سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی هرگاه خواستیم در آمریکا حضور پیدا کنیم با شما گفتوگو
در آستانه‌ ولادت باسعادت حضرت صدیقه‌ کبری فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها)، هزاران نفر از شاعران و ستایشگران اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و تعدادی از ستایشگران و نغمه‌سرایان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) فضای حسینیه‌ امام خمینی رحمت‌الله را به عطر مدایح و مناقب دخت گرامی پیامبر اسلام معطر کردند.



حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار، مقامات معنوی و عظمت روحی حضرت فاطمه‌ زهرا (علیهاالسلام) را خارج از فهم بشری دانستند و گفتند: مقام والای دختر پیامبر اعظم را باید از پروردگار و اولیاء الهی شنید و آموخت، همچنان‌که پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در وصف آن بانو، تعبیر بلند برترین زنان اهل بهشت را بیان فرموده است و شیعه و سنّی بر صحت این روایت، اتفاق‌نظر دارند.
ایشان با اشاره به نام‌گذاری روز ولادت حضرت فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) به‌عنوان «روز زن»، زن را در منطق اسلامی برخوردار از یک چهارچوب کامل خواندند و افزودند: «زنِ اسلامی» موجودی است دارای ایمان، عفاف، رشد علمی و معنوی، اثرگذار در اجتماع، مدیر خانواده و مایه‌ آرامش مرد و  در کنار آن برخوردار از خصوصیات زنانگی مثل لطافت و آمادگی برای دریافت انوار الهی. ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در شنبه 96/12/19ساعــت 8:30 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی پرده از چهره نفاق افتاد/هجوم هماهنگ مدعیان اصلاحات به
مدعیان اصلاحات که پیش از این از اعتقاد خود به جمهوری اسلامی و خط امام سخن می‌گفتند با گذشت زمان ماهیت حقیقی خود را نشان داده و در عمل مخالفت خود با ارزش‌های اسلامی را نشان دادند، مخالفت با

سرویس سیاسی - 

« حجاب اسلامی » ذیل عنوان « حجاب اختیاری » ، برگزاری مراسم لهو و لعب از سوی شهرداری تهران و اذعان یکی از محکومین فتنه به عدم اعتقاد این جریان به «جمهوری اسلامی » را بایستی در این راستا مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد.
در روزهای گذشته برخی مدعیان اصلاحات در چندین جبهه به مقابله صریح با ارزش‌های اسلامی پرداخته و این تقابل آنان در روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی مراسمات خاص که از سوی شهرداری تهران برگزار شد نمود یافته است.
تقابل با احکام صریح اسلام از جمله ضرورت رعایت حجاