سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلاخی انسانیت روی تپه ‏های سدیروت (یادداشت روز) «رنگین کمان» و

بسمه تعالی

 

Y o u    A r e    C h i l d - K i l le r

 

 

سلاخی انسانیت روی تپه ‏های سدیروت (یادداشت روز)


«رنگین کمان» و «روزهای استغفار!»(سال 2004)، «باران‌های تابستان» و «ابرهای پاییز» (سال 2006)، «تابستان داغ» و «سرب گداخته» (سال 2008)، «بازگشت اکو» و «ستون دفاع» (سال 2012 ) و امسال نیز «لبه حفاظتی»؛ اینها نام جنگ‌هایی است که اسرائیل طی یک دهه گذشته علیه باریکه غزه به راه انداخته و البته اگر قرار باشد قصه پر غصه غزه را از «روز نکبت» مرور کنیم، این لیست سیاه، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود.
تصاویر بدن‌های نحیف کودکان خردسال غزه که به معنای واقعی کلمه آبکش شده‌اند، شاید تکراری‌تر از آن باشد که جهان را تکان بدهد اما امسال تصاویری از جنگ غزه منتشر شد که جای تامل بسیار دارد؛ تجاوز به غزه وارد هفدهمین روز خود می‌شود.  در نخستین روزها، آفتاب که غروب می‌کرد، ساکنان سدیروت بالای تپه‌ها می‌رفتند با مشروب و تنقلات. روی مبل و صندلی می‌نشستند و به صحنه‌ای در چند کیلومتری خود نگاه می‌کردند. بعضی‌ها هم با خود دوربین آورده‌ بودند تا دقیق‌تر ببینند. هربار که ستونی از دود و آتش از غزه بلند می‌شد صدای هلهله و سوت و کف هم از تپه‌های سدیروت به هوا می‌رفت...  و بگذریم از امروز که موشک‌های مقاومت به عمق فلسطین اشغالی می‌رسد، همه آن جرثومه‌های فساد به پناهگاه‌ها خزیده‌اند و یا با عجله سرزمین اشغالی را ترک گفته‌اند... اما، اینها را شهروندان تنها دموکراسی خاورمیانه می‌نامند. همان‌هایی که آمریکا و اروپا نگران امنیت‌شان بوده و می‌گویند نباید در ترس و واهمه از موشک‌های مقاومت زندگی کنند. آمریکا و اروپا خود را نماینده جامعه جهانی می‌خوانند اما تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه این کشتار و جنایت جنگی را نیز برنمی‌تابند. وقتی وزیران خارجه چند کشور اروپایی رسماً بیانیه می‌دهند و معترضان به کشتار غزه را به یهودی‌ستیزی و خشونت متهم کرده و سرزنش می‌کنند، ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا هم حتماً حق دارد در کنفرانسی در واشنگتن بگوید: بعضی بی‌شرمانه اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کنند و تلاش می‌کنند ما را جنایتکار جنگی جلوه دهند. اما واقعیت این است که ارتش اسرائیل باید جایزه صلح نوبل دریافت کند... یک جایزه نوبل برای جنگیدن در نهایت خویشتنداری!
یک سوی این میدان مردم غزه هستند. مردمی که آنها را باید محبوسان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان نامید. برای ارتباط با جهان بیرون دو در بیشتر پیش روی آنها نیست. غرب غزه ساحل مدیترانه است. مردان فلسطینی می‌توانند تنها در محدوده 3 مایلی ساحل غزه ماهیگیری کنند و البته همین هم خالی از خطر روبرو شدن با گشت‌های دریایی اسرائیل نیست که بی‌دلیل به سویشان آتش می‌گشایند.
از شمال و غرب، باریکه غزه به سرزمین‌های اشغالی منتهی می‌شود. در حالی که بطور متوسط عرض غزه تنها 10 کیلومتر است اما آنها در فاصله یک و نیم کیلومتری از مرز با اسرائیل حق کشت و کار ندارند و اگر به محدوده 500 متری حائل نزدیک شوند، با باران گلوله روبرو خواهند شد. جنوب غزه، مصر است. کشوری که اکنون ژنرال عبدالفتاح السیسی بر آن حکم می‌راند و گذرگاه رفح را چنان بسته است که سوزنی هم امکان عبور نداشته باشد. چه رسد آبی، غذایی، سوختی یا سلاحی. 
متهم کردن این مردم به خشونت، انداختن تقصیر جنگ به گردن مقاومت و گذاشتن آنها و اسرائیلی‌ها در ترازوی اخلاق و ادعای اینکه هر دو طرف دست به خشونت می‌زنند، وقاحت زیادی می‌طلبد. ساده‌لوحان و شعبد‌ه‌بازانی که گمان می‌کنند اگر مقاومت نباشد، صلح و آرامش می‌آید، باید موضع «آیلت شاکد» -عضو پارلمان اسرائیل- را بخوانند. موضعی که در سرزمین‌های اشغالی کم طرفدار هم نیست. او می‌نویسد؛ «در پس هر تروریست ده‌ها مرد و زن ایستاده‌اند که او بدون وجود آنها امکان فعالیت تروریستی را نمی‌یافت. همه این مردان و زنان، جنگجویان دشمن هستند و مسئولیت ریخته‌شدن خون آنها با خودشان است. این موضوع شامل مادران شهیدان هم می‌‎شود که فرزندان خود را با گل و بوسه به جهنم- منظورش بهشت جاودان است- می‌فرستند. آنها نیز باید به دنبال پسرانشان روانه جهنم شوند و چیزی از این عادلانه‌تر وجود ندارد. آنها باید بروند؛ همراه با خانه‌هایی که در آنها این مارها را پرورانده‌اند. در غیر این صورت، مارهای کوچک دیگری در آنجا پرورش خواهند یافت.» 
