سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حمایت مجلس ازفتنه گران:باتوجه به سخنان زارعی،زاکانی وتوکلی که ثا

بسمه تعالی

.

پیام اعتماد بی‌سابقه مجلسی‌ها به کابینه آقای روحانی چیست؟
وقتی «همراهی»کم‎سابقه مجلس با دولت جایگزین «مجادلات گذشته» می‎شود/ مجلس و دولت؛ شریک موفقیت‌ها و ناکامی‎ها

 

گروه سیاسی: هماهنگی بالای مجلس و دولت که در جلسه رای اعتماد به وزرا به بهترین شکل به نمایش درآمد، این توقع را در بین مردم ایجاد کرده است که با فراهم آمدن مقدمات از سوی نمایندگان، وعده‌های آقای روحانی در موعد خود تحقق پیدا کند.

به گزارش رجانیوز، ثبت نام 148 نماینده مجلس برای نطق در موافقت با کابینه و حتی اختصاص یافتن وقت دولت به 5 نماینده مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی از اتفاقات عجیبی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی کم سابقه به شمار می‌آید.

رای اعتماد بالا به اکثر وزرا و ثبت رکورد بیشترین رای به وزیر اقتصاد، بهداشت و نیرو از دیگر اقدامات بی‌سابقه نمایندگان بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.

 

هماهنگی مجلس و دولت در حالی رخ داده است که در دولت قبلی، مجلس و دولت تعامل سازنده‌ای با هم نداشتند. یکی از موضوعاتی که رابطه دو قوه مقننه و مجریه را در ماه‌های پایانی دولت دهم مخدوش کرد موضوع استیضاح وزیر تعان، کار و رفاه اجتماعی بود.

مجلس که پیش از این استیضاح، دومین طرح سئوال از رئیس جمهور را کلید زده بود، دو ماه پس از تذکر رهبر معظم انقلاب برای مسکوت گذاشتن طرح سئوال از رئیس جمهور، طرح استیضاح وزیر کار را در دستور کار قرار داد.

مجادله رئیس دولت و رئیس مجلس در جریان این استیضاح نقطه عطف تعامل ناپذیری مجلس نهم و دولت دهم بود.

با این حال با روی کار آمدن آقای روحانی مجلس رویه دیگری را در مواجه با دولت پیش گرفت و در اولین گام به وضوح نشان داد قصد تعامل جدی و گسترده با دولت جدید را دارد.

موضوعی که هر چند مثبت است اما نباید سبب خدشه وارد آمدن به وظیفه ذاتی نمایندگان یعنی نظارت بر وزرا شود. از سوی دیگر اعتماد بی‎سابقه بهارستانی‎ها به کابینه، این توقع را در بین مردم ایجاد کرده است که در مواجه با مشکلات و  نارسایی ها مجلس برخلاف رویه ای که در دولت دهم داشت، از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند و پاسخگوی اعتماد خود به وزرای کابینه باشند.

دولت نیز این موضوع را مورد توجه قرار دهد که اعتماد قابل توجه مجلس به کابینه نقش اثر گذاری در دستاوردهای احتمالی دارد و نقش قوه مقننه را به یک جایگاه صرفا مشورتی تقلیل ندهد.  

به بیان دیگر ثبت نام 148 نماینده در موافقت با کابینه یازدهم و رای اعتماد بالا به اعضای کابینه و فراهم آوردن مقدمات از سوی مجلس برای محقق شدن وعده های آقای روحانی، خواسته یا ناخواسته مجلس را نیز در همه اقدامات دولت یازدهم شریک کرده است.

موضوعی که در انتخابات مجلس بعدی ملاک مهمی برای انتخاب نمایندگان به شمار خواهد رفت.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 92/5/29ساعــت 9:20 صبح تــوسط عباس | نظر
نطق انقلابی زاکانی درمجلس: زمانی که گروه هااز طرف هلال احمر برای
بسمه تعالی
نطق انقلابی زاکانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش+فیلم
زاکانی: نجفی در آن زمان اتهام کروبی به نظام را شجاعانه و خداترسانه خواند/ آقای توکلی و نادران! کجایید که شهادت بدهید!؟/ امیرآبادی: در ایام مدیریت، نجفی اعتقادی به حوزه پرورشی نداشت

 

 علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس در مخالفت با محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش  ابتدا طی سخنانی برای دولت حسن روحانی آرزوی موفقیت و کارآمدی کرده و سپس در نطقی انقلابی به بیان عملکرد نجفی در فتنه 88 و اصرار او بر مواضعش در کمیسیون مربوطه پرداخت.

