سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی:ایران دو برابر پاسخ داد و نفتکش آمریکا را توقیف کرد.
ای‌الیوم: تلافی ایران فوری و دو برابر اقدام آمریکا بود

این پاسخ قوی و قاطعانه ایران پیامی قوی به آمریکاست و نسبت به بازی با آتش هشدار می‌دهد و بر اعتماد به نفس و توانمندی نظامی ایران در زمین، دریا و هوا تاکید می‌کند. مطمئنا این پیام دریافت‌ شده و هرگونه تلاش برای نادیده گرفتن آن از سوی آمریکا به عواقب وخیمی منجر خواهد شد مگر آنکه آمریکا بخواهد فتیله جنگ دومی را در خاورمیانه شعله‌ور کند در زمانی که شکست بزرگی در جنگ اوکراین متحمل شده است.
 ایران دو برابر پاسخ داد و نفتکش آمریکا را توقیف کرد. چرا این پاسخ قدرتمندانه از سوی ایران صورت گرفت؟ چرا ایالات متحده آمریکا از شکست‌هایش در گذشته درس نمی‌گیرد؟
روزنامه رای‌الیوم ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: در پاسخ به عملیات ربایش یک نفتکش ایرانی با حمایت ناوگان پنجم آمریکا که در حال حرکت به مقصد چین بود، چند روز پیش کشتی‌ها و قایق‌های ایرانی، یک نفتکش آمریکایی در خلیج عمان را توقیف کردند و آن را مجبور کردند به سمت یکی از بنادر ایرانی در خلیج‌فارس حرکت کند. این جنگ کشتی‌ها و نفتکش‌ها میان آمریکا و ایران است که با قدرت دوباره به آب‌های دریای عرب بازمی‌گردد.
ایران به هیچ عنوان هیچ‌گونه تلاشی از سوی آمریکا یا اسرائیل در راستای تهدید کشتی‌ها و نفتکش‌هایش در هیچ مکانی به‌ویژه در مجاورتش را تحمل نمی‌کند. آمریکا به بهانه اجرای تحریم‌هایی که علیه ایران به علت توسعه برنامه اتمی‌اش اعمال کرده‌، این دزدی دریایی را علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های ایرانی انجام می‌دهد در حالی که فراموش می‌کند که خودش از توافق هسته‌ای سال 2015 خارج شد و از اجرایی کردن تمام مفاد آن ‌شانه خالی کرد. اگر آمریکا کم‌حافظه است، حافظه ما قوی‌تر است.
آمریکا در جنگ پهپادها بر فراز آب‌های خلیج‌فارس شکست خورد، وقتی موشک‌های ایران مروارید تاج پهپاد‌های این کشور یعنی «گلوبال ‌هاوک» را در ارتفاع 20 کیلومتری سرنگون کردند؛ چرا که چند متر حریم هوایی ایران را در سال 2019 نقض کرده بود. از این‌رو مطمئنا در این جنگ نفتکش‌ها پیروز نخواهد شد زیرا آغازگر ربایش و تعرض بوده است و پایگاه‌ها و متحدانش در فلسطین در معرض تهدید موجودیتی قرار خواهند گرفت.
توقیف این نفتکش آمریکایی به عنوان انتقام فوری ایران، قواعد درگیری دریایی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عرب را تغییر می‌دهد و تا زمانی که کشتی ربوده شده ایرانی با تمام محموله نفتی خود بدون کم و کاستی بازنگردد، آزاد نخواهد شد. همان‌طور که در مورد نفتکش تنگه جبل‌الطارق و سرقت محموله نفت ایران در آب‌های منطقه‌ای یونان اتفاق افتاد.
این پاسخ قوی و قاطعانه ایران پیامی قوی به آمریکاست و نسبت به بازی با آتش هشدار می‌دهد و بر اعتماد به نفس و توانمندی نظامی ایران در زمین، دریا و هوا تاکید می‌کند. مطمئنا این پیام دریافت شده و هرگونه تلاش برای نادیده گرفتن آن از سوی آمریکا به عواقب وخیمی منجر خواهد شد.

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 102/2/14ساعــت 7:23 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:اقتصادشناسه خبر : آیا دلار مجددا به زیر 50 هزار تومان

 

شناسه خبر : 366944

 

بهبود عوامل بنیادی در اقتصاد ایران و افزایش نااطمینانی در بازارهای جهانی که افزایش روند تورمی در اروپا، تقویت اتحادیه‌های ضد دلاری در اقتصاد های بزرگ جهان و تداوم بحران های مالی در آمریکا از جمله مهم ترین عوامل آن است، باعث شده تا قیمت انواع ارز در بازارهای رسمی و غیر رسمی ایران روند کاهشی به خود بگیرد و بازارها با فشار عرضه و کاهش تقاضا رو به رو شوند.
بهبود عوامل بنیادی در اقتصاد ایران و افزایش نااطمینانی در بازارهای جهانی که افزایش روند تورمی در اروپا، تقویت اتحادیه‌های ضد دلاری در اقتصاد های بزرگ جهان و تداوم بحران های مالی در آمریکا از جمله مهم ترین عوامل آن است، باعث شده تا قیمت انواع ارز در بازارهای رسمی و غیر رسمی ایران روند کاهشی به خود بگیرد و بازارها با فشار عرضه و کاهش تقاضا رو به رو شوند.
گروه اقتصادی - رجانیوز:  بهبود عوامل بنیادی در اقتصاد ایران و افزایش نااطمینانی در بازارهای جهانی که افزایش روند تورمی در اروپا، تقویت اتحادیه‌های ضد دلاری در اقتصاد های بزرگ جهان و تداوم بحران های مالی در آمریکا از جمله مهم ترین عوامل آن است، باعث شده تا قیمت انواع ارز در بازارهای رسمی و غیر رسمی ایران روند کاهشی به خود بگیرد و بازارها با فشار عرضه و کاهش تقاضا رو به رو شوند.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از نود اقتصادی، در بازار دلار این موضوع از محل تصمیمات دولت برای مالیات ستانی از معاملات سوداگران و همچنین عملیات ویژه بانک مرکزی برای سرکوب معاملات در بازارهای غیر رسمی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و سرکوب شدید قیمت ها را به دنبال داشته است.
 
آنگونه که در معاملات دیروز مشاهده میشد، فعالان بازارهای غیر رسمی علی رغم پیشنهاد نرخ 53 تا 54 هزار تومانی برای فروش اسکناس دلار، حاضر نبودند این اسکناس آمریکایی را در قیمت های بالاتر از 51 هزار تومان خریداری کنند.
 
همچنین تحلیل گران با استناد به روند قیمت دلار، پیش بینی می‌کردند قیمت این ارز یک روند نزولی تمام عیار را در پیش داشته باشد. دیروز نرخ دلار همانگونه که پیش بینی میشد از سقف قیمتی خود بازگشت و با کاهش حدود 2000 تومانی ، کانال 55 هزار توان را از دست داد.
 
این روند در پایان معاملات دیروز تشدید شد و نرخ دلار به کف کانال 53 هزار تومان رسید. روندی که کارشناسان برتداوم آن تاکید می‌کنند و محدوده 50 هزارتومان را به عنوان هدف اول قیمت دلار در نظر می‌گیرند.
 
همچنین برخی سناریوها نشان می‌دهد درصورت تقویت فشار عرضه و عدم استقبال خریداران از محدوده 50 هزار تومان ، قیمت دلار می تواند تا 44 هزار تومان نیز کاهش یابد.
 
نگاهی به نظرات کارشناسان و فعالین بازار نشان می دهد، اکثر سناریوها و تحلیل های موجود به تداوم روند نزولی دلار تاکید دارد و انتظارات در خصوص افزایش قیمت ارز بسیار ضعیف است.
 
این موضوع باعث شد تا دلالان برای خروج سریع تر از بازار دست به کار شوند و با جوسازی و ملتهب نشان دادن بازار، شرایط را برای واگذاری دلارهای مانده در دست خود مهیا کنند.
 
با این وجود بازار در روزهای اخیر، فشار فروش خود را حفظ کرد و قیمت‌ها حرکت خود را به سمت پایین آغاز کرده است.

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 102/2/14ساعــت 6:42 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی: یک روزنامهنگار: شهید حمیدرضا الداغی همدانشگاهی من بو

 

مهدی عرفاتی نوشت: یکی از رفقای دانشگاه بهم پیام داد که حمید الداغی به رحمت خدا رفته. دروغ نگم، اولش نشناختم تا اینکه عکسشو برام فرستاد. حالا همون جوان خوشتیپ و خوشگل دانشگاه، پشت اسمش کلمه شهید نشسته و منِ بچه مذهبیِ پرادعا هیچ…
مهدی عرفاتی نوشت: یکی از رفقای دانشگاه بهم پیام داد که حمید الداغی به رحمت خدا رفته. دروغ نگم، اولش نشناختم تا اینکه عکسشو برام فرستاد. حالا همون جوان خوشتیپ و خوشگل دانشگاه، پشت اسمش کلمه شهید نشسته و منِ بچه مذهبیِ پرادعا هیچ…
گروه اجتماعی - رجانیوز: مهدی عرفاتی نوشت: یکی از رفقای دانشگاه بهم پیام داد که حمید الداغی به رحمت خدا رفته. دروغ نگم، اولش نشناختم تا اینکه عکسشو برام فرستاد. حالا همون جوان خوشتیپ و خوشگل دانشگاه، پشت اسمش کلمه شهید نشسته و منِ بچه مذهبیِ پرادعا هیچ…
 
 به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، هشتم اردیبهشت، شهید حمیدرضا الداغی که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه ایجاد مزاحمت و درگیری 2 جوان با یک دختر جوان و کشاندن دختر در خیابان به اجبار و زور شده و در یک اقدام شجاعانه و انسانی، بلافاصله برای نجات دختر جوان اقدام می‌کند.
 
متاسفانه هر 2 جوان مزاحم، که حسب بررسی به‌عمل آمده دارای سوابق متعدد کیفری هستند، در واکنش به دفاع این شهید از دختر جوان، ناجوانمردانه با سلاح سرد وی را از پشت سر مورد اصابت چاقو و سپس نفر دوم از روبه‌رو مورد جرح شدید قرار می‌دهند و پس از ارتکاب جرم از محل متواری می‌شوند. او بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شود اما به دلیل شدت جراحات و خونریزی به مقام رفیع شهادت نائل می‌آید.
 
