و این ثمر? برخی اشکالات دولت فعلی بود. موجی از نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت مردم را به سمت نقط? مقابل دولت فرستاد. حمایت آقای هاشمی از ایشان هم به عنوان نقط? مقابل دولت در رای آوری ایشان بسیار موثر بود»
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: « بنده اگر مطمئن بودم آقای جلیلی رای میآورد، علنی از ایشان دفاع نمیکردم. و یا اگر میدیدم ائتلاف فایده و یا ضرورتی دارد به حمایت علنی از ایشان اقدام نمیکردم. بنده به دو دلیل از ایشان حمایت کردم یکی به این دلیل که گفتمان صریح انقلاب تضعیف نشود. دوم اینکه واقعا شایستگیهایی را در آقای جلیلی یافتم، و امیدوارم جامعه در آینده بیشتر از خدمات ایشان استفاده کند. »
مشروح مصاحبه این استاد حوزه و دانشگاه را در ادامه میخوانید:
مهمترین فاید? حضور مردم پایان یافتن نهایی اتهام تقلب /اتهام زنندگان تقلب با شرمندگی در انتخابات شرکت کردند
س: مهمترین نکات برجست? این انتخابات چه بود؟
ج: برجستهترین وجه این انتخابات حضور پرشور مردم در انتخابات بود که به خودی خود موجب تثبیت اقتدار نظام میشود. کثرت حضور مردم در انتخابات سجد? شکر دارد. نکت? قابل توجه این است که بدون اینکه این انتخابات دوقطبی بشود یا با منازعات شدید و تقابلهای غیراخلاقی همراه باشد به این حضور فراگیر منجر شد.
حضور مردم و تمام جریانها در این انتخابات موجب شد یاوه سراییهای مخالفان نظام در رقابتی نبودن انتخابات رسوا شود. ولی مهمترین فاید? حضور مردم پایان یافتن نهایی اتهام تقلب بود. آن عد? اندکی که نظام را به تقلب در انتخابات متهم میکردند با شرمندگی تمام در انتخابات شرکت کردند چون میدانستند انتخابات در ایران اسلامی واقعا آزاد است. مخصوصا اینکه پشت سر نامزدی ایستادند که رای آورد و امکان تکرار ادعایشان هم منتفی شد. و اثبات آزاد بودن انتخابات در ایران برای چندمین بار موجب سرفراز شدن نظام و مردم شد.
نمیتوان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد / اگر گرانی و بداخلاقیهای رئیس جمهور در مجلس پدید نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمیشد
س: چرا اصول گرایان در این انتخابات رای نیاوردند؟
ج: اساسا بنده این تقسیم بندی اصلاح طلب و اصول گرا را قبول ندارم، و این را بارها عرض کردهام. ولی چون باب شده است مجبوریم از این اصطلاحات با مسامحه استفاده کنیم. چون آقای روحانی در طبقهبندی رایج سیاسی یک راست سنتی محسوب میشود و جزء بدن? عام اصول گرایی قرار دارند- به حدی که اصلاحطلبان حاضر نشدند به طور جدی پای کار ایشان بیایند- نمیتوان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد. به هرحال ایشان عضو جامع? روحانیت مبارز بودند.
واقع مطلب این است که کسی در این دوره رای بیشتری آورد که توانست بیشترین تقابل را با دولت ایجاد کند و این ثمر? برخی اشکالات دولت فعلی بود. موجی از نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت مردم را به سمت نقط? مقابل دولت فرستاد. حمایت آقای هاشمی از ایشان هم به عنوان نقط? مقابل دولت در رای آوری ایشان بسیار موثر بود. اگر این گرانی پدید نیامده بود و اگر بداخلاقیهای رئیس جمهور در مجلس پیش نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمیشد.
برخی از کاندیداهای اصولگرا به دلیل اینکه متهم به طرف دولت بودن شدند رای نیاوردند، و برخی هم چون نخواستند به شدت با دولت تخریبی برخورد کنند رای نیاوردند. به طور کلی هم هرچند آقای احمدی نژاد صریحاً خود را جزء اصول گرایان نمیدانند و اصولگرایان به صورت واضح با ایشان در تقابل بودند، منتها مشکلات دولت ایشان به پای اصول گرایان نوشته شد و نامزدهای غیراصولگرا در نهایت بیانصافی به این اتهام دامن زدند. آقای روحانی اول خود را از صف اصولگرایان بیرون کشید و بعد با متهم ساختن رقبای خود به همراهی با جریان دولت رای بیشتری آورد. این اصلیترین عامل تخریب نامزدهای اصولگرا بود.
البته اگر نامزدهای محترم، هم با آقای روحانی و هم با دولت از برخورد اخلاقی کمی فاصله می گرفتند، قطعاً نتیج? انتخابات متفاوت میشد. ولی خوب شد روش اخلاقی در مناظرهها پیش گرفتند و بیانصافیها را تحمل کردند هرچند آراء را از دست دادند. مطمئنا برخورد اخلاقی نامزدها در دراز مدت برکات و نتایج خوب خود را نشان خواهد داد.
ائتلاف فایدهای نداشت/در صورت ائتلاف، نتیجه تغییری نمیکرد بلکه آراء روحانی افزایش مییافت
س: آیا عدم اتحاد نامزدهای اصولگرا موجب رای نیاوردنشان نشد؟ الان این حرف بسیار رواج یافته که عدم ائتلاف آنها موجب کاهش آرائشان شد.