اسرائیل و حامیانش تحمل کمترین اثری از مقاومت را ندارند و جالب آنکه گویی برای درهم کوبیدن همه جریان‌ها و کشورهای معتقد به مقاومت نیز نسخه‌ای یکسان در آستین دارند. روز یکشنبه این هفته که با کشتار 100 فلسطینی در شجاعیه تبدیل به یکشنبه سیاه شد، «دن شاپیرو» سفیر آمریکا در تل آویو در مصاحبه با کانال 2 اسرائیل گفت: آمریکا به دنبال تقویت نیروهای میانه‌رو در غزه است!
نیروهای میانه‌رو! عبارت عجیبی است. هرکس در هرکجای دنیا علیه صهیونیسم و استکبار بپاخیزد نامش افراطی و تندرو است و هر جریانی که بتواند این خشم مقدس را فرو بنشاند و ظلم و جنایت را تحمل کند، لاجرم میانه‌رو است و باید حمایت و تقویت شود.
از آمریکا و نوکران اروپایی‌اش هیچ تعجبی نیست و اگر غیر از این رفتار کنند باید شک کرد اما تاسف آنجایی است که کشورهای مدعی اسلام، نه تنها چشم بر سلاخ خانه غزه بسته‌اند که اگر دقیق‌تر شوی اثر انگشت آنها را نیز بر این ساطور می‌بینی.
عاموس گیلعاد رئیس بخش روابط سیاسی- نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی چندی پیش گفت: چیز آشکاری نیست، همه چیز پنهان است اما همکاری‌های امنیتی ما با مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس بی‌نظیر است. در هیچ دوره‌ای روابط سیاسی و امنیتی ما با اعراب به این خوبی نبوده است.
گویا دیگر نیازی به پنهان‌کاری هم احساس نمی‌شود. روزهای اول جنگ غزه، شائول موفاز وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با کانال 10 اسرائیل آشکارا گفت: ما روی نقش عربستان و امارات در خلع سلاح حماس حساب می‌کنیم. وقتی از موفاز بیشتر در این مورد توضیح خواسته شد، وی از برنامه صهیونیست‌ها برای سپردن بازسازی ویرانه غزه به این دو کشور پس از پایان جنگ اشاره کرد. 
طرح آمریکایی، دلارهای عربی و گلوله‌های عبری؛ معادله پیچیده‌ای نیست. آمریکا می‌خواهد سازشکاران را به نقاب میانه‌رویی، جانشین مقاومت کند. گلوله‌های اسرائیلی بر سر مردم مظلوم غزه می‌بارد و خانه‌هایشان ویران می‌شود تا بلکه دست از مقاومت بکشند و پادشاه عربستان، در تماسی تلفنی، ژنرال کودتاچی مصر را مامور تهیه طرح آتش‌بس می‌کند. طرحی که در قاهره و با مشورت تل آویو تهیه شده و حداقل خواسته‌های مردم غزه - یعنی خروج از محاصره همه‌جانبه - در آن نادیده گرفته است. مقاومت آن را رد می‌کند و اصلاً مگر می‌شود طرح مرگ خود را پذیرفت! پس به تندروی متهم می‌شود و چاره کار چیست؟ نیروهای میانه‌رو!
میانه‌روها کت و شلوار می‌پوشند، کراوات می‌زنند، پشت میز می‌نشینند و درباره صلح حرف می‌زنند. صلحی که حدود 70 سال است، خبری از آن نیست. فلسطینی‌ها از سال 1948 خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و آواره‌اند. میانسال‌هایشان پیر شدند و پیرهایشان مردند و کلید، نمادی شد از بازگشت به خانه. اما چند سالی است که جوان‌هایشان فهمیده‌اند برای بازگشت به خانه، به جای کلید باید اسلحه به دست بگیرند. 
بدون مقاومت، آرزوی صلح برای سرزمین فلسطین و ساکنان آن به مقاله تغزلی و مضحک شاهزاده سعودی می‌انجامد. روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص همین چندی پیش پذیرای خیالات رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان بود؛ می‌خواهم تصور کنم از ریاض سوار هواپیما شده‌ام و به‌طور مستقیم به قدس پرواز کرده‌ام، در آنجا نیز سوار بر تاکسی شده‌ام به زیارت «قبه ‌الصخره» رفته‌ام. پس از انجام این کارها به «موزه هولوکاست» رفته‌ام... وه! چه لذت‌بخش خواهد بود که نه تنها فلسطینی‌ها بلکه اسرائیلی‌ها نیز به ملاقات من در ریاض بیایند و از خانه آبا و اجدادی من در درعیه هم بازدید کنند!
جنگ غزه، جنگ اسرائیل و فلسطین نیست. جنگ بربریت و انسانیت است و در این میدان نمی‌توان در میانه ایستاد. شاید نتوان به غزه رفت و دست آن پزشک نروژی بیمارستان شفا را بوسید که به اوباما نوشت؛ اگر قلب داری یک شب به غزه بیا، شاید نتوان به تپه‌های سدیروت رفت و حساب انسانیت را با بنی اسرائیل صاف کرد اما حداقل می‌توان فردا به خیابان رفت و فریاد زد انسانیت هنوز زنده است. فریادی برای حمایت از قربانیان سلاخی غزه و برائت از شبه‌انسان‌های تپه‌های سدیروت.
محمد صرفی