به گزارش رجانیوز، علیرضا زاکانی دلیل اول خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرروش را مباحث اعتقادی عنوان کرد و با مهم دانستن جایگاه آموزش در نظام ارزشی اسلام گفت: مخالفت من به دلیل نوع نگاه نجفی به آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در نظام ارزشی اسلام انسان جنبه مادی و معنوی داشته و به دنبال رشد می‌رود، تصریح کرد: نگاه غربی‌ها به رشد در زمینه‌های مادی است؛ در نظام اسلامی، فرهنگ اساس و محور است در حالی که در غرب این اقتصاد است که محور محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت، بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که دلیل مخالفتش با وزارت محمدعلی نجفی نگاه اعتقادی وی است که دارای جامعیت‌‌های لازم نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و مستندات انقلاب اسلامی از توجه ویژه به رشد فضائل و تعلیم و تربیت سخن گفت.

زاکانی در ادامه سخنان خود به سند بنیادین توسعه آموزش و پرورش که در آذرماه سال 90 تصویب و پس از آن به تایید مقام معظم رهبری رسید، اشاره کرد و افزود: این سند تکالیف مربوط به آموزش و پرورش را معین کرده است که بایستی فرد حاضر در وزارت آموزش و پرورش به اجرای آن اهتمام داشته باشد.

وی افزود: البته آقای نجفی در برنامه‌های خود، نه وعده بررسی این سند و نه اجرایی کردن آن را داده است.

این نماینده مردم در مجلس، نوع نگاه نجفی به تعلیم و تربیت را نادرست و دارای اشکالات اساسی توصیف کرد و اظهار داشت: بیش از هشت سال مدیریت وی را تجربه کردیم و شاهد عملکرد وی بوده‌ایم.

زاکانی در ادامه بخشی از سخنان محمدعلی نجفی درباره آموزش و پرورش را بیان کرد و به نقد آنها پرداخت و همین سخنان را عاملی برای نگاه نادرست وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به تعلیم و تربیت دانست.

زاکانی نگاه نجفی به تعلیم و تربیت را آسیب‌زا دانست و گفت‌: امروز آموزش و پرورش نیاز به تحول با نگاه درست به انسان و توجه به مسئولیت‌های جامعه اسلامی دارد که البته آقای نجفی اعتقاد چندانی به این تحول ندارد.

زاکانی اضافه کرد: برخی از دوستان آقای نجفی در دوره‌ای به وی گفتند که چرا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نمی‌شوید که وی پاسخ داد کسی باید در انتخابات کاندید شود که به حکومت اسلامی اعتقاد دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شخصیت سیاسی نجفی یک شخصیت معتدل برای اداره آموزش و پرورش کشور نیست، اظهار داشت: اگر در مورد آقای نجفی به بحث فتنه اشاره می‌شود شاخص بودن فتنه است.

زاکانی یادآور شد: در سال 78 هم وقتی به سخنرانی آقای روحانی اشاره می‌شود به این دلیل است که آن روز، روز امتحان بود.

وی با اشاره به فتنه 88 این فتنه را یک حرکت طراحی‌شده از سوی اسرائیل و آمریکا عنوان کرد و افزود: عده‌ای در داخل دانسته یا ندانسته تصدی آن فتنه را به عهده گرفتند.

این نماینده مردم در خانه ملت همچنین یادآور شد: من پیش از این و در یکی از نطق‌های خود در مجلس گفتم که عده ای در آن حوادث معترض بودند و سوال‌هایی دارند که نظام باید به آنها پاسخ دهد. اما عده‌ای نیز آتش‌بیار معرکه بودند که نظام برای تامین امنیت مردم باید با آنها مقابله کند.