ج: بنده چنین تحلیلی را قبول ندارم. الآن اگر آراء را بشمارید میبینید در صورت ائتلاف تمام دیگر نامزدها هم در نتیجه تغییری ایجاد نمیشد. بعضی میگویند اگر ائتلاف میشد اقبال مردم بیشتر میشد و ممکن بود در نتیجه تغییری حاصل شود اما بنده چنین اعتقادی ندارم؛ بلکه معتقدم انتخابات دو قطبی میشد و در آن صورت، هم آراء آقای روحانی بیشتر افزایش مییافت، و هم نتیجهاش برای ثبات جامعه خوب نبود. بالاخره جوی در جامعه ایجاد شده است که موجب تقابل با وضع موجود شده، این جو تعیین کنندهترین عامل در رای آوری بود. بخشی از آراء نامزدهای دیگر هم ناشی از همین جو بود.
از بسیاری از برکات انتخابات راضی هستم/ در این انتخابات حرفی از تفکر اصلاح طلبی به معنای حاکمیت دوگانه و تفکرات ضد خط امام وجود نداشت
س: از نتیج? انتخابات راضی هستید؟
ج: طبیعتا از اینکه با بیانصافی کردن در مناظرهها کسی رای بیاورد راضی نیستم و طبیعتا دوست داشتم یک فرد انقلابیتر رای بیاورد. ولی از بسیاری از نتایج و برکات انتخابات راضی هستم. غیر از فوایدی که قبلا گفتم، یک فاید? مهم دیگر این بود که در این انتخابات دیگر حرفی از تفکر اصلاح طلبی به معنای حاکمیت دوگانه و تفکرات ضد خط امام وجود نداشت. حتی آقای عارف هم چنین حرفهایی نزد؛ این خیلی جای خوشحالی دارد. این یعنی دوران آن حرفها و اندیشهها به سر آمده است. اگرچه اصلاح طلبها پشت سر آقای روحانی آمدند اما خودشان هم میدانند که ایشان در خط فکری آنها نیست. شاید خود اصلاح طلبها هم دیگر به آن حرفها و سکولاریزه کردن جامعه معتقد نباشند.
امیدوارم روحانی به وعدههایش عمل کند /احمدی نژاد درس بگیرد/همه به روحانی کمک کنند
اما مهمترین عامل راضایت بنده از این انتخابات این است که دشمنان ماروسیاه شدند و حماسه شکل گرفت.امیدوارم دولت آقای روحانی به وعدههایش عمل کند. آقای احمدینژاد هم این درس را بگیرد که فاصله گرفتن از خط اصیل نظام انقلاب و ولایت چقدر میتواند نتایج مخربی داشته باشد اولین نتیجهاش کم توفیق شدن در حل مشکلات جامعه است.
از این هم خیلی خوشحال هستم که وعدههای زیادی برای حل مشکلات مردم داده شده؛ امیدوارم همه عملی شود و از دشواریها کاسته شود. چون آقای روحانی از رهبری هم خیلی مایه گذاشتند، باید جدا از اعتبار خودشان و دوستانشان، به فکر اعتبار نظام و رهبری و کسوت روحانیت هم باشند و برای حل مشکلات کمر همت ببندند. و همه هم باید به ایشان کمک کنند.
همه باید از اینکه به وظائف خود عمل کردند خوشحال باشند و به نتیجه کاری نداشته باشند/این فرهنگی است که امام به ما یاد داده
س: چه توصیهای به نیروهای انقلابی دارید؟
اولا همه باید از اینکه به وظائف خود عمل کردند خوشحال باشند و به نتیجه کاری نداشته باشند؛ این فرهنگی است که امام به ما یاد داده است. ما در برخی از عملیاتها رسماً شکست میخوردیم و شهدای زیادی میدادیم، اما نبریدیم و ادامه دادیم تا به این عزت رسیدیم. نیروهای انقلابی مطمئن باشند که حتماً حکمتی در کار است و مصالح عالیه را خدا میداند و بس. ما به نتیج? انتخابات راضی هستیم و اگر وظیف? خود را در انتخابات انجام دادهایم باید خیالمان از نتیجه راحت باشد.
اصولگرایان بدون آنکه به دنبال اعتبار خود باشند به دولت کمک کنند/باید به آموزش و تربیت نیروهای انقلابی و روشنگری در میان مردم بپردازیم
ثانیا اصولگرایان باید بدون آنکه به دنبال اعتبار خود باشند به دولت کمک کنند؛ حتماً زمینههای کار و خدمت فراوان پیش میآید. خدمت در این نظام اسلامی ارزشمند است و مهم نیست پای چه کسی تمام میشود.
ثالثا باید به آموزش و تربیت نیروهای انقلابی و روشنگری در میان مردم بپردازیم و جامعه را در مسیر انقلاب به پیش ببریم. هیچوقت امکان پیشبرد اهداف و گفتمان انقلاب مسدود نمیشود. راستش من از اینکه مسئولیت به دوش انقلابیون نیفتاد از جهتی خوشحالم چون در آن صورت باید خیلی بیشتر به تکاپو میافتادیم که مبادا کارآمدی روحیه و تفکر انقلابی مورد خدشه قرار بگیرد. البته این خوشحالی را از سر راحت طلبی میگویم و الا معلوم است که بهتر بود هرچه بیشتر گفتمان انقلاب را جلو میبردیم.