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 93/5/2ساعــت 7:31 صبح تــوسط عباس | نظر
کسانی که علاقه مند به سرنوشت ملت فلسطین اند باید کرانه باختری را
بسمه تعالی
کسانی که علاقه مند به سرنوشت ملت فلسطین اند باید کرانه باختری را مثل غزه مسلح کنند/ عده ای می خواستند با شعار "نه غزه نه لبنان"، حقیقت ملت ایران را معکوس نشان دهند/ راهکار نابودی رژیم صهیونیستی رفراندوم است

 

گروه سیاسی - رجانیوز: حدود هزار دانشجو از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی عصر امروز با حضرت آیت الله خامنه ای دیداری 2 و نیم ساعته داشتند تا رودررو، دغدغه ها، مطالبات و دیدگاههای جامعه دانشجویی را با رهبر انقلاب اسلامی مطرح کنند و در سخنان و پاسخهای ایشان، به تأمل در اولویتها و مسائل مختلف منطقه و کشور بپردازند.

دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
حضرت آیت الله خامنه ای پس از شنیدن سخنان 90 دقیقه ای نمایندگان تشکلها و گروههای دانشجویی، با تحسین روحیه «پرنشاط، مطالبه گر، متفکرانه، منتقدانه و در عین حال مسئولانه» جامعه دانشجویی، به تبیین ریشه ها و عوامل حوادث دردناک غزه پرداختند و تأکید کردند: این جنایات خارج از تصور، واقعیت ذاتی رژیم گرگ صفت و کودک کشی است که تنها علاجش نابودی و از بین رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه فلسطینی ها و گسترش آن به کرانه باختری، تنها راه مقابله با این رژیم وحشی است ضمن اینکه دفاع وقیحانه آمریکا و غرب از جنایات صهیونیستها باید به عنوان یک تجربه مهم، در «شناخت، نگاه و برخورد» همه ما با غرب اثر بگذارد و بفهمیم که واقعیتها و حقیقت امریکا، همین است و ملت ایران نیز روز قدس با خروش عظیم خود، نشان می دهد  که یار مظلوم و دشمن ظالم است.
 
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مصائبی که بر مردم مظلوم غزه می گذرد افزودند: این حوادث نمود «سیاست خشونت آشکار و مشت آهنینی» است که رژیم نامشروع و جعلی در عمر 66 ساله خود، بارها و بارها با افتخار و گستاخی آن را به اجرا درآورده است.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
ایشان تأکید کردند: همانگونه که امام خمینی می فرمود اسرائیل باید از بین برود البته نابودی اسرائیل به عنوان تنها راه علاج واقعی، به معنای از بین بردن مردم یهود این منطقه نیست بلکه برای این کار منطقی، ساز و کاری عملی وجود دارد که جمهوری اسلامی آن را در مجامع بین المللی ارائه داده است.
 
ایشان افزودند: براساس این ساز و کار مورد پسند ملتها، مردمی که در این منطقه زندگی می کنند و اهل و متعلق به آنجا هستند در یک رفراندوم حکومت مورد نظر خود را اعلام می کنند و از این طریق، رژیم غاصب و جعلی از بین خواهد رفت.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب افزودند: البته تا زمانی که به یاری پروردگار، این رژیم سنگدل و آدمکش نابود شود، برخورد قدرتمندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه، راه علاج این رژیم ویرانگر است.
 
ایشان خاطرنشان کردند: کسی گمان نکند اگر موشکهای غزه نبود رژیم صهیونیستی کوتاه می آمد، چرا که در کرانه باختری موشک یا تفنگ وجود ندارد و تنها سلاح مردم، سنگ است اما این رژیم، مردم آنجا را نیز کشتار و تحقیر می کند.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تحقیر و مسموم شدن یاسر عرفات به دست صهیونیستها افزودند: اشغالگران، حتی ملاحظه سازشکاران را نمی کنند و فقط در صورت برخورد مقتدرانه فلسطینی ها، احتمال کوتاه آمدن آنها وجود دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش صهیونیستها برای آتش بس گفتند: رژیمی که خارج از «حد تفکر و تصور بشر» جنایت می کند با مقاومت قدرتمندانه فلسطینی ها، بیچاره شده و دنبال چاره کار است و این ثابت می کند که صهیونیستها فقط زبان قدرت را می فهمند.
 
رهبرانقلاب افزودند: با توجه به همین واقعیات، ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه مند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمندآنها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد.
 
ایشان حمایت سیاسی از مردم غزه را وظیفه همه ملتهای مسلمان و غیرمسلمان خواندند و با اشاره به اعلام تنفر ملتها از رژیم وحشی اسرائیل تأکید کردند: انشاءالله در روز قدس دنیا خروش عظیم ملت ایران را خواهد دید و ملت نشان خواهد داد که انگیزه حمایت از فلسطین، همچنان در این سرزمین اسلامی، قدرتمند و موّاج است.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شعار نه غزه نه لبنان فتنه گران افزودند: عده ای می خواستند با این شعار، حقیقت ملت ایران را معکوس نشان دهند اما مردم نگذاشتند و در روز جمعه نیز بار دیگر نشان خواهند داد که همیشه یار مظلوم و خصم ظالم هستند.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب با انتقاد بسیار شدید از حمایت و دفاع بی شرمانه مستکبران و در رأس آنها امریکا از فاجعه آفرینی و خشونت غیرقابل توصیف صهیونیستها افزودند: حوادث غزه، تألم بار و غم افزاست اما مهمتر این است که با نگاهی عمیق تر به حوادث جاری غزه، رفتار سلطه گران را در این ماجرا مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
 
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: چند دولت غربی بویژه امریکا و انگلیس خبیث از جنایاتی که هیچ انسان معمولی هم آن را قبول نمی کند، به صراحت دفاع می کنند و رئیس جمهور امریکا در مقابل این همه «کودک کشی و ویرانی و زجر و شکنجه» مردم غزه، با منطقی مسخره می گوید اسرائیل حق دارد از امنیت خود دفاع کند! اما آیا فلسطینی ها حق ندارند از امنیت خود و از زندگیشان دفاع کنند؟
 
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مسئولان کشورهای مستکبر نمی فهمند که با دفاع از جنایات صهیونیستهای پلید و مخرب، آبروی خود و کشورشان را در مقابل ملتها می برند و تاریخ در مقابل همدستی آنها با این فجایع، قضاوت سختی خواهد کرد.
 
رهبر انقلاب اسلامی با ریشه یابی رفتار گستاخانه غربی ها خاطرنشان کردند: دفاع از جنایات صهیونیستها، در نظام لیبرال دمکراسی و در منطقی ریشه دارد که از کمترین ارزشهای اخلاقی برخوردار است و هیچ احساس انسانیتی در آن وجود ندارد.
 
ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: امریکایی که در قضایای مختلف با جمهوری اسلامی در چالش است واقعیتش همین است که می بینیم، ما باید امریکا را از این ماجرا بهتر بشناسیم و این شناخت به عنوان تجربه ای مهم، در برخورد و نگاه و رفتار ما با امریکا اثر بگذارد و برای ملت ما، دانشجویان، روشنفکران و برای همه ما به یک معیار تبدیل شود.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: رفتار سلطه گران با ظلمی که به مظلومان غزه می شود اثبات می کند آنها به بشر، حقوق بشر و به انسانیت، مطلقاً هیچ اعتقادی ندارند و هرچه درباره آزادی و حقوق بشر می گویند تمسخر آزادی و حقوق بشر است.
 
ایشان یک بار دیگر تأکید کردند: این حرفها را به عنوان نصیحت به مسئولان امریکایی نمی گوییم بلکه برای خودمان می گوییم تا تکلیف خودمان را بدانیم و در قضاوتها و تحلیل هایمان بفهمیم با چه کسانی روبرو هستیم.
رهبر انقلاب افزودند: شعارهای ضد امریکایی و ضد غربی و ضد استکباری که در کشور شنیده می شود ناظر به حقیقت و واقعیت وجودی امریکاست اما برخی به غلط تصور می کنند که این شعارها، کاری تعصب آمیز و بدون منطق فکری است.
 
رهبر انقلاب افزودند: نگاه ضد امریکایی و ضدغربی در ایران، یک نگاه عقلانی و متکی بر تجربه و محاسبه صحیح است.
 
ایشان با اشاره به سخنانشان در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران کشور افزودند: همانگونه که بیان شد هدف اساسی دشمن، ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی ماست چرا که اگر یک نظام محاسباتی دچار اختلال شود حتی با داده های صحیح، خروجیهای غلط می دهد و تجربه ها نیز به درد او نمی خورد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با برشمردن برخی تجربه های ایرانیان از رفتار غرب در چند دهه اخیر افزودند: روی کار آوردن دیکتاتوری عجیب رضا قلدر، اشغال ایران در دهه 20، غارت منافع نفتی، کودتای 28مرداد، حمایت همه جانبه از دیکتاتوری محمدرضا پهلوی، کارشکنی در مقابل پیروزی انقلاب، حمایت همه جانبه از صدام و دهها توطئه دیگر، تجربه های ذی قیمتی است که شناخت ملت را از امریکا، واقعی و عمیق می کند اما روشنفکران غربزده چون دستگاه محاسباتی آنها دچار اختلال شده حتی از این تجربه های تلخ هم، استنتاج درست ندارند.
 
رهبر انقلاب، احیای عقلانیت صحیح را از مهمترین خدمات انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: برخلاف ملت، برخی دستان می خواهد همان جریانهای محقر غربزده بار دیگر امور کشور را به دست گیرند که باید در مقابل این حرکت، ایستاد و این ایستادگی، کاملاً صحیح و عقلانی است.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب اسلامی در بخش نخست سخنانشان، دیدار امروز با دانشجویان را دیداری خوب و نشانگر روحیه ایمان و شور و منطق و انگیزه در جوانان کشور دانستند و گفتند: مطالبی که امروز نمایندگان تشکل های دانشجویی بیان کردند، نشانگر وجود همین روحیه در میان دانشجویان است.
 
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است برخی مطالب مطرح شده غیرمنطقی یا غیرقابل تحقق و یا نادرست باشند اما مهمتر از این جزئیات، وجود روحیه پرنشاط و مطالبه گر میان دانشجویان است که موجب خرسندی فراوان است.
 
ایشان تأکید کردند: جوان دانشجو باید مطالبه گر، پرانگیزه، پرنشاط، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد که به فضل خداوند این روحیه، امروز در میان دانشجویان وجود دارد.
 
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته روحیه مطالبه گری و انتقاد در میان دانشجویان باید همراه با رعایت اخلاق و انصاف و حدود شرعی و پرهیز از بیان مطالبی باشد که به آن علم و یقین وجود ندارد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دانشجویان گفتند: امیدوارم این روحیه احساس تکلیف، مطالبه گری و انتقاد تا زمانیکه به عنوان مسئولان آینده کشور، مسئولیت ها را در دست می گیرید، در میان شما باقی بماند زیرا اگر اینگونه شود، کشور نجات پیدا خواهد کرد.
 
ایشان با اشاره به مطالب برخی دانشجویان درخصوص لزوم هدایت جریان علمی کشور به سمت کاربردی شدن و حل مسائل و مشکلات جامعه، افزودند: امروز، کار و تلاش علمی در کشور و در دانشگاهها، تلاشی زنده، موفق و مورد تحسین است اما این تلاش علمی باید مقدمه عمل برای حل مشکلات کشور باشد.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: انتشار مقالات علمی در پایگاههای علمی معتبر جهان، اقدام علمی مورد تمجید است اما مطلوب نهایی این است که کار علمی ناظر به نیازهای عملی کشور باشد.
 
ارتباط بین شیوه های مدیریت اقتصادی و فرهنگ جامعه، یکی دیگر از مطالب دانشجویان بود که حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص آن گفتند: ما قبول داریم که ممکن است شیوه مدیریت اقتصادی در جهت گیری های فرهنگی تأثیرگذار باشد اما مسئله مهم و حیاتی نگاه و جهت گیریهای فرهنگی است که در همه سطوح باید به آن توجه شود.
 
ایشان افزودند: اینکه در دهه هفتاد در حالیکه اعتراض ها به شیوه مدیریت اقتصادی بود از جانب رهبری موضوع تهاجم فرهنگی مطرح شد، به دلیل اهمیت بسیار بالا و اصالت موضوع فرهنگ و جهت گیریهای فرهنگی در همه مقاطع است.
 
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب یکی از دانشجویان درخصوص مدت زمان سربازی به عنوان مانعی برای ازدواج دانشجویان خاطرنشان کردند: ازدواج جوانان، موضوع مهمی است که بی تفاوتی نسبت به آن در جامعه، ممکن است تبعات ناخوشایندی را در آینده، به همراه داشته باشد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: راه حل مشکل سربازی برای ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نیست و باید شیوه های دیگری به کار گرفته شود اما مهمتر از آن، انگیزه برای ازدواج در میان جوانان است، که نباید کاهش یابد.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
ایشان با اظهار تأسف از بالا رفتن سن ازدواج بویژه در میان دختران، تأکید کردند: باید جوانان، خانواده های آنان و مسئولان دانشگاهها، برای زمینه سازی رواج ازدواج در محیط های دانشگاهی و جلوگیری از افزایش سن ازدواج، هم اندیشی و چاره جویی کنند.
 
