سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشروح جلسه دادگاه فساد مالی؛

بسمه تعالی
مشروح جلسه دادگاه فساد مالی؛
سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی با حضور 18 متهم پرونده در مدت زمان 3 ساعت به اتمام رسید که این جلسه با حواشی زیادی همراه بود.

در ابتدای این جلسه سراج با بیان اینکه لازم می دانم دو سه مورد که در جامعه مطرح شده توضیحاتی ارایه کنم افزود: درباره این که متهم اصلی عنوان می کند جعبه سیاه فراری است باید عرض کنم معمولاً در بررسی سوانح هواپیمایی دو جعبه یکی CDR و دیگری FDR وجود دارد که FDR را جعبه سیاه می گویند.

وی ادامه داد: CDR نیم ساعت آخر پرواز را ضبط می کند و اگر سی دی آر کامل باشد قطعاً ما به اف دی آر که جعبه سیاه است می رسیم. اطمینان می دهم که این کار را انجام خواهیم داد و افرادی را که فراری هستند به پای میز محاکمه خواهیم کشاند و در خصوص فرد فراری از طریق پلیس بین الملل در همه کشورها اقدام شده است.

وی افزود: مورد دیگری که عنوان می شد این بود که متهم اصلی جایش خالی است و متهم فرعی جایش خالی است که باید عرض کنم دادگاه در محدوده کیفرخواست حق رسیدگی دارد و پرونده ای که به این دادگاه ارسال شده است 32 متهم دارد که دادگاه در این محدوده حق رسیدگی و ورود دارد.

قاضی سراج تاکید کرد: همان طور که دادستان توضیح داد این پرونده بیش از صد متهم دارد که به محض اینکه تفهیم اتهام و کیفرخواست صادر شد قطعاً به اتهام آنها رسیدگی خواهد شد که احتمالاً بعضی از افراد متهمان را وادار می کنند که اعتراف نکنند که باید خدمت آنها عرض کنم این پرونده معامله اسناد است و از بدو تا ختم موضوع ، این اسناد هستند که حرف آخر را می زنند.




* دفاعیات متهم ردیف دوم

در ابتدای سومین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد مالی، قاضی سراج از س ـ  ک یکی از متهمان پرونده خواست در جایگاه حاضر و به دفاع از خود بپردازد. متهم که مدیر یکی از شعب بانک صادرات اهواز بود در پاسخ به سئوال قاضی در مورد بدون وصول گذاشتن بیست تریلیون ال سی و ضربه ای که با وصول آن به نظام اقتصادی کشور وارد می شد، گفت: ما قصد ضربه زدن به نظام را نداشتیم.
در ادامه وکیل متهم برای دفاع در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد: هیچ مقام استانی در مورد صوری بودن اسناد پس از دو سال اعتراض نکرد. اعتبارات اسنادی قانونی بوده اما روند انجام آن قانونی نیست. براساس گزارش دیوان محاسبات اعتبارات زیاد بوده و وثیقه های آن کمتر از میزان قانونی بوده و مقررات انجام نشده است.
 
وی ادامه داد: در متن کیفر خواست هم آمده است که اسناد جعلی نیست.



* پاسخ نماینده دادستان نسبت به اظهارات وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده فسادمالی

در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تخلف بزرگ مالی، نماینده دادستان تهران پس از اتمام سخنان وکیل متهم ردیف دوم خطاب به او گفت: دفاعیات شما با پرونده کاملا مغایر است و فکر می کنم موکلتان هم از نوع دفاع شما تعجب کرد.
فراهانی افزود: مطالب شما اجتهاد در مقابل نص بود و ضمن احترام به جنابعالی باید بگویم مطالبتان مثل این است که اکنون صبح باشد و بگوییم شب است.

نماینده دادستان تهران از همه وکلا به ویژه وکلای این پرونده خواست در عین اینکه قراردادی با موکل خود منعقد می کنند و خود را به دفاع از موکل خود پایبند می دانند ، خدای ناکرده به گونه ای عمل نکنند که شئون علمی خودشان زیر سؤال رود.
فراهانی گفت: این پرونده پر از دلایل و مدارک است.

پس از اظهارات فراهانی، وکیل متهم ردیف دوم و برخی وکلای حاضر در جلسه دادگاه انتقاد داشتند که قاضی پرونده همگان راه با آرامش دعوت کرد.

نماینده دادستان در ادامه گفت: فرشته عدالت دو بال قضاوت و وکالت دارد ، هر دو قشر قاضی و وکیل در کشور ما تربیت شده اند و اگرچه برخی اختلاف نظرها طبیعی است اما در برخی اظهارات وکلا با اختلاف نظرهای فاحش مواجهیم.

ناصر سراج رئیس دادگاه که مجدد با اعتراض وکلا مواجه شد از نماینده دادستان خواست در موضوع پرونده صحبت کند.

نماینده دادستان در ادامه، دفاعیات وکیل را مغایر با پرونده خواند و گفت: وکیل محترم ادعا می کند هیچ یک از موارد اعلامی در کیفرخواست این متهم مشمول بندهای قانون مجازات اخلالگران اقتصادی نیست که اتفاقاً باید اعلام کنم عملکرد این متهم از مصادیق بارز بندهای این قانون است.
 
فراهانی با اشاره به اینکه در بررسی پرونده متهم دوم این پرونده حدود 10 نفر از قضات دادسرا با هم مشورت کرده اند افزود: هیچگاه در این پرونده به نظر یک بازپرس اکتفا نمی کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس بند الف قانون مجازات اخلالگران اقتصادی هرگونه اسناد تجاری از قبیل پول و ارز که به طور صوری و جعلی تزریق شود جرم محسوب می شود و در پرونده اخیر ال سی نوعی از اسناد مالی و سند تجاری است.

وی گفت: در این پرونده به طور صوری پولی که خارج از پشتیبانی بوده به طور غیرقانونی مورد چرخه بانکی شده است.
وی با اشاره به اینکه در اتهامات این متهم دو و نیم میلیارد تومان رشوه مطرح شده است خطاب به وکیل گفت: اگر این مبلغ رشوه کلان محسوب نمی شود پس چه چیزی از نگاه شما رشوه است؟

نماینده دادستان تهران گفت: در بحث افساد فی الارض استناد ما فقط به یک ماده نیست بلکه باید به مواد 2 ، 3 و 4 قانون تشدید مجازات هم توجه کنیم.
 
فراهانی گفت: در ماده 4 این قانون هیچ قیدی بر اینکه موکل یا متهم قصد اضرار به نظام داشته باشد نیامده و در مبانی فقهی هم آمده است که همین که افساد فی الارض محقق شود کفایت می کند و نیاز نیست قصد وی برای اضرار به نظام محرز شود.



* دفاعیات "س - م" رئیس سابق بانک ملی شعبه کیش

در ادامه جلسه دادگاه س . م یکی از متهمان پرونده افزود: بنده فقط 10 دقیقه با وکیل خود صحبت کرده ام که قاضی سراج پاسخ داد: وکیل شما پرونده را مطالعه کرده است و دقیقاً‌ می داند از شما چه دفاعی کند پس شما نگران وی نباشید و از خود دفاع کنید.

وی گفت: از دو وجه می خواهم به موضوع بپردازم، بخش اول اینکه اشتباه کردم که 100 میلیون تومان به عنوان قرض الحسنه گرفتم و چون مشتری بانک بود نباید این کار را می کردم و از این بابت نادم هستم چون می توانستم این مبلغی را که نیاز داشتم از فامیل و یا پدرم بگیرم.

وی افزود: درباره هفت میلیون تومان نیز که دریافت کردم باید بگویم عیدی سال اول را قبول نکردم که در اظهارات آقای س م نیز هست اما در سال دوم چون از هیئت امنای مسجد امام صادق (ع) کیش بودم با نیت ساخت مسجد آن را گرفتم که مقداری برای مسجد هزینه شد اما نقشه ساخت آن به مشکل برخورد و امام جمعه کیش اجازه نداد ساخته شود.

این متهم ادامه داد: در موضوع رفع مشکل ساخت مسجد بودیم که کار به اینجا رسید و بابت این موضوع از خدا استغفار کردم.

قاضی پرسید: مسجد ساختن که کار بدی نیست چرا استغفار کردی؟

متهم پاسخ داد: هدف وسیله را توجیه نمی کند و من از خدا استغفار کردم چون اشتباه کرده ام و از محضر دادگاه نیز تقاضای رأفت اسلامی دارم.

وی ادامه داد: بعد دوم ، عملکرد کاری بنده است که خواهش می کنم به دادگاه ارایه شود تا شاید ابهامات و مشکلاتی که از جهت بخشنامه و دستورالعمل هست رفع شود تا همکاران بعدی من دچار مشکل نشوند.

س م گفت: اواخر سال 88 آقای الف رئیس اداره مناطق آزاد تماس گرفت و گفت گروه آریا از مشتریان محترم بانک، مورد تأیید صد درصدی مدیرعامل بانک ملی آقای خاوری و از مشتریان ویژه شعبه مرکزی است که پیش شما می آید و حساب باز می کند و قرار است کارهایی را از جمله دیسکانت برای وی انجام دهید.

وی با طرح اینکه بحث گشایش اعتبار اسناد داخلی و تنزیل آن نخستین بار بود در ایران صورت می گرفت افزود: به همین علت اطلاعات زیادی در این باره نداشتیم که به آقای الف گفتم در این زمینه اطلاعاتی نداریم و وی گفت "دستورالعمل را می فرستیم و خودمان شما را راهنمایی می کنیم."

س م گفت: نخستین گشایشی که صورت گرفت از بانک صادرات گروه ملی فولاد به ما رسید که یک برگ A4 بود که نه مهر شعبه و نه مهر بانک صادرات را داشت و به لحاظ ظاهر مشکل داشت که گفتیم ظاهر آن مشکل دارد اما آقای الف گفت باید مشکل رفع شود که ما هم تماس گرفتیم و بانک صادرات این مشکلات را رفع کرد.

س .م ادامه داد: خانم م مسئول ارزی شعبه ما به من گفت "احتمال می دهم این سند اعتباری که مبلغ بالایی دارد صوری باشد و من نیز این موضوع را به آقای الف منعکس کردم" که وی عصبانی شد و گفت "اگر صوری است انجام ندهید و من نیز این مطلب را به خانم م منعکس کردم" و چندی بعد وی گفت "آقای الف تماس گرفت و با تحکُّم گفت حتماً بررسی کنید و این کار را انجام دهید و نگذارید این کار بماند چون این منابعی که شما جمع کرده اید منابع گرانقیمتی است که باید مصرف شود و مدیرعامل بانک ملی نیز نظر دارد که حتماً این کار انجام شود."

س.م ادامه داد: خانم م به من گفت من چه کار کنم که من نیز به او گفتم نمی دانم اگر با توضیحات آقای الف قانع شده ای کار را انجام دهید.

وی افزود: آقای الف به من گفت "بنده تأیید کتبی به شما می دهم و هیأت کارشناسی ما شامل کارشناس حقوقی، مالی، ارزی و رئیس دایره معاملات و معاون یا رئیس اداره و دو نفر مجرب در امور ارزی است بنابراین شما نگران چیزی نباشید."

س م ادامه داد: با اصرارهای آقای الف و در مواردی هم تحکم وی به همکاران ، این کار شروع شد و وقتی کاری شروع شود ادامه می یابد.

وی گفت: شاید برخی جاها اهمال های کوچکی باشد که از دست آدمی در می رود.

س م افزود: بنده در جزیره کیش رئیس یک شعبه 40 نفره و نیز رئیس کانون بانکهای جزیره با صد شعبه بودم و جلسات مختلفی باید برگزار می کردم که همه این مشغله ها شاید باعث می شد که خیلی در کارها ریز و دقیق نشوم.

وی ادامه داد: کار را به کارمندان ارزی شعبه سپرده و به آنها گفته بودم هر مشکلی داشتید با اداره هماهنگ کنید.

س م در ادامه گفت: منابع ما در ابتدا کم بود و در حد هزار تا دو هزار میلیارد تومان داشتیم که به آقای الف گفتم منابع ما در حال اتمام است و وی گفت "منابع را ما برای شما تأمین می کنیم" و از آنجا بود که آقای ح معاون اداره به ارتباط گرفتن و رایزنی با بانکهای مختلف از جمله کارآفرین، پاسارگاد،‌ انصار اقدام کرد.

س م افزود: وی به صورت هزار میلیارد هزار میلیارد منابع گرانقیمت با سود 18 درصد برای ما گرفت و به شعبه تزریق کرد و با رسیدن این منابع حجم اعتبارات نیز افزایش یافت و همه این امور را زیر نظر و دستور مستقیم آقای الف انجام می دادیم.
س م در ادامه دفاعیات خود در سومین جلسه دادگاه پرونده تخلف بزرگ مالی با طرح این که بنده فقط دستورات را انجام می دادم گفت: هندوانه زیر بغل من می گذاشتند و می گفتند شما دارید تحریم را دور می زنید و به ایجاد اشتغال کمک می کنید.
 
وی ادامه داد: من و همکارانم به خود می بالیدیم ، فکر می کردیم به مملکت خدمت می کنیم و پا بر جای پای شهدا می گذاریم و هم اکنون که در این جایگاه قرار گرفته ام شرمنده شهدا هستم.
 
س م با طرح اینکه امروز احساس می کنم حق من در حال ضایع شدن است افزود: نه تنها شعبه من بلکه همه شعب و ادارات درگیر آن قضیه شدند اما فقط من باید به عنوان رئیس شعبه مرکزی پاسخگو باشم و همه ارکان بانک از جمله آقای الف و آقای خ که معلوم نیست در کجای دنیا پا را روی پای خود انداخته و به ریش بنده و خانواده ام که مضطربند می خندد ، در جریان بودند اما هم اکنون بنده باید جوابگوی همه این تخلفات باشم.
 