 
فیلم منتشر شده از شهادت این جوان برازنده که جانش را در راه امر به معروف و نهی از منکر فدا کرد، اشک هر آگاه دلی را جاری می‌سازد و بغضی نفس‌گیر راه بر گلو می‌بندد. موج دلنوشته‌ها و محتواهای منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی نشان از این مظلومیت، این شجاعت دارد بخصوص این که شهید حمیدرضا الداغی که منتظر آمدن فرزندش از کلاس بود، و رفت و فرزندش به فاصله حرمت یک ناموس، حالا بابا ندارد...و همین داغ‌ها را تشدید می‌کند. یادمان باشد که انقلاب ما از این جوان‌ها بسیار دارد. با این مقدمه در ادامه خاطره مهدی عرفاتی فعال رسانه‌ای شناخته شده کشورمان از شهید حمیدرضا الداغی از نظر می‌گذرانیم:
 
«شهید حمیدرضا الداغی هم‌دانشگاهی من بود. اواخر دهه? هفتاد. من ارتباطات می‌خوندم و حمید حسابداری(اگر اشتباه نکنم). من بچه مذهبی دانشگاه بودم و اون بچه خوشتیپ دانشگاه. ظاهراً هیچ صنمی باهم نداشتیم. ماجرای آشنایی ما برمی‌گشت به جنجال و نزاعی که سرِ مسابقات فوتبال دانشگاه به راه افتاد. وسط بازی تیم ما، مدافع حریف یه خطای ناجور روی من کرد. من بلند شدم و اعتراض کردم. بازیکن حریف فحاشی کرد و من یه لحظه خون به مغزم نرسید و درگیر شدم. در کسری از ثانیه، 7-8 نفر ریختن رو سر من و کأنه با قاتل پدرشون طرف هستن… زیر مشت و لگد و فحاشی‌ها، حمید رو دیدم که به هواخواهی من وارد معرکه شده و داره یکی پس از دیگری رو می‌نوازه… تا جایی که یادمه ورزشکار بود و حتی توی مسابقات رزمی هم اسم و رسمی داشت. دعوا که تموم شد متوجه شدم هر دوی ما رو با تیزی نشون کردن؛ من گوش راستم و حمید گوش چپ...
رفتیم بیمارستان و سهم هر کدوم سه چهارتا بخیه شد و گوش‌هامونو پانسمان کردن. از فردا توی دانشگاه معروف شدیم به گوش‌بریده‌ها…
شکایت کردیم و دادگاه برامون طول درمان برید و دیه. 250هزار تومن برا ضارب دیه بریدن. بابای طرف اومد به التماس و خواهش که ببخشیمش. یه کارگر ساده بود که یحتمل 250هزار تومن، حقوق چندماهش می‌شد. از دست پسرش شاکی بود. حمید با همون برخورد اول راضی شد و منم راضی کرد که ببخشیمش و بخشیدیمش…
این ماجرا شد دلیل دوستی منِ بچه مذهبی دانشگاه با جوان اول خوشتیپ و خوشگل دانشگاه.
 
پریشب یکی از رفقای دانشگاه بهم پیام داد که حمید الداغی به رحمت خدا رفته. دروغ نگم، اولش نشناختم تا اینکه عکسشو برام فرستاد.
حالا همون جوان خوشتیپ و خوشگل دانشگاه، پشت اسمش کلمه شهید نشسته و منِ بچه مذهبیِ پرادعا هیچ…

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 102/2/14ساعــت 6:31 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:خضرعدنان اسیر فلسطینی که در واکنش به بازداشت غیرقانون

پیامدهای شهادت خضر عدنان 

 66919

  
«خضر عدنان» سمبل مقاومت فلسطین
اسیر فلسطینی که در واکنش به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زده بود در اثر اهمال کاری رژیم صهیونیستی پس از 86 روز تحمل سختی در زندان به شهادت رسید. گروه های مقاومت به تل آویو هشدار دادند که این جنایت بی پاسخ نخواهد ماند

 

گروه بین الملل-در حالی که طی هفته‌های گذشته شمار بسیاری از فلسطینیان و سازمان‌های بین المللی درباره وضعیت بحرانی خضر عدنان اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی هشدار داده و خواستار آزادی هرچه سریع تر او برای حفظ جانش شده بودند اما صهیونیست‌ها در قضاوت کامل از پذیرش این خواسته‌ها سرباز زدند تا در نهایت عدنان پس از هفته‌ها اعتصاب غذا و کوتاه نیامدن از آرمان مبارزه  به شهادت برسد.وکیل شهید عدنان گفت:«ما شهید خضر عدنان را به علت کوتاهی مستقیم و عامدانه رژیم صهیونیستی در رسیدگی به وضعیت سلامتی او از دست دادیم. ما خواستار آزادی شهید عدنان به قید وثیقه شدیم اما دادگاه رژیم صهیونیستی این درخواست را نپذیرفت». خضر عدنان 45 ساله از اعضای جنبش جهاد اسلامی بود که از 86 روز پیش در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود به دست اشغالگران اعتصاب غذا کرده بود و در وضعیت جسمانی نامناسبی به سر می‌برد و بارها درباره وخامت اوضاع جسمانی او به اشغالگران هشدار داده شده بود. وی از هفته پیش در پی وخیم شدن اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان یا طرف‌های حقوقی با وی تماس بگیرند و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند. دو روز قبل دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی در زندان عوفر با درخواست آزادی او با وجود شرایط جسمانی وخیمی که داشت، مخالفت کرد. در تاریخ مبارزاتی فلسطین افراد زیادی وجود دارند که به دلیل کارهای مهمی که انجام داده‌اند هیچ گاه یاد و خاطره آن ها از اذهان فلسطینی‌ها پاک نخواهد شد و شهید عدنان یکی از این دلیر مردانی بود که روش مبارزاتی او سرمشق دیگران شده است. در واقع خضر عدنان شیوه اعتصاب غذای فردی را در زندان های صهیونیستی باب کرد و پس از او بسیاری از اسیران فلسطینی بدون اتهام، راه او را پیش گرفتند.
پاسخ راکتی مقاومت
در پی شهادت عدنان، گروه های مقاومت به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند.  جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن شهادت عدنان هشدار داد:«رژیم اشغالگر مسئولیت کامل شهادت شیخ خضر عدنان را برعهده دارد، زیرا از آزادی وی خودداری کرد و او را در معرض سهل‌انگاری عمدی پزشکی قرار داد. جنایات و اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل و حکومت فاشیستی آن علیه مردم و زندانیان فلسطینی باید مورد توجه جهانیان قرار گیرد».جهاد اسلامی نیز با بیان این که مسئولیت کامل جنایت انجام شده با رژیم اشغالگر است، تاکید کرد: «این شیخ مبارز هیچ‌گاه از زیر بار مسئولیتش در حمایت از حق و دفاع از مردمش فرار نکرد و لحظات عمر خود را در راه دفاع از مقدساتش گذراند. ما همواره مبارزه کرده‌ایم و می‌کنیم و این مبارزه متوقف نخواهد شد و دشمن جنایتکار بار دیگر متوجه خواهد شد که جنایات او بی‌پاسخ نخواهد ماند. مقاومت با تمام قدرت، قاطعیت و استواری ادامه خواهد یافت».در همین باره، روز سه‌شنبه چندین راکت از نوار غزه به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شد تا نشان دهد که مقاومت در حالت آماده باش قرار دارد و اسرای خود را رها نخواهد کرد.خبرگزاری فلسطینی شهاب گزارش داد که مقاومت فلسطین بیش از 20 راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه شلیک کرده است.ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که 21 راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده و این رژیم توانسته تنها 4 راکت را رهگیری کند.همچنین یک جوان فلسطینی عملیات شهادت طلبانه‌ای را در سرزمین های اشغالی انجام داد که طی آن سه شهرک‌نشین زخمی شدند. از سوی دیگر، در زندان عوفر هم اسرا در واکنش به شهادت عدنان با زندانبانان صهیونیست درگیر شدند.شاید تا چند سال پیش بین گروه های مقاومت و اسرا هماهنگی کافی و لازم برای مبارزه با اشغالگران وجود نداشت اما اکنون یک اتحاد بین دو طیف فلسطینی‌ها به وجود آمده است که چه در بیرون و چه در بند دشمن را به زانو درآورده‌اند. مقامات تل‌آویو اگر تاکنون از سلاح مقاومت در غزه و کرانه باختری نگران بودند الان از اعتصاب غذای اسرا هم وحشت دارند.


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 102/2/13ساعــت 6:14 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:در اقدامی عجیب بعد از استیضاح فاطمی امین مجلس با پیشن
به فاصله یک روز، لوایح پیشنهاد شده توسط فاطمی امین در مجلس رای آورد و مشخص نیست نمایندگان بالاخره برنامه‌های او را ناکارآمد میدانستند و به همین دلیل به او رای خروج دادند یا بازی های سیاسی پشت پرده در استیضاح وزیر نقش داشت؟ 
به فاصله یک روز، لوایح پیشنهاد شده توسط فاطمی امین در مجلس رای آورد و مشخص نیست نمایندگان بالاخره برنامه‌های او را ناکارآمد میدانستند و به همین دلیل به او رای خروج دادند یا بازی های سیاسی پشت پرده در استیضاح وزیر نقش داشت؟

گروه سیاست-رجانیوز: روز گذشته نمایندگان مجلس با نطق‌های تند علیه وزیر صمت سخن گفتند و در نهایت با 162 رای، فاطمی‌امین را از ساختمان خیابان سمیه خارج کردند. اما به فاصله یک روز، لوایح پیشنهاد شده توسط فاطمی امین که پشت درهای بهارستان مانده بود در مجلس رای آورد و مشخص نیست نمایندگان بالاخره برنامه‌های او را ناکارآمد میدانستند و به همین دلیل به او رای خروج دادند یا بازی های سیاسی پشت پرده در استیضاح وزیر نقش داشت؟

 

به گزارش رجانیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که بر اساس آن واردات خودروی سواری کارکرده امکان پذیر می شود، موافقت کردند.

در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با 162 رأی موافق از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

پیش از رای گیری سیدعلی ادیانی راد به عنوان نماینده دولت با ارایه این توضیح که این لایحه مواد 11، 12 و 13 قانون مصوب سال 1400 مجلس را اصلاح می کند و در سه ماده تدوین شده است، تسهیل روند واردات خودرو را ویژگی اصلی آن دانست و گفت: این لایحه می تواند با تسهیل واردات تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند و دغدغه نمایندگان برای تنظیم بازار خودرو را پاسخ دهد.

وی توضیح داد: در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی برای خودروها مشخص شده لغو و استاندارد کشورهای مبداء با تایید سازمان محیط زیست مورد قبول قرار می گیرد؛ همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین آلات راهسازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می شود.

ادیانی راد شرایط حاکم بر بازار خودرو را دلیل اصلی تقاضای دو فوریت این لایحه عنوان کرد و افزود: هدف این لایحه تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو است.

در ادامه، محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس در موافقت با دوفوریت آن گفت: تصویب این لایحه تاثیر زیادی بر بازار خودرو می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم حق دارند از بهترین خودروها استفاده کنند، افزود: در شرایطی خرید خودرو برای برخی خانواده ها به آرزو تبدیل شده است، این لایحه می تواند برخی موانع و مشکلات بازار خودرو را رفع نماید.

رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان در مجلس نیز در موافقت با دوفوریت این لایحه، تامین خودرو با قیمت و کیفیت مناسب را یکی از نیازهای کشور عنوان کرد که خودروسازان داخلی نمی توانند آن را انجام دهند و مردم هم نسبت به آن معترض هستند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه واردات خودرو انحصار را می شکند و دست مافیا را در بازار کوتاه می‌کند، ادامه داد: یکی از موارد دارای اهمیت واردات خودرو بوده و دولت باید واردات خودروی صفر کیلومتر و تامین قطعات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود تا به یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو تبدیل شویم.

جواد نیک بین در مخالفت با دوفوریت این لایحه با بیان اینکه کسی با واردات خودرو مخالف نیست، خودرو را کالای راهبردی ندانست و افزود: مخالفتم به این خاطر است که نباید آنقدر آیین نامه برای لایحه الحاق ساماندهی صنعت خودرو بنویسند که وقتی خودرو از خارج از کشور وارد می شود، به چند برابر قیمت به دست مردم برسد.

 

در دیگر تصویب مهم امروز مجلس، انتقال دارایی‌هایی نظیر املاک، خودرو سواری، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات، ارز و رمز پول توسط اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در همه مناطق کشور مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شدند.

نمایندگان در جریان ادامه رسیدگی به شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی با اصلاح ماده 12 این طرح موافقت کردند.

در ماده 12 اصلاحی این طرح آمده است؛ متن زیر به عنوان ماده(4) به ذیل فصل اول باب دوم قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود:

بر اساس ماده4 این طرح، کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

1- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛

2- انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری؛

3- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛

4- انواع ارز؛

5- انواع رمز پول و رمز دارایی؛

در تبصره 1 آمده است: در انتقال دارایی‌های موضوع بندهای (1) و (2) این ماده که مشمول مالیات موضوع این فصل می‌باشند «مالیات نقل ‌و انتقال و حق واگذاری محل موضوع ماده(59) این قانون» و «مالیات نقل و انتقال موضوع ماده(30) قانون مالیات بر ارزش افزوده(مصوب 2 خردادماه 1400 با اصلاحات و الحاقات بعدی)» به عنوان مالیات تا یک سال علی‌الحساب محسوب می‌شود.

بر اساس تبصره 2، عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌‎های موضوع بندهای (1) و (2) این ماده که با استفاده از تنظیم یا تنفیذ وکالتنامه بلاعزل انجام گیرد، بر اساس «صورتحساب الکترونیکی تنظیم یا تنفیذ وکالتنامه بلاعزل» موضوع بند(چ) ماده(16 مکرر) قانون پایانه‎های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مشمول مالیات موضوع این فصل می‎‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی(تنفیذکنندگان) وکالتنامه بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر شش ماه پس از لازم‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

در تبصره 3 بیان شده است: پس از استقرار کارپوشه‌های غیرتجاری معاملات دارایی‌های موضوع این ماده که خارج از فعالیت‌های شغلی است، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده(93) این قانون نمی‌شوند.

بر اساس تبصره 4، اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار کارپوشه‌های غیرتجاری سامانه مؤدیان با رعایت مفاد قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان است و چنانچه تکلیف مذکور انجام نشود، سازمان مجاز به مطالبه و اخذ مالیات مذکور نیست. منظور از استقرار کارپوشه غیرتجاری در این فصل، فراهم نمودن زیرساختهای لازم توسط سازمان است به طوری که امکان صدور صورتحساب‌های الکترونیکی توسط اشخاص موضوع بند(ج) ماده(16 مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان فراهم شده باشد. مسئول تایید شرط فوق، وزیر امور اقتصادی و دارایی است.

در تبصره 5 آمده است: در صورتی که درآمد یا وجوه دریافتی ناشی از فروش دارایی‌های موضوع بندهای (3) و (4) این ماده به اشخاص موضوع اجزاء (3) و (4) جزء(ج) ماده(16مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان باشد، درآمد یا وجوه دریافتی مذکور مشمول مالیات بر عایدی سرمایه و در غیر این صورت کل درآمد یا وجوه دریافتی فوق با رعایت مفاد فصل ششم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول مالیات موضوع ماده(124) این قانون می‌شوند. اشخاص غیرتجاری که دارایی‌های موضوع بند(3) ماده(4) این قانون را مستقیماً از اشخاص موضوع بندهای (3) و (4) جزء(ج) ماده(16مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند، در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص غیرتجاری، مشروط به ثبت انتقال دارایی مذکور از طریق کارپوشه غیرتجاری یا از طریق شرکت‌های معتمد مالیاتی یا اشخاص موضوع بندهای (3) و (4) جزء(ج) ماده(16مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان صرفاً مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. ثبت مذکور با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه، در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور به صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می‌شود. خریدار مکلف است ظرف مدت سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط می باشد.

بر اساس تبصره 6، مبنای محاسبه قیمت خرید دارایی‌های موضوع بند(3) این ماده با دوره تملک کمتر از سه سال، قیمت درج‌ شده در آخرین صورتحساب الکترونیکی خرید می‌باشد. در صورتی که دوره تملک دارایی فوق بیش از سه سال باشد، قیمت روز دارایی‌های مذکور در سه سال قبل یا مبلغ مندرج در صورتحساب الکترونیکی خرید، هر کدام که بیشتر باشد، مبنای محاسبه عایدی سرمایه است.

در تبصره 7 آمده است: دارایی‌های بند(4) این ماده در صورتی که نزد بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیربانکی ایرانی سپرده‌گذاری شده باشد، در دوره سپرده‌گذاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌باشد.

بر اساس تبصره 8، آیین‌نامه اجرایی در خصوص نحوه صدور صورتحساب الکترونیکیدارایی‌های موضوع بند(5) این ماده، ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این ماده توسط سازمان با همکاری با بانک مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 102/2/12ساعــت 6:53 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی: استیضاح وزیر صمت درمجلس
نظر رییس جمهور درمورد وزیر صمت در مجلس 
تقریبا همه نما یندگان به ضد فساد بودن وزیر صمت معتقدند
 
فاطمی‌امین سکان وزارت صمت را از دست دادفاطمی‌امین سکان وزارت صمت را از دست داد
 
 
صبح روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مسئله استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورکار قرار گرفت.
در جلسه دیروز مجلس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، احمد وحیدی وزیر کشور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر‌سازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.
موافقان استیضاح: وزارت صمت در زمینه خودرو آینده‌فروشی کرد
احمد رسولی‌نژاد‌، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که از موافقان استیضاح فاطمی‌امین بود، اظهار داشت: وزیر صمت در زمان رأی اعتماد وعده کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید و کیفیت خودرو را داد اما از زمانی که وی روی کار آمده است، قیمت خودرو به‌طور متوسط 300 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: براساس گزارش‌ها کل تولید ایران خودرو در سال 1401، 550 هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده 613 هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره فاطمی‌امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود نیز همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.
سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: من به جای فاطمی‌امین، از مردم عذرخواهی می‌کنم که زندگی عادی را برای مردم تبدیل به آرزو کرده است. قیمت مسکن به‌دلیل گرانی مصالح ساختمانی سر به فلک کشیده و باید گفت قیمت مصالح ساختمانی تا 60 درصد در قیمت هر متر مربع مسکن اثر دارد و دیگر ساخت‌وساز با این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: متأسفانه وزارت صمت در زمینه خودرو آینده فروشی کرد به‌گونه‌ای که به مردم گفت پول‌های خود را بگذارید تا دو سال بعد صاحب خودرو شوید. فاطمی‌امین گفته بود سال 1402 همه صاحب خودرو خواهند شد.
مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر 
یکی را انتخاب کند!
سیدغنی نظری نماینده مردم خلخال نیز در سخنانی اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان است و به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه به دولت کمک می‌کند. حرف من به نمایندگان این است که اگر استیضاح وزیر صمت رأی نیاورد، شما هم رأی نخواهید آورد چرا که مردم می‌گویند آنان مدافع ما نیستند و مدافع دولت هستند.
نظری همچنین در اظهارنظری تأمل‌برانگیز با بیان اینکه امروز مجلس باید بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند! گفت: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می‌آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.
هاجر چنارانی نیز که از موافقین استیضاح بود گفت: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صمت ارتباطی ندارد، پس برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این 20 ماه رشد فزاینده‌ای داشته است، باید یقه چه کسی را گرفت؟
نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در استیضاح قبلی بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این مدت قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟
وزیر صمت:
 افزایش قیمت خودرو
 به خاطر افزایش قیمت تمام‌شده در کارخانه نیست
پس از اظهارات موافقان استیضاح، وزیر صمت پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از عملکرد خود پرداخت. وی اظهار داشت: استیضاح حق مجلس است ولی چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند؟ چرا عده‌ای بیرون از مجلس استیضاح خوشحالند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟ چرا برخی در مجلس به دنبال دوقطبی‌‌سازی هستند؟ هر که به‌دنبال ایجاد دوقطبی باشد خیانت کرده است. دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند. برخی استیضاح من را به برد مجلس و باخت دولت تعبیر می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به‌خاطر افزایش قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه نیست. از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عده‌ای به‌خاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار می‌آیند. افزایش قیمت خودرو در بازار معلول اتفاقات اقتصادی متفاوتی است.
فاطمی‌امین تصریح کرد: بارها گفته‌ام و می‌گویم صنعت خودروی ایران بیمار است. اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمی‌شد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم‌ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند.
مخالفان استیضاح:
ریشه گرانی در عملکرد وزارت صمت نیست
در ادامه مخالفان استیضاح فاطمی امین نیز به اظهارنظر پرداختند. میرتاج‌الدینی که نماینده مخالف استیضاح وزیر صمت بود در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا وزیر صمت را در کمتر از 6 ماه دوباره استیضاح می‌کنید؟ نوبتی هم باشد، نوبت دیگران است! بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفته‌اید، از همین جا می‌گویم که هیچ‌یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفته‌اند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است. تورم و گرانی وجود دارد و ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخش‌ها است. نوسانات ارزی، تحریم‌های خارجی و خودتحریمی‌ها بر قیمت خودرو تأثیر دارد.
سیدجلیل میرمحمدی، نماینده تفت و میبد نیز با یادآوری ادعای یکی از نمایندگان درخصوص رشوه وزارت صمت به نمایندگان اظهار داشت: مجلس را متهم می‌کنیم 4 ماه پیش خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که وزیر استیضاح نشود! تو را به خدا نکنید شما مجلس را زیر سؤال می‌برید. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده‌اند! نماینده می‌گوید وزیر آشنایان خود را به وزارتخانه آورده. خب بگو چه کسی آمده است. قرار است با عزل وزیر صمت یخچال و فریزر ارزان شود؟ این ادبیاتی است که ما داریم در مجلس وزیری را استیضاح می‌کنیم. آیا فاطمی‌امین با مدیریت خود، خودرو، لوازم خانگی و معدن را به این وضع رسانده است؟ ما باید منطقی حرف بزنیم.
رئیسی: تلقی ما از استیضاح، اختلاف نیست
در ادامه جلسه رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر کابینه وارد صحن مجلس شورای اسلامی شد. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، گفت: امروز با توجه به دعوت صورت‌گرفته احساس کردم با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری برای وحدت و همراهی میان قوا، برخی به اشتباه برداشت کنند استیضاح و سؤال از مسئول جلوه اختلاف تلقی شود. تلقی بنده این نیست که این اقدامات جلوه اختلاف است حتی از کسانی که احساس مسئولیت و طلب توضیح کردند و خواستند به دغدغه مردم و نمایندگان بپردازند، تقدیر می‌کنم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه طبیعتاً داوری با نمایندگان و وجدان‌های بیدار مردم است گفت: تلقی ما از این استیضاح تلقی اختلاف نیست بلکه تلقی احساس مسئولیت عزیزان است. در حوزه وزارت صنعت مدیران زیادی جابه‌جا شدند در حالی که ثبات در مدیریت اهمیت دارد و می‌تواند به تولید‌کننده و بخش‌های صنعت و معدن پیام ثبات را منتقل کند.
 فاطمی‌امین: هواپیمای اقتصاد 
تازه از زمین بلند شده است
در نوبت عصر صحن علنی مجلس مجددا تعدادی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت اظهارنظر نمودند و فاطمی‌امین به دفاع از خود پرداخت. وی در سخنانی گفت: در 9 ماه اول 1400 رشد اقتصاد در بخش صنعت 3 درصد بوده و کل اقتصاد 4 درصد بود در صورتی که در 9 ماه ابتدایی 1401 رشد بخش صنعت به 8 درصد رسیده است. تورم بخش مصرف‌کننده در کل اقتصاد در شهریور 1400، 45.8 و در بهمن 1401؛ 47.8 درصد بوده است. در حالی که تورم کالاهای صنعتی در سال 1400، 63.5 درصد و در سال 1401، 42.3 درصد بوده است. این بسیار اشتباه است که پول آب، برق و گاز و دستمزد ریالی بوده اما قیمت محصول دلاری باشد. وزارت صمت 30 درصد اقتصاد کشور را در دست دارد. در کل دنیا 90 رشته فعالیت وجود دارد که 27 رشته از این فعالیت‌های اقتصادی به وزارت صمت بازمی‌گردد. 
فاطمی‌امین افزود: وزارتخانه‌ای که 30 درصد تولید کشور را در دست داشته و یک‌سوم کل فعالیت‌ها را دربر می‌گیرد. در طول دولت قبلی 4 تا سرپرست داشته است. آمار تورم خودرو از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه سال گذشته کاهشی بوده و از آذرماه افزایش پیدا کرده است که به قیمت ارز بازمی‌گردد. مگر من مسئول ارز هستم چالش‌های بازار ارز در کار بنده نیز تاثیر منفی می‌گذارد قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها افزایش می‌یابد. هواپیمای اقتصاد تازه تیک‌آف کرده و از زمین بلند شده اجازه ندهید دوباره به زمین بنشیند. ما در دهه 90 رشد اقتصادی پایین داشتیم، یک دهه عقب‌ماندگی داریم یعنی درآمد واقعی مردم بالا نرفته است. ما امروز وارث تورم سال 96 هستیم. پنج سال است که تورم بالای 30 درصد داریم که این بی‌نظیر است و ده سال است که تورم بالا و تولید ضعیف بوده و درآمد هزینه خانوارها به‌هم ریخته است.
رأی مجلس به خداحافظی وزیر صمت از کابینه
در نهایت رای‌گیری مجلس برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌صورت مکتوب انجام شد و فاطمی‌امین با 162 رأی از همراهی کابینه سیزدهم بازماند. بنابر اعلام رئیس مجلس از میان کل حاضرین که 272 رأی بود 102 رأی مخالف استیضاح و 2 رأی ممتنع و 162 رأی موافق استیضاح و 6 رأی باطله بود که منجر به کنار گذاشتن وزیر صمت شد.