رهبر انقلاب اسلامی برخی سنت ها و باورهای غلط را از موانع ازدواج جوانان برشمردند و گفتند: جوانان که همواره دارای روحیه مطالبه گری و پیشنهاد دهنده روشهای جدید هستند، باید زمینه ساز ازمیان برداشته شدن این سنت ها و باورهای غلط باشند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برکات معنوی و مادی سنت حسنه ازدواج خاطرنشان کردند: باید یک حرکت جدی در جامعه برای رواج ازدواج میان جوانان و دانشجویان آغاز شود.
 
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به سئوال یکی از دانشجویان اشاره کردند که پرسیده بود آیا مواضع سیاسی افراد و دانشجویان و تشکل های دانشجویی باید منطبق با نظرات رهبری باشد؟
 
حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سئوال گفتند: خیر، این تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم از جمله دانشجویان که جزو قشرهای پیشرو هستند، باید الگو گرفته و برگردان نظرات رهبری باشد.
 
ایشان افزودند: دانشجو به عنوان انسانی مسلمان، مؤمن و صاحب فکر باید با نگاه به صحنه تحلیل داشته باشد و براساس آن تحلیل نسبت به اشخاص، سیاستها، جریانها و دولتها موضع گیری کند.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تنها معیار صحیح تحلیل، باید تقوا یعنی دخالت ندادن هوای نفس در طرفداری یا مخالفت، و در تمجید یا انتقاد، باشد.
 
ایشان افزودند: نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری، ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند.
 
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این روش کارها را قفل خواهد کرد.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: رهبری وظایفی دارد که به توفیق الهی آنها را انجام خواهد داد اما دانشجویان هم وظایفی دارند که باید با معیار تقوا و با در نظر گرفتن شرایط صحنه، آنها را انجام دهند.
 
ایشان یک نکته را هم خاطرنشان کردند و گفتند: البته اگر در زمینه ای نظری از جانب رهبری بیان شود، ممکن است این نظر، در تشخیص کسانی که به رهبری حسن ظن دارند، مؤثر باشد اما این به معنای ساقط شدن نظر دیگران نیست.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دانشجویان نسبت به موضوعات مختلف دغدغه داشته باشند و مسائل را با چشم باز پیگیری کنند، افزودند: دانشجویان در واقع نمایشگر وجدان بیدار ملت و نشان دهنده گرایش های عمومی جامعه هستند لذا باید کاملاً آگاهانه، با چشم باز و با احساس تکلیف به مسائل مختلف نگاه کنند و محیط کشور و منطقه، تهدیدها و فرصت ها، و دشمنان و دشمنی ها را بخوبی بشناسند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنان خود چند توصیه هم به دانشجویان داشتند.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
توصیه اول: تقویت مطالعات دینی و سیاسی در کنار آن کار علمی و بالا بردن قدرت تحلیل. 
 
رهبر انقلاب اسلامی دانشجویان را به تفکر در مسائل فراخواندند و با تأکید بر پرهیز از نگاه احساسی و روزنامه ای به مسائل، خاطرنشان کردند: بسیاری از موضوعات از جمله موضوعاتی که از زبان دانشجویان مطرح شد باید در همان کرسی های آزاد اندیشی که قبلاً مطرح کردیم و در بحث های آزاد دانشجویی در محیط های دانشگاهی تعیینِ تکلیف شوند.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
رقابت گفتمانی در محیط های دانشگاهی، با منطق قوی و همراه با تحمل مخالف، توصیه دوم رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان بود.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: هیچگاه نباید از جریان مخالف تعجب و وحشت کرد و یا خشمگین شد بلکه باید با تقویت مبانی و استحکام موضع، وارد رقابت گفتمانی شد و دیدگاه مخالف را تحمل کرد.
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور
 
در ابتدای این دیدار آقایان:
- سعید اصغریان – نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
- علی بیانی – نماینده دفتر تحکیم وحدت
- احسان چنارانی – نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی
- سیدمحسن میرحاجی – نماینده بسیج دانشجویی
- علیرضا کریمی – نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
- و و حید غریبی – نماینده گروههای جهادی
دیدگاههای تشکل خود را درباره مسائل مختلف دانشجویی، دانشگاهها، علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیان کردند.
نکات مهم سخنان نمایندگان تشکلهای دانشجویی:
-  لزوم بازبینی عمیق مواد درسی رشته های علوم انسانی
- دقت در گره نزدن مسائل اقتصادی به مذاکرات
- ضرورت تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی در مسائل منطقه
- انتقاد از رویکرد فرهنگی برخی مسئولان و غفلت از مسائل اصلی و ارزشی
- لزوم برنامه ریزی عملی مسئولان برای اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی
- ابراز نگرانی ازحضور احتمالی برخی عوامل فتنه در بعضی مسئولیتها از جمله در دانشگاهها
- توجه بیشتر به جوانان در واگذاری مسئولیتها
- قاطعیت قضایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی، رسیدگی به جرائم فعالان فتنه و برخورد با سوءاستفاده های برخی آقازاده ها
- افزایش ارتباطات ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه با جوانان و نیازهای جوانان
- مقابله صحیح با ترویج پدیده هایی نظیر اشرافیگری
- برنامه ریزی برای استمرار پیشرفتهای تحسین برانگیز علمی
- انتقاد از پررنگ شدن مجدد سیاستهای اقتصاد لیبرالی و کم توجهی به بخش تعاون
- ضرورت توجه کامل به مسائل معیشتی مردم
- توجه به تربیت صحیح سیاسی، اسلامی و انقلابی در دانشگاهها
- ضرورت توجه و دقت کامل تیم هسته ای ایران به ترفندهای پیچیده غرب برای محدود کردن توانایی های هسته ای ایران
- برخورد جدی با سران فتنه به عنوان عاملان اصلی خسارات جبران ناپذیر فتنه 88
-  اظهار تأسف از بی توجهی سران قوا و مسئولان دستگاههای فرهنگی به حضور در اجتماعات دانشجویی
- بی ثمر بودن سیاست اعتماد سازی به علت خصومت عمیق مستکبران با انقلاب اسلامی
- ضرورت تحرک جدی دولت برای فعال سازی ظرفیتهای اقتصادی داخلی
- تشکر از تلاشهای دولت بویژه در بخش بهداشت و درمان و ضرورت بررسی میزان تحقق شعارها و اهداف اعلام شده در یکسال گذشته
- هوشیاری در مقابل جریان خزنده غربزده در برخی مطبوعات برای تطهیر چهره امریکا و جبهه ی استکبار 
- ضرورت تبدیل شدن طرحها و فعالیتهای جهادی به یک مدل مدیریتی

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 93/5/2ساعــت 7:9 صبح تــوسط عباس | نظر
شلیک موشکهای دوربرد مقاومت همزمان با نبرد تن به تن در غزه رزمندگ

بسمه تعالی

در این اطلاعیه که یک نسخه از آن به ایرنا ارسال شده آمد

شلیک موشک‌های دوربرد مقاومت همزمان با نبرد تن به تن در غزه

رزمندگان مقاومت اسلامی در نبرد تن به تن با نظامیان اسرائیلی در منطقه الشجاعیه دست‌کم 77 نفر از سربازان اسرائیلی را مجروح کردند و عده دیگری را به هلاکت رساندند.

سرویس خارجی- 

کانال 2 رژیم صهیونیستی روز گذشته در خبری از زخمی شدن دست‌کم 77 نظامی اسرائیلی در نبرد دوشنبه شب این نظامیان با رزمندگان مقاومت اسلامی در الشجاعیه خبر داد.
گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در این باره اعلام کردند در جریان نبرد تن به تن با نظامیان اسرائیلی در منطقه الشجاعیه ده‌ها نفر مجروح و پنج نظامی اسرائیلی به هلاکت رسید که به این ترتیب تاکنون 52 نظامی صهیونیست در نبرد با مبارزان فلسطینی در مناطق مختلف غزه به هلاکت رسیدند.
این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده از آغاز جنگ غزه تاکنون 27 نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند و 90 نفر مجروح شده‌اند.
اما باید گفت که آمار واقعی کشته‌های اسرائیلی بسیار بالاست و رژیم صهیونیستی به منظور مقابله با روحیه ضعیف نظامیانش در نبرد با مقاومت از انتشار واقعی آمار کشته‌ها خودداری می‌کند.
کارشناسان صهیونیستی بر این باورند که در پی مقاومت شدید نیروهای فلسطینی ارتش این رژیم در حال فراهم کردن زمینه‌های عقب‌نشینی نظامیانش از غزه و تهیه دستاویزی برای فرار از مخمصه غزه است و تلاش‌های صورت گرفته برای اعلام آتش‌بس در همین زمینه است.کارشناسان تاکید می‌کنند ارتش رژیم صهیونیستی از حملات مقاومت فلسطین پشت خطوط ارتش اسرائیل غافلگیر شده و کشته و زخمی شدن ده‌ها نظامی اسرائیلی تل‌آویو را از توسعه عملیات زمینی بازداشته است و احتمال عقب‌نشینی و آتش‌بس بسیار بالاست.
از سوی دیگر، با نفوذ نیروهای مقاومت به فلسطین اشغالی و حمله به پایگاه‌های اسرائیلی، رژیم صهیونیستی وضعیت امنیتی اعلام کرد و نیروهای امنیتی خود را گسترش داد.
در همین رابطه و برای نجات دادن رژیم صهیونیستی از مخمصه جنگ با مقاومت وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ترجیح ما آتش‌بس در اسرع وقت است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در حال حاضر هیچ گزینه‌ای غیر از طرح آتش‌بس وجود ندارد.
وزیر خارجه آمریکا نیز به منظور پیشبرد طرح آتش‌بس در غزه به قاهره رفت و دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد.
در این حال باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی خواستار آتش‌بسی شد که بدون پیش‌شرط باشد و شرایط گفت‌وگو را فراهم کند.
این در حالی است که مقاومت فلسطین اعلام کرده هیچ آتش‌بسی را بدون در نظر گرفتن شرایط مقاومت نمی‌پذیرد.
وزارت خارجه آمریکا ضمن هشدار به شهروندانش درباره سفر به سرزمین اشغالی اعلام کرد موشک‌های دوربرد حماس به بسیاری از مناطق اسرائیل در شمال و جنوب رسیده است.
از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به‌رغم تلاش‌ها برای اعلام آتش‌بس در غزه همچنان به حملات خود علیه این منطقه ادامه می‌دهد و آخرین آمار تجاوز هوایی، زمینی و دریایی ارتش اسرائیل به غزه به بیش از 602 شهید و 3700 مجروح رسیده است.
رژیم اشغالگر قدس طی روزهای گذشته صدها بار به مناطق مختلف غزه حمله کرده و صدها منزل مسکونی را به طور کامل تخریب، 40 مسجد را ویران و حتی به بیمارستان‌ها رحم نکرده و چندین بیمارستان را هدف حملات وحشیانه خود قرار داده است.
رژیم صهیونیستی در این حملات از سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های فسفری، بمب‌های نیزه‌ای و گلوله‌های حاوی گازهای ناشناخته استفاده کرده است.
بر اثر اصابت این بمب‌ها به مردم بی‌گناه تعداد زیادی از مجروحان دچار سوختگی شدید و یا حالت خفگی شده و به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.جنگنده‌ها،‌هلی‌کوپترها و هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی به صورت انبوه با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز مناطق مختلف نوار غزه اقدام به بمباران این مناطق کردند که تاکنون بر اثر این بمباران‌ها تاسیسات و زیرساخت‌های غزه خسارت‌های کلی دیده اند.
برق غزه همچنان قطع است و کمبود آب، مواد غذایی و دارو این منطقه را با بحران انسانی رو‌به‌رو کرده است.
با وجود این گروه‌های مقاومت فلسطین تاکید کرده‌اند همچنان مقاومت می‌کنند و یک وجب از خاک خود را تسلیم دشمن صهیونیستی نخواهند کرد.
رمضان عبدالله شلح دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه نبرد غزه تاریخ منطقه را تغییر خواهد داد گفت، ما در حال نبرد بی‌سابقه‌ای در تاریخ مبارزه با رژیم صهیونیستی به سر می‌بریم و مقاومت دوست و دشمن را شگفت‌زده کرده است. وی افزود، توانمندی‌های مقاومت بسیار بیشتر از حد تصور دشمن اسرائیلی است.
شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز اعلام کرد،‌ تلاش‌های تل‌آویو بی‌فایده است توانایی نظامی حماس نابودکردنی نیست.
این در حالی است که گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کردند برای نخستین بار از موشک‌های مالوتکا در نبرد با ارتش رژیم صهیونیستی استفاده کرده است. این اولین بار است که مقاومت فلسطین از این موشک ساخت روسیه استفاده می‌کند.
سایر رویدادها
* امارات متحده عربی 41‌میلیون دلار برای بازسازی خانه‌های ویران شده فلسطینی‌ها در نوار غزه اختصاص داد.
* پایگاه خبری النشره لبنان از هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی اسرائیلی در منطقه مزارع اشغالی شبعا در جنوب لبنان از سوی افراد ناشناس خبر داد.
* منابع آگاه دیپلماتیک اعلام کردند پس از تماس تلفنی سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان با مشعل و رمضان عبدالله احتمال تشکیل جبهه‌ای واحد بین گروه‌های مقاومت و حزب‌الله قوت گرفت.
* سازمان ملل اعلام کرد به دنبال حمله گسترده نظامی اسرائیل به غزه بیش از صدها هزار تن از مردم فلسطین در نوار غزه آواره شدند.
* سفیر سابق رژیم صهیونیستی در فرانسه گفت کشته شدن هر اسرائیلی ضربه سنگینی برای اسرائیل است.
* وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواستار ترور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس شد.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/5/1ساعــت 11:49 صبح تــوسط عباس | نظر
تعریف مفهوم حماقت بر اساس حدیث قدسی معراج/ آیا این حماقت نیست که
بسمه تعالی
تعریف مفهوم حماقت بر اساس حدیث قدسی معراج/ آیا این حماقت نیست که خدا و توسل و شب قدر را فراموش کنیم و دست به دامن امریکا شویم تا شاید بخشی از پول دزدی ما را پس بدهد!؟/ آیا امداد غیبی در جنگ تحمیلی و جنگ 33 روزه دروغ بود!؟