قاضی سراج در پاسخ به اظهارات س م گفت: شما پاسخگوی کارهای خودت هستی و مواردی را که به شما تفهیم شده است باید توضیح دهی ؛ هر کسی جرمی مرتکب شده باشد قطعاً به سزای عمل خود می رسد.

رئیس سابق شعبه بانک ملی کیش در ادامه دفاعیات خود گفت: کمیته تخصصی اداره امور متشکل از سه قسمت اصلی مالی ، ارزی و حقوقی بود که آقای الف گفت "ما در کمیته بررسی می کنیم و بارها و بارها به من عنوان کرد که کاری نداشته باشم و این معاملات و گشایش اعتبار را انجام دهم و همواره تأکید می کرد که این معاملات را انجام دهید و به ما فشار می آورد و به گونه ای ما را هم دور می زد."

در ادامه قاضی از متهم پرسید: به نظر شما به عنوان متخصص بانکی آیا در ای ال سی هایی که صورت می گرفت ، مقررات رعایت شده بود؟

رئیس سابق بانک ملی شعبه کیش در پاسخ گفت: چون این گونه کارهای بانکی نخستین بار در کشور اجرا می شد ، اطلاعات کافی وجود نداشت و ابهاماتی نیز وجود داشت البته قبول دارم که در برخی جاها اهمال کاری کردم و شاید این اهمال کاری من به این علت بود که احساس می کردم برای مملکت قدمی برمی دارم و نیز به سمت پیشرفت کاری خود پیش می روم چون هر کسی سعی می کند در کارش پیشرفت کند و بنده هم احساس می کردم اگر به حرف مافوقم گوش ندهم 18 سال سابقه درخشانم خراب می شود.

س م افزود: به هیچ وجه فکر نمی کردم این اقدامات من اخلالی ایجادکند و شاید صوری باشد بنابراین اقدامات من به هیچ وجه عالمانه نبود.

وی گفت: در سال 84 برای رفتن به کانادا اقدام کردم ، برای این منظور وکیل گرفتم که 13 میلیون به او پرداخت کردم و 100 میلیونی که در پرونده آمده است شامل گروهی از کسانی بود که برای رفتن به کانادا اقدام کرده بودند.

س م افزود: حق الوکاله ای که می خواستم پرداخت کنم 30 میلیون تومان بود که 13 میلیون را پرداخت کردم اما پشیمان شدم و این کار نشد.

در ادامه سومین جلسه دادگاه پرونده تخلف بزرگ مالی ، رئیس دادگاه پس از استماع بخشی از دفاعیات س م از وی پرسید: شما گفتید "10 بانک ، ال سی گشایش کرده اند و چرا فقط من باید پاسخگو باشم" اما 11 تریلیون ریال را شخص شما و بانک شما داده اید و حتی ساعت 10 شب نیز بانک را برای این کار باز می کردید.

س م پاسخ داد: سامانه متمرکز بانک ملی ساعت 8 شب بسته می شود و حداکثر ساعتی که واریز داشتیم 4 بعد از ظهر بود.
قاضی پرونده گفت: در پرونده آمده است که 21 ماه گشایش اعتبار شده است اما شما 19 همان ماه تنزیل و به این موضوع اعتراف کرده اید.

س م پاسخ داد: گشایش ها عمدتا از طریق بانک صادرات شعبه گروه ملی فولاد صورت می گرفت و به علت بعد مسافتی که با آنجا داشتیم با نمابر ارسال می شد.

و ب افزود: همه با هماهنگی آقای الف بود، معامله را با فروشنده انجام می دادیم و دایره ارزی ما از آقای س . ک یا شعبه بانک صادرات تأیید تلفنی می گرفت و همه این مدارک بدون استثنا به اداره امور مناطق آزاد ارسال و در کمیته ای تخصصی بررسی می شد و آنها مجوز به ما می دادند و با فشار و اصرار اداره انجام می دادیم.

س م در پاسخ به این پرسش قاضی که آیا هر دستور خلاف قانون که به شما داده می شد باید اجرا می کردید؟ گفت: من به هیچ وجه فکر نمی کردم این کاری که انجام می دهیم غیرقانونی است.

قاضی پرسید: بازرس بانک مرکزی شعبه شما را بازرسی و کتباً اعلام کرده است که دو روز قبل از گشایش تنزیل کرده اید ، بر اساس ضوابط به شخص حقیقی حداکثر یک میلیارد و به شخص حقوقی حداکثر سه میلیارد می توانید بدهید. شما چگونه 11 تریلیون پرداخت کردید؟ آیا شما به عنوان رئیس بانک این بدیهیات را نمی دانستید که باید مقررات لازم در معاملات و تنزیل رعایت شود؟

س م با طرح اینکه آقای الف نامه کتبی داد و بر اساس آن پرداخت ها صورت گرفت گفت: روال کار را از اداره تعیین کرده بودند وهمه مدارک را به آنجا می فرستادیم و کمیته بررسی مالی ، حقوقی و اعتباری در اداره امور مناطق آزاد انجام می شد.
وی افزود : مثالی وجود دارد که می گوید بانک ملی مانند ارتش است و در آن چرا وجود ندارد بنابراین مافوق من مجوز کتبی به من داد و گفت کمیته برگزار و همه مسائل را بررسی کردیم و شما این کار را انجام بده و من هم انجام دادم.
 
در ادامه سومین جلسه دادگاه پرونده تخلف بزرگ مالی ، رئیس شعبه بانک ملی کیش از متهمان این پرونده در ادامه دفاعیات خود گفت: به هیچ وجه اطلاع نداشتم که اعمالم خلاف است و از من می خواستند انجام دهم.

س م افزود: من مانند یک باجه بانک برای اداره امور کار می کردم و همه تصمیم گیری ها آنجا گرفته می شد.
 
وی در پاسخ به این سئوال قاضی که با دستور چه کسی اقدام می کردی؟ افزود: از من می خواستند انجام دهم. قاضی پرسید: مگر خانم م به شما نگفته بود که ال سی ها صوری است؟
 
متهم پاسخ داد: من علم به این موضوع داشتم اما از من می خواستند.

قاضی مجدد خطاب به او گفت: آیا شما می دانستید که منابع بانک کیش باید در کیش مصرف شود؟ که متهم در پاسخ گفت: خیلی از پرونده ها در کیش مصرف شد.

قاضی گفت: ظاهراً آقای خ در کیش حساب باز می کرد و شما به حساب او می ریختید.

متهم پاسخ داد: این موارد اکنون اثبات شده است اما آن زمان می گفتند آقای خ خدمات زیادی در اشتغال زایی دارد.
قاضی خطاب به متهم گفت: من بنا نداشتم این حرف ها را به شما بزنم اما چون داشتید مظلوم نمایی می کردید خواستم برای روشن شدن نمایندگان رسانه ها موضوع را بیشتر باز کنم.

متهم گفت: وقتی از بالا دستوری صادر می شود چه می شود کرد؟ شب و نیمه شب ما را از خواب بیدار می کردند و ما کاری نمی توانستیم انجام دهیم.

قاضی دادگاه مجدد تأکید کرد: چرا نمی گویی چه کسی اصرار می کرده است؟

متهم بدون پاسخ به سؤال قاضی گفت: به ما می گفتند معامله کنید و کارمزد خود را بگیرید و ما فکر می کردیم اصلاً قرار نیست تنزیلی صورت گیرد.

وی در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه چرا فشارهای وارده به خود را کتباً به مافوق های خود در بانک ملی اعلام نکردید؟ افزود: مافوق من آقایان جعفرآبادی و احمدی یرکی همه در جریان بودند.

قاضی در ادامه گفت: آیا شما گزارش بازرسی بانک مرکزی را قبول دارید؟ که متهم در پاسخ گفت: آن گزارش را نخوانده ام اما فکر می کنم چون آن زمان از بازرسان این بانک پذیرایی کامل نکردند در گزارش آنها تأثیر گذاشته باشد.

قاضی خطاب به او مجدد گفت: آیا می دانستید که تحصیلات بانک کیش باید فقط در کیش هزینه شود؟

وی در پاسخ گفت: بارها به آقای الف گفتم که ما مشتریان زیادی داریم که درخواست تسهیلات می کنند، همه به من می گفتند اول این دیسکانت ها را انجام بده و اگر پول بود به مشتریانت بده که البته این محقق نمی شد.


 
* پاسخ نماینده دادستان نسبت به اظهارات متهم ردیف سوم پرونده
 
 فراهانی پس از دفاعیات متهم ردیف سوم پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال نظام اقتصادی کشور و مشارکت در اقدامات مجرمانه شبکه سازمان یافته برای تنزیل اعتبارات اسنادی به میزان 102 فقره ال سی به مبلغ 18 هزار و 659 میلیارد ریال و پولشویی با استفاده از اسناد جعلی، از اتهامات این متهم است.

وی اخذ رشوه از متهم ردیف اول به مبلغ یک میلیارد و 70 میلیون ریال را از دیگر اتهامات س. م اعلام کرد.

فراهانی گفت: متهم به صورت عامدانه، مرتکب بزه های انتسابی شده است.

وی افزود: بانک ملی در تنزیل اعتبارات اسنادی، موظف به اعتبارسنجی شرکت ها است و باید یک نسخه از قراردادها را با فرض صحت و نیز داشتن یک میلیارد ریال ارزش نقدینگی به بانک مرکزی ارسال کند، اما نه تنها اعتبارسنجی نشده بلکه از عقد قرارداد نیز خودداری شده است.

فراهانی گفت: عدم احراز حقیقی بودن دین با وجود تکیه بسته سیاستی- نظارتی سال 89 و نیز علم بر اینکه گشایش اسناد اعتباری به صورت صوری انجام شده، از دیگر تخلفات این متهم است.

وی افزود: اتخاذ رویه غیرمتعارف در تسویه گشایش های تنزیل شده، انتقال منابع بانکی از مناطق آزاد به مناطق اصلی، عدم اظهار هویت حتی برای یک بار از مدیران درخواست کننده تنزیل، اخذ مصوبه گشایش اعتبار تنها با تماس تلفنی، علم بر ذینفع واحد بودن شرکت های فروشنده و خریدار مبادله اسناد گشایش اعتبار اسنادی پستی، پرداخت کارمزد اعتبارات، انجام نشدن هیچ اقدامی برای بازرسی کالا و انطباق آن با شرکت بورس فلزات، گشایش اعتبار، مبادله اسناد، اخذ نظر کمیته و تنزل گشایش ها کمتر از چند ساعت و تنزیل بیشتر گشایش اعتبارات اسنادی خارج از وقت اداری از دیگر اتهامات س. م است.

فراهانی گفت: مواجهه حضوری این متهم با س. خ که از بستگان متهم ردیف اول است، سوء نیت وی را مسجل می کند.
نماینده دادستان به برخی اظهارات متهم در بازجویی ها اشاره کرد و افزود: از 107 پرونده دیسکانت شده در بانک ملی کیش، 24 پرونده وصول و 68 پرونده وصول نشده است.

وی همچنین به گله کارمندان و رئیس شعبه بانک ملی کیش مبنی بر پاسخ منفی دادن به فعالان اقتصادی که به صورت قانونی عمل می کردند، اما به آنان اعتبارات اسنادی ارائه نمی شد، اشاره کرد و گفت: بر اساس تبانی س. م با این شبکه سازمان یافته، همه وقت و سرمایه بانک ملی کیش صرف گروه الف ، م ، الف می شد.

فراهانی افزود: از 107 پرونده تنزیل؛ 32 پرونده وصول و 65 پرونده به مبلغ 12 هزار و 500 میلیون ریال وصول نشده است که از این میزان 7 هزار میلیارد ریال مربوط به بانک ملی کیش و 5400 میلیون ریال مربوط به بانک ملی قشم است.

نماینده دادستان گفت: در هیچ جا از اقدامات این متهم، تنظیم قرارداد خرید دین نیست که بر اساس قوانین مشمول حکم ربا می شود، زیرا بدون هیچ قراردادی دیسکانت ها انجام شده است.
 
فراهانی افزود: س. م فقط در یک فقره 7 میلیون تومان برای کمک به مسجد، عیدی دریافت کرده است.

وی همچنین سفر فردی به نام الف. ش به کیش را به عنوان نماینده متهم ردیف اول و برگزاری جلسه نیم ساعته با رئیس شعبه مرکزی بانک ملی در کیش را یکی از علل اطلاع متهم از اقدامات غیرقانونی عنوان کرد و گفت: دریافت بیش از 100 میلیون تومان رشوه تنها بخشی از مبالغی است که متهم دریافت کرد و تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد.

نماینده دادستان در ادامه کیفرخواست صادره علیه س.م اعلام کرد: آقای الف در مواردی بدون مجوز اقدام کرده است و حتی در یک یا دو مورد به صورت تلفنی اجازه پرداخت دیسکانت ها را می داد و در یک مورد نیز که وی تلفنش در دسترس نبود، با آقای ح معاون اداره هماهنگی های لازم صورت گرفته که وی مجوز شفاهی داد و بعداً آقای الف مجوز کتبی را برای شعبه ارسال کرده است.
 
نماینده دادستان در ادامه افزود: در یک مورد نیز قبل از صدور مجوز کتبی، وجه دیسکانت اعتبارات اسنادی واریز شده که در همان مجوز برای شعب کیش ارسال شده است.

وی در ادامه گفت: شرکت بین المللی بازرگانی نیما نگار کیش به مدیرعاملی خانم ش خواهر آقای ع، ش مبلغ یکصد میلیون تومان به آقای س، م پرداخت کرده است و نامبرده اذعان کرده که مبلغ مذکور را به عنوان قرض الحسنه دریافت کرده است که در خصوص مبلغ 100 میلیون تومان ادعا می کند که بعد از پرداخت مبلغ قرض الحسنه چکی به عنوان ضمانت نزد وی است و این مبلغ را به خاطر اینکه بنده در تهران پول نیاز داشتم از وی دریافت کرده ام.