وی افزود: اگر امروز می‌‌گوییم فتنه، یعنی انگ تقلب زدن به نظام، یعنی وارد کردن اتهام جنایت و تجاوز به نظام، که اینها درست نبود.

زاکانی با اشاره مجدد به فتنه سال 88، گفت: آقای ابوترابی، جلالی و نادران می‌توانند در مورد مبحثی که می‌خواهم بیان کنم شهادت دهند. در آن ایام شش نفر مامور شدیم تا نزد آقایان موسوی، کروبی، هاشمی و رضایی رفته و ماجرا را از آنها پیگیری کنیم. ما به دیدار آنها رفتیم و اولین نکته‌ای که آقای هاشمی روز چهارشنبه 27 تیرماه بیان کردند این بود که صبح روز سه‌شنبه خاتمی با من تماس گرفت (فردای روز انتخابات) و من به وی گفتم که فعلا وقت ندارم، ظهر آقای حسن خمینی، خاتمی و موسوی نزد من آمدند و آقای هاشمی اینگونه بیان کرد که آنها معتقد به تقلب بوده و آقای موسوی راهکارهای قانونی را قبول ندارد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: ما خدمت آقای موسوی رسیدیم و نزد آقای کروبی و رضایی هم رفتیم حتی نزد آقای هاشمی هم رفتیم. اما این افراد حتی یک کلمه راجع به تقلب استدلال نداشتند و ما متحیر بودیم که پس اعتراض‌شان برای چیست؛ البته آقای هاشمی جواب ما را دادند و گفتند که از ظهر شنبه آنها مدعی تقلب بوده و راهکارهای قانونی را هم قبول ندارند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی در همین جا برای رسیدگی به اتهام تجاوزی که آقای کروبی مطرح کردند دو گروه تشکیل شد، هر دو گروه در مجلس به این نتیجه رسیدند که از اساس ادعای بیان شده غلط است. حتی سه نفر از قوه قضائیه هم موضوع را پیگیری کردند و آنجا نیز مشخص شد که مباحث مطرح شده دروغ است که این موضوعات به اطلاع آقای کروبی رسانده شد؛ به کروبی گفته شد که اکنون که متوجه دروغ بودن این ادعا شدید چرا اعلام نمی‌کنید که متاسفانه هیچ صحبتی بیان نشد.

زاکانی در ادامه سخنانش گفت: آقای نجفی در همان ایام، اقدام کروبی را شجاعانه و خداترسانه خوانده بود. آقای نجفی! از نظام و شهدا خجالت نکشیدید که بعدا بگویید این مباحث دروغ بود اما هیچ کس از شما نشنید که شما دروغ بودن این مباحث را بیان کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: شما در جلسه رویتان نمی‌شد بگویید که فتنه را قبول ندارید، همان فتنه‌ای که مدت‌ها کشور را زمین‌گیر کرد.

زاکانی در ادامه سخنان خود بخشی از بیانیه محمدعلی نجفی خطاب به مراجع را قرائت کرد و مباحث مطرح شده در این بیانیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

زاکانی اضافه کرد: آقای نجفی در نامه خود به مراجع، گفته‌اند که اسف‌بارتر این است که دستگاه‌های امنیتی مصرانه در پی اثبات فرضیه، خیال‌پردازانه و سراپا اشتباه است و برای معرفی فعالان به عنوان عوامل وابسته به بیگانه و محرکان انقلاب مخملی هستند، آقای نجفی این نامه را با این مضامین ارسال کرده است ولی اگر کسی در روز روشن نور خورشید را نمی‌بیند، ما بنا نداریم که آن را مسوول و سرآمد مسوولان قرار بدهیم.

زاکانی با بیان اینکه اکنون درباره سخن گفتن درباره سرآمد وزرا به وزارتخانه‌ها هستیم، گفت: قصد نداریم عنان کار را در این وزارتخانه به دست کسی دهیم که ماحصلش مباحث بیان شده و اتهام زنی به نظام است.