 

 گروه سیاسی – رجانیوز: آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تأکیدها و ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب نسبت به مسأله فرهنگ، گفت: اوج اسلام خواهی برخی این است که می گویند دانشجویان و اساتید ما باید با فرهنگ ملی و فرهنگ اسلامی آشنا شوند؛ مگر زمان شاه آشنا نبودند؟

به گزارش رجانیوز به نقل از رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی(ره) قم، با استفاده از حدیث قدسی معراج یکی از ویژگی های اهل دنیا را حماقت خواند و در بیان برخی مصدایق آن، اظهار داشت: برخی رقبای سیاسی همدیگر را تخریب می کنند، کارهای خوب یکدیگر را انکار می کنند و تنها کارهای خود را خوب می دانند.

وی افزود: به جای این که با دوستان خود همفکری و همکاری کنند، پنهانی با دشمن رابطه برقرار می کنند تا آنها کمک کنند که در انتخابات پیروز شوند؛ این حماقت نیست؟ بارها دیده ایم که دشمن چگونه این اشخاص را فریب می دهد؛ آنها همیشه به فکر منافع خود هستند و هیچ گاه دلشان به حال ما نسوخته است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اهل آخرت نظرشان به خدا است؛ اگر در همه مراحل زندگی سختی بکشند اما خدا راضی باشد، خشنودند؛ حتی اگر همه دشمنان علیه آنها متحد شوند می گویند«حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ».


عده ای معتقدند نباید کاری کنیم که آمریکا و انگلیس از ما ناراحت شوند
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر اهل دنیا به زبان هم بگویند امیدواریم خدا ما را کمک کند در دل چنین باوری ندارند، گفت: اینها اتکایشان به امکانات مادی خود و در نهایت به دشمن خارجی است؛ به خود می بالند که ما توانستیم از آمریکا استفاده کنیم و خود را عاقل و سیاست مدار می دانند و می گویند یک عده بی سواد می خواهند آمریکا و انگلیس را از دست ما ناراحت کنند که چه شود؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: آیا این حماقت نیست که انسان خدا، آخرت، توسل، دعای مردم و شب قدر را فراموش کند و دست به دامن آمریکا شود که شاید بخشی از پول هایی که از ما دزدیدند را برگردانند؟ چرا این همه آیات، روایات و سفارش بزرگان را نادیده می گیرید؟

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به داستان جنگ بدر، گفت: خداوند می فرماید در جنگ بدر چیزی نداشتید حتی برخی شمشیری برای دفاع نداشتند در برابر لشکر مجهزی که پول، اسلحه، آذوقه و امکانات فراوان داشتند و تعدادشان 3 برابر بود«نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ».


امداد غیبی در جنگ 33 روزه لبنان
وی به آیه«إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَ لَنْ یَکْفِیَکُمْ أَنْ یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِنَ الْمَلاَئِکَةِ مُنْزَلِینَ»اشاره کرد و بیان داشت: خداوند هزار فرشته برای کمک به مسلمانان نازل فرمود؛ اینها دروغ است؟! سید حسن نصرالله می گفت در جنگ 33 روزه ما شاهد امدادهای غیبی بودیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در همین دوران چند جوان و طلبه فداکار برای دین قیام می کنند و خدا این گونه آنها را یاری می کند؛ آنها در برابر قدرتمندترین لشکریان منطقه با دست خالی پیروز شدند، ارتش رژیم غاصب صهیونیستی پیش تر توانسته بود به تنهایی در 6 روز چندین کشور عربی را شکست دهد؛ اگر کسی این امدادها را نادیده بگیرد می گوید ما نمی توانیم در مقابل اسرائیل مقاومت کنیم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان آیه«أَ فَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ» گفت: فرعون ها چه شدند؟ او که می گفت انا ربکم الاعلی و مردم در مقابلش به خاک می افتادند کجا رفت؟ به وعده های بی ارزش دلخوش کرده اید، به این که پول هایمان را از آمریکا پس می گیریم، عجب هنری؟!