نماینده دادستان افزود: این مبلغ برای خرید یک باب منزل به مبلغ 575 میلیون تومان پرداخت شده است و مبلغ فوق به نام همسر آقای س، م خانم م، س سند خورده و منزل نیز واقع در تهرانپارس است.

وی گفت: تمام اموال منقول و غیرمنقول شامل یک باب آپارتمان واقع در شهرک اندیشه، یک منزل مسکونی واقع در تهرانپارس به نام همسرش و یک مغازه پیش خرید واقع در جزیره قشم که حدود 15 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و همچنین مبلغ 75 میلیون تومان و اوراق مشارکت و سهام بانکی در شعبه جزیره کیش می باشد.

نماینده دادستان افزود: وی در سال 1385 برای اقامت در کشور کانادا و از طریق یک وکیل کانادایی که مبلغ یکصد میلیون تومان به آن پرداخته کرده است اقدام کرده اما بنا به دلایلی موفق به اخذ ویزای اقامت نشده است وگرنه اکنون وی نیز در کنار آقای خاوری بود.
 
وی گفت: خانم ن الف که بازرس بانک مرکزی بود در مورخ 1 / 10 / 90 درباره س م اظهار داشت که اینجانب به همراه آقای ع، م - ر ص م - ع ق گ - کارشناسان بانک مرکزی روز جمعه به تاریخ 21 / 5 / 90 یعنی پنج روز پس از افشای ماجرا به کیش اعزام و در روز شنبه 22 / 5 / 90 ساعت 8.30 وارد شعبه کیش بانک ملی شدیم که آقای س م رئیس شعبه از ورود ما متعجب شد و ابتدا اعلام کرد که باید کسب تکلیف کند و پس از مشاهده حکم صادره توسط بانک مرکزی، خطاب به آقای خاوری در کل برخورد خوبی نداشت و استقبال نکرد.

وی افزود: پس از کسب تکلیف به ما اجازه داد که پرونده ها را ببینیم و روز شنبه و یکشنبه با وجود اینکه ماه مبارک رمضان بود و ما نیز مسافر بودیم اما از ما پذیرایی نکرد و در روز دوشنبه نیز پس از ورود بازرسان بانک ملی، آنها را مورد استقبال قرار داد و باز در کمال تعجب مشاهده کردیم که وی به همراه بازرسان به مهمانسرای آب و برق آمده و بعد از سفارش غذا برای آنان از مهمانسرا خارج شد.

نماینده دادستان گفت: ضمناً با بررسی پرونده های اعتبارات اسنادی ایرادات و ضعف بسیاری مشاهده شد که ناشی از علم وی به موضوع و در برخی موارد به نوعی بیانگر همکاری وی در امر معامله و تنزیل اعتبارات اسنادی بوده است از جمله:
(در این بخش نماینده دادستان اعلام کرد: این عبارت عباراتی بوده که کارشناسان بانک مرکزی در طی بازرسی از این شعبه اعلام کردند:

1- تغییر در امر دریافت کارمزد، بررسی اسناد و نیز کارمزد ابلاغ اعتبار
2- عدم ارسال اطلاعات مربوط به اعتبارات اسنادی تنزیل شده به سامانه بانک مرکزی
3- عدم ارسال اسناد مربوط به اعتبارات اسنادی در خصوص فاکتور پاریا از طریق پست برای گشایش اعتبار و تحویل آنها به آقای س خ نماینده شرکت گروه ملی صنعتی فولاد
4- عدم تصدیق امضای نامه های ارسال شده از سوی شرکت های ذینفع
5- تأیید اعتبارات اسنادی گشایش شده از طریق تماس تلفنی با مسئول شعبه اهواز در اکثر موارد بدون تأییدیه کتبی
6- صدور نامه مربوط به اخذ مجوز از اداره امور شعب مناطق آزاد قبل از صدور تأییدیه بانک گشایش کننده اعتبار در رابطه با تأیید پرداخت وجه اسناد و همچنین صوری بودن برخی اعتبارات اسنادی گشایش شده که واضح و آشکار بود؛ به عنوان نمونه اسناد حمل در تاریخ 19 / 12 / 89 صادر شده اما اعتبار فوق دو روز بعد از گشایش اعتبار، صادر شده است.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست س، م اعلام کرد: طبق مستندات ، آخرین بازرسی اداره کل بازرسی از شعبه مرکزی بانک ملی در کیش، مربوط به اوایل سال 1387 است.

نماینده دادستان افزود: طبق مستندات موجود، عدم اخذ قرارداد خرید دین منعقد شده بین بانک و ذینفع اعتبارات به هنگام تنزیل اسناد و عدم رعایت موارد مربوط به اعطای تسهیلات، عدم اخذ صورت های مالی، عدم اعتبار سنجی بانک هنگام تنزیل اسناد، واحد بودن شعبه گشایش اعتبارات اسنادی از دیگر موارد اتهامی است.

نماینده دادستان در ادامه گفت: طبق گزارش داخلی بانک مرکزی و بازرسی انجام شده در تاریخ 21 / 5 / 90 بررسی پرونده ها نشان می دهد که مجموعه شعبه کیش عامداً و عاملاً در این امر یعنی در تنزیل اسنادی یعنی تنزیل غیرقانونی اسناد مشارکت داشته اند و مسئولان ذیربط قوانین را رعایت نکرده اند.

وی افزود: طبق مدارک و مستندات موجود در سوابق شعبه، اقای س، خ به عنوان نماینده گروه صنعتی فولاد برای دریافت اسناد به بانک مرکزی معرفی شد و طبق مدارک موجود، اکثر اعتبارات داخلی را وی دریافت کرده است و به عبارت دیگر مسئولان شعبه به جای اینکه طبق رویه های معمول اسناد دریافتی را از پست برای بانک گشایش کننده ارسال کنند، اسناد مزبور را به صورت شرکت خریدار تحویل داده اند.

نماینده دادستان گفت: همچنین اسناد حمل اکثر اعتبارات گشایش شده این شرکت نیز توسط شخصی به نام خانم ش، م که همسر مدیرعامل شعبه است دریافت شده است و هیچ یک از نامه های ارسال شده توسط مدیرعامل ذیربط امضا نشده است، با توجه به تعداد ال سی ها و مبالغ کلان آن بدیهی است که از ارکان بالاتر باید تأییدیه می گرفتند، همچنین بررسی تاریخ مطالبات بین دو بانک نشان می دهد که هماهنگی کامل و دقیق بین طرفین ذیربط در اعتبارات اسنادی وجود داشته و صوری بودن برخی از اعتبارات اسنادی گشایش شده کاملاً واضح و آشکار است.

نماینده دادستان در ادامه گفت: بررسی های گروه بازرسی نشان می دهد که بانک ملی ایران شعبه کیش، کارمزدهای مربوط به اعتبارات اسنادی با تسویه های طولانی مدت را از حساب متقاضی برداشت کرده است.

وی افزود: آخرین بازرسی های به عمل آمده در این شعبه توسط اداره کل بازرسی بانک ملی ایران مربوط به اوایل سال 87 است، همچنین ع، م مدیر امور شعب بانک صادرات در بازجویی مورخ 1/ 8 / 90 اظهار داشته است پس از بررسیهای بعدی و دسترسی به اعتبارات اسنادی جعلی صادره مشخص شد که ایراداتی داشت و بانک دریافت کننده می توانست نسبت به آنها شک کند، همچنین شماره اعتبارات اسنادی صادره، شماره مشخص طبق بخشنامه بانک مرکزی نبود و در چند مورد شماره مغایرت داشته است و شعبه خریدار هیچ وقت از مقامات بالاتر تأییدیه اخذ نکرده است و با این حجم بالای اعتبارات ضرورت داشت که یک بار تأییدیه اخذ کند و حجم بالای اعتبارات اسنادی صادره یک حق حقوقی است و الفبای بانکداری است که یک فرد باید آن را رعایت کند، در مقطع اعتبارات اسنادی مربوط به گروه ملی در شعبه کیش بیش از 20 هزار میلیارد ریال بوده است که معادل سرمایه بانک صادرات است که حتی تنزیل اعتبارات اسنادی برای شرکت فولادفام اکباتان برای شعبه ملی کیش نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال بوده است.

نماینده دادستان در پایان با ختم کیفرخواست با توجه به اسناد و مدارک موجود برای متهم پرونده تقاضای اشد مجازات کرد.
 
سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی ظهر روز شنبه با اعلام قاضی سراج خاتمه یافت و 8 فروردین 91 به عنوان تاریخ جلسه چهارم اعلام شد.


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90/12/29ساعــت 12:1 عصر تــوسط عباس | نظر
دل نوشته طلبه نسل سومی درباره سخنان رئیسجمهور پیرامون حجاب

بسمه تعالی

دل نوشته طلبه نسل سومی درباره سخنان رئیس‌جمهور پیرامون حجاب

 

دستم چندان به جایی نمی رسد. اما صحبت های ریاست محترم جمهور -که ریاستش را بر جمهور وام‌دار امت حرب الله است- در پاسخ به سوال نمایندگان در رابطه با انتقاد ایشان از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب سخت ناراحتم کرده.

هر چند افراد زیادی هستند که در مسائل گوناگون، سخنان نامناسب بر زبان می رانند، از جمله در همین مجلس هشتم، اما انتظاری که از آقای احمدی نژاد بود، کسی که آن چنان مورد حمایت و لطف مقام معظم رهبری و علامه مصباح و بزرگان دیگر و مردم مومن قرار می گرفت، آزردگی ها و ناراحتی ها را بیش تر می کند. با خود گفتم نوشته ام را در وبلاگ بگذارم، اما به دلایلی منصرف شدم. دست به دامان رسانه هایی در جمهوری اسلامی شدم که اگر اعتقاد به امربه معروف و نهی از منکر دارند، بغض ما را منتشر کنند و به مولا و اماممان این را برسانند که نیکو اشاره فرمودند که ارزش ها به نسل سوم انقلاب منتقل شده است.

((باید از میان شما جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند... – آل عمران، 104))

رسول خدا (ص): ((اذا امتی تواکلت الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فلیاذنوا بوقاع من الله : هرگاه امتم امر به معروف و نهی از منکر را به یکدیگر واگذار کنند، پس منتظر عذاب الهی باشند - محمدبن یعقوب کلینی،فروع کافی، انتشارات دارالکتب الاسلامیه،1367،ج5،ص59))

سخنان رئیس جمهور در پاسخ به سوال نمایندگان:

((مگر من چه گفته‌ام. من حرف‌های روشنی در این زمینه دارم و به صورت خودمانی انتقاداتی را مطرح می‌کنم. چرا وقتی پای فرهنگ به میان می آید، ما مردم را متهم می‌کنیم و زیر سوال می‌بریم. این مردم محترم‌ترین مردم هستند و پای‌بند به ارزش‌ها و اصولند.))

((ملت ما ملتی مومن، پاک و دوست داشتنی هستند و باید با آنها خوب برخورد کنیم. اینقدر سخت نگیرید، البته اگر به صورت سازمان یافته عده‌ای به دنبال تخریب ارزش‌ها باشند، تکلیف‌شان روشن است. قوه قضاییه و مجموعه‌های اطلاعاتی وضعیت آنها را بررسی و حکم صادر می‌کنند، اما باید با توده‌های مردم با محبت رفتار کرد.))

((کار فرهنگی با بگیر و ببند نمی‌شود، آیا این سخن بد است، اینقدر به دخترها و پسرها گیر سه پیچ ندهیم. این‌ها فرزندان خودمان هستند، ‌باید به این جوان‌ها احترام گذاشت. همین‌ها بودند که در دوران دفاع مقدس جنگ را اداره کردند.))

((حالا اینجا یک شوخی هم با هم بکنیم. این‌که در مناسبت‌هایی مانند 22 بهمن از همه تیپ آدم‌ها جلوی دوربین نمایش دهیم، اما وقتی این مناسبت‌ها گذشت با همین افراد برخورد می‌کنیم، تناقض است.))

باید پرسید واقعا این افاضات!، خداپسندانه بود؟ این که گفته شود "کار فرهنگی با بگیر و ببند نمی‌شود "، در قرآن هم که دائم نگفته: عزیزم بهشتت می‌دهم، میوه بهشتی، باغ و بالاتر از همه رضوان الهی. در مواضعی نیز با لحنی شدید به عذاب الهی، نوشیدنی حمیم که وجود را می‌سوزاند، داغ زدن و بالاتر از همه روی گرداندن خدای مهربان از آن بی لیاقت ها اشاره می کند. این هشدارها و ترساندن ها هم جزیی از کار فرهنگی و فرهنگ سازی و انسان سازی خداوند -تبارک و تعالی- است. العیاذ بالله به قرآن هم ایراد بگیریم و ادعا کنیم که زمخت و شدید برخورد کرده است؟

آقای احمدی نژاد! اسلام، ننر پرور نیست. ما دخترانی را که هنوز بهره ای از عفت دارند، باید قبل از مرتبه اقدام عملی، با رفتارمان و نیز با لسان‌مان امر به معروف و نهی از منکر کنیم. اما با بی حیایی که قطعا حرف حساب شنو نیست و حتی با زن چادری کتک کاری می کند و به ناهی از منکر، بد و بیراه می گوید چه کنیم؟

آقای احمدی نژاد! در پاسختان گفته اید: "باید با توده‌های مردم با محبت رفتار کرد" احسنت، ولی مگر ما در مراتب امر به معروف و نهی از منکر در فقه، مرتبه‌ی عملی را نداریم، آیا افراد بی محابا که قطعا مراتب قبلی در آن‌ها اثر ندارد، برای آن ها نوبت به این مرحله نمی رسد؟

آقای رئیس جمهور! مغلطه ای دیگر هم کرده اید:

"حالا اینجا یک شوخی هم با هم بکنیم. این‌که در مناسبت‌هایی مانند 22 بهمن از همه تیپ آدم‌ها جلوی دوربین نمایش دهیم، اما وقتی این مناسبت‌ها گذشت با همین افراد برخورد می‌کنیم، تناقض است."