از آقای روحانی تشکر میکنم که .../ یقیناً بخشی از اطمینان مردم به به دلیل روحانی بودن ایشان بود
س: پس شما این دولت را انقلابی نمیدانید؟
ج: انقلابیتر نمیدانم و الا ضدانقلابی و یا غیرانقلابی هم نمیدانم. من از آقای روحانی تشکر میکنم که ژست اپوزیسیون نگرفتند و از شعارهای غیر انقلابی و سخیف حاکمیت دوگانه استفاده نکردند. البته جامعه هم پذیرش چنین شعارهایی را نداشت و اگر چنین شعارهایی داده میشد مردم به ایشان اطمینان نمیکردند. یقیناً بخشی از اطمینان مردم به ایشان به دلیل روحانی بودن ایشان بود. ایشان در تبلیغاتشان بیشتر بر مشکلات مردم تکیه کردند و وعد? حل آن را دادند. ولی امیدوارم در عمل بتوانند انقلابی عمل کنند و موجب پیشرفت انقلابیگری بشوند.
اگر دولت جدید موفق به حل مشکلات شود، یقیناً با یک تفکر و عملکرد انقلابی خواهد بود/ کسی در حقانیت گفتمان انقلاب نباید شک کند
س: فکر میکنید در آینده گفتمان انقلاب چه جایگاهی در عرص? سیاسی خواهد داشت؟
ج: اگر ناکامی در کار این دولت پیش بیاید مردم باز به تفکر انقلابی تر بازخواهند گشت. شرایط منطقه و جهان هم همین اقتضاء را دارد. منتها امیدوارم در آن زمان گفتمان انقلابی نمایند? خوبی که بتواند آبروی انقلابیگری را حفظ کند پیدا بشود. اگر دولت جدید موفق به حل مشکلات شود یقیناً با یک تفکر و عملکرد انقلابی خواهد بود، پس بازهم گفتمان انقلاب است که پیروز نهایی صحنه خواهد شد؛ کسی در حقانیت گفتمان انقلاب نباید شک کند و اگر کسی تردید داشته باشد گذشت زمان و انواع امتحانات الهی تردید او را برطرف خواهد کرد.
آیا برای حمایت از گفتمان انقلاب باید به فکر وجه? اجتماعی باشیم؟ / اینها سیاست بازی است
س: شما از اینکه از نامزدی حمایت کردید که رای نیاورد ناراحت نیستید؟ این برای وجه? اجتماعی شما نامناسب نبود؟
ج: اولا مگر ما باید ببینیم چه کسی رای میآورد، بعد بیاییم از او حمایت کنیم؟ و یا برای حمایت از گفتمان انقلاب به فکر وجه? اجتماعی باشیم؟ اینها سیاست بازی است. بنده دربین آشنایانم بودند کسانی که به نامزد مورد نظر بنده رای نمیدادند و حتی به آقای روحانی رأی میدادند، ولی در رابط? رفاقتی ما خللی هم وارد نشده است. این بیظرفیتی است که به دلیل تفاوت سلیق? سیاسی، خللی در روابط پیش بیاید. من دربار? برخی نامزدها میگفتم او زیاد ولایتمدار نیست، بعد طرفداران ایشان به من میگفتند: اتفاقاً او بهتر آبروی ولایت و ولایتمداری را حفظ میکند. معلوم میشود بسیاری از این اختلاف سلیقهها مبنایی نیست.
اگر مطمئن بودم آقای جلیلی رای میآورد، علنی از ایشان دفاع نمیکردم/ به دو دلیل از جلیلی حمایت کردم...
ثانیا بنده اگر مطمئن بودم آقای جلیلی رای میآورد، علنی از ایشان دفاع نمیکردم. و یا اگر میدیدم ائتلاف فایده و یا ضرورتی دارد به حمایت علنی از ایشان اقدام نمیکردم. بنده به دو دلیل از ایشان حمایت کردم یکی به این دلیل که گفتمان صریح انقلاب تضعیف نشود. دوم اینکه واقعا شایستگیهایی را در آقای جلیلی یافتم، و امیدوارم جامعه در آینده بیشتر از خدمات ایشان استفاده کند. البته این معنایش آن نیست که شایستگیهای دیگر نامزدها را زیر سوال ببرم و یا حتی به آنها اعتراف نکنم، و یا دیگران را انقلابی ندانم.مطمئنم کسانی که به ایشان رای دادند-در حالی که ایشان قول و وعد? بیجا و مبالغه آمیزی هم ندادند، و از طرفی شعارهای محکم انقلابی هم دادند- نزد پروردگار بسیار ماجورند و یک سازمان رای خالصی را در جهت تقویت جریان مقاومت شکل دادند. این سازمان رای برای خیلی از عرصهها مفید و کارآمد خواهد بود.
شما به جلیلی رأی دادید، آقای قالیباف را هم تحسین کردید، این موجب تحیر عدهای شده/ پناهیان: بنده چنین خط کشیهایی را نمیپسندم
س: شما به آقای جلیلی رأی دادید، و آقای قالیباف را هم تحسین کردید، این موجب تحیر عدهای شده.