وی از علاءالدین بروجردی خواست تا گزارش کمیسیون امنیت درباره وضعیت زندان‌ها را بیان کند و در همین زمینه اظهار داشت: کمیسیون امنیت گروهی تشکیل داد و پس از بازدید زندان‌ها متوجه شد که شرایط واقعی 180 درجه با مباحث بیان شده اختلاف دارد.

این نماینده مردم در مجلس همچنین یادآور شد: من در شورای عالی هلال‌احمر بودم. زمانی که گروه ها برای سرکشی به منازل آسیب دیدگان فتنه می‌رفتند، خانواده ها  می گفتند قبل از شما آقای نجفی با خانم الف آمده و گفته اند که ما نماینده موسوی و کروبی هستیم، چرا شما مدعی شهدایی که داده‌اید نمی شوید. آیا این خاموش کردن فتنه بود؟

زاکانی در پایان ابراز امیدواری کرد که در مجلس بر اساس سلایق سیاسی تصمیم‌ نگیرد.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 92/5/22ساعــت 7:49 صبح تــوسط عباس | نظر
بنطق رسایی درمجلس :آقای روحانی در حالی در مجلس برای اخذ رای اعت
بسمه تعالی
نطق رسایی در مخالفت از کابینه پیشنهادی

 

ب

 نماینده تهران با بیان اینکه میانگین سنی وزرای پیشنهاد شده 60 سال است، گفت: می‌شد از این عزیزان در جایگاه مشاوره‌ای استفاده کرد نه در جایگاه پرتحرک اجرایی.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی عصر امروز پارلمان در سخنانی به عنوان مخالف کلیت، اصول کلی و خط مشی برنامه‌های پیشنهادی دولت یازدهم، اظهار داشت: امروز در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگ‌های زرین و قابل دفاع ثبت خواهد شد چرا که کابینه یازدهم به ریاست آقای روحانی در حالی در مجلس شورای اسلامی و با آرامش برای اخذ رای اعتماد نشسته‌ است که خیابان‌ها و بانک‌های تهران توسط کاندیداها و هوادارانی که رای اکثریت را به دست نیاوردند به آتش کشیده نشد.
 
وی افزود: هیچ مسجدی در آتش نمی‌سوزد، چادر از سر هیچ زنی کشیده نشده است، هیچ یک از نیروهای بسیجی و انتظامی در دفاع از فرد پیروز کتک نخوردند و به شهادت نرسیدند، در خطبه‌های هیچ نماز جمعه‌ای نظام اسلامی زیر سوال نرفته است، حاضران نماز به جای نماز، کف و سوت نزنند، امسال روز قدس اسرائیل تو دهنی می‌خورد و کسی شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر نداد.
 
رسایی ادامه داد: هیچ کس شعار مرگ بر اصول ملی و قانون اساسی سر نداد و کسانی در ماه رمضان در زیر پل کالج ساندویچ نخوردند و از آنها حمایت نشد، هیچ کس از رهبر صبور و دلسوز انقلاب باج نخواست تا ایشان بگویند خمینی به کسی باج نداد، من هم به کسی باج نمی‌دهم.
 
وی با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه بعدازظهر گفت: چند جا از سخنانم خطاب به آقای روحانی بود که ایشان در جلسه حضور ندارند. آقای روحانی و هیئت همراه! ما به شما این پیروزی را تبریک می‌گوییم و هر یک از شما که رای خانه ملت را کسب کند بر اساس اصول و قانون از آن حمایت خواهیم کرد تا در برابر دشمنان بایستند و مشکلات روزمره و بنیادین مردم را حل کنند، هر چند این برتری با حداقل 7 دهم درصد بیشتر از 50 درصد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمک به دولتی با65 درصد آرا مردم را وکیل الدولگی می‌دانستند، 65 درصد یا 50.7 درصد برای ما فرقی ندارد.
 