عجبا! نشان دادن آن ها این پیام را می رساند که افرادی هم که پای بندی کمتری به اصول دارند، خوبی هایی در این نظام دیده اند که ولو دیدشان توحیدی نباشد، ولی وقتی مثلا عزت و اقتدار و تلاش نظام برای برپایی عدالت و دشمنی افرادی کثیف با آن و... را می بینند، بدان دلبسته می شوند. (هر چند مراتب اجر و ثواب مردم بسته به نیت و خلوص آن هاست: ((... إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ... – فاطر/10)) ((انما الاعمال بالنیات)) ولی این دلیل نمی شود که این گناه و فسق علنی آن ها را ندیده بگیریم. فسق علنی آن قدر منفور اسلام است که مکتب نبوی که غیبت را بدتر از زنا می داند، در مورد متجاهر به فسق، می گوید حریم ندارد و غیبتش جایز است. (البته در مورد همان گناهش و نزد افرادی که از تجاهر به فسق در نزد آنان نیز ابایی ندارد.)

اگر چه حقیر هم به افراط صداو سیما در نشان دادن این افراد، انتقاد دارم و می توان به حد کمتری هم اکتفا کرد ولی باید خدمت‌تان عرض کرد که این جا هیچ تناقضی در کار نیست. اتفاقا برخوردی که با آن ها در نهی از منکری عملی شود، تربیت کننده و اصلاح‌گر خود آن ها و پاک کننده جامعه می تواند باشد. کدام یک خیرخواهانه تر است: نشان دادن‌شان در تلویزیون یا نشان دادن‌شان راه درست زندگی را؟

اما امیر مومنان (علیه السلام) در نهج البلاغه می‌فرماید: ((الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم و علی کل داخل فی باطل اثمان اثم العمل به و اثم الراضی به: آن کسی که از کار مردمی خشنود باشد چونان کسی است که همراه آنان بوده و هرکس که به باطلی روی آورد دو گناه بر عهده او باشد، گناه کردار باطل و گناه خشنودی به کار باطل.)) و امام عزیزمان، جواد الائمه (ع) در جایی قریب به این مضمون ازشان روایت شده: "کسی که از کار زشتی خوشش بیاید در زشتی آن شریک شده." آن گاه شما می فرمایید: "این‌قدر به دخترها و پسرها گیر سه پیچ ندهیم." کدام دخترها و پسرها؟ همان ها که معلوم نیست از دور، کدام‌شان دختر و کدام‌شان پسرند؟ امام جمعه یکی از مناطق به درستی در مورد سخنان شما فرمودند که: "به گونه ای تایید باطل بود."

خدا را شاهد می گیرم که من در دو دوره انتخابات نهم و در انتخابات دهم، به شما رای دادم. اما این اباحه گری فرهنگی حاکم بر دولت، چه توجیهی دارد؟ این ها خون به دل خانواده معظم و معزز شهدا نمی کند؟

رهبر عزیزمان در جایی تصریح می فرمایند: "فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست." اگر چه دادن شعار در این زمینه خوب و بخشی از تعظیم شعائر است که قرآن می فرماید: "و من یعظم شعائر الله، فانها من تقوی القلوب" اما سخنی کز دل برآید وگرنه: "به عمل کار برآید، به سخندانی نیست." واقعا هم که درست است. همه ادعاها را یک اقدام می تواند خراب کند. چقدر ابن سخن بر دل می نشیند که "دو صد گفته چون نیم کردار نیست."

زنده نگه‌داشتن یاد شهدا به عمل به وصیت ها و منویات آن‌ها و ولی آن هاست. عمل به "خواهرم، سرخی خونم را به سیاهی چادرت به امانت دادم- شهید بابایی" عمل به: "خواهران عزیزم! حجاب خود را حفظ کنید، چون سیاهى چادر تو، کوبنده‏تر از سرخى خون من است - شهید محمدعلی یوسفی" عمل به: "از تمامی خواهرانم می‏خواهم که حجاب این لباس رزم را حافظ باشند. شهید سید محمد تقی میرغفوریان" و عمل به: "و اما شما ای خواهران مهربانم! در مرگم گریه نکنید، صبر داشته باشید. اگر هم گریه می کنید به یاد زینب باشید و آرام گریه کنید و همیشه حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کنید و گرنه در مقابل خون شهدا مسئولید. شهید حسین زمانیان" و... و... و...

چه قدر بگویم؟ در خانه اگر کس است؛ یک حرف بس است.

مگر نه این که امام خمینی (ره) فرمودند: ((این وصیت نامه هایی که این عزیزان می نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خداوند قبول کند یک روز هم یکی از وصیت نامه ها را بگیرید و مطالعه کنید و فکر کنید.)) و نیز: ((این وصیت نامه ها انسان را می لرزاند و بیدار می کند...)) دل امام را که می لرزاند، دل شما را چطور؟ اگر تقصیرات شما در این زمینه، شما را مانند کننده این اعمال منظور کند، مسئولیتتان در قبال خون شهدا، دلتان را نمی لرزاند؟ به کجا چنین شتابان؟

فرموده اید: "همین‌ها بودند که در دوران دفاع مقدس جنگ را اداره کردند." واقعا وصیت های مذکور و بسیاری از وصایای دیگر شهدای گران قدر، موید مدعای شماست؟ همان ها هم که ابتدا منحرف بودند و آمدند؛ حر شدند و رفتند و شهادتشان به این معنا نیست که اجر فسقشان بوده! واقعا این طور استدلال ها در کدام منطقی قابل قبول است؟

نمی دانم شما به ادعای برخی همان احمدی نژاد 84 هستید که اکنون پرده از چهره افکنده اید یا احمدی نژاد 88 را بر چهره، نقابی جدید افکندند؟ اولی را کم تر محتمل می دانم و اگر دومی باشد، ریشه یابی کنید. قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله: ((اَلْمَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ، فَلْیَنْظُر أحَدُکُمْ مَنْ یُخالِطُ: انسان بر روش و اخلاق دوستش پرورش می یابد و شناخته می شود، پس متوجّه باشید با چه کسی دوست و همنشین می باشید. - بحارالأنوار، ج 71، ص 192، ح 12)) و امام علی (ع) در نامه ی خود به حارث همدانی توصیه کرده اند: ((از رفاقت با کسانی که افکارشان خطا و اعمالشان ناپسند است بر حذر باش. چه هر کس را به دوستش می شناسند. - نهج البلاغه،نامه ی 69))

اما هر چه باشد از رای های سابق خود پشیمان نیستم، چرا که بر فرض صحت احتمال اول، ما مامور به ظاهریم و بر فرض صحت دومین احتمال – که فکر می‌کنم محتمل تر باشد -به قول امام (ره): " همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه بوده ایم نه مامور به نتیجه. - صحیفه امام – ج21. البته هنوز هم ویژگی های مثبت زیادی از جمله خدوم بودن و پرکاری در شما هست که برخی بدخواهان بی توجه به انصاف، غیبت، تهمت و هتک مومن، متذکر آن نیستند و شاید هم برخی از آن ها غافلند که خداوند عزیز ان شاء الله هدایت‌شان کند.

امیدوارم که به واست خدا به صراط مستقیم هدایت شویم و بر آن بمانیم و موجبات خشنودی قلب مبارک ولی عصر (عج) و نایب بر حقش امام خامنه ای (حفظه الله) را فراهم آوریم؛ نه ناراحتی ایشان را.

و السلام علی من اتبع الهدی


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90/12/29ساعــت 9:46 صبح تــوسط عباس | نظر
+ سلام دوستان..... سال جدید باستانی را به همه شما تبریک می گویم/

 

بسمه تعالی

+ سلام دوستان..... سال جدید باستانی را به همه شما تبریک می گویم///

 

/


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90/12/29ساعــت 9:26 صبح تــوسط عباس | نظر
مصاحبه ای بسیار داغ وشنیدنی از اقای محصولی که تا به حال پخش نشده

بسمه تعالی

 دسته:     تاریخ: چهارشنبه دهم اسفند 1390     ساعت: 17:36

سوال:بعد از انتخابات 88 با بر ملا شدن جریان فتنه و انحراف مردم فهمیدند که عَلمی که در جریان سوم تیر بلند شد و متعلق به شخص نبود روی زمین مانده است، و جبهه پایداری ادعای بلند کردن این علم را دارد، این جبهه چه رویکردی نسبت به مسائل اقتصادی، فرهنگی و ... دارد اصلا آیا برنامه ای دارد یا فعلا درگیر کارهای سیاسی انتخابات است؟

محصولی: درست است که در فضای سیاسی انتخابات که عموما پرسش و پاسخ ها سیاسی می شود،  نسبت به مسائل برنامه ای غفلت می شود. ولی ما مطالبات مردم در بخش های مختلف را شناسایی کردیم اهداف انقلاب را شناسایی کردیم. یقینا یکی از دغدغه های مردم بحث های معیشتی و رفاهی است  دراین رابطه دو دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه با تولید ثروت وتوسعه اقتصادی و بدون توجه کافی به عدالت ، پیشرفت کنیم و اما دیدگاه دوم(که نظر امام و حضرت آقا هم همین است) این است که بدون توجه به عدالت و نیاز مردم نمی توان پیشرفت مطلوبی داشت .

 گفتمان سوم تیر جدید نبود، همان گفتمان انقلاب است همان حرف حضرت امام و شخص رهبری.

در تمام زمینه ها بحث و بررسی شده است: دفاعی ، اقتصادی ، زیر بنایی ، امنیتی فرهنگی ، اجتماعی رفاهی و...

گفتمان اسلام ناب محمدی بدون تبیین این مسائل امکان پذیر نیست.

 ما در تهیه فهرست نامزدها ، علاوه بر تعهد و تعبد ، به تخصص و کارایی افراد توجه کردیم که باید با این تخصص ها مشکلات را حل کرد.

ما حتی در جمع بندی سوابق نامزدها  به افرادی مومن و متعهد و انقلابی برخورد کردیم که کارآمدی لازم را نداشته اند اما بی دغدغه می توان پشت سر آنها نماز خواند و  لذا اسامی آنها در فهرست نهایی قرار نگرفتند

اشتغال، کار، بیمه، درمان، دغدغه های مردم  و مسایل فرهنگی و اقتصادی و زیربنایی و اجتماعی و ... از جمله مواردی است که آشنا بودن نامزدهای ما با آنها برایمان مهم بوده است.

با توجه به برنامه های بالا دستی ، از جمله چشم انداز بیست ساله و برنامه پنجم وملزومات دهه پیشرفت و عدالت و ... راهکار تبیین شده است.

و با توجه به اولویت ها برنامه آماده کردیم. ولی همانطوریکه مقام معظم رهبری در تبیین شاخص های مکتب  امام راحل و بزرگوارمان فرمودند باید تمامی برنامه ها با عقلانیت ، معنویت و عدالت  انطباق داده شود که البته همه اینها حول محور ولایت فقیه معنی پیدا می کنند که شعار اصلی جبهه پایداری هم هست .

 

سوال:مهم ترین اولویت های اعضای موسس جبهه پایداری برای انتخابات مجلس نهم چه بوده است؟

محصولی: عدالت و پیشرفت کشور بنا به فرمایش حضرت آقا که در دهه پیشرفت و عدالت هم هستیم. پیشرفت در تمامی امور اقتصادی، فرهنگی، قضایی، دفاعی، سیاسی و ... با محوریت عدالت.

با توجه به اینها باید اولویت ها را مشخص کرد چرا که گاهی ما می بینیم اولویت ها در مجلس با توجه به تعدد طرحها و لوایح و مصوبه ها گم می شود.

سوال:ما از افراد جبهه پایداری مواضع خوبی نسبت به سران فتنه و جریان انحرافی شاهد بودیم قضیه دیدار شما با احمدی نژاد چه بوده است؟تحلیل شما در مورد جریان انحرافی و احمدی نژاد چیست؟

 

محصولی:منظورتون شایعه دیدار هست دیگه؟ شایعه ای صد در صد دروغ، بود  بی اخلاقی رسانه ای بود. البته اون فردی که این متن رو در سایتش زد ادعایش این بود که از دفتر رئیس جمهور گرفته. که اگر این جوری باشه باید بیشتر مراقبت کرد که در پازل دشمن (چه فتنه و چه انحراف) برای تخریب چهره های انقلاب بازی نکنیم. نه تنها اون موقع ،که من  بعد از اون هم با آقای احمدی نژاد جلسه ای را نداشتم. و آنهایی که این مطالب دروغ را تولید می کنند چون سندی برای تخریب افراد غیر قبیله خودشان ندارند لذا به دروغ متوسل می شوند

معمولا هم این بی اخلاقی ها نتیجه عکس می دهد و برکتی در آن نیست.

من از روزی که به عنوان مشاور رئیس جمهور در سال 85 رفتم به آقای احمدی نژاد و دوستان ستادش گفتم که تا زمانی که در خط ولایت باشید از شما حمایت می کنیم.

تنها شاخص ولایت است و افراد با این شاخص شناخته می شود.

در خط ولایت بودن نه به معنای صرفا اظهار علاقه به شخص حضرت آقاست بلکه عمل و التزام به فرمایشات ایشان در خط ولایت بودن ما رو نشون می ده.