+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/2/11ساعــت 6:58 عصر تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:سخنی با مدیران؛ منتظر چه هستید؟! (یادداشت روز) 1)
 ر ساز شد.
واکنش کاربران| جوان سبزواری مقابل اراذل «زن زندگی آزادی» جانش را فدا کرد
 
1) از شهید چمران نقل می‌کنند که «وقتی شیپور جنگ نواخته شود، مرد از نامرد مشخص می‌شود». تصورش را بکنید اگر غیرت و مسئولیت‌شناسی رزمندگان ما نبود، تهاجم وحشیانه صدام می‌توانست چه بلایی بر سر کشور و مردم ما بیاورد. باز هم تصور کنید که مثلا لشکر‌های محمد رسول‌الله (ص)، علی ابن ابی‌طالب‌(ع)، امام حسین‌(ع) عاشورا، کربلا، 92 زرهی، 77 ثامن‌الائمه و...، به جای هماهنگی و الحاق به یکدیگر در عملیات مشترک از چند محور، هر کدام ساز خود را می‌زدند و صرفا به تشخیص خود عمل می‌کردند. آیا امکان داشت دشمن منهزم شود؟
2) مخاطب این یادداشت، همه مسئولان و مدیران در سه قوه و همه نیروهای انقلابی هستند. دشمنان سرشکسته از اقتدار فزاینده ایران، شبانه‌روز، به جنگ ترکیبی در ابعاد رسانه‌ای، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی اهتمام دارند. این مصاف، میدان آزمون بصیرت، غیرت و همت است. معیشت مردم، همان قدر در معرض دست‌درازی بدخواهان است؛ که فرهنگ و باور‌ها و ادراکات افکار عمومی. اولا باید در پاسداری از معاش و معاد، و امنیت و آسایش و سلامت فکر و روح مردم، غیرت به خرج داد؛ و ثانیا، همفکری و هم‌افزایی پیشه کرد. اقتدار ملی، ناموس همه ماست و هر کس به هر میزان بخواهد از این خط قرمز عبور کند -دلال و رانت‌خوار و مفسد اقتصادی باشد، یا شرور امنیتی و سیاسی، قداره بند کف خیابان، هنجار شکن متجاهر، یا تروریست رسانه‌ای و فرهنگی- باید پنجه مجازات قانونی را بالای سر خود ببیند.
3) مومن، غیرتمند است. درست مثل شهید سلیمانی و هم رزمانش، که جولان گروه‌های تروریستی در جنگ نیابتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل را تاب نیاوردند و سر اژدها را به سنگ کوبیدند تا آنجا که مجله نیوزویک نوشت: «FIRST HE FOUGHT AMERICA, NOW HE,S CRUSHINF ISIS. او نخست با آمریکا جنگید و اکنون در حال خردکردن داعش است». یا مثل رزمندگان غیور ارتش و سپاه که به تلافی دست درازی آمریکا و انگلیس به نفتکش‌های ایران، نفتکش‌های آنها را مقتدرانه متوقف کردند. یا مثل همین شهید «حمیدرضا الداغی»، جوان غیور سبزواری که دست درازی اوباش شرور به نوامیس مردم را تحمل نکرد.
4) از پیامبر اعظم(ص) مکرر نقل شده که فرمود: «اِنّى لَغَیُورٌ اللهُ 
عَزَّ وَجَلَّ اَغْیّرُ مِنّى وَ اِنَّ الله تَعالى یُحِّبُ مِنْ عِبادَهَ الْغَیُورَ. همانا من غیورم و خداوند از من غیورتر است، و خداوند متعال، بندگان غیورش را دوست دارد»؛ «بدانید که خداوند، حرام را ممنوع فرموده و حدود را مشخص کرده و کسى غیرتمند‌تر از خدا نیست و از غیرت اوست که زشت‌کاری‌ها را حرام فرموده است»؛ و «کانَ اِبْراهیمُ اَبى غَیُوراً وَ اَنَا اَغْیَرُ مِنْهُ وَ اَرْغَمَ اللهُ اَنْفَ مَن لایُغارُ مِنَ الْمُؤمِنینَ. پدرم ابراهیم غیور بود و من از او غیورترم. خداوند، بینى مؤمنانى را که غیرت ندارند، به خاک می‌مالد». همچنین از امیر مومنان علی‌(ع) نقل شده که می‌فرمود: «غَیرهًْ المُؤمِنِ الله سبحانَهُ.غیرت مؤمن، از خداوند سبحان است»؛ «إنَّ الله یَغارُ للمؤمِنِ، فَلْیَغَرْ مَن لا یَغارُ؛ فإنّهُ مَنکوسُ القَلبِ. همانا خداوند نسبت به مؤمن، غیرت دارد؛ پس، کسی که غیرت نمی‌ورزد، از خود غیرت نشان دهد؛ چرا که انسان بى‌غیرت، قلبش واژگونه است»؛ و «لَعَنَ الله مَنْ لایُغارُ. خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد».
5) وقتی می‌گوییم جنگ ترکیبی، یعنی این که مثلا در جنگ اقتصادی دشمن، خزانه‌داری آمریکا و سازمان سیا، مفسدان و تروریست‌های اقتصادی،‌ اشرافیت سیاسی غربگرا و شبکه‌ای رسانه‌ای همسو، برنامه مشترکی را برای ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی، و همزمان، جنگ اعصاب با مردم، پیش می‌برند. دولت‌اشرافی تغییر کرده، اما بسیاری از گماشتگان آنها در جای جای دیوانسالاری دولتی حضور دارند. اینها از فشار بر زندگی، مردم ناراحت نمی‌شوند، بلکه بعضا استقبال هم می‌کنند. باورش سخت است؛ اما این چند نمونه از موارد بسیار را مرور کنید:
- تحلیل 19 بهمن 1392 خبرگزاری خبر آن‌لاین: «توزیع سبد کالا با شیوه‌‌‌ای که انجام شد، نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌‌بینی باشد. او دقیقا همین ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن زیر دست وپا را پیش ‌بینی می‌ کرد... روحانی به یک نمایش برای ارائه در جشنواره‌‌‌های خارجی نیازمند بود؛ اینکه مردم حاضرند برای چند کیلو مرغ و برنج با هم درگیر شوند. درست است که روش توزیع چندان مناسب نبود، اما اگر بتوان جایزه فستیوال جهانی را گرفت، به تحقیر چند روزه‌‌‌ای که بازیگران آن شدند، می‌‌ارزید».
- دبیرکل وقت حزب اتحاد ملت، بعد از سوءتدبیر دولت قبل درباره قیمت بنزین در سال 1398و موج سواری دشمن، در اظهاراتی عجیب گفت: «اعتراضات اخیر، موجب ریزش رای اصلاح‌‌طلب‌‌ها نشده، یا اگر شده خیلی کمتر از میزانی است که از رای اصولگرا‌ها ریزش کرده. اعتراضات معمولا در حواشی شهرهای بزرگ و در مناطقی که مردم از برخورداری مالی کمتری بهره‌‌مند هستند، اتفاق افتاد. این جاها به‌طور سنتی جا‌هایی بوده که مردم، مناسکی رای می‌‌دادند، یعنی همان‌طور که نماز می‌خوانند و روزه می‌‌گیرند، می‌‌آمدند و رای می‌‌دادند، خب اینها الان آسیب دیده‌‌اند. بنابراین برخلاف دوره‌‌های قبل که کاهش مشارکت، بیشتر به ضرر اصلاح‌‌طلب‌‌ها بود، بعد از این اعتراضات اخیر، در حقیقت کاهش رای، بیشتر در اردوگاه اصولگرایان اتفاق افتاده است».