 
 
وی گفت: آقای روحانی! اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل الدوله بگویند. صحبت به عنوان مخالف کلیات به معنای مخالفت با همه وزرای پیشنهادی نیست، بنده از آقای روحانی تشکر می‌کنم که در برابر برخی از فشارهای غیرمنطقی ایستادگی کرد، از برخی عناصر افراطی سیاسی که عملکردشان در سال‌های اخیر مورد تشویق دشمنان قرار گرفته بود، استفاده نکرد، از کلیت جهت‌گیری آقای روحانی در مصاحبه اخیرشان تشکر می‌کنم هر چند آقای روحانی باید بداند و از یاد نبرد که دشمنان ما به وی چشم طمع دارند.
 
وی ادامه داد: یادآور می شوم برخی از وزرای پیشنهادی از نظر سلیقه سیاسی همسو با امثال بنده نیستند اما انصافا افراد متخصص ومتعهدی هستند.
 
«رهبر معظم انقلاب بر اعطای فرصت به دولت جدید تاکید دارد اما در عین حال نمایندگان مجلس را موظف به بررسی سوابق کابینه و انتخاب وزرای صالح نمودند، ایشان در دیدار با دانشجویان تاکید کردند که نکته اصلی یعنی فتنه 88 و عملکرد برخی را فراموش نکنیم.»
 
 
 
وی خطاب به روحانی گفت آقای روحانی! برخی از اعضای کابینه شما علاوه بر نداشتن سابقه اجرایی و تحصیلاتی غیرمتخصص با وزارتخانه مربوطه هستند برخی وزرای پیشنهادی شما سال‌ها در سایر رشته‌های دیگر مشغول به کار بودند و گذر زمان سرعت پیشرفت در حوزه‌های مربوطه را نداده است اما امروز در مسئولیت دیگر قرار گرفته‌اند. آقای واعظی که سابقه اجرایی و تجربی در حوزه سیاست خارجی دارد، تحصیلاتش در سال‌های دور نیز در رشته ارتباطات بوده است. وقتی در کمیسیون صنایع از او سوال می‌شود که آن سابقه و تحصیلات با این وزارتخانه چه ارتباطی دارد،؛ با کمال صداقت می‌گوید بنده خودم را برای وزارت خارجه آماده کرده بودم اما برخی پیشنهاد وزارت ارتباطات را به بنده دادند و گفتم اگر نپذیرم می‌گویند فلانی وزارت خارجه را می‌خواهد.
 
نماینده تهران در مجلس با طرح این سؤال که این چه نوع ترکیب و چیدن کابینه است، تاکید کرد: وزیر پیشنهادی ورزش با سابقه فعالیت اجرایی برای وزارت ورزش معرفی شده در حالی که ما امروز در حوزه ورزش با سیاست‌ها و سرمایه‌های گذاشته شده، شاهد موفقیت‌هایی هستیم که محصول دولت‌های گذشته است. متاسفانه کابینه معرفی شده از چابکی و تحرک لازم برای حل مشکلات مردم برخوردار نیست علت آن هم سن بالای اعضای کابینه پیشنهادی است.
 
رسایی با بیان اینکه میانگین سنی وزرای پیشنهاد شده 60 سال است، گفت: قصد تخریب ندارم اما قطعا می‌شد از این عزیزان در جایگاه مشاوره‌ای استفاده کرد نه در جایگاه پرتحرک اجرایی.

+ نوشته شـــده در دوشنبه 92/5/21ساعــت 8:3 عصر تــوسط عباس | نظر
سید حسن نصرالله: لیست سازمان‎های تروریستی را در کوزه بگذارید و آ
بسمه تعالی
سید حسن نصرالله در واکنش به قرار دادن نام حزب الله در لیست سازمان‌های تروریستی:
لیست سازمان‎های تروریستی را در کوزه بگذارید و آبش را بخورید/ تصمیم اتحادیه اروپا به ما روحیه داد

 

م

دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به قرار گرفتن این حزب در لیست سازمان‎های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا گفت: لیست سازمان‎های تروریستی را در کوزه بگذارید و آبش را بخورید.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در مراسم افطاری که به همت «هیأت دفاع از مقاومت اسلامی» برگزار شد، در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا در قرار دادن شاخه نظامی حزب الله لبنان در لیست ترور خود تاکید کرد: نکته مهم این است که مقاومت از سوی اهالی و ملت خود مورد حمایت قرار دارد و اراده آنها و عزت و دیدگاه‌های آنها را در دفاع از سرزمین و تمامیت ارضی آنها و مقدراتشان بیان می‌کند.