دفاع از دولت هم به واسطه این است که قوه مجریه یکی از ارکان نظام است و هم به واسطه اینکه بار اصلی اداره کشور روی دوش او است (به گفته حضرت آقا) . البته این دفاع مشروط است به این معنا که اگر جایی مخالف گفتمان انقلاب و نظر حضرت آقا اقدام شود بنا به شرایط تذکر می دهیم اخطار می دهیم ولازم باشد مقابله هم می کنیم و ...

زمانی هم که احمدی نژاد بنده رو به عنوان وزیر انتخاب کردند دیدگاه بنده را می دونستند، و علت این که نمی خواستم وزیر بشوم همین بود که ممکن بود با ایشان به اصطکاک بر بخوریم ولی بنا بر وظیفه و توصیه بزرگان وارد شدیم.

انحراف به معنای این است که عمل هر کسی هر اندازه که با گفتمان اسلام ناب محمدی که اکنون در مواضع و نظرات حضرت آقا متبلور است زاویه داشته باشد به همان اندازه  منحرف محسوب می شود. حال چه در دولت باشد چه در مجلس و چه در قوه قضاییه و چه درجاهای دیگر از ارکان نظام.

باید اعمال رو نگاه کرد و با معیار ها سنجید.

کما اینکه ما کم توجهی و تاخیر در طرح نظارت بر نمایندگان مجلس رو که توجه و تسریع آن مورد نظر حضرت آقا هم بود نوعی انحراف می دانیم. وقف اموال دانشگاه آزاد رو انحراف از مسیر درست می دانیم و ...

از دولت هم در جاهایی که باید حمایت کرد (مانند تقابل با استکبار، توزیع عادلانه ثروت ملی در روستا ها و مناطق محروم، پا فشاری بر حقوق هسته ای و ...) قاطعانه حمایت می کنیم اما در جاهایی مثل مکتب ایرانی(که مخالف صریح نظر امام هم هست) مقابله می کنیم.

سوالزمانی که شما به عنوان وزیر نفت معرفی شدید اون موج عظیم علیه شما راه افتاد. قضیه اموال شما چیست؟

محصولی:این ارقام نجومی که در مورد ثروت من می گویند دروغ است.

تولید ثروت هم در اسلام و هم در صحبت های حضرت آقا نه تنها مذموم نیست بلکه پسندیده هم هست. آنچه مذموم است عدم رعایت احکام شرعی و قوانین و افتادن در ورطه اشرافیگری و تجمل پرستی است

اما این تولید ثروت و نحوه آن مهم است.

بخاطر توجه بیشتر برای اجرای اصل 44 قانون اساسی در مجلس کمیسیونی جدا گانه و به همین نام برای آن تشکیل داده اند.

اگر بنده به بخش خصوصی رفتم از تمام مسئولیت های دولتی استعفا دادم و سپس به بخش خصوصی رفتم. اما سئوال این است که آیا به دنبال تبدیل شدن به مرفه بی درد از کار دولتی استعفاء دادیم و به بخش خصوصی رفتیم؟ یا اینکه دغدغه نظام را داشتیم.

حضرت امام می فرماید ممکن است یک طلبه ای به تسبیح یا انگشترش تعلق خاطری داشته باشد که یک تاجری به مال و اموالش آن مقدار دل بستگی نداشته باشد. تا به حال هم کسی سندی بر نامشروع بودن اموال بنده ارائه نکرده است.

اما آیا این تولید ثروت مطابق با نظر اسلام و شاخصه های اسلام است و یا تجمل پرستی و اشرافی گری؟

وضع فرزندان بنده چگونه است؟ وضع فرزندان بنده  طوری هست که از متوسط جامعه بالاتر نیستند کما اینکه اون موقع هم که رفتیم بخش خصوصی ، مسئولیتی نداشتیم که به فرزندان من آقا زاده بگویند. سه چهار سال بعد از اتمام جنگ ، من از سپاه استعفا دادم و در بخش خصوصی مشغول کارشدم .

زمان رای اعتماد برای وزارت کشور من برای دفاع از این مسئله به مجمع نمایندگان تهران رفتم. به آقای علی مطهری گفتم شما که همسر و مادرتون برای تبریک عروسی دخترم به منزل ما آمدند (چون داماد ما طلبه بود و مال و اموالی هم برای خونه گرفتن نداشت آمدند و در زیر زمین خونه ما که پارکینگ بود ساکن شدند) خانم شهید مطهری به دختر من گفت آفرین! هیچ کدام از دختر های من حاضر نیستند در چنین جایی زندگی کنند.

به آقای علی مطهری گفتم پدر شما دوتا خونه ویلایی تو شمیران داشتند که خود شما مرا آنجاها بردید تازه پدر شما مثل من بخش خصوصی هم کار نکرده بودند. آیا بخاطر این خانه ها میشود گفت که پدر شما سرمایه دار و مرفه بی درد بوده است . قطعا نمی شود چرا که پدر شما به اون خونه های ویلایی تعلق خاطر نداشت. ودارا بودن عیب نیست تعلق خاطر به آن دارایی داشتن مذموم است.

که در اینجا بود که آقای علی مطهری گفت بگذارید من یک اعترافی بکنم : "پسر محصولی در مدرسه  از پسرمن پول قرض می گرفت ( دو هزار تومان) پسر من بهش گفت مگه پدرت بهت پول نمی ده .گفت چرا کم میده گفته باید مثل متوسط جامعه زندگی کنید."

خب چرا برای  خصوصی سازی داد می زنند  آی خصوصی سازی عقب افتاد و ... اما کسی میره دنبال بخش خصوصی ، این جوری رفتار می کنند؟ علتش این است این فرد حاضر نیست در بازیهای باندی و بده بستان های سیاسی آنها وارد شود .

در  زمان معرفی من برای وزارت نفت هم (خب نفت یه جوری بود که در واقعیت یه سری افراد با رانت خواری بهره می بردند و مافیای قبل از انقلاب به شکل های جدید تری درآمده بود) فتنه گر آقا زاده لندن نشین به دنبال تماس با من بود و قرار ملاقات می خواست  اما من توجه نکردم بعد با یک واسطه ای پیغامش رو به ما رسوند که آقای محصولی اگر وزیر نفت بشوید هوای ما رو داری یا نه تا ما بدونیم تو مجلس چی کار (حمایت یا مخالفت) کنیم؟ که من گفتم هدف من از اومدن به صحنه بر  هم زدن هوا ها بوده است. وقتی دیدند که توجهی به آنها نمی کنیم ، آمدند آن فضای بی سابقه ای که از اول انقلاب برای کسی به وجود نیاورده بودند برای ما درست کردند.

... همین مافیا عکس خانه مجلل ستون داری رو انداختند و گفتند این خونه محصولیه ...که این هم دروغ بود والان هم عکس همان خانه دروغین را در فضای مجازی نشان می دهند .

رانت خواران نظرشون این بود که کسی باید به وزارت نفت بیاد که یا اصلا بلد نباشه دزدگیری کنه یا اساسا اعتقادی به مافیای نفت نداشته باشه.

بعد هم کسی اومد و اعلام کرد که اعتقادی به وجود مافیای نفت نداره .

اما من باتوجه به وجود مافیای نفت اعتقاد داشتم که باید برخورد بشه .

البته من خودم مایل نبودم برم وزارت نفت.

در مجلس افرادی بودند که با مافیای نفت شریک بودند و به حزبشون هم از آن طریق کمک مالی می شده لذا تعدادی هم  از مخالیفین من در قضیه وزارت نفت بطور مستقیم با مافیا در ارتباط نبودند ولی از طریق اسپانسرهای حزبی شان فریب خدعه مافیا را خوردند  و البته تصور ما این بود که کار تخریب این دسته تعمدی نبوده چرا که  بعضی از آنها برای رای اعتماد وزارت کشور من ، توی نشریات و روزنامه ها در دفاع از من مقاله نوشتند. و هرچند باز از طرف همین عده دوباره بخاطر نگاه صرفا حزبی شان در انتخابات مجلس نهم تخریب هایی شروع شده است !!!

البته پس از این که من در جلسه فراکسیون اصولگرایان (که در صحن مجلس برگزار شد) به اتهامات و تخریب ها پاسخ دادم و معلوم شد که در جهت اثبات عدم صلاحیت اینجانب برای تصدی وزارت نفت هیچ مدرکی ندارند فضای حاکم بر نمایندگان کاملا بنفع من برگشت . و روز رای اعتماد من، سه نفر از نمایندگان (عضو هیات رییسه) تعداد آرای مثبت بنده را بین 170 تا 200 رای برآورد کردند ولی با اینهمه من اعلام انصراف کردم .

 من در آن برهه سال 84 بنا به مصلحت حفظ وحدت اصولگراها سکوت کردم و در رسانه ها از خود دفاع نکردم. که آقای احمدی نژاد به من گفت اگه جواب این تخریب ها را ندهی و مسئولیت (معاون ریاست جمهوری) را نپذیری این اتهام ها بهت می چسبه گفتم عیب نداره  من برای خدا اومدم و برای خدا هم میروم و سکوت می کنم ..

حدود دو روز پس از انصراف من ، یکی از نماینده های شاخص مخالف  در قضیه وزارت نفت (آقای الف  ت ) نامه ای نوشته و به من دادند و در آن که حاوی دو پاراگراف است در پاراگراف اول گفتند که ما صلاح دونستیم شما وزیر نشوید . ولی درپاراگراف دوم همین نامه گفتند که: برادر عزیز ! طی ملاقات هایی که با شما داشتیم  این صلاحیت هایی که شما دارید را دریافتیم   و با این نعمت عزم شما، توانایی شما، استغنای شما  در پذیرش مسولیت وزارت، صراحت و با آن روحیه و خیر خواهی شما اگر در دولت نمانید دولت از خیر خواهی های شما محروم می شود و ما از شما می خواهیم که در دولت بمانید وبرای تصحیح مسیر کارها تلاش کنید وماهم برای توفیق شما دعا می کنیم  .

خب حال سوال اینست که اگر ما دزد و غارت گر بیت المال بودیم چرا الان میگویید بیایید ودر دولت مسولیت بگیرید؟ اگه هم نبودیم چرا اون موقع اون فضا رو راه انداختید...

آن موقع کافی بود که من برای روشن شدن واقعیتها ودر مقابل تخریبهای غیر منصفانه ، این نامه را در سایت ها و روزنامه ها منتشر می کردم. ولی من این نامه را بخاطر خدا  منتشر نکردم.

در انتخابات 88 هم  موسوی و کروبی گفتند که محصولی وام های چند میلیاردی گرفته که پرداخت نکرده و معوقه است که آقای احمدی نژاد گفت هر کسی هر سندی داره منتشر کنه و آقایان به دروغ گفتند که فردا در روزنامه شان اسناد این تهمت را چاپ می کنند. نه تنها سندی در این رابطه پیدا و چاپ نکردند بلکه تعجب هم کردند که چه طور یک فردی وارد بخش خصوصی بشود که قبلا هم فرمانده لشگر بوده معاون وزیر بوده و باجناقش دکتر ... باشه، بلد هم باشه که از طریق مشروع هم کار کند و سود کنه  و تولید ثروت مشروع کنه با همان پولی که داره، اما یک ریال هم وام (حتی بدون رانت) نگرفته باشد .

سوال: لطفاً در مورد فرزندانتون و کارشون بگید؟

محصولی: یه پسرم که طلبه است یه پسرم که کارشناسی ارشد مهندسی هوش مصنوعی می خونه یه دخترم هم که داره مهندسی الکترونیک می خونه. ودختر بزرگترم مدرک حقوق از دانشگاه تهران داره و ده سال پیش هم با یک طلبه ازدواج کرده .

 


+ نوشته شـــده در شنبه 90/12/27ساعــت 8:35 صبح تــوسط عباس | نظر
ایا مچلس درمورد سؤال از رئیس جمهوردرست عمل کرد؟

درباره سؤال از رئیس جمهور

 

بسمه تعالی

قاسم کیانی

طرح سؤال از رئیس جمهور با هر نیت و قصدی که کلید زده شد، بالاخره صبح روز چهارشنبه به مرحله اجرا رسید. در این جلسه چه از طرف سؤال کنندگان و چه از طرف رئیس‌جمهور، مطالبی عنوان شد که مطمئناً در روزهای آینده، مبنای تحلیل و بررسی ها بسیاری خواهد بود. بررسی عکس العمل های مردم ایران از نگاه جامعه شناختی سیاسی، به خوبی روشن ساخته است که در متُد تحلیل‌گری مردم ایران، هر اظهار نظر و عمل‌کردی در فضای سیاسی از سوی مسئولین، ابتدا با خط کش مواضع و مطالبات امام خامنه ای (مدظله) سنجیده می شود؛ هر چند این موضوع بیشتر در مباحث کلان و اصلی کشور جاری است و قاطبه مباحث مطرح شده در مجلس از جنس مسائل فرعی، دسته چندم و گاهی جزیی بوده است. با توجه به این نکته به منظور بصیرت سنجی سؤال کنندگان و شخص رئیس جمهور، توجه به مطالبات و مواضع امام خامنه ای (مدظله) درباره برخی از مطالب مطرح شده در جلسه سؤال از رئیس جمهور می تواند ما را در شناخت صحنه و بازیگران آن یاری دهد.