- سردبیر نشریه «صدا» (سردبیر بعدی روزنامه هم میهن)، 16 آذر 1398 در گفت‌و‌گو با انصاف ‌نیوز: «چرا روحانی، چهار روز قبل از گرانی بنزین، آن گونه سخنرانی می‌‌‌‌کند؟ کدام رئیس‌‌جمهور اعلام می‌کند فلان ‌قدر کسری بودجه داریم؟... مهم‌‌‌تر از همه، اعلام کرد به توافقات پشت ‌پرده هم‌ پایبند است؛ همه اینها، یعنی می‌‌‌خواهد به هر قیمتی شده، دوباره با آمریکا مذاکره کند. این‌جا بود که قمار کرد. وقتی دید چیزی دستش ندارد، بنزین را گران کرد تا جامعه به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد؛ فشار از پایین اتفاق بیفتد تا مذاکره انجام شود. می‌گویند وزیر اطلاعات در جلسه دولت هشدار داده اگر بنزین را گران کنید، ‌جامعه به‌ هم می‌‌ریزد و روحانی خندیده است. اینکه می‌‌‌گویند گران کردن بنزین تصمیم غیر کارشناسی و اطلاع ‌رسانی آن هم غلط بوده؛ اتفاقاً از نظر روحانی، تصمیم هم کارشناسی بوده و هم نحوه اطلاع‌‌‌رسانی- در واقع اطلاع ‌‌نرسانی- درست بوده تا جامعه بیشتر عصبانی شود».
6) روشن است تغییر ریل خسارت‌باری که در دولت قبل چیده شد، دشوار و زمانبر است. حتی دبیرکل حزب کارگزاران، با ‌اشاره به میراث تورمی موجود می‌گوید «آواربرداری از اقتصاد، یک دهه طول می‌کشد». همین گونه است زدودن رسوبات تهاجم فرهنگی و اخلاقی به فرهنگ عمومی کشور. اما آنچه مسیر پر پیچ و خم اصلاح را کوتاه می‌کند و به اقدامات تحولی برکت می‌دهد، غیرت و مسئولیت شناسی در مقیاسی همدلانه و هم افزایانه است. اکنون، همسویی سه قوه منسوب به جریان انقلابی، مورد حقد و کینه دشمنان، و آماج انواع تخریب‌هاست. چرا که اگر این همسویی از لفظ فراتر برود و رنگ و بوی اقدام همدلانه به خود بگیرد، قادر است بسیاری از موانع پیشرفت کشور و رونق معیشت مردم را از سر راه بردارد. عنوان انقلابی، لازم است اما کافی نیست. حتی انقلابی بودن تک تک قوا، کفایت نمی‌کند. بلکه باید به این دریافت متعالی برسند که به مثابه چرخ‌های تحول و پیشرفت، باید با یکدیگر هم‌پوشان و هم‌افزا باشند. در این صورت است که می‌توان امیدوار بود روزنه‌های تعرض به حریم عمومی و مرزهای امنیت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ و رسانه بسته شود و رفتار‌های اخلالگرانه و قانون‌شکنانه، برای مرتکبان پر هزینه گردد.
7) رهبر انقلاب، 11 اردیبهشت 1395، در جلسه آسیب ‌های اجتماعی، مسئولان را به اهتمام ویژه نسبت به مشکلات مردم توجه دادند و فرمودند: «اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌‌‌فهمد که چقدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت. چگونه یک مسئول یا یک عنصر مؤمن و انقلابی می‌‌‌تواند این کار بلندمدت را شبانه‌ روزی و با تمام وجود پی بگیرد و خسته نشود؟ وقتی که حس کند خود او، جزئی از آن خانواده است و مشکل مردم، مشکل اوست. ما، مردم را باید عائله خودمان بدانیم. ما مسئولین کشوریم دیگر. این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله ماست. در واقع باید اهتمام‌‌‌مان به وضعیت مردم، مثل اهتمام‌ به داخل خانواده خودمان باشد». مردم، به عنوان عقبه مستحکم انقلاب، در راهپیمایی‌های حماسی 13 آبان و 22 بهمن و روز قدس، و نماز عید فطر و شب‌های قدر و تشییع پر شکوه شهدا، حجت را بر مسئولان تمام کرده‌اند. باید با همین پشتوانه عظیم مردمی و سرمایه اجتماعی، به مصاف ‌اشرار و تروریست‌های اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی رفت و سرمایه امید و اعتماد عمومی را تقویت کرد. این‌جا مجال بروز اقتدار و عقلانیت انقلابی در جنگ اراده‌ها (جنگ ترکیبی) است. سه قوه باید به ویژه در موضوع جنگ اقتصادی و جمع کردن بساط ثروت‌های باد آورده که به قیمت در شیشه کردن خون مردم فراهم می‌شود، در کنار مردم بایستند و مجرمان دانه درشت را نقره داغ کنند.
8) گویا امیر مومنان‌(ع) همین امروز به خطبه ایستاده و نهیب می‌زند: «أأَلاَ تَرَوْنَ إِلَى بِلاَدِکُمْ تُغْزَى، وَ إِلَى صَفَاتِکُمْ تُرْمَى؟ آیا نمى‌بینید شهرهاى شما مورد هجوم قرار گرفته و نیروهاى قدرتمند شما هدف تیر واقع شده است؟» (خطبه 238)؛ «مَا تَنْتَظِرُونَ بِنَصْرِکُمْ رَبَّکُمْ أَمَا دِینٌ یَجْمَعُکُمْ وَ لَا حَمِیَّهًْ تُحْمِشُکُمْ. چرا در یاری پروردگار‌تان درنگ می‌‏کنید. آیا دینی که شمارا فراهم سازد و غیرتی که در برابر دشمن خونتان را به جوش آورَد، نیست؟». (خطبه 39)؛ «مَا تَنْتَظِرُونَ بِنَصْرِکُمْ وَ الْجِهَادِ عَلَى حَقِّکُمْ، الْمَوْتُ أَوِ الذُّلُ لَکُمْ... لِلَّهِ أَنْتُمْ أَمَا دِینٌ یَجْمَعُکُمْ وَ لَا مَحْمِیَّهًْ تَشْحَذُکُمْ؟ براى نصرت و پیروزى خود و جهاد بر حقّتان، منتظر چه هستید؟ مرگ یا ذلّت؟!...شگفتا از شما! آیا دینى نیست که شما را جمع کند؟ و حمیّتى نیست که شما را آماده کار نماید؟». (خطبه 179 نهج‌البلاغه).
امروز هم می‌شود غیرت و حمیت به خرج داد، به قلب دشمنان زد و سوز سینه امیر مومنان‌(ع) را فرو نشاند: «وَ قَدْ رَأَیْتُ جَوْلَتَکُمْ وَ انْحِیَازَکُمْ عَنْ صُفُوفِکُمْ تَحُوزُکُمُ الْجُفَاهًُْ الطَّغَامُ وَ أَعْرَابُ أَهْلِ الشَّامِ... وَ لَقَدْ شَفَى وَحَاوِحَ صَدْرِی أَنْ رَأَیْتُکُمْ بِأَخَرَهًٍْ تَحُوزُونَهُمْ کَمَا حَازُوکُمْ... همانا، از جای کنده شدن و بازگشت شما در صفها را دیدم. فرومایگان گمنام و بیابان‌‌نشینان از مردم شام، شما را پس می‌رانند، حالی که شما گزیدگان عرب، و جاندانه‌های شرف، و پیشقدم در بزرگواری، و بلند مرتبه و والامقام هستید. سرانجام سوزش سینه ام فرو نشست که در واپسین دم دیدم، آنان را راندید، چنان که شما را راندند، و از جایشان کندید، چنان که از جایتان کندند». (خطبه 107 نهج‌البلاغه)
محمد ایمانی

+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/2/11ساعــت 5:45 عصر تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:هشدار به شورایعالی عالی فضای مجاذی درمقابله با هرنوع