ج: بله، بنده ایشان را هم یک مدیر قوی و انقلابی میدانم و متاسفم که رأی نیاوردند. اگر مطمئن بودم که ائتلاف آقای جلیلی با ایشان موجب رای آوردنشان میشد به سهم خودم در این زمینه تلاش میکردم. ولی پیشبینیها درست درآمد و معلوم بود که ائتلاف فایدهای ندارد. ولی تصور میکردم ایشان با اقبالی که در میان مردم دارند بتوانند بدون اصرار بر شعارهای انقلابی، و تنها با تاکید برکارآمدی آراء عمومی مردم را جذب نمایند. ولی متاسفانه جو ضد دولت غالب شد. البته مهارت در سخنوری هم بیتاثیر نبود. من مطمئنم اکثر کسانی که به آقای روحانی یا دیگر نامزدها رای دادند کارآمدی ایشان را نفی نمیکنند و اگر جو ضد دولت غلبه نمیکرد، در همین شرایط رای میآوردند. اساسا یکی از امتیازات این انتخابات این بود که غالب رای دهندگان از روی نفرت نسبت به نامزد دیگر به نامزد مورد نظر خودشان رای نمیدادند بلکه یک ترجیح عامل تفاوت رای میشد.
منتها این نکته را باید یادآوری کنم که بعضی افراد ظرفیت ورود به عرص? سیاسی را ندارند. مثلا به بنده خرده میگرفتند که چرا شما که حامی آقای جلیلی هستید، دوستان آقای قالیباف را در مسیرشان تقویت میکنید یا از محاسن ایشان میگویید؟ اینها تصور میکنند وقتی به کسی میخواهیم رای بدهیم باید تمام محسنات دیگران را نفی کنیم و یا دیگر هیچ همکاریی با دیگران نباید داشته باشیم بنده چنین خط کشیهایی را نمیپسندم.
نقش چندانی برای ماهوارهها قائل نیستم/ این نهایت شکست و ذلت دشمنان ما را نشان میدهد که ...
س: نقش رسانههای غربی و ماهوارهها را چگونه اریابی میکنید؟
ج: نقش چندانی برای آنها قائل نیستم، چون آنها اساساً مایل به این همه حضور و مشارکت نبودند. ولی شاید در بخشی از مخاطبان خود موثر بودهاند. منتها ببینید دشمنان ما به چه ذلتی افتادهاند که برای آنکه از انقلابیترها فرار کنند راضی شدهاند که مردم به یک روحانی با سابق? انقلابیگری رای بدهند که معلوم نیست چقدر از اهدافشان را بتواند تامین کند، شاید به هیچیک از خواستههایشان هم نرسند. این نهایت شکست دشمنان ما را نشان میدهد. همانها که انتخابات در ایران را فرمایشی میخواندند کم مانده بود صریحاً مردم را برای حضور در انتخابات که طبیعتا منجر به تقویت نظام میشود تشویق کنند. این یک فکاهی سرگرم کننده بود که مخاطبانشان دیدند چقدر توسط اقتدار و ثبات نظام ما بازی خوردهاند. انشاءالله آنها از همراهیشان با برخی کاندیداها، به هیچیک از اهدافشان نخواهند رسید.
بعضیها ظرفیت نتیجه نگرفتن را ندارند/اولا نباید غیرمقصرین را سرزنش کرد-ثانیا نباید از ملامت نابجای دیگران واهمه داشت
س: برخی از نیروهای انقلابی که نامزدهایشان به هر دلیل رای نیاورده است به انتقاد از یکدیگر پرداختهاند و به دنبال مقصر در میان خودشان میگردند و یکدیگر را متهم میکنند این مسئله را چگونه ارزیابی میکنید؟
ج: قبلا مقام معظم رهبری در این باره توصیههایی داشتهاند که نباید طرفداری از نامزدهای مختلف موجب دلخوری و اختلاف بشود. ضمن اینکه بعضیها که ظرفیت نتیجه نگرفتن را ندارند، بعد از به نتیجه نرسیدن تلاشهایشان به دنبال مقصر قلمداد کردن بیگناهترین افراد در اطراف خود میگردند؛ بعضیها بیدلیل به یأس و سرزنش نابهجای خود میپردازند. ما باید ظرفیت حضور در رقابتهای سیاسی در یک جامع? اسلامی را داشته باشیم و روحی? آدمهای شکست خورده را نداشته باشیم؛ این یک امتحان است. طبیعی است در چنین شرایطی از چند سو شماتتها و سرزنشها به انسان هجوم بیاورد؛ اولا نباید جزء سرزنش کنندگان غیرمقصرین باشیم، ثانیا از ملامت نابجای دیگران نباید واهمه داشته باشیم. بعضیها میگویند چون از دولت احمدی نژاد انتقاد کردید، حالا به این روز افتادید، بعضی دیگر میگویند چون از دولت احمدی نژاد حمایت کردید به این روز افتادید، هردو سخن باطل است و نباید غمی به دل راه داد. ما اگر حمایت کردیم و اگر انتقاد کردیم به تکلیف خود عمل کردیم.
الان برای ما این مهم است که ببینیم وظیف? بعدی ما چیست
مهم این است که جامعه را در مسیر رشد ببینیم؛ با چه قیمت و هزینهای مهم نیست- این را شرایط جامعه و حکمت الهی تعیین میکند. الان برای ما این مهم است که ببینیم وظیف? بعدی ما چیست. برای ما فقط باید انجام وظیفه مهم باشد و بس. و دولت جدید هم وظیفه دارد طبق قانون و مسیر روشن خط امام و رهبری عمل کند؛ ما هم در این زمینه او را یاری خواهیم کرد و هم مراقبت و نظارت خواهیم نمود.
بنده چنین حرفهای ناامیدکنندهای را نمیپسندم...