1- بخشی از سؤالات، در مورد  اظهار نظرهای چالشی از سوی دولت، طراحی شده بود. به عنوان مثال طرح مواضعی درباره مسئله حجاب از سوی شخص رئیس جمهور یا مسئله مکتب ایرانی از سوی برخی افراد حاشیه ساز و جریان نفوذی در درون دولت از جمله کلیدی ترین مسائل مورد اشاره سؤال کنندگان از شخص رئیس جمهور بود. حال در این رابطه مباحث و پرسش های متعددی مطرح می شود؛ پرسش هایی مثل اینکه آیا طرح مجدد این مسائل ضروری بوده است یا خیر؟ آیا این پرسش ها با نگاه به مواضع و مطالبات امام خامنه ای (مدظله) طراحی شده است یا چنین ملاحظه ای در طراحی سؤال‌ها، کمرنگ بوده است؟ در ادامه، گزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب خواهد آمد شاید برای دریافت پاسخ پرسش هایی از این دست، مناسب باشد:

رهبر معظم انقلاب (مدظله) آبان‌ماه سال گذشته دیداری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتند. در این جلسه یکی از حضار، سخنانی در مورد موضوع مکتب ایرانی و مسئله حجاب، عنوان می‌کند؛ ایشان در این جلسه می‌فرمایند:

«من این مطلب را قبول ندارم؛ مسئولان امروز همه حجاب فقهی را قبول دارند ولی اختلاف سلیقه در تاکتیک‌هاست.»

«من با طرح مکتب ایرانی مخالفم و نسبت به این موضوع به آقایان تذکر هم دادم ولی برداشتم این نیست که منظور آنها مقابل قرار دادن ایرانیت در برابر اسلامیت باشد. بنده هم همین اعتقاد را دارم که آقای احمدی‌نژاد واقعا نمی‌خواهد ایران را مقابل اسلام و برتر از آن قرار دهد»

البته برخی از این نقل ها از سوی حاضرین به صورت زیر نیز بیان شده است:

«من اعتقاد به نصح دارم. ... منتها مراقب باشند که یک جهت گیری عامی برای زمین زدن دولتی که حالا نسبت به شعارهای انقلاب وفادار است، نسبت به رهبری اظهار اطاعت می کند و چه و چه، ایجاد نشود، به آن حرکت کمک نشود. عرض ما این است. یک جوری نصیحت کنید که آن کسانی که قصد ریشه کنی دارند، نتوانند استفاده کنند ولی خوب نصیحت کنید، پیغام بدهید، کاغذ بنویسید، اگر یک جایی واقعا دیدید ضرورت دارد، اعلام هم بشود. اعلام عمومی در مواقع ضروری ایرادی ندارد، اما باید مراقبت بشود، این جور نیست که حالا انسان هر اعتراضی دارد مصلحت باشد که این را علنی و عمومی کند.»

«در شرایط کنونی اختلاف نظر هست و من هم برخی مسائل را قبول ندارم اما الان اگر رهبری چیزی بگوید، رئیس جمهور می‌پذیرد و به آن عمل می‌کند»

«بنده از همه دولت‌ها حمایت کرده‌ام ولی این دولت با "دولت‌های گذشته" تفاوت دارد و فرق اساسی در این است که تلاش نمی کنند حاکمیت دوگانه درست کند. در گذشته حرف دشمن القای حاکمیت دوگانه بود و در برخی ادوار هم برخی افراد دنبال القای این وضعیت در کشور بودند که دولت و مجلس در مقابل ولایت فقیه که محور نظام است، قرار دارد ولی الان این‌گونه نیست.»

رهبر معظم انقلاب (مد ظله) در دیدار با اعضای هیئت دولت نیز در خصوص این مسائل فرمودند:

«مسئله‌ى دیگرى هم که باز مطرح می‌شود و من به طور کلى عرض می‌کنم، این است: با این همه کارى که دولت دارد، سعى کنید دچار حاشیه‌سازى‌هاى مسئله‌دار نشوید. دولت دارد کار می‌کند، تلاش می‌کند، میدان هم براى کار بحمدالله هست، نیاز هم به کار هست. خب، یک میدان کارى وجود دارد، نیاز فراوانى هم وجود دارد، دولت هم نشان داده که اهل خطرپذیرى و وارد شدن در میدان‌هاى کار و با همه‌ى وجود کار کردن و وارد میدان شدن است؛ خیلى خوب، با این اوضاع و احوال، واقعاً شایسته و سزاوار نیست که حواشى‌اى به‌وجود بیاید؛ حالا چه حواشى‌اى که خود شما گاهى اوقات بى‌توجه به وجود مى‌آورید، چه آن‌هایى که دیگران به وجود مى‌آورند و شما هم تسلیم آنها می‌شوید؛ از این حواشى باید پرهیز کرد. نگذارید در فضاى کشور، در فضاى بین دولت و مردم، درگیرى‌ها و دل‌هره‌هایى به وجود بیاید که شماها را از کار باز بدارد.

مسائل گوناگونى مطرح می‌شود. توصیه‌ى من  این است که در زمینه‌ى علاقه‌ى به ایران، علاقه‌ى به کشور و گرایش به ایران، چند نکته را توجه داشته باشید. یکى اینکه مهم‌ترین بخش مربوط به کشور، زبان و ادبیات است. علاقه‌ى به ایران، این‌جورى تحقق پیدا می‌کند. ما در کشور زبان‌هاى مختلفى داریم؛ اما زبان ملى، فارسى است. آن کسانى که زبان‌هاى مختلف دارند، خودشان جزو مروجین درجه‌ى یک زبان فارسى هستند. بهترین مقالات را در زمینه‌ى زبان فارسى، ترک‌زبان‌ها نوشتند؛ این را من از روى اطلاع دارم عرض می‌کنم. ان‌شاءالله کردها هم می‌نویسند؛ حرفى نیست، ما استقبال می‌کنیم. محققین برجسته‌ى ترک‌زبان کشور، در طول دهه‌هاى گذشته، بهترین و قوى‌ترین مقالات را در زمینه‌ى زبان فارسى نوشتند. بنابراین نباید تصور شود که زبان فارسى نماد ملیت ایران نیست؛ چرا، هست. روى این موضوع تکیه شود.

یا روى ایرانِ بعد از اسلام تکیه شود. افتخاراتى که ایرانِ دوره‌ى اسلامى دارد، در هیچ دوره‌ى دیگرى از دوره‌هاى تاریخىِ ما این افتخارات وجود ندارد؛ من این را با استدلال به شما عرض می‌کنم و این قابل اثبات است. گسترش کشور، پیروزى‌هاى بزرگ نظامى کشور، پیشرفت‌هاى عظیم علمى کشور در زمینه‌هاى گوناگون، همه‌اش مال دوره‌هاى بعد از اسلام است. نه اینکه قبل از اسلام از این چیزها ندارد؛ چرا، اما نسبت به دوره‌ى اسلامى، آن‌ها ناقص است، کم است. البته یک چیزهایى به عنوان گفته‌ها مطرح می‌شود، اما چیزهایى نیست که مستند باشد و کسى بتواند آنها را اثبات کند؛ اینها قابل اثبات نیست. اما آنچه که در دوره‌ى اسلامى واقع شده، قابل اثبات است؛ روشن است. شما نگاه کنید ببینید پیشرفت نظامى و علمى و فرهنگى ایران در دوره‌ى دیلمى‌ها، در دوره‌ى سلجوقى‌ها، بعدها در دوره‌ى صفویه، و حتى در این وسط، در بخشى از دوره‌ى حاکمیت مغول چگونه است. مغول‌ها به ایران که آمدند، ایرانى شدند و تحت تأثیر فرهنگ ایران قرار گرفتند؛ کمااینکه به هند که رفتند، هندى شدند. چه کارهاى برجسته و عظیم علمى و فرهنگى و هنرى در این دوره انجام گرفته. اگر کسى می‌خواهد از ایران و ایرانى‌گرى حمایت کند، خب، ایران دوران اسلامى، هم مدون‌تر است، هم مستندتر است، هم قابل قبول‌تر است، هم جلوى چشم است؛ کتابش جلوى چشم است، معمارى‌اش جلوى چشم است، نشانه‌هاى علمى‌اش جلوى چشم است؛ تاریخش تدوین‌شده و روشن است.»

از آن‌جایی که برخی از این مسائل و انتقادها از سوی امام خامنه ای (مدظله)، به عنوان مسائلی فرعی و جزیی، مطرح شده است، مناسب است، مواضع و مطالبات امام خامنه ای (مدظله) در مورد پافشاری بر طرح چنین مسائلی را ببینیم. لازم به ذکر است این بیانات توسط امام خامنه ای (مدظله) برای پایان دادن به جنجال بر سر موضوع دوستی با مردم اسرائیل از تریبون نماز جمعه مطرح شده است:

«یکى از چیزهایى که براى کشور ما حقیقتاً مهم است این است که مردم احساس امنیت سیاسى و روانى بکنند؛ فضاى روانى جامعه دچار التهاب نباشد. سعى می‌کنند التهاب‌آفرینى کنند؛ این هست. این، جزو سیاست‌هاى مخالفان نظام جمهورى اسلامى است. البته خود ما هم گاهى اوقات، نادانسته این التهاب‌ها را افزایش می‌دهیم. من توصیه می‌خواهم بکنم - حالا مردم عزیز ما بحمداللَه از بسیارى از کارهایى که در این زمینه انسان مشاهده می‌کند، برکنارند. مردم نگاه می‌کنند به بعضى از گفت‌وگوها و بگومگوهاى بی‌جا و بی مورد که گاهى در بین نخبگان سیاسى مشاهده می‌شود؛ نگاه مردم نگاه رضایت‌مندانه نیست. این را ما از مراجعات مردم به‌خوبى می‌فهمیم - ...یک نفر پیدا می‌شود درباره‌ى مردمى که در اسرائیل زندگى می‌کنند، اظهار نظرى می‌کند. البته این اظهار نظر، اظهار نظر غلطى است... حالا کسى حرف اشتباهى میزند، عکس‌العمل‌هایى هم در مقابل آن نشان داده می‌شود. خوب، مسئله را باید تمام کرد. این که یک روز یک نفر از این طرف بگوید، یکى از آن طرف بگوید، یکى این‌جور استدلال کند، یکى از آن طرف حرف بزند، درست نیست. این التهاب‌آفرینى است. حرفى بود، گفته شد و اشتباه بود و تمام. موضع دولت جمهورى اسلامى هم این نیست... خوب، این حرف خطایى بود، حرف درستى نبود. این را نباید وسیله‌ى التهاب قرار داد. من خواهش می‌کنم از همه، این‌جور مسائل کوچک و مسائل جزئى را - حرفى که بر زبان کسى جارى می‌شود؛ مطلبى گفته می‌شود - وسیله‌اى قرار ندهند براى اینکه مدتى جریان‌سازى و مسئله‌آفرینى در سرتاسر کشور بشود؛ یک عده مخالف، یک عده موافق، سر قضیه‌اى پوچ. موضع نظام هم معلوم است. تمام شد.»

2- سؤال کنندگان از رئیس جمهور در بخش دیگری از سؤال‌های خود، خواستار پاسخ‌گویی رئیس جمهور در مورد برخی از عمل‌کردهایش شدند. برای مثال مطرح کردن مسائلی مثل عزل وزیر اطلاعات و تأخیر در مورد حکم ابقای وی و همچنین شبهاتی از خانه نشینی رئیس جمهور، از شاخص ترین مسائل مطرح شده در این زمینه از سوی سؤال کنندگان است. در ادامه موضع امام خامنه ای (مدظله) در این مورد را نیز خواهیم دید.

رهبر معظم انقلاب (مدظله) طی سخنانی نزدیک به زمان وقوع مسائل مطرح شده بالا بیاناتی داشتند که با فرض شخصی نگارنده، ممکن است به موضوع خانه نشینی رئیس جمهور ارتباط داشته باشد، ایشان در یکی از این بیانات خود می فرمایند:

«باید از هر کار و اقدامی که موجب پای‌کوبی و جنجال دشمنان می شود، و دوستان را نیز ناراحت می کند، پرهیز شود.»

این ارتباط دهی نگارنده از آن جهت است که پس از این سخنان، شخص رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت حاضر شدند و سخنانی بیان داشت که بیشتر دارای مضامین محوریت ولایت، و ولایت پذیری ایشان بود و با این سخنان، تقریباً آبی به آتش دشمنان ریخت.

در بخش دیگری از سؤالات، طراح سؤال مسئله تأخیر ابقای وزیر اطلاعات را به نوعی مخالفت رئیس جمهور با حکم رهبری تلقی کرده بودند. امام خامنه ای (مدظله) در مورد مسئله عزل وزیر اطلاعات که رسانه های غربی برای القای حاکمیت دوگانه در کشور تبلیغات بی امانی داشتند، چنین فرمودند:

«رهبری هیچ‌گاه بنای دخالت در تصمیم ها و کارهای دولت را ندارد، مگر آن‌جایی که احساس کند مصلحتی مورد غفلت قرار گرفته است... در قضیه اخیر هم که چندان مهم نیست، احساس شد از مصلحت بزرگی غفلت شده است... نظام جمهوری اسلامی، دستگاه مقتدری است و رهبری هم محکم در مواضع صحیح خود ایستاده است... و من می‌خواهم بگویم این حالت صخره‌گون را ملت و دولت عزیز ما حفظ کنند. نگذارید اختلاف به وجود بیاید. نگذارید شکاف به وجود بیاید. نگذارید آنچه را که دشمن در تبلیغات و در خباثت‌هاى سیاسى و تفتین‌هاى سیاسى می‌خواهد در مورد کشور ما انجام بدهد، انجام دهد... شما ببینید در همین پنج شش روز گذشته سر یک قضیه‌اى که آن‌چنان هم از اهمیت بالائى برخوردار نبود - سر مسئله‌ى اطلاعات و امثال اینها - چه جنجالى در دنیا راه انداختند. تحلیل‌ها را بردند به این سمت که بله، در داخل نظام جمهورى اسلامى شکاف ایجاد شده است، حاکمیت دوگانه شده است، رئیس جمهور حرف رهبرى را گوش نکرده است! دستگاه‌هاى تبلیغاتىِ خودشان را از این حرف‌هاى سست و بى‌پایه پر کردند. ببینید چطور منتظر بهانه‌اند. ببینید چطور مثل گرگ در کمین نشسته‌اند که یک بهانه‌اى پیدا کنند، هر جور می‌توانند، حمله کنند.... بنده‌ى حقیر هم طبق اصول بنا ندارم در کارها و تصمیم‌هاى دولت وارد شوم. خب، مسئولیت‌ها در قانون اساسى مشخص است؛ هر کس مسئولیتى دارد؛ مگر آن‌جایى که احساس کنم یک مصلحتى دارد تفویت می‌شود؛ مثل اینکه در همین قضیه‌ى اخیر این‌جورى بود؛ انسان احساس می‌کند یک مصلحت بزرگى دارد مورد غفلت قرار می‌گیرد، تفویت می‌شود؛ خب، انسان وارد می‌شود که جلوى این تفویت مصلحت را بگیرد. این، مسئله‌ى مهمى نیست، نظائرش هم اتفاق مى‌افتد؛ اما مخالفین، دشمنان بیرونى، تریبون‌دارهاى بین‌المللى، بوق‌هاى تبلیغاتى، از همین مسئله استفاده می‌کنند براى اینکه فضاى تبلیغاتى را شلوغ کنند...عرض من به عناصر داخلى، به مردم دل‌سوز، به برادران و خواهرانى که در داخل با مسائل تبلیغاتى سر و کار دارند، این است که سعى کنند به این آشفتگى کمک نکنند. این که تحلیل بگذارند، یکى از آن طرف، یکى از این طرف، این علیه آن، آن علیه این، براى هیچ و پوچ، چه لزومى دارد؟ نه، دستگاه بحمداللَه دستگاه مقتدرى است، مسئولین مشغول کارشان هستند، رهبرى هم که بنده‌ى حقیر هستم با همه‌ى حقارت، خداى متعال کمک کرده، ما در مواضع صحیحِ خودمان محکم ایستاده‌ایم. تا من زنده هستم، تا من مسئولیت دارم، به حول و قوه‌ى الهى نخواهم گذاشت این حرکت عظیم ملت به سوى آرمان‌ها ذره‌اى منحرف شود. »

3- بخش دیگری از سؤالات در مورد مسئله تعامل دولت و مجلس مطرح شد. در این بخش سؤال کننده معتقد بود دولت در مواردی به قانون مجلس کم توجهی نشان داده و یا قانون مجلس را معطل کرده است. در ادامه به بیانات امام خامنه ای (مدظله) اشاره خواهیم کرد که در آن، به مسئله تعامل دولت و مجلس، اشاره شده است. این سخنان در جمع نمایندگان مجلس در تاریخ 1390/03/08 بیان شده است:

«مطلب دیگر هم همین توصیه‌اى است که من همیشه دارم و آن، هم‌افزایى با قوه‌ى مجریه است -قوه‌ى مجریه و قوه‌ى قضائیه، لیکن عمدتاً قوه‌ى مجریه؛ چون سر و کار مجلس با قوه‌ى مجریه است- باید هم‌افزایى کرد. نبایستى کار را جورى تنظیم کرد، جورى پیش برد که معنایش دعوا و اختلاف باشد؛ این در بیرون، روى مردم، خیلى تأثیراتش بد است. گاهى دیده می‌شود که مثلاً در مجلس، در یک نطقى، در یک اظهار نظرى، یک حرفى زده می‌شود. خب، حرف که زده شد، پرتاب شد دیگر. اگر خداى نکرده حرفى باشد که کسى را یا جمعى را متهم کند، جبرانش به‌آسانى ممکن نیست؛ مردم را ناامید می‌کند. امروز مسئولین دارند تلاش می‌کنند، کار می‌کنند. نگوئید فلان ضعف و فلان ضعف وجود دارد. بنده به ضعف‌ها آگاهم. شاید بنده بعضى از ضعف‌ها را هم بدانم که خیلى‌هاى دیگر ندانند. با وجود این ضعف‌ها، آن چیزى که امروز در قوه‌ى مجریه وجود دارد، یک شاکله‌ى خوب و مطلوب است. در کشور دارد کار انجام می‌گیرد. خب، بایستى همکارى کرد، باید کمک کرد؛ هم مجلس کمک کند به دولت، هم دولت کمک کند به مجلس؛ هم قانون فصل‌الخطاب است براى عمل دولت، هم گرایش‌هاى دولت و تشخیص‌هاى دولت یک اشاره است به قانون‌گذار براى کیفیت قانون‌گذارى. این مسئله با استقلال مجلس منافات ندارد. من نماینده‌ى مجلس هم بودم، رئیس دولت هم بودم؛ من هر دو جا را تجربه کردم. در طول این سال‌هاى متمادى هم، هم مجالس را دیدم، هم دولت‌ها را دیدم. هیچ اشکالى ندارد که یک مجلسى قانون صحیح و درست و قوى و منطقى را جورى تنظیم کند که براى دولت، رفتار طبق آن قانون، عملى باشد، ممکن باشد، آسان باشد. اگر این شد، معنایش این نیست که مجلس استقلال ندارد. بعضى‌ها که شاید می‌خواهند سر به تن این مجلس هم نباشد، آدم مى‌بیند که شده‌اند دل‌سوز استقلال مجلس: آقا مجلس استقلال داشته باشد! این هیچ منافاتى با استقلال مجلس ندارد. انسان نگاه کند ببیند دولت چه جورى می‌تواند عمل کند، چه جورى بهتر می‌تواند عمل کند، چه جورى آسان‌تر می‌تواند عمل کند، قانون را تنظیم کند و در این مجرا بیندازد؛ این ممکن است، هیچ اشکالى هم ندارد. از آن طرف هم وقتى قانون تهیه شد، منجز شد، دولت موظف است با همه‌ى وجود، با همه‌ى قوا، بدون بهانه‌گیرى، طبق آن قانون عمل کند. دو طرف قضیه، این‌جورى است؛ یعنى هر دو می‌توانند به هم کمک کنند، هم‌افزایى کنند؛ این لازم است، این باید انجام بگیرد. اگر چنانچه از هر دو طرف یک بهانه‌هایى اتفاق افتاد؛ این طرف گفت نه، این قانون را چون دولت این‌جورى می‌خواهد، ما نمی‌کنیم؛ آن طرف هم گفت چون این قانون، این گوشه‌اش کج است، ما هم زیر بار نمی‌رویم؛ خب، این که نمی‌شود؛ اوضاع مملکت نمی‌چرخد. رفق، خوب است... آن که آدم نباید با او سازش کند، دشمن است؛ آدم با دوست باید سازگارى نشان دهد. بالاخره باید تحمل کنند؛ یک چیزى را این از آن تحمل کند، یک چیزى را آن از این تحمل کند.»

در بیاناتی دیگر ایشان می فرمایند:

«... بى‌دلیل گزارش‌هاى رسمى مسئولان برجسته‌ى نظام را زیر سؤال نبرند. هم در قوه‌ى قضائیه این حرف هست، هم در قوه‌ى مجریه این حرف هست، هم در قوه‌ى مقننه این حرف هست. زیر سؤال بردن فعالیت‌ها، زحمات را ضایع می‌کند. انسان مى‌بیند این ایام در مورد آمارهاى قوه‌ى مجریه خدشه می‌کنند، در مورد اظهارات و آمارهاى قوه‌ى قضائیه خدشه می‌کنند، در مورد اقدام‌هاى مثبت و فعالیت‌هاى خوب قوه‌ى مقننه و مجلس القاء شبهه می‌کنند؛ این، اعتماد مردم را از بین می‌برد... البته در مواردى ممکن است یک آمار دروغ، آمار غلط، آمار اشتباهى هم داده شود؛ این را نباید تعمیم داد و شبهه کرد؛ این، اعتماد مردم را از دستگاه‌هاى نظام، از بدنه‌هاى نظام سلب می‌کند، ضایع می‌کند. مسئولین به این نکته توجه داشته باشند. بنابراین، این اعتماد هم خیلى مهم است.»

در پایان باید اشاره کنیم که امام خامنه ای (مدظله) در پیامی به مناسبت آغاز به کار مجلس هشتم در مورد وظیفه نظارتی مجلس که یکی از مصادیقش همین جلسه سؤال از رئیس جمهور است، می فرمایند:

«دو عنصر نظارت و همکاری صمیمانه،‌ در تعامل با قوای دیگر، باید دو بخش تفکیک ‌ناپذیر باشند. مسئولیت نظارتی مجلس هرگز نباید به دست اهمال سپرده شود،‌ اما هرگز هم نباید نظارت مجلس به معنای رقابت با دولت و نشنیدن نیازها و ضرورت‌ها و تنگناهای آن شمرده شود. محور کار و عمل در کشور و نماد داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی، عمدتاً قوه‌ی مجریه است. همه باید به آن کمک کنند و هرگاه دولتی بانشاط بیشتر و همت بالاتر و ارزش‌گرائی قوی‌تر در صحنه است، این کمک باید مضاعف شود. متقابلاً‌ دولت باید مجلس قانون‌گذاری را راهنمای عمل خود بداند و به قوانین مجلس،‌ یک‌سره پایبند باشد و از آن تخلف نکند. بر سر دوراهی‌های اختلاف ‌نظر، کارشناسانی از دوطرف، گره را بگشایند و راه درست را پیش پای هر دو طرف باز کنند.»

 

کد خبر:120051 -


+ نوشته شـــده در جمعه 90/12/26ساعــت 7:33 صبح تــوسط عباس | نظر
عذر های بدترارگناه احمدی نژاددرپاسخ به سوالهای خانه نشینی ،حجاب

بسمه تعالی

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال طراحان سؤال در مورد خانه‌نشینی، با خنده گفت که این وصله‌ها به دولت نمی‌چسبد اما زندگی من نشان می‌دهد که با عمل، بیان درست و منطقی از ولایت دفاع کنم و نشان دهم که این نظام، نظام مهربانی، تلاش و همبستگی است. در تمام دولت، حتی یک روز هم کار تعطیل نشده است.

 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اظهاراتش در مورد پوشش گفت: آقای مطهری نظراتش را مبسوط مطرح کرد، اما بگذارید خودمانی صحبت کنیم. چرا هر مشکلی پیش می‌آید، گردن مردمی می‌اندازیم که من و شما را سر و کار آوردند. ما می‌گوییم به مردم سخت نگیریم و توهین نکنیم، البته اگر کسی به‌طور سازمان یافته می‌خواهد اخلال کند، دستگاه قضایی برود کار امنیتی و قضایی کند. اما کار فرهنگی با بگیر و ببند نمی‌شود.

احمدی‌نژاد گفت: بگذارید یک شوخی کنیم، چرا وقت انتخابات و 22 بهمن سراغ برخی تیپ‌ها و افراد برویم و آن‌ها را در رسانه‌ها و جلوی دوربین می‌آوریم ولی تا تمام می‌شود، آن‌ها را محکوم کنیم، یک تناقض است. نباید این‌قدر به دختر و پسرها گیر بدهیم. همچنین، آیا خود شما و بنده، گناه نکرده‌ایم؟ کاری نکنیم که مردم بگویند واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند، چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند. در عین حال، آخرش این است که آیا رئیس‌جمهور حق اظهارنظر هم ندارد؟ اگر این‌طور باشد، می‌شود به خود شما هم گفت که چرا اظهارنظر می‌کنید. مگر با یک اظهارنظر قرار است، کشور به‌هم بریزد؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال آخر اظهار داشت: ما را متهم به تحریک تعصبات قومی علیه ایران کرده‌اند، لابد جنگ هشت ساله، فتوای قتل‌ها، دریغ کردن پول نفت از ملت فلسطین و... هم به‌خاطر حرف‌های ماست.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: وقتی می‌گوییم ایران، منظور یک قوم و نژاد خاص نیست، ایران یعنی شیعه علوی و اسلام ناب محمدی.

وی ایران را یک گلستان از اقوام متنوع دانست و با برشمردن برخی از خدمات دولت در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: به نظر شما پاک بودن، خدمت‌گزاری، دفاع از ملت، مبارزه با فساد، ایستادگی بر عدالت، هسته‌ای کردن ایران، پیشرفت علمی و... انحراف است؟ اگر این‌طور باشد، اکثریت ملت ایران و اکثر اعضای حاضر در این جلسه هم در این خط هستند.

احمدی‌نژاد با یادآوری تعاریف بی‌نظیر پیامبر اسلام در مورد ایرانیان، بیان داشت: لابد می‌خواهید بگویید که نعوذ بالله این تعاریف هم تحریک قومیتی بوده است.

وی ادامه ادامه داد: ما از اول گفته‌ایم که برای عدالت آمده‌ایم و مقام معظم رهبری نیز تأیید کردند که دولت قطار را به ریل بازگرداند. چرا به‌عنوان یک اظهارنظر که گفته‌ایم "ایران" باید بازخواست شویم، پس چه بگوییم، بگوییم "انگلیس"؟ شما هم ایران را دوست دارید و دوست داشتن ایران، عین انقلابی و حزب اللهی بودن است. ایران را کنار بگذاریم، کجا را بچسبیم. خدا هم ایران را دوست دارد، مردم ایران مقابل دنیا ایستاده و حرف ولایت را می‌زنند. اگر در مقابل اتهامات سکوت می‌کنیم، به معنای تأیید آن‌ها نیست. اگر سکوت می‌کنیم، به معنای تأیید اتهامات نیست، بلکه برای حفظ مصالح است.


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 90/12/24ساعــت 10:42 عصر تــوسط عباس | نظر
تغیییرات مجمع تشخیص مصلحت واسامی افرادی که اضافه وکسرشدند

انتصاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام/ افرادی که اضافه و کسر شدند

 

بسمه تعالی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنجساله دیگر معرفی کردند.

متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پروردگار متعال عزّ شأنه را سپاس می گویم که مجمع تشخیص مصلحت موفق شد دوره‌ی پنج‌ساله‌ی دیگری را با عنایات الهی و با کارنامه ای قابل قبول پشت سر بگذارد که امید است آثار و منافع اقدامات قانونی مجمع به شکل شایسته ای در مبادی مدیریتی کشور -قوای سه گانه و نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها- به بار نشیند و همگان نتایج آن را مشاهده کنند.