 

حزب‌الله اعتبار خود را از مردم لبنان و جهان عرب و اسلام می‌گیرد

 

وی تاکید کرد: حزب الله لبنان اعتبار خود را از مردم لبنان و جهان عرب و اسلام و بسیاری از جاهای دیگر دنیا می‌گیرد، این اعتبار به فضل جانفشانی‌ها و پایداری این حزب است و اینکه این حزب عقب‌نشینی نمی‌کند و در انزوا و شکست قرار نمی‌گیرد. این اعتبار به علت دستاوردهای میدانی و پیروزی‌های این حزب است.

 

مقاومت لبنان همچنان خاری در چشم صهیونیست‌ها و دشمنان لبنان باقی می‌ماند

 

وی که سخنانش به طور مستقیم از شبکه خبری المنار و دیگر شبکه های عرب زبان پخش می شد، در ادامه تاکید کرد که مقاومت قواعد درگیری‌ها را تغییر داده و پروژه‌های دشمن را فروپاشیده و اسرا را آزاد کرده و کرامت و تمامیت ارضی لبنان را بازگردانده و به لبنان موقعیتی پیشرفته در منطقه داده است. این مقاومت همچنان خاری در چشم صهیونیست‌ها و بدخواهان لبنان باقی خواهد ماند.

 

نصرالله ادامه داد: این مقاومت حضور و تاثیرات خود را در معادلات منطقه دارد و همچنان مورد اهتمام لبنانی، عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد، حال این توجه مثبت باشد یا منفی. مثبت برای تمامی کسانی که از آنها حمایت می‌کند و آنها به مقاومت امید بسته و آن را منبع عزت و قدرت خود می‌دانند و منفی برای کسانی که با آن دشمنی می‌کنند و آن را تهدیدی برای سیطره‌طلبی و تسلط خود می‌دانند. وی تاکید کرد که مقاومت یک حزب منزوی و حاشیه‌ای نیست و این حضور همواره در تمامی ابعاد از بخش‌های نظامی گرفته تا سیاسی و روانی و فرهنگی در معرض هدف قرار دارد تا بتوانند این حضور را از بین ببرند.

 

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: بعد از اتخاذ تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن شاخه نظامی حزب الله لبنان در لیست ترور؛ ما باید در این مورد اندکی صحبت کنیم، این تصمیم که هنوز تنها در رسانه‌ها اعلام شده و هیچ بیانیه رسمی در مورد آن صادر نشده انگیزه‌ها و منطق و دلایلی دارد.

 

قدردانی و تشکر از کسانی که تصمیم اتحادیه اروپا را رد کردند

 

وی در سخنرانی خود در جمع بانوان که در مراسم افطار سالیانه هیأت دفاع از مقاومت صحبت می‌کرد، از تمام کسانی که اقدام اخیر اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان را رد یا محکوم کردند تشکر و قدردانی کرد.

 

نصرالله تاکید کرد: اولا باید از تمامی رییس جمهورها و رهبران و شخصیت‌هایی که این اقدام را محکوم و رد کردند تشکر کنم، آنها در لبنان زیاد هستند و ما در آینده تعداد دیگری از این مواضع خوب و ملی را شاهد خواهیم بود.

 

اتحادیه اروپا چند روز پیش شاخه نظامی حزب الله لبنان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.

 

سید حسن نصرالله گفت: این تصمیم اتحادیه اروپا ما را شگفت‌زده نکرد و از مدت‌ها پیش منتظر اتخاذ چنین تصمیمی بودیم و موضوعی که باعث شگفتی شد آن است که در اتخاذ این تصمیم تاخیر داشتند.