س: بعضیها پیامک میزنند «مالک باید از پشت خیمهها برگردی» نظر شما نسبت به اینگونه پیامکها چیست؟
ج: بنده چنین حرفهای ناامیدکنندهای را نمیپسندم نظام ما الان در اوج اقتدار قرار دارد و هیچ نیروی انقلابی نباید احساس ضعف و ناامیدی کند. خداوند متعال میخواهد ما را به صورتی خود میپسندد به پیروزیهای بیشتر برساند. اولا نظام ما در دولت خلاصه نمیشود ثانیا دولت هر روش و هر هدف غیرانقلابی را نمیتواند دنبال کند؛ چون اساسا با بسیاری از شعارهایی که داده است و با بسیاری از قوانین مغایرت خواهد داشت. ثالثا دشمنان ما آنقدر ضعیف، جنایتکار و بیآبرو شدهاند که هیچ عنصر نیمه انقلابی هم به سوی آنها دست دراز نخواهد کرد. انشاءالله.
هنوز انقلابیونِ پیشتاز و اندیشمند، دولت مطلوب و مورد نظر خود را پیدا نکردهاند
س: ارزیابیتان از کارنام? دولت آقای احمدی نژاد چیست؟
ج: الان فرصت چنین بحثهایی نیست، اما ایشان دارای نقاط قوت و ضعفی بودند که باید در جای خود بررسی و تحلیل شود. امیدوارم تاحدی نقاط قوت ایشان استمرار یابد و نقاط ضعف هم جبران شود. ولی در کل میتوانم بگویم در طول سالهای پس از انقلاب، هنوز انقلابیونِ پیشتاز و اندیشمند، دولت مطلوب و مورد نظر خود را پیدا نکردهاند؛ دولتی که در نظر و عمل مطابق تمام اصول انقلاب حرکت کند و در این راه استوار بماند و مای? فخر و مباهات تفکر ناب انقلابی در سراسر جهان باشد. رسیدن به چنین دولتی کار دشواری است و ظاهرا هنوز وقت آن نشده است. و یا ما مدعیان انقلابیگری ظرفیت و توانایی آن را نداریم.
یاسر انصاری
اگر تردید عمومی نسبت به دولتمردان را یکی از ریشههای رفتار انتخاباتی حماسه 92 بدانیم که البته ناشی از آگاهی مردم نسبت به انحراف دولت دهم از مسیر ولایت و بیتوجهی به حل مشکلات مردم در دو سال گذشته بود و درون خود نوعی بدبینی عمومی را نسبت به دوگانگی رفتار و عمل در دولت ایجاد کرد، باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات شاهد نوع دیگری از تردید نیز بودیم.
تردید در میان خواص اصولگرایان در شکلی بیسابقه قبل از انتخابات بروز کرد این نوع تردید ریشه در عدول از منطق رفتار انتخاباتی اصولگرایی یعنی «اصل انتخاب اصلح» و وارد شدن در «تردیدگاه نظرسنجی و ائتلافهای سیاسی» داشت. با این خطای راهبردی که شائبه سازماندهی شده بودن توسط برخی عناصر جبهه اصولگرایی را در اذهان نیروهای خودی ایجاد میکرد عملا نیروهایی که بایستی خود بخشی از آفرینش حماسه سیاسی و منشاء الهام بخشی در جامعه مخاطبین خود باشند بجای معرفی و تبلیغ کاندیدای اصلح مورد نظر خود که برای خود و جامعه مخاطبینشان حجت شرعی محسوب میشد و ضمن تشویق به افزایش مشارکت نسبت رای بیشتری را هم به سرجمع اصولگرایی می افزود، صرفا براساس محاسبات مادی هرکس به دنبال نظرسنجی و پیشگویی زمان ائتلاف فرضی فلان نامزد با نامزد دیگر و گمانه زنی برای پیدا کردن صالح مقبول بود.
بدینسان نیروهای فعال جبهه خودی که هریک باید همچون گلوله انرژی به میان مردم شهر و روستا و اقشار مختلف ملت میرفت، هریک در کنج بیعملی تردید منتظر مشخص شدن مقبول فرضی از دل نظرسنجیهای مادی و یا ائتلافهای موعود و موهوم تا روز رای گیری شده و در بهترین حالت تبدیل به تماشاگرانی برای حماسه سازی دیگران شدند.
این یعنی تقلیل ماموریت شبکه توده ای از مبلغان پیام انقلاب اسلامی تا سطح عده ای تک نفر رای دهنده عادی نه به اصلحی که خود قبول دارد و به معرفی آن افتخار میکند بلکه به مقبولی هر لحظه مورد تردید که از روی اضطرار و از ترس بدتر شدن اوضاع و آسمان ریسمان بافیهای مادی و سیاسی باید تازه شخص خود را قانع کند که به وی رای دهد یا خیر.
متاسفانه هشدار دو روز قبل از انتخابات رهبری عزیز مبنی بر انتخاب براساس حجت شرعی، توکل و دوری از محاسبات مادی [که دیگران بهتر انجام میدهند] هم حتی عده ای از مدعیان اصولگرایی را به خود نیاورد و همچنان تحلیلهای مادی و بازی در زمین دیگران را ادامه دادند.
نهایتا این فضای تردید بود که بسیاری از اصولگرایان را از ریشه های محکم خود یعنی از انجام تکلیف برمبنای حجت شرعی باز داشت و طبیعتا فضای فارغ از انجام تکلیف الهی مستعد این است که به راحتی در پازل دیگران توسط رسانه ها و ماهواره مورد تاثیرگذاری و جهت دهی قرار گیرد.