اوج اسلام خواهی برخی فراهم کردن شرایط برای آشنایی اساتید و دانشجویان با فرهنگ ملی و اسلامی است
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به تأکیدها و ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب نسبت به مسأله فرهنگ اشاره کرد و گفت: اوج اسلام خواهی برخی این است که می گویند دانشجویان و اساتید ما باید با فرهنگ ملی و فرهنگ اسلامی آشنا شوند؛ مگر زمان شاه آشنا نبودند؟ اسرائیل و آمریکا مراکز تحقیقاتی و شیعه شناسی دارند که از برخی طلبه های ما نسبت به تشیع آشناترند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به بحث صدور انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: ما ادعا می کردیم کاری خواهیم کرد که به زودی مردم دنیا بخواهند که فرهنگ اسلام را در کشورهای خود پیاده کنند حالا کارمان به جایی رسیده که می گوییم استادیار ما با فرهنگ اسلام آشنا شود؛ خدا ما را از این حماقت نجات دهد.

آیت الله مصباح یزدی یکی از اوصاف اهل آخرت را که در حدیث قدسی آمده است کم بودن حماقت آنها برشمرد و گفت: اهل دنیا خودشان را بسیار عاقل و اهل کیاست می دانند اما در نظر اهل معرفت آنها احمق اند؛ در مقابل ممکن است برخی از افراد اهل آخرت خطاهایی داشته باشند اما نسبت به اهل دنیا حماقت شان کمتر است.

وی در توضیح مفهوم حماقت، اظهار داشت: در مقام عمل اگر کاری از روی نادانی صورت بگیرد می گویند احمقانه است و اگر رفتاری از روی علم باشد می گویند عالمانه است؛ حتی ممکن است فرد خیال کند که خدمت می کند، به همین دلیل در روایت داریم با افراد احمق نگردید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بسیاری از علوم، اکتشافات و مسائل پزشکی به وسیله اهل دنیا کشف و در اختیار دیگران قرار می گیرد، گفت: انسان با خود می گوید این که حماقت نیست، در مقابل برخی از افراد اهل آخرت هستند که تظاهر به تقدس می کنند اما نمی دانند در هر زمان و مقطعی باید چه کار کنند، این هم حماقت است؛ بنابراین در هر دو طایفه انسان عاقل و احمق پیدا می شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در پاسخ به این شبهه، بیان داشت: بسیاری از ما کم و بیش اهل دنیا هستیم بنابراین نگاه مان با خداوند در تعیین حماقت تفاوت دارد؛ همه ما می دانیم که به صورت فطری انسان به دنبال لذت بیشتر و طولانی تر است؛ برخی حاضرند به اندازه تمام درآمد عمر خود پول خرج کنند تا یک سال بیشتر زندگی کنند بسیاری هم دوست دارند هزار سال عمر کنند«یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ».

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که اهل دنیا خوشی دنیا را بر لذت بی نهایت آخرت ترجیح می دهند، گفت: انسان اگر عقل داشته باشد لذت طولانی و بی نهایت را انتخاب می کند اما برخی زندگی دنیا را به آخرت ترجیح می دهند«الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَةِ».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای زندگی دنیا چقدر پول به بیمه می دهیم تا اگر زمانی حادثه ای رخ داد ما را حمایت کند اما با این که بیش از ثلث قرآن در مورد آخرت است کاری برای آن انجام نمی دهیم؛ خداوند می فرماید«وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقَى»آخرت هم بهتر و هم پایدارتر است.


باور نکردن تحقق وعده های الهی حماقت است
آیت الله مصباح یزدی یکی از نشانه های حماقت را باورنکردن تحقق وعده های الهی با وجود تجربه های عینی در این زمینه دانست و گفت: خدا و انبیای الهی فرمودند که اگر برای رضای خدا کاری انجام دهیم، امدادهای غیبی شامل حال ما خواهد شد؛ ما در جنگ تحمیلی 8 ساله به اندازه 8 هزار سال تجربه در این زمینه آموختیم.

وی افزود: رزمندگان اسلام هر روز کمک های الهی و تحقق وعده خداوند را می دیدند و خودشان هم باورشان نمی شد که بدون هیچ امکانات و آموزش درست و حسابی بتوانند این گونه بر دشمن پیروز شوند؛ جنگ که تمام شد عده ای انگار نه انگار، فراموش کردند که خدایی هم وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند سنت هایی دارد که برای زندگی بهتر در دنیا قرار داده است گفت: خداوند می فرماید اگر از این سنت ها استفاده کنید در زندگی دنیا نیز موفق تر خواهید بود؛ یکی از این سنت ها شکر است«لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»اما اهل دنیا آن را فراموش می کنند و به کمترین مشکلی که بر می خورند دائم غر می زنند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) استغفار را یکی دیگر از سنت های الهی برشمرد و با اشاره به آیه«وَ یَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَاراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِکُمْ وَ لاَ تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ»بیان داشت: اگر استغفار کنید خداوند رحمت خود را فراوان بر شما می بارد، بر نیروهایتان می افزاید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اگر اهل استغفار و توبه باشید خدا شما را به خشکسالی و قحطی مبتلا نمی‎کند؛ حالا اگر باران نبارد می گویند برویم ابر مصنوعی درست کنیم چند برابر باران هزینه می کنند اما حاضر نیستند بروند نماز استسقاء بخوانند و توبه کنند، این حماقت نیست؟!


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/5/1ساعــت 10:49 صبح تــوسط عباس | نظر
<      1   2   3   4