ضمن تشکر از همه‌ی آقایان اعضای محترم، ریاست و دبیرخانه مجمع، برای دوره‌ی پنجساله جدید شخصیت های حقوقی و حقیقی نامبرده در زیر را با ریاست جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی تعیین می کنم:

 

1- شخصیت های حقوقی عضو عبارتند از:

الف – رؤسای محترم سه قوه

ب – فقهای معزز شورای نگهبان

ج – دبیر شورای‌عالی امنیت ملی

د – وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است

هـ – رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی

 

2- شخصیت های حقیقی عضو عبارتند از:

آیات و حجج اسلام:

آقای هاشمی رفسنجانی، آقای حاج شیخ احمد جنتی، آقای واعظ طبسی، آقای امینی نجف آبادی، آقای سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آقای موحدی کرمانی، آقای علی اکبر ناطق نوری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای حسن روحانی، آقای دری نجف آبادی، آقای غلامحسین محسنی، آقای محمود محمدی عراقی، آقای غلامرضا مصباحی مقدم، آقای مجید انصاری.

و حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقا محمدی، آقای محمد جواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای حسن حبیبی، آقای داود دانش جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضایی، آقای محمدحسین صفارهرندی، آقای حبیب الهر عسگراولادی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای سیدحسن فیروزآبادی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین مظفر، آقای حسین محمدی، آقای سیدمصطفی میرسلیم، آقای سیدمرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ زاده، آقای احمد وحیدی.

جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان متشکل خواهد بود از همه‌ی اعضای نامبرده و دیگر جلسات متشکل خواهد بود از اعضای حقیقی باضافه ردیف های الف، د و هـ از بند 1.

ضمن تأکید بر اجرای کامل توصیه های ابلاغ شده دوره گذشته، نکات دیگری به پیوست این حکم ابلاغ خواهد شد. بر خود لازم می دانم از زحمات آقایان محترمی که در دوره ی گذشته عضو این مجمع بوده و در دوره جدید حضور ندارند، قدردانی نمایم.

در پایان اعضای محترم این دوره را به رعایت صلاح و سداد و اتقان و انصاف و جامعیت و رعایت مصلحت نظام به معنای اتم کلمه و حضور فعال در جلسات مجمع و کمیسیون‌های مربوط توصیه کرده و توفیق آقایان را در اجرای مسئولیت مهمی که در دوره جدید بر دوش گرفته اند، مسئلت می نمایم.

سیدعلی خامنه ای
24/اسفند ماه/90

 

گفتنی است حکم قبلی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به هشتم اسفند ماه سال 85 بود که در مقایسه با حکم قبل، تعدادی از افراد در بخش شخصیت‌های حقیقی به ترکیب مجمع، اضافه و برخی نیز حذف شده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به‌عنوان شخصیت حقوقی به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شد.

افرادی که به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شدند:

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، محمد حسین صفار هرندی، حسین محمدی، صادق واعظ زاده، احمد وحیدی

 

افرادی که از ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام کسر شدند:

آیت‌الله توسلی محلاتی (فوت کرد)، آیت‌الله امامی کاشانی، میرحسین موسوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی ری‌شهری، بیژن نامدار زنگنه، محمد هاشمی


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 90/12/24ساعــت 10:10 عصر تــوسط عباس | نظر
آقاتهرانی:جبهه پایداری لیست مشترک باهیچ تشکلی ارائه نخواهد داد

 آقاتهرانی: جبهه پایداری در دور دوم انتخابات مستقل عمل می کند
تاریخ  :  1390/12/23
 دبیر کل جبهه پایداری گفت: این جبهه در دور دوم انتخابات به صورت مستقل وارد عمل شده و با هیچ گروه و تشکلی لیست مشترک ارائه نخواهد داد.

 


 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جبهه پایداری انقلاب اسلامی حجت اسلام مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص ارائه لیست مشترک میان جبهه پایداری و جبهه متحد گفت: عده ای قبل از شروع انتخابات با طرح شعار وحدت بر این محور صحبت های خود را استوار کرده بودند که اصولگرایان نبایستی با یکدیگر رقابت داشته باشند ولی انتخابات مجلس نهم ثابت کرد که اصولگرایان می توانند در یک شرایط مطلوب رقابت سازنده ای را داشته باشند.
وی افزود: تمامی جریانات و تشکل های اصولگرا بدون اینکه وجهه یکدیگر را خراب کنند در یک فضای مناسب در راستای یک رقابت سازنده برای انتخابات دور دوم آماده شوند.
آقاتهرانی تصریح کرد: جبهه پایداری بر مواضع قبلی خود همچنان استوار است و لیست مشترک با هیچ تشکلی ارائه نخواهد داد از این رو با معرفی چهره های اصلح، انتخاب را به خود مردم واگذار خواهد کرد.
دبیر کل جبهه پایداری خاطرنشان کرد: مطرح کردن شعار وحدت برای جریان اصولگرایی کافی نیست و این موضوع اثبات شده است که اصولگرایان نیز می توانند در یک فضای مناسب با یکدیگر رقابت کنند.


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 90/12/24ساعــت 7:23 صبح تــوسط عباس | نظر
درانتخابات ریاست جمهوری چه خاکی توی سرمان بکنیم جنبش سبز در دام

از تحریم انتخابات ضربه سختی خوردیم (خبر ویژه)

«جنبش سبز در دام تناقض خودساخته افتاد. هر چه حاکمیت جمهوری اسلامی از تحریم انتخابات سود برد، اپوزیسیون بدون دستاورد و با سردرگمی از عرصه انتخابات عبور کرد».
شبکه «بالاترین» با انتشار این تحلیل نوشت: انتخابات مجلس با وجود تبلیغ گسترده تحریم برگزار شد. ائتلاف نانوشته و بی سابقه ای در این زمینه میان تحریم کنندگان سنتی و سابقه دار انتخابات و طیف نوظهور سابقا قائل به انتخابات صورت گرفت اما آنچه برای تحریم کنندگان مهم است بررسی دستاوردهای این کار است صرف تحریم انتخابات، دستاوردی برای حاکمیت بود که همواره تلاش داشته اپوزیسیون را نادیده بینگارد. صرف تحریم و خانه نشین کردن بی هزینه مخالفان، دستاوردسازی برای حاکمیت بود. حاکمیت این را مشتاقانه انتظار می کشید. آنچه در انتخابات اخیر و به ویژه پس از انتخابات پر دغدغه ریاست جمهوری در خرداد 88 برای حاکمیت مهم بود عبور آرام از انتخابات، نشان دادن قدرت کنترل و مدیریت مخالفان و ورق زدن صفحه همچنان باز انتخابات 88 با برگزاری یک انتخابات دیگر بوده است. از این جهت انتخابات، کاملا هدف آنها را محقق کرده است. 
نویسنده تصریح می کند: اما تحریم کنندگان چه دستاوردی داشته اند؟ ابتدا باید پرسید در تحلیل های ایشان چه دستاوردی انتظار می رفت و امید به این دستاورد چقدر منطقی بود؟ جست و جوها نشان می دهد که خط مشخصی برای رسیدن به دستاورد ملموسی وجود نداشته است. گام بعد از تحریم تعریف نشده است و اتکا به عبارات کلی مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی و عباراتی مثل این امکان پذیر نیست. آنها به وادی تحریم منفعل، بی برنامه و بی اثر انتخابات کشانده شدند که نتیجه آن بی اعتنایی به انتخابات- و نه تحریم فعال و چالش برانگیز- و برد حاکمیت در میدانی بود که رقیب 6 ماه پیش خالی بودن آن را جار زده بود و دست حاکمیت را برای تکمیل کردن برنامه درازمدت اش بازگذاشته بود.
بالاترین نوشت:اما این اقدام معنای دیگری هم داشت که البته تناقض حاصل از آن حل ناشده باقی خواهد ماند. آیا این شکل از مواجهه با انتخابات به این معناست که نیروهای سیاسی معارض جمهوری اسلامی تا زمانی که جمهوری اسلامی بر سر کار است از حضور در رقابت برای کسب قدرت سیاسی و نیز هرگونه مذاکره با حاکمیت امتناع خواهند کرد؟ آیا انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد، انتخابات شوراها و انتخابات مجلس شورای اسلامی را هم وامی نهد؟ به عبارت دیگر می پذیرند که حاکمیت را از مزاحمت انتخاباتی خود آسوده کنند.
بالاترین می افزاید: خاتمی با شرکت در انتخابات بسیاری از هواداران خود را در بهت فرو برده است. او چند ماه پیش تر نیز وقتی شروطی را برای مشارکت در انتخابات طرح کرد هواداران خود را مبهوت کرده بود. شروط او که می توانست راهی برای حضور مجدد طیفی از اصلاح طلبان درعرصه قدرت سیاسی باشد البته نه از سوی حاکمیت پذیرفته شد و نه از سوی بدنه اصلی معترضان. کوتاه زمانی پس از طرح این شروط گروه های سیاسی موضع خود را به عنوان تحریم انتخابات عرضه کردند و مواضع آنها با شوق تمام از سوی معترضان یا به عبارت بهتر «جلوه اینترنتی (مجازی) معترضان» پذیرفته شد بدون اینکه سوال اساسی طرح شود؛ «گام بعد از تحریم چیست؟» خاتمی به معنای واقعی کلمه تنها ماند. او در سال های پایان ریاست جمهوری اش نیز در این وضعیت قرار گرفت از جمله در میان مشارکتی هایی که در روزنامه شان نوشتند او را از گوشه ای پرت در کتابخانه ملی پیدا کرده و به ریاست جمهوری رسانده اند.

 


+ نوشته شـــده در سه شنبه 90/12/23ساعــت 10:2 صبح تــوسط عباس | نظر
صدیقی:قدر پرچمی را که یک فیلسوف بصیر برافراشته بدانید

بسمه تعالی

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی:


قدر پرچمی را که یک فیلسوف بصیر برافراشته بدانید


حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران که در همایش پرشور جبهه پایداری خوزستان  سخنرانی می کردند با تأکید بر اینکه «مجلس باید ‌آزاد و ولایت‌مدار باشد»، درباره انتخابات مجلس نهم نیز گفت: باید افرادی را انتخاب کنیم که بعداً پشیمان نشویم.

به گزارش فارس حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی در اولین همایش بزرگ جبهه پایداری انقلاب اسلامی استان خوزستان با مشاهده حضور پرشور جوانان اهوازی گفت: شما جوانان با این چهره‌های نورانی ‌دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیده‌اید ولی امروز نائب امام زمان(عج) بر این باور است که بصیرت شما از نیروهای اول انقلاب بیشتر است.

این معلم اخلاق در تفسیر آیه آخر سوره مبارکه آل عمران که می‌فرماید «یا ایهالذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوالله لعلکم تفلحون» اظهار داشت: خداوند دستور می‌دهند کسانی که ایمان آورده‏اید قدم به قدم زندگی در این عالم حضور در جبهه و مبارزه با موانعی است که در سر راه شما با خداوند است، «اصبروا» دستور صبر، پایداری و استقامت است، دستور مقابله با ترفندهای نفس اماره در مقابل گناهان است.

وی در اهمیت ولایت فقیه نیز با بیان اینکه قبل از انقلاب نیز این مراقبت‏های فردی وجود داشت، ولی مبارزه با طاغوت وجود نداشت، افزود: این برکت به واسطه ولایت فقیه است که با وجود نوساناتی که روسای جمهور داشته‌اند، آن کسی که خیمه انقلاب را برپا و مردم را پرحرارت و با قدرت در صحنه نگاه داشت، ولایت فقیه بود.

صدیقی با برشمردن ویژگی‌های یک مجلس مطلوب اظهار داشت: یکی از مصادیق حرکت‏های جمعی ساختن مجلسی آزاد و ولایت‌مدار است به گونه‏ای که توانایی نظارت بر دولت را داشته باشد یا نمایندگانی مانند مجلس ششم نباشند که در متن مجلس بیانیه آمریکا خوانده شود تا مجلس به بلندگوی آمریکا و محل تحصن و آشوب علیه ملت تبدیل شود. صدیقی با بیان اینکه دوران اصلاحات و فتنه اخیر یک امتحان بود، اظهار داشت: بسیاری از چهره‌ها برای شما روشن شده است و مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‏شود، بنابراین کسانی را انتخاب کنید که بعدا پشیمان نشوید. سخنران همایش جبهه پایداری خوزستان خطاب به حاضران گفت: الحمدلله این پرچمی که به دست یک فیلسوف بصیر برافراشته شده که مورد اعتماد رهبری و مردم است، قدرشان را می‏دانید.

صدیقی با تاکید بر اینکه در قدم اول انتخابات اصل حضور مردم مهم است، افزود: قدم دوم توجه به این است که چه کسانی به پایگاه‌های قدرت و ثروت وصل هستند و اینکه چه کسانی هزینه‏های زیادی می‏کنند، از کجا آورده‏اند و با چه کسانی همراهند در افزایش بصیرت موثرند.  «خداوند وعده داده است»اتقواالله یعلمکم الله» تقوا داشته باشید، خداوند به شما تعلیم و بصیرت می‌دهد.» صدیقی در ادامه سخنان خود جبهه پایداری انقلاب اسلامی را یک جبهه امید بخش دانست و خطاب به اجتماع مردم خوزستان گفت: بنده در این جمع شما، حضور یافتم تا انرژی کسب کنم و این اتحاد و هم‎دلی را به جاهای دیگر که می‌روم، منتقل کنم.

 


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90/12/22ساعــت 8:33 صبح تــوسط عباس | نظر
   1   2   3   4      >