 

اسرائیل صراحتا اعلام کرد اقدام اروپا در نتیجه تلاش دیپلماتیک آنها بوده است

 

دبیر کل‌حزب‌الله لبنان ادامه داد: اسرائیلی‌ها به وضوح اعلام کردند که این تصمیم اتحادیه اروپا در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک آنها بوده است. اسرائیلی‌ها خشنودی خود را از تصمیم اتحادیه اروپا پنهان نکردند.

 

وی افزود: من به برخی از افرادی که در لبنان از این اقدام اتحادیه اروپا ابراز خشنودی کردند می‌گویم که اندکی خوشحالی خود را پنهان کنند. اسرائیلی‌ها و آمریکا فشارهای زیادی را علیه اتحادیه اروپا برای اتخاذ چنین تصمیمی وارد کردند و در نتیجه اسرائیل در پشت صحنه این اقدام اتحادیه اروپا بود.

 

28 کشور اروپایی تسلیم خواست و اراده اسرائیل و آمریکا شدند

 

سید حسن نصرالله گفت: این تصمیم که با تحرکات اسرائیل اتخاذ شد، در راستای مصالح و منافع اسرائیل بوده است. بحث‌هایی که در اتحادیه اروپا برای اتخاذ چنین تصمیمی ایجاد شد تاکید دارد که اروپا تسلیم این تصمیم شده و برای اتخاذ آن قانع نشده است و این بدان معناست که 28 کشور اروپایی تسلیم اراده اسرائیل و آمریکا شدند.

 

وی اضافه کرد: احساس نمی‌کنم که این تصمیم را اروپایی‌ها گرفتند بلکه این تصمیم به کشورهای اروپایی دیکته شد چون این طرح با مبادی و ارزش‌ کشورهای اروپایی و منافع آنها همخوانی ندارد. اسرائیل قصد دارد که کشورهای اروپایی را وارد درگیری که در راستای منافعش نیست وارد کند. به نفع کشورهای اروپایی نیست که با مقاومت که دارای تاریخ و موجودیت در منطقه است دشمنی کند.

 

سید حسن نصرالله خاطر نشان ساخت: گفته شده که طی روزهای آتی بیانیه رسمی در این زمینه صادر خواهد شد و خواهیم دید که دلایل ارائه شده در این بیانیه با مبادی و ارزش‌های اتحادیه اروپا همخوانی دارد یا خیر.

 

چرا اروپا ارتش اسرائیل را در لیست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌دهد

 

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: روند تاریخ معاصر تاکید دارد که موضع اروپایی‌ها در راستای ارزش‌ها و دلایل نیست. چرا بخش نظامی در اسرائیل یا همان ارتش اسرائیل در لیست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌گیرد این در حالی است که شما در اروپا اعتراف می‌کنید که اسرائیل اراضی عربی را در اشغال دارد. این در حالی است که اسرائیل ده‌ها سال است که قوانین بین‌المللی را اجرا نمی‌کند و دنیا شاهد جنایت‌های اسرائیل است.

 

سید حسن نصرالله گفت: این موضع تسلیم منافع و فشارها بوده نه ارزش‌ها و مبادی.

 

تصمیم اتحادیه اروپا جنبه "روحی و روانی" دارد

 

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی افطار سالیانه هیئت دفاع از مقاومت بیان داشت: این موضعگیری بر اساس منافع و فشارها است نه ارزش‌ها و اصول. درباره ارزش این تصمیم و تاثیرات و اینکه به کجا خواهد رسید باید بگویم که این تصمیم در وهله اول روحی و روانی است. در این کشور مبارزان در مقابل اشغالگری اسرائیل جنگیدند و فشارهای زیادی را تحمل کردند و شهید دادند و سپس می‌آیند به سراغ فرزندان این ملت و می‌گویند که شما تروریست هستید؛ این اهانت است، این برای مبارزان و کسانی که آنها را به تروریسم متهم می‌کنند و دولت‌های روی کار آمده که در بیانیه وزاری خود از مقاومت حمایت کرده‌اند، بسیار بد و اهانت آمیز است.

 

سید حسن نصرالله گفت: این امر اهانت به لبنان و دولت لبنان و ملت آن و نه فقط مبارزان است اما این اهانت هرگز خللی به روحیه ما وارد نخواهد کرد.