قطعا فارغ از نتیجه، این انتخابات آزمونی بود برای اصولگرایی همه دوستان اصولگرا و برنده واقعی آن کسانی بودند که باوجود وساوس و تبلیغات خودی و غیرخودی از مسیر انجام تکلیف شرعی غافل نشدند و با احتساب نتیجه آن درواقع فرصتی است برای مرور خطاها و رفع نقاط ضعف و تقویت جبهه مردمی پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی و ایجاد ظرفیتهای جدید درون نظام اسلامی در مسیر تمدن اسلامی.
طی دو- سه سال گذشته با مشاهده اعوجاجات متعدد در رفتار دولتمردان، خوشبختانه مردم انقلابی کشور به خوبی درک کرده اند که سرنوشت خود را به سرنوشت دولتها گره نزنند بلکه از ظرفیتهای هر دولت برای پیشبرد مسیر انقلاب اسلامی بهره ببرند و با حفظ هوشیاری و بصیرت رفتار دولتمردان منتخب خود را با توجه به معیارهای رهبری عزیز بسنجند و مطالبه کنند.
ب
|
گروه سیاسی: "مردم وفادار و فهیم و متدّین جمهوری اسلامی ایران در روز 24 خرداد ماه به دنیا ثابت کردند که بههیچ وجه تحتتأثیر تبلیغات سوء داخلی و خارجی قرار نگرفتند و براساس درک و فهم بالا، به تکلیف خود عمل کردند. اگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران ذرهای انصاف داشته باشند، باید بپذیرند که ایران دموکراتترین انتخابات دنیا را برگزار کرد و هیچ شبههای نمیتوانند به آن وارد کنند." این اولین اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات است.
به گزارش رجانیوز، در حالی که تنها 4 سال از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری می گذرد و همچنان افکار عمومی میزان "شبهه آفرینی" های هاشمی رفسنجانی در سلامت انتخابات 88 و نقش فرزندانش در آشوبهای خیابانی را فراموش نکرده است، وی بدون هیچ توضیحی درباره اینکه به چه علت در آن برهه در برابر رای مردم و رییس جمهور منتخب تمکین نکرد، انتخابات اخیر را دموکرات ترین انتخابات دنیا توصیف کرده است.
البته موضع اخیر آقای هاشمی نه تنها محل خدشه نیست بلکه اعتراف به حقیقتی دیرینه است که در سال 88 توسط وی و همفکرانش زیر سوال قرار گرفت. به عبارت دیگر هاشمی، همسرش، فرزندانش و دیگر حامیان وی باید به این سوال اساسی پاسخ دهند که آیا روند برگزاری یا دولت برگزار کننده انتخابات سال 88 تفاوتی با سال 92 کرده است یا آنها دموکراسی را "به شرط چاقو" قبول دارند و زمانی که کاندیدای مورد نظرشان توسط ملت انتخاب شود، با ذوق زدگی هر چه تمام آن را "دموکرات ترین انتخابات دنیا" می دانند و اگر فردی غیر از آن کسی که مورد نظر آنها باشد توسط مردم انتخاب شود، در آن انتخابات تقلب شده و باید با حضور در کف خیابان ها به آشوب و کودتا علیه اراده ملت دست زد؟
از طرف دیگر باید توجه داشت که همان شورای نگهبان و وزرات کشوری که 4 سال قبل در معرض اتهام تقلب 11 میلیونی قرار داشت، امروز حتی حاضر نیست یک درصد آرای حسن روحانی ( تقریبا 370 هزار رای) را جا به جا کند تا بواسطه آن، انتخابات را به دور دوم بکشاند و در نهایت با استفاده از این ظرفیت، فرصتی برای ناکامی او در انتخابات فراهم سازد؛ نکته ای که تامل در آن، اوج میزان سلامت برگزاری انتخابات در ساز و کار جمهوری اسلامی را به خوبی به رخ جهانیان و تمامی کشورهای مدعی دموکراسی و انتخابات آزاد می کشاند.
گفتنی است با آشکار شدن بیش از پیش ماهیت واقعی مدعیان دروغ تقلب در انتخابات، به نظر می رسد باید نسبت به محاکمه سران فتنه 88 بصورت جدی مبادرت شود. چرا که این روزها خیانت بزرگ آنها به مردم و نظام در سال 88 حتی بر دشمنان و رسانه های بیگانه نیز آشکار شده و دقیقا از همان ساز و کار انتخاباتی که 4 سال قبل آنها مدعی تقلب 11 میلیونی در انتخابات شدند، حامیان آنها امروز توانسته اند بار دیگر در یک ساز و کار دموکراتیک و قانونمدارانه، قدرت را به دست گیرند.