کاریکاتورکاریکاتور

1- دوستی تعریف می‌کرد، در مراجعه به یک بنگاه معاملات ملکی، شاهد مشاجره و دعوای بنگاهدار و یک فروشنده ملک بودم. لابه‌لای بگومگوها بنگاهدار با مهارت خاصی ضمن تعریف و تمجید از مِلک فروشنده، قیمتی برای آن تعیین کرد و پس از چند دقیقه که کار به جاهای باریک کشیده شد، با تَشَر از او خواست آنجا را ترک کند چون که به گفته او «تو اصلا فروشنده نیستی. حیف این ملک که دست توست.» پس از خروج مالک از بنگاه، بنگاهدار خشمگین که لبخند شیطانی بر لب داشت رو به من کرد و با ادبیاتی زشت علیه صاحب ملک گفت: «کاری باهاش کردم که حالا حالاها نتونه خونشو بفروشه. حالا بدو تا خونتو بفروشی......» پرسیدم: چه کار کردید؟ گفت: «از مِلکش تعریف و قیمت را خیلی بالا گفتم. حالا امکان ندارد بتواند خانه‌اش را بفروشد چون به احتمال زیاد، راضی به فروش خانه‌اش به کمتر از قیمتی که تعیین شد نخواهد بود.»(!)
2- تورم و افزایش غیرعادی و «غیرمنطقی» قیمت‌ها، شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که کشور عزیزمان امروز درگیر آن است. بروز چنین معضلاتِ اقتصادی، دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد مثل دلایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی و روانی. بررسی دلایل اقتصادی بروز چنین پدیده‌ای را باید به اقتصاددان‌ها سپرد و کار راقم این سطور نیست. اینجا قصد داریم به برخی دلایل بروز تورم در کشورمان بپردازیم که لااقل در ظاهر ارتباط مستقیم و زیادی با اقتصاد ندارد! 
3- چند سالی است که «بروز همه معضلات اقتصادی لزوما دلایل اقتصادی ندارند» و «فرمول‌های اقتصادی در برخی شرایط و جوامع جواب نمی‌دهند» و از این دست مسائل، عاملی شده برای تولد رشته‌ای میان رشته‌ای به نام «اقتصاد رفتاری».(رجوع شود به کتاب سُقلمه، اثر ریچارد تیلور برنده نوبل اقتصادی). اقتصاد رفتاری علمی است نسبتا جدید و ترکیبی است بین دو رشته روانشناسی و اقتصاد. خود تیلور در این‌باره خاطره جالبی تعریف می‌کند. او در کتابش می‌نویسد، روزی مردم شهری در آمریکا وقتی با یک بارندگی شدید غافلگیر شدند برای خرید چتر به فروشگاه‌های اطراف هجوم بردند. طبق روال همیشه، عده‌ای که نان‌شان را در مشکلات و سختی دیگران پیدا می‌کنند، با مشاهده افزایش شدید تقاضا، قیمت‌ها را چندبرابر افزایش دادند. (طبق یک فرمول ساده اقتصادی افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت می‌شود) اما با کمال تعجب بسیاری از مردم که از این سوءاستفاده خشمگین شده بودند حاضر به خرید چتر نمی‌شدند و می‌گفتند، حاضرند زیر باران خیس شوند اما پول زور ندهند.(نقل به مضمون) تیلور می‌گوید با مشاهده این رفتار به این نتیجه رسیده که گاهی، فرمول‌های اقتصادی درست کار نمی‌کنند چرا که اقتصاد مسئله‌ای است که با انسان سر و کار دارد و انسان هم یک موجود صفر و یک نیست که بشود، رفتارش را دقیق پیش‌بینی کرد.
4- اینجا می‌خواهیم از ترکیب مفاهیم و نتایج موجود در نکاتی که بالا اشاره کردیم، به مسئله اصلی این یادداشت برسیم. کدام عامل یا عوامل «غیراقتصادی» در بروز معضلات اقتصادی ایران (به‌طور ویژه تورم) دخیلند؟ بار دیگر تاکید می‌کنیم، بروز معضلی مثل تورم- نه فقط در ایران که در همه جوامع- می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و ما اینجا قصد داریم به یکی از دلایل غیراقتصادی آن بپردازیم. ما فکر می‌کنیم، «رسانه» یکی از آن دلایل و عوامل است که این توانایی و ظرفیت را دارد، هم به تورم دامن بزند و هم به کاهش آن کمک کند. اگر قائل به وجود پدیده‌ای مثل «تورم انتظاری» باشیم، درک نکته‌ای که در این نوشتار به‌دنبال تبیینش هستیم، راحت‌تر خواهد بود. چه خوش‌مان بیاید چه نه، «رسانه» در ایران، یکی از آن دلایلی است که به اندازه خود در بروز معضلات اقتصادی مثل تورم، نقش داشته و به «تورم انتظاری» دامن می‌زند یا به کاهش آن کمک می‌کند. همین دیروز سایت یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای تیتر زد «سکه 25 تومانی هم میلیونی شد!» منبع این روزنامه هم احتمالا سایت دیوار یا شیپور یا از این دست سایت‌هاست که در آن، هرکس از هر نقطه‌ای از جهان هر قیمتی که دلش بخواهد برای اجناسی که برای فروش گذاشته- یا شاید حتی نگذاشته- انتخاب می‌کند. به عبارتی، یک نفر (شاید خود نویسنده این خبر) عکسی از یک سکه 25 تومانی را در این سایت گذاشته و زیر آن نوشته 5 میلیون تومان! سپس نتیجه گرفته، سکه 25 تومانی هم میلیونی شد! به همین سادگی! مرحله بعد رسانه‌های همسو است (داخلی و خارجی) که شروع به بازنشر آن در اندازه‌ای وسیع کنند تا اثر مورد نظر (اینجا دامن زدن به تورم یا حداقل رژه روی اعصاب مردم) تحقق یابد! طی یکی دو سال گذشته چنین رسانه‌نماهای زنجیره‌ای تا دل‌تان بخواهد در برخورد با کالاهای متعدد از این دسته گل‌ها به آب داده‌اند. از پوشک بچه بگیر تا قیمت گوشت و مرغ و...
اینکه چرا چنین خبر‌سازی‌هایی در جامعه ایران «جواب» می‌دهد هم خود نکته‌ای است و بخشی از آن بازمی‌گردد به دو مسئله روان‌شناختی و جامعه‌شناختی. «مرجع شدن» برخی سایت‌ها و رسانه‌ها برای تعیین قیمت هم بایستی مورد توجه قرار بگیرد. اما مسئله روان‌شناختی شبیه به همانی است که آن بنگاهدار در برخورد با فروشنده ملک از آن بهره جست. فرد (اینجا فروشنده) به‌طور طبیعی دنبال بیشترین سود است و به همین سادگی حاضر به فروش به قیمت پایین نمی‌شود مگر اینکه به اصطلاح، «پول لازم» باشد. دقیقا به همین دلیل است که در این کشور وقتی قیمت دلار افزایش می‌یابد، همه قیمت‌ها افزایشی می‌شود. اما وقتی همین دلار کاهشی می‌شود، قیمت‌ها کاهشی نمی‌شود! اما یکی از دلایل جامعه‌شناختی آن بازمی‌گردد به وضعیتی که کشورمان 50 سالی می‌شود که درگیر آن است. از سال 1352 شمسی، تقریبا همه ساله شاهد تورم دو رقمی بوده‌ایم. در جامعه‌ای که 50 سال است تورم دو رقمی است، طبیعی است که «تورم انتظاری» نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. یعنی جامعه به شکلی تاریخی- تجربی و طی 5 دهه یاد گرفته، اگر قیمت محصولی افزایشی شد، تا گران‌تر نشده، باید آن را خرید! (در حالی که طبق فرمول‌های ابتدایی اقتصاد، قیمت که بالا می‌رود، تقاضا باید کاهش یابد). اما چه باید کرد؟
5- در روزهای نخستین روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، ما در همین ستون هشدار داده بودیم، مهم‌ترین چالش و بزرگ‌ترین مشکل دولت سیزدهم، نه وضعیتی است که از دولت قبل تحویل گرفته بلکه، «عوامل بروز این وضعیت» است. «وضعیت بد» و «یک دهه کم‌کاری» را می‌شود با تلاش و کوشش شبانه‌روزی و پس از چند سال سروسامان داد اما نه وقتی عوامل وضع موجود در فضای یله و رهای مجازی و غیرمجازی از درون و بیرون بدون کوچک‌ترین نگرانی مشغول عملیات و انتحارند. گفتیم مهار و کنترل عوامل بروز چنین وضعیتی نیز بنا به دلایل متعدد کار ساده‌ای نخواهد بود چرا که برجام، اقتصاد آزاد و غرب برای این طیف، مسئله مرگ و زندگی است و این طیف بدون چسباندن خود به آن، هویتی نخواهند داشت و قدرت گرفتن دولت آقای رئیسی نیز، به «بازگشت دولت به ریل انقلاب» تعبیر شده است. موفقیت دولت انقلابی یعنی پنبه شدن تمام آنچه این طیف طی سال‌ها رشته کرده‌اند. و اینها، راز این همه بداخلاقی سیاسی و رسانه‌ای، سانسور تحولات مثبت و امیدآفرین و نشر دروغ و خبرهای سیاه است. این را هم نوشتیم که، توسعه اقتصادی یک کشور به مقدماتی نیاز دارد و رسانه‌نماهایی که روی اعصاب و روان جامعه رژه می‌روند، سفید را سیاه، خوب را بد و زیبا را زشت و بالعکس جلوه می‌دهند و افزایش تورم و بد شدن معیشت مردم را فرصتی برای احیای خود دیده و برای دامن زدن به آن، دست به هر اقدامی می‌زنند، در پی آنند که توسعه و گشایشی صورت نپذیرد، چه اقتصادی چه غیراقتصادی... این را هم پیش‌بینی می‌کنیم که، ماه‌های پیش‌رو به‌دلیل انتخابات پیش‌رو، برای این طیف ماه‌های پرکاری خواهد بود و بیش از آنچه تاکنون بوده، شاهد بداخلاقی‌های سیاسی و شیطنت‌های رسانه‌ای این طیف خواهیم بود و اقتصاد همان نقطه‌ای است که از نگاه این طیف «باید» بیش از هر نقطه‌ای متشنج باقی بماند یا حتی متشنج به نظر برسد!
 
جعفر بلوری

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 102/2/7ساعــت 11:30 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:شوک بعدی، برجامِ بدون آمریکا! (یادداشت میهمان) 1-

 