 

اروپا پوششی قانونی برای جنگ طلبی اسرائیل علیه لبنان را فراهم کرد

 

وی تصریح کرد: این کشورها وقتی که به خواست اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها تن دادند؛ به منافع خود لطمه و آسیب زدند. این کشورها باید بدانند که پوشش و چتر حمایتی قانونی را برای اسرائیل برای هرگونه جنگی علیه لبنان فراهم می‌کنند، زیرا اسرائیل می‌تواند بگوید که علیه یک طرف تروریست جنگ به راه انداخته است و این کشورها خودشان را شریک کامل در تجاوزگری اسرائیل علیه لبنان و مقاومت و هر یک از اهداف مقاومت در لبنان قرار می‌دهند.

 

دبیرکل حزب الله گفت: ما طرح‌های اقتصادی و تجاری در لبنان و خارج از لبنان نداریم لذا این تصمیم اثری در این زمینه ندارد. ما گروهی ملی هستیم. ما پولی در اروپا نداریم.

 

نصرالله افزود: کسی که تصور می‌کند مقاومتی که در چنین روزهایی با قویترین ارتش منطقه به مدت 33 روز مقابله کرد؛ تن به این تصمیم بی ارزش می‌دهد، در توهم به سر می‌برد یا جاهل است.

 

چیزی جز شکست و ناامیدی نصیب اروپا نخواهد شد

 

سید حسن نصرالله گفت: من به اتحادیه اروپا می‌گویم که هدف از این تصمیم گیری تسلیم و مردد کردن و عقب نشینی و نگران کردن ما بوده است و به شما می‌گویم که از این تصمیم چیزی جز شکست و ناامیدی نصیب شما نخواهد شد.

 

وی افزود: در خصوص تاثیر آن بر لبنان؛ این تصمیم نیاز به تعمق و بررسی دارد. دیروز نمایندگان اروپایی در لبنان تلاش کردند که بگویند این تصمیم تاثیری بر لبنان نخواهد داشت و از شما می‌خواهم که در این امر تامل کنید. برخی در گروه 14 مارس دیوار را بر سر لبنان خراب می‌کنند در حالی که اروپایی‌ها می‌گویند آنها به تعامل با لبنان ادامه می‌دهند.

 

دبیرکل حزب الله لبنان درباره این تصمیم اتحادیه اروپا و بی نتیجه بودن آن گفت: به شما (اروپایی‌ها) می‌گویم بگذارید در کوزه و آبش رو بخورید.

 

سید حسن نصرالله در ادامه خطاب به گروههای سیاسی مدافع تصمیم غرب گفت: در خصوص داخل لبنان تاکید می‌کنم که شما هرگز نمی‌توانید از این تصمیم گیری در محاسبات سیاسی داخلی استفاده کنید. اگر کسی گمان می‌کند که این تصمیم ما را در تنگنا قرار داده و منزوی می‌کند و به آنها بر اساس معادله داخلی می‌گویم که روند امور بعد از این تصمیم همانند قبل از آن است.

 

دولتی بدون حزب‌الله تشکیل نخواهد شد

 

دبیرکل حزب الله افزود: دولتی بدون حزب الله تشکیل نخواهد شد، این بدان معنا نیست که ما می خواهیم به هر قیمتی در دولت آینده حضور داشته باشیم، بلکه دلیل چیز دیگریست. صرفا جهت مزاح پیشنهاد می‌کنم که وزیران ما در دولت آینده از شاخه نظامی حزب الله باشد. در نتیجه دل به استفاده از این تصمیم در داخل لبنان نبندید.

 

وی تصریح کرد: ما دعوت به یافتن راه حلی برای تشکیل دولتی سیاسی می‌کنیم که از لبنان محافظت می‌کند و این کشور را در قلب تندبادهای اطراف ما حفظ و پایدار می‌سازد.

 

نصرالله در پایان سخنرانی خود بار دیگر تاکید کرد که مقاومت باقی هست و خواهد بود و به خواست خداوند پیروز خواهد شد.


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 92/5/3ساعــت 10:3 صبح تــوسط عباس | نظر