ع
کتب علیکم القتال و هو کره لکم و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیرلکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شرلکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون (بقره/216)
جمهوری اسلامی؛ پیروز اصلی میدان انتخابات
- از امام خود آموختهایم که ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه؛ و تشخیص مصداق هم بر عهده مکلف است. امید آن را داریم که در تشخیص مصداق اشتباه نکرده باشیم. تفاوت رای با منطق حجت شرعی با رای بر اساس مصلحت اندیشیهای مندرآوردی در آن است که نتیجه را «احدی الحسنیین» میداند آنگونه که امام راحل میفرمود چه بکشیم چه کشته شویم پیروزیم و پذیرش این معنا در عرصه رقابتهای سیاسی برای مومنین دارای اهمیتی مضاعف است. پس نه، باید در عمل به تکلیف گذشته خود «تردید» کنیم و نه از آینده «مایوس» باشیم که این دو حربه شیطان برای اختلاف افکنی در بین برادرانمان خواهد بود. لذا تمام افراد وگروههایی که به ندای ولی فقیه خودلبیک گفتند ،واصلح راتشخیص داده وبه اصلح رای دادند ماجور هستند. اما ان افراد وگروههایی که به این تکلیف الهی عمل نکردند چه جوابی در پیشگاه اقا امام زمان ارواحنافداه دارند؟مثلا جامعه روحانیت مبارز که درمقابل این تکلیف بزرگ الهی ساکت بود ومردم راتنها گذاشت ،چه جوابی دارد؟ایاازتشخیص اصلح عاجز بود؟به هر تقدیرجامعه اصولگرایی باید امروز این هنر مومنانه را داشته باشد تا به دور از اینکه بار مسئولیت را به دوش این و آن بیاندازد، اندکی عمیقتر در کارنامه خویش به تامل بنشیند و برای آیندهای که دور نیست «تدبیر» کند. عدم رای به کاندیداهای اصولگرا، نتیجه تفرّق جریان اصولگرا در سالهای اخیر در اداره کشور بوده است اعم از قوه مقننه و مجریه و قضائیه لذا همه مسئولیم. البته این به معنای عدم تاثّر آراء از عدم ائتلاف اصولگرایان نیست!
این مشارکت بالا بالاخص در بین طیفی که در سال 88 به موسوی رای داده بودند تودهنی بزرگی بود به مدعیان ظلم بزرگ «ادعای تقلب» در انتخابات سال 88. هم خارج نشینان در عمل اعتراف کردند که شعارهای دروغین مهندسی انتخابات، عدم وجود انتخابات آزاد، تقلب و ... را باور ندارند و هم مردم در عمل اثبات کردند که هیچگاه این دروغ بزرگ را باور نکردهاند و اعتمادی که به امانتداری نظام اسلامی دارند بی نظیر و مثالزدنی است بطوریکه بلافاصله پس از گذشت یک دوره از انتخابات ریاستجمهوری، بازهم پای صندوقهای رای، به رفراندوم جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. لذا بار دیگر جمهوری اسلامی پیروز میدان انتخابات شد.
- و امّا جریان رقیب که امروز با شعارهای اعتدالگرایانه و ادّعای دوری از افراط، توانست ملت ایران را به آیندهای روشن که عزّت او را در عرصه خارجی حفظ خواهد کرد و در داخل، وضعیت معیشت مردم را بهبود خواهد داد و در عملکرد مدیریتی خود با اجتناب از افراط و با قانون گرایی به دنبال استفاده از همه ظرفیتهای کشور خواهد بود، امیداوار کند و رای اعتماد بگیرد باید دید که آیا خواهد توانست «تدبیر و امید» را محقق کند و یا اشتباهات دوران اصلاحات را تکرار خواهد کرد و پازل دشمنان قسم خورده این انقلاب را تکمیل خواهد نمود!
بسمه تعالی
شعر بسیار زیبای عربی برای جلیلی/
فلیس للسعیدمن بدیلی // فکلنا فی هذه سبیلی //// انظر الی CNN و BBC // فکلهم یخاف من جلیلی
بسمه تعالی
تاکید قالیباف در نشست ائتلاف سه گانه: اگر پایان این ائتلاف منجر به اختلاف شود باید در دینداری ما شک کنید
بسمه تعالی
تاکید قالیباف در نشست ائتلاف سه گانه: اگر پایان این ائتلاف منجر به اختلاف شود باید در دینداری ما شک کنید
گروه سیاسی: در خلال مناظره تلوزیونی سوم میان کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، سعید جلیلی یک سوال مهم و راهبری از محمد باقر قالیباف مطرح کرد که تا انتهای مناظره، شهردار تهران ترجیح داد پاسخی به آن ندهد.
به گزارش رجانیوز، در ابتدای مناظره زمانی که قالیباف به قید قرعه پشت تریبون قرار گرفت و از راهکارهای خود برای اداره بهتر سیاست خارجی کشور سخن گفت، جلیلی در مقام نقد نظرات قالیباف به گزارشی که به عنوان برنامه شهردار تهران در رسانه ها منتشر شده بود اشاره کرده و اظهار داشت:
"در گزارش شما به عنوان برنامه راهبردی جمله ای ذکر شده که با نگاه شما نمیخواهد. در کتاب برنامه راهبردی دیپلماسی شما در حمایت از نظم مبتنی بر چند قطبی(ص 28) آمده است: "حمایت از چنین نظمی (نظم مبتنی بر همکاریهای چند قطبی) برای جهان نباید به گونه و با گفتمانی انجام پذیرد که تصویر خارجی آن "چالش قدرت هژمون" باشد که هدفی است در حال تحقق؛ یا علاقه به "حاکمیت بی نظمی" که با مبانی عقیدتی نظام اسلامی سازگار نیست."
جلیلی ادامه داد: اینکه نباید تصویر برخورد ما چالش قدرت هژمون باشد در حالی که ما نگاه هژمون را قبول نداریم. در زمانی که برخی دوستان شعار همراهی با نظم جهانی را دادند در دوره هاشمی 2 حکم جلب برایشان آمد و در دوره خاتمی به ما گفتند محور شرارت. منافع ملی کشور دقیقا بعد از آن دوران حفظ شد. عده ای نگران بودند نکند به ما حمله شود اما آمریکا هم در افغانستان زمین گیر شد هم در عراق. اگر ما میخواهیم از سلایق جلوگیری کنیم راهش قانون است."