InternationalDailyPoliticalcartooncartoonنظری بدهید

اقتصاد,دره,سقوط,خر,اسب,آمریکا,usa-bankruptcy


1- در حالی که ایران مشغول خنثی‌سازی تحریم‌ها و کاهش تاثیر دلار بر اقتصاد کشور با سیاست گسترش روابط با کشورهای جهان به‌خصوص همسایگان است و جایگاه برجام در اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی تنزل یافته، مقامات آمریکایی در چند هفته اخیر چندبار تلاش ناموفقی در رسانه‌های خود کردند تا شاید همچون سال‌های گذشته علیه ایران فضا‌سازی کنند؛ اما در فضایی که جمهوری اسلامی با سیاست‌های مدبّرانه خود برای رقم‌زدن تحولات سریع و تشکیل نظام جدید در سطح بین‌المللی و منطقه به وجود آورده، نتوانستند. این یعنی اولا در فضا‌سازی به عنوان آخرین حربه هم شکست خوردند و ایران توانسته این تهدید را نیز خنثی کند. ثانیا یعنی اینکه آمریکایی‌ها همچنان نیازمند شدید برجام هستند. آنها ابتدا در اقدامی فریبکارانه دوباره از «توافق موقت» و
«تعلیق برخی تحریم‌ها» در ازای «توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران»، از جمله غنی‌سازی 60 درصد سخن گفتند. این ادعا در حقیقت همان «پوسته خالی برجام» بود که به اذعان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام باقی مانده است. رافائل گروسی با‌اشاره به نظارت مستمر بازرسان آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید می‌کند سیاست یک‌جانبه ایالات متحده در خروج از برجام چنین سرنوشتی برای برجام رقم زده است. رسانه‌های غربی همچنین با هدف مقصر‌نمایی ایران و ایجاد دوقطبی در داخل کشور ادعا کردند تهران این پیشنهاد را رد کرده است! همچنین هفته گذشته در حالی که از یک‌سو ویلیام برنز رئیس ‌سازمان جاسوسی آمریکا و کالین کال دستیار پنتاگون مدعی شدند که ایران تنها دو هفته تا غنی‌‌سازی اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد! و از سوی دیگر چند مقام آمریکایی از جمله مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان رفتند تا علیه ایران فضا‌سازی و ایران‌هراسی کنند و سعودی‌ها را از نزدیکی به تهران بترسانند.خودِ کالین کال مقام ارشد پنتاگون اذعان کرد آمریکا در موقعیت خوبی نیست و چاره‌ای جز راه دیپلماتیک با ایران ندارد! هرچند با توجه به زمین بازی جدیدی که جمهوری اسلامی تعریف کرده موفق به پروپاگاندا نشدند، اما اولا بایدن به همراه چند کشور اروپایی با اعمال تحریم‌های جدید بعد از اجرای سناریوی آشوب و براندازی، در تناقضی فریبکارانه و آشکار در حالی که بخش جدیدی بر تحریم‌ها افزوده، ادعا کرده است می‌خواهد بخشی از تحریم‌ها را بردارد! ثانیا با سیاست و عملکرد موفقیت‌آمیز نظام در سیاست خارجی، ملت ایران از مرحله تاثیرپذیری از دوقطبی‌‌سازی‌های کاذب با ابزار دلار و برجام عبور کرده است. ثالثا گروسی در پی سفر به تهران از گشایش در توافق با ایران خبر داده و گفته بود باب‌هایی در حال باز شدن است. این بدان معناست که ایران با آژانس مشکل فنی ندارد و به توافق رسیده و آماده امضای برجام در صورت لغو تحریم‌هاست اما این آمریکاست که توافق حاصل شده با آژانس را نپذیرفته و با زیاده‌خواهی‌های خود حاضر نیست تصمیم سیاسی درست را بگیرد. رابعا ایران دیگر اجازه نمی‌دهد با فریبکاری مجدد‌، تاریخ تکرار شود و اگر منافع‌اش تامین نشود حاضر به امضای توافق دائمی هم نیست چه برسد به موقت! و سیاست جمهوری اسلامی لغو همه تحریم‌هاست
نه برخی و نه تعلیق آنها. خامسا پروپاگاندای بی‌حاصل واشنگتن در حالی است که اگر ایران دو ساعت هم با ساخت بمب هسته‌ای فاصله داشته باشد، علاوه‌بر فتوای رهبر انقلاب، به صراحت اعلام کرده است ساخت بمب اتمی علی‌رغم توان و امکان فنی، در سیاست خارجی جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد و دنیا نیز به چنین اطمینانی رسیده است که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه دست به چنین اقدامی نمی‌زند. سادسا در رسوایی آمریکایی‌ها و تناقض‌گویی‌ها و ادعاهایشان در استفاده ابزاری از موضوع هسته‌ای همین بس که علاوه‌بر اینکه خود اولین استفاده‌کننده از بمب هسته‌ای در جهان هستند، بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق‌شان ادعا کرده «شخصا ناراحتم که اوکراینی‌ها را وادار کردم تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارند‌، چون اگر اوکراین هنوز سلاح هسته‌ای داشت منافع ما در اوکراین تامین می‌شد و روسیه به آن حمله نمی‌کرد»! یعنی سلاح هسته‌ای اگر منافع آمریکا را تامین کند خوب است و اگر حتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشوری هم در خدمت منافع آنها نباشد، بد است!
2- اما اینکه آیا برجام احیا و دوباره زنده می‌شود یا نه؟ باید گفت داستان کاملا روشن است. متن نهایی برجام ماه‌هاست که آماده شده، اما ‌اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها و غربی‌ها مانع امضای آن شده است.
اولا ‌اشتباه محاسباتی آنها یک‌بار دیگر جواب عکس داد، چراکه تصور می‌کردند با راه‌اندازی آشوب‌ها با هدف ترساندن ایران از براندازی، می‌توانند سر برجام باجِ برجام موشکی را بگیرند، اما حالا که فهمیدند نمی‌توانند، فضای ضدایرانی که خودشان به وجود آوردند و اکنون به یک صنعت مفت برای ضدانقلاب‌ها و اپوزیسیون خارج‌نشین و سناتورها و نمایندگان مجلس و پارلمان‌های اروپایی تبدیل شده، دیگر اجازه نمی‌دهد که آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری درست کنند و به همان متن نهایی قبل از آشوب‌ها، زمانی که جوزف بورل اعلام کرد «پیشنهادهای ایران منطقی است»، برگردند. همچنین غربگرایان مدعی اصلاح‌طلبی در داخل نیز که می‌خواهند حاکمیت را متهم کنند که اجازه نمی‌دهد برجام امضا شود و به دولت اتهام ضدبرجامی می‌زنند، خودشان همان‌هایی بودند که در آشوب‌ها به این جو ضدایرانی کمک کردند و یک پای اصلی فضا‌سازی‌های ضدایرانی رسانه‌های آمریکایی- صهیونیستی بودند و اکنون علاوه‌بر خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، آنها هم متهم اصلی مانع‌تراشی برای امضای برجام هستند، نه حاکمیت و دولت، هرچند که در جنگ روایت‌ها تلاش می‌کنند با تحریف، جای قاتل و شهید را در این خصوص نیز عوض کنند. ثانیا غربی‌ها تصور می‌کردند با راه‌اندازی جنگ اوکراین، روسیه شکست می‌خورد و به تعبیر بایدن روبل به خاک سیاه تبدیل می‌شود، و یکی از اهداف و محاسبات ‌اشتباهشان این بود که پشت ایران خالی می‌شود و مجبور است به برجام آنها تن دهد.
3- از دلایلی که غربی‌ها بیشتر به برجام نیاز دارند این است که
علاوه‌بر آشکار شدن نمادین بودن تحریم‌ها، آثار منفی تحریم‌ها بر اقتصاد خود کشورهای غربی تحریم‌کننده هم نمایان‌تر می‌شود. روزنامه دیلی تلگراف و بلومبرگ فاش کردند آمریکا و انگلیس در فریبکاری و تناقضی آشکار با اعمال تحریم‌های نفتی، هم تحریم‌ها و هم اروپا را دور می‌زنند! این روزنامه‌های انگلیسی و آمریکایی نوشتند در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آمریکا و انگلیس خرید نفت روسیه توسط شرکای بین‌المللی خود را تحریم و ممنوع کردند، هند با افزایش چهار برابری خرید نفت خام از روسیه، نقش مهمی در رساندن آن به آمریکا و انگلیس دارد». انتقال کشتی به کشتی نیز یکی دیگر از راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط کشورهای تحریم‌کننده است. لذا تناقض و فریبکاری تحریم‌کنندگان تا بدانجا رسیده که اول تحریم می‌کنند و بعد خودشان تحریم‌ها را دور می‌زنند و انتظار دارند دیگر کشورها آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشورشان را بپذیرند و آنها را اجرا کنند!
4- اما اکنون بعد از وارد شدن شوک‌های متعدد غافلگیرانه ایران به آمریکا از جمله پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای و قدرت موشکی و دفاعی و شراکت‌های راهبردی با روسیه و چین و توافق با عربستان و حرکت رو به پایان جنگ یمن و همچنین کاهش تولید نفت اوپک بدون اذن و اراده آنها، شاید زمان آن رسیده که اگر قرار به احیای برجام هم باشد، باید بدون حضور و نقش آمریکا صورت گیرد و آن هم با تجربه قبلی در توافق غافلگیرکننده با برزیل و ترکیه! هیلاری کلینتون در فصل هجدهم کتاب خاطراتش با ‌اشاره به اقدام غافلگیرکننده تهران می‌گوید «چیزی نمانده بود که با تصویب قطعنامه‌ای به هدفمان برای اعمال دقیق‌ترین و شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه تهران برسیم که یک اتفاق غیرمنتظره افتاد و توافق تهران با برزیل و ترکیه ما را غافلگیر کرد»! وی با اذعان به موفقیت‌آمیز بودن این اقدام تهران می‌گوید «برخلاف پیشنهاد ما، در این توافق اولا؛ ایران مالکیت اورانیومی را که از کشور خارج می‌کرد در اختیار داشت و حق داشت هر زمانی که بخواهد آن را دوباره وارد کند. ثانیا؛ ایران حق غنی‌‌سازی اورانیوم تا درصدهای بالاتر را دارد،
ثالثا؛ نیاز ایران در دستیابی به میله‌های سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی را برطرف می‌کرد، رابعا؛ تلاش‌های ما را در جهت اعمال تحریم‌ها در سازمان ملل از مسیر خارج کردند و موفق شدند که فشارهای بین‌المللی را خنثی کنند». انتشار خبر توافق سه‌جانبه تهران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و کشورهای جهان و حتی مقامات اروپایی، آن را گامی در مسیر صحیح دانستند. امضای ‌این توافقنامه برای آمریکا آن‌قدر غافلگیرکننده بود که مقامات برزیل و ترکیه با‌ اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران اذعان داشتند «با ‌این توافقنامه بحث تحریم و‌ اینکه غرب بخواهد تحریمی را اعمال کند، دیگر پایه و اساسی ندارد»! لذا علت عدم احیای برجام فریبکاری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است و به همین دلیل گفت‌وگوها به نتیجه موردنظر نمی‌رسید، پس بهترین کار تغییر زمین بازی با حذف این اعضای فریبکار و تشکیل گروه جدیدی در کنار تشکیل یک «مجمع جهانی تجارت بدون دلار» است!
دکتر محمدحسین محترم


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 102/2/6ساعــت 8:1 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:پرسشی خاضعانه از رسول خدا (ص) (یادداشت روز) 1- چند

 