در ادامه شهردار تهران با اشاره به موضوعات دیگر و سوال های مطرح شده از طرف دیگر نامزدها به سوال مبنایی و مهم مطرح شده از سوی جلیلی پاسخی نداد، هم چنین عدم ورود شفاف و روشن قالیباف به عرصه سیاست خارجی و اصرار وی برای ورود به مسایل سیاست داخلی نشان داد وی همانطور که بارها و بارها خودش نیز تاکید کرده است، بیشتر یک چهره اجرایی است و نسبت به بسیاری دیگر از کاندیداها نمی تواند ورود جدی و تخصصی به موضوع سیاست خارجی داشته باشد.
از طرف دیگر، سوال جلیلی از قالیباف از آن جهت حایز اهمیت بود که وی یک موضوع مبنایی و اصولی را مورد سوال قرار داد چرا که انقلاب اسلامی نیز بر مبنای نپذیرفتن هژمون و سلطه نظام حاکم بر جهان ایجاد شد و طبیعی است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیز در همین چارچوب نه تنها در راستای هژمون حاکم برجهان نیست، بلکه در تقابل و چالش مستقیم با آن تعریف می شود، نکته ای که شعار بنیادین "نه شرقی، نه غربی" نماد آن در ادبیات سیاسی محسوب می شود.
گفتنی است پیش از این نیز قالیباف در 3 برهه با ارسال پالس تنش زدایی در سیاست خارجی، رویکرد اصلی خود در این باره را به نمایش گذاشته بود. وی در 17 خرداد 84 بنا بر خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرد، درباره سیاست خارجی دولت خاتمی در بدست آوردن انرژی هسته ای می گوید:
“آن را از تاریخ دان ها سوال کنید، آن اصلا موضوع بحث من نیست. من می خواهم بگویم وقتی لازم نیست و تامین کننده منافع ما نیست، می آئیم این را مطرح می کنیم. حتی یک ذهنیت درست می شود و یک بهانه در دست دشمن ترین دشمن انقلاب اسلامی که صهیونیست ها هستند می دهیم و آرمان های فلسطین را تحت تاثیر قرار می دهیم. دفاع از آرمان فلسطین جزیی از اصول سیاست خارجی ماست؛ نفی هولوکاست که جزیی از آن نیست و بنا به ماهیت جنجالی خود به جای کمک به ما برای پیشبرد اهداف و آرمانهایمان، به دشمن فرصت می دهد تا مظلوم نمایی کند، علیه ما اجماع درست کند و موضع برحق ما در موضوعی مانند موضوع هسته ای را تحت تاثیر قرار دهد. من می گویم با طرح سخنان کم ثمر پرهزینه، زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم ساختیم. منشاء این موضع گیریها هم سیاست زدگی است. این ها بیشتر مصرف داخلی دارد تا مصرف خارجی. ما از سیاست زدگی در عرصه سیاست خارجی بسیار آسیب دیده ایم. سیاست بازان نباید جایی در سیاست خارجی ما داشته باشند چون منافع ملی را قربانی رقابت های سیاسی داخلی می کنند.”
این اظهارات در حالی از سوی شهردار تهران بیان شد که در واقع منطق اصلی آن، دوری از اظهارات “تنش زا” و “بهانه ندادن دست دشمنان” است؛ منطقی که شاید در یک رویکرد سکولار و دور از مواضع انقلابی و دینی، منطقی به نظر برسد اما تاملی در سیره عملی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نشان می دهد این رویکرد منفعلانه که به بهانه تنش زدایی، در عمل در دولتهای سازندگی و اصلاحات اجرا شد و امروز نیز شهردار تهران آن ها را با همان ادبیات بیان می کند. فارغ از حضرت امام که بارها از لزوم نابودی اسراییل سخن گفتند، رهبر انقلاب نیز ضمن "افسانه دانستن هلوکاست" در 18 اسفند 1390 می فرمایند:
“در یک کشورى کسى به افسانهى هولوکاست اعتراض میکند، میگوید من قبول ندارم؛ او را زندان مىاندازند، محکومش میکنند که چرا یک حادثهى پندارىِ تاریخى را انکار میکنى! حالا گیرم پندارى هم نباشد – واقعى باشد – خیلى خوب، انکار یک حادثهى واقعىِ تاریخى مگر جرم است؟ اگر براى کسى روشن نشد، ثابت نشد و او انکار کرد یا حتّى در آن تردید کرد، او را بیندازند زندان! الان در کشورهاى مدعى تمدن در اروپا قضیه این است: اگر کسى اعتراض کند، تردید کند، قبول نداشته باشد، دادگاهها محکومش میکنند.”
|
به گزارش صابرنیوز، پس از مناظره حماسی دکتر جلیلی، امروز(شنبه) گردهمایی حامیان جلیلی برای دور چهارم تبلیغات میدانی جلیلی با سخنرانی دکتر لنکرانی برگزار می گردد.
به گزارش صابرنیوز، پس از مناظره حماسی دکتر جلیلی، امروز(شنبه) گردهمایی حامیان جلیلی برای دور چهارم تبلیغات میدانی جلیلی با سخنرانی دکتر لنکرانی برگزار می گردد.