  
زندگینامه پیامبر اکرم (ص) - خبری هورزاد

1- چند سال قبل در یکی از یادداشت‌های کیهان به نکته‌ای اشاره کرده و آورده بودیم «‌سوره هود» که نازل شد، غم سنگینی بر قلب رسول خدا‌(ص) نشست و از آن پس، بارها به غُصه می‌فرمود: «سوره هود مرا پیر کرد». چرا؟
آیا اخبار تکان‌دهنده‌ای که از برپایی قیامت و سختی‌های روز حساب در این سوره بود، قلب پیامبر اعظم را فشرده بود؟ آیاتی از این دست پیش از نزول سوره هود و پس از آن هم آمده بود. چرا سوره هود؟! رسول خدا‌(ص) در این خصوص از آیه 112 سوره هود یاد می‌فرمود «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَکَ... آنگونه که تو را فرمان داده شده است استقامت کن... ‌»‌. اما، نظیر این آیه در سوره شورا نیز آمده است. چرا سوره هود و نه سوره شورا؟! پاسخ را باید از زبان امام راحلمان -رضوان‌الله‌تعالی‌علیه- بشنویم. حضرت امام در این‌باره می‌فرمایند:
«... جمله فاستقم کما امرت در دو جای قرآن هست. یک جا در سوره «شورا» و یک جا هم در سوره «هود»، لکن پیغمبر اکرم(ص) فرموده است «شیبتنی سوره هود... سوره هود مرا پیر کرد‌» چرا سوره هود را فرمود؟ برای آنکه -‌این آیه- در سوره هود یک ذیلی دارد و آن این است که فاستقم کما امرت و من تاب معک (آنگونه که تو را فرمان داده شده است استقامت کن و آنان که با تو به سوی خدا آمده‌اند نیز باید استقامت کنند). پیغمبر(ص) خوف نداشت از این که خودش استقامت داشته باشد، خودش می‌دانست دارد، اما می‌ترسید که ما استقامت نداشته باشیم».
2- دلشوره پیامبر خدا‌(ص) بی‌علت نبود. همان سال‌ها -هزار و چهارصد و چند سال قبل- رسول خدا‌(ص) به خطبه نماز جمعه ایستاده بود که ناگهان جارچی با صدای بلند از ورود کاروان تجاری یمن به مدینه خبر داد. بسیاری از نمازگزاران، نماز جمعه به امامت رسول خدا‌(ص) را ترک کردند و به سوی کاروان دویدند. این آیه از سوره مبارکه جمعه در این‌باره است « وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَهًْ أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ‌اللهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَهًِْ وَالله خَیْرُ الرَّازِقِینَ... [آنها] چون تجارت و بازیچه‌ای ببینند به سوی آن می‌شتابند و تو را در نماز تنها می‌گذارند. بگو آنچه نزد خداست بهتر از لهو و تجارت است و خدا بهترین روزی‌دهندگان است».
3- حالا به هزار و چهارصد و چند سال بعد از آن واقعه باز می‌گردیم‌، باز هم روز جمعه است -24 اسفند سال 1363- و این بار در تهران‌، صدام از چند روز قبل اعلام کرده بود که نماز جمعه تهران را بمباران خواهد کرد. مردم، اما انبوه‌تر از همیشه در نماز جمعه حاضر شده بودند. کودکان را نیز با خود آورده‌ بودند. رهبر معظم انقلاب (رئیس‌جمهور وقت) خطبه دوم نماز را می‌خواند. ناگهان بمبی در میان جمعیت منفجر می‌شود و گوشت و پوست و خون شهدا به اطراف می‌پاشد. بلافاصله فریاد الله‌اکبر جمعیت در فضا طنین‌انداز می‌شود و شعار حسین، حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست به آسمان بر می‌خیزد. امام جمعه، با صلابت در جای می‌ایستد و مرحوم مرتضائی‌فر دست ایشان را می‌کشد که از تریبون جدا کند ولی امام جمعه تریبون را ترک نمی‌کند. هیچ‌کس از جای خود تکان نمی‌خورد (جز تعدادی که به انتقال شهدا و مجروحان می‌روند) در قنوت نماز، هواپیماهای عراقی از راه می‌رسند، صدای مهیب بمب‌ها و شلیک ضد‌هوایی‌ها در فضا می‌پیچد. ولی انگار نه انگار که واقعه‌ای در پیش است... همان شب،
حضرت امام(ره) ایستادگی و شجاعت مردم و صلابت امام جمعه تهران،
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را می‌ستایند.
4- دو روز پیش (روز شنبه‌) در مصلای تهران نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب برپا شده بود. حتماً بوده‌اید و دیده‌اید چرا که انگار هیچ‌کس در خانه نمانده بود. تا چشم کار می‌کرد، انبوه متراکم و به هم فشرده جمعیت بود که از کران تا کران را پوشانده بودند و از افق تا افق را به هم دوخته بودند. همه آمده بودند، از همه سلیقه‌ها. نه فقط تمامی سطح وسیع مصلا بلکه تمامی خیابان‌های اطراف نیز مالامال از جمعیت بود. زن، مرد، کودک، جوان، پیر‌، نوجوان. انبوهی از مردم هم بر اثر تراکم جمعیت به نماز نرسیده بودند و در میانه راه مانده بودند و‌... همه جا عطر خدا بود که در فضا پیچیده بود و شمیم روح‌نوازی که ملکوت را به ناسوت گره زده بود. و این همه، هنوز همه ماجرا نیست. انبوه متراکم جمعیت در نماز عید فطر سراسر کشور سر از ده‌ها میلیون هم فراتر می‌کشد و کشورهای اسلامی و برخی از کشورهای غیر اسلامی نیز حساب ویژه‌ای دارند‌...
5- مالک غمزده است، علی را در اوج اقتدار، مظلوم می‌بیند. قطره اشکی را که از چشمانش به‌گونه دویده است پاک می‌کند . آرام به سوی عمار می‌رود.
«‌کاش می‌توانستیم علی‌(ع) را به عصری ببریم که مردم قدرش را بدانند و راه و رسمش را بر صدر بنشانند». عمار به مالک دلداری می‌دهد؛ «‌آن روز‌ها که آرزو می‌کنی در راه است. از رسول خدا‌(ص) وصف مردمی را شنیده‌ام که در صلب پدران و رحِم مادران خویشند و چون آن عصر که تو آرزو کرده‌ای فرا رسد، لبیک‌گویان از راه می‌رسند، مردمانی که از «‌من‌» و «‌ما‌» گذشته‌اند. نه در سر سودای سود دارند و نه در دل، غم بود و نبود، دل در گرو اسلام ناب محمدی‌(ص) دارند. علی‌(ع) را امام و مولا و مقتدای خود می‌دانند. آنان سقف تاریک نظام سلطه را می‌شکافند و طرحی نو در می‌اندازند. در آن هنگام که پیش‌روی است و رسول خدا‌(ص) وعده داده است، حرامیان که پایان عمر این دنیایی علی را پایان اسلام می‌دانستند، وحشت‌زده به مقابله با یاران آخرالزمانی علی برمی‌خیزند و به مصداق «الکفر ملهًْ واحده‌» همه یاران خود را فرا می‌خوانند و از هر سو به آنها می‌تازند. بار دیگر جمل و صفین و نهروان به تکرار می‌نشیند اما، این بار
نه مانند جمل، ناکثین را توان ایستادن است‌ و نه مانند صفین از نیزه فریب زخم بر می‌دارند و نه با فتنه نهروانیان از راه باز می‌مانند. شیطان سراسیمه نعره می‌زند و بر سر لشکریان انس و جن خود فریاد می‌کشد که: «‌چه نشسته‌اید؟! اسلام بار دیگر و بعد از هزار و چهارصد و ده‌ها سال، حصار تاریخ را شکافته و بار دیگر به میدان آمده است».
6- امام راحل ما(ره) می‌فرمود: «‌من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن، در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله
-‌‌صلی‌الله علیه و آله- و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی- صلوات الله و سلامه علیهم- می‌باشند‌» و هم ایشان تاکید می‌فرمایند که
«‌از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است» و در پیام دیگری اطمینان می‌دهند که «‌اسلام سنگرهای کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح خواهد کرد».
و امام خامنه‌ای بارها از «‌پیچ تاریخ‌» خبر داده است. از جمله آنجا که می‌فرمایند «‌جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخیِ بسیار مهم است. انتظار می‌رود که نظمی نوین در حال تولد یافتن باشد... نگاه به اوضاع سیاسی جهان و منطقه نشان می‌دهد که ما در مقطع حسّاسی هستیم؛ به معنای واقعی کلمه، امروز یک پیچ تاریخی است‌... بازیگران و کنشگران و فعّالان در دنیای‌ اسلام زیادند، از همه نوعش؛ امّا میان‌دار، جمهوری‌ اسلامی‌ است‌».
7- و حالا به مصداق «‌بهتر آن باشد که سرّ دلبران، گفته آید در حدیث دیگران‌»، اشاره به چند نمونه از اعتراف دشمنان که فقط ‌اندکی از بسیارهاست، بی‌مناسبت به نظر نمی‌رسد. بخوانید!
l روز 12 آذرماه 1390/ 13 دسامبر 2011 خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله از نشست سالانه شورای راهبردی آتلانتیک -‌کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس-
در واشنگتن خبر می‌دهد. این نشست با حضور برژینسکی، جیمز جونز و اسکوکرافت مشاوران امنیت ملی دولت‌های کارتر، فورد، بوش و اوباما تشکیل شده است و در آن دیوید پترائوس(رئیس‌سازمان سیا)، تامیر پاردو(رئیس‌موساد)، جان ساورز(رئیس ‌MI6) نیز حضور دارند. دویچه‌وله با عنوان نتیجه نهایی
-‌TOP RESULT- و از قول برژینسکی، دبیر اجلاس آورده است؛ «جهان در یک نقطه عطف تاریخی بعد از فروپاشی شوروی سابق قرار دارد که تحولات فراگیر خاورمیانه و شمال آفریقا و رخدادهای غیرمنتظره در آمریکا و اروپا نشانه‌های آن است. ما با چالش پیچیده‌ای رو‌به‌رو هستیم و تاریخ در حال تغییر مسیر است.» دویچه‌وله در ادامه می‌نویسد «برژینسکی گفت حمله نظامی آمریکا به ایران فاجعه‌آمیز است» و این نشان می‌دهد که شورای آتلانتیک در بن‌بست مورد نظر خود، ایران اسلامی را نقش‌آفرین می‌داند.
l 5 خرداد 1390/ 26 می2011 است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر
رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند. او پس از اشاره به پیشرفت‌های فنی و علمی ایران و ابراز نگرانی از انقلاب‌های اسلامی منطقه می‌گوید؛ «6 ماه قبل که پشت همین تریبون ایستاده بودم درباره خطر ایران هسته‌ای هشدار دادم. اکنون زمان دیگری است. امروز از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل‌الطارق در مراکش، تحول و دگرگونی عمیقی در حال وقوع است و همه جا به لرزه افتاده است. این لرزه، کشورها را متلاطم و دولت‌ها را متلاشی کرده است و همه ما همچنان شاهد این نوسانات هستیم. صحنه‌های استثنایی در تونس و قاهره، خاطرات برلن و پراگ 1989 -‌بعد از فروپاشی شوروی- را زنده نمی‌کند که امیدوارکننده باشد. این لرزه ویرانگر(!) یادآور انقلاب 1979 ایران است. باید قبول کنیم نیروی قدرتمندی وجود دارد که با الگوی مورد نظر ما برای اداره جهان مخالف است. در رأس این نیروی قدرتمند، ایران خمینی و خامنه‌ای قرار دارد. من هشدار می‌دهم که لولای تاریخ -‌HISTORY HINGE- در حال چرخیدن است. کسانی که ایران و خطر آن را نادیده می‌گیرند، سر خود را در شن(!) فرو کرده‌اند».
و ... حالا نوبت آن است که از ژرفای دل، روی به رسول خدا‌(ص) ‌آوریم و از او که جان جانان است و خدای مهربان به جان او سوگند یاد کرده است بپرسیم؛ آیا از امت خود راضی هستید؟ و آیا هنوز هم سوره هود خاطر شریفتان را می‌آزارد؟!

حسین شریعتمداری


+ نوشته شـــده در دوشنبه 102/2/4ساعــت 8:14 صبح تــوسط عباس | نظر
<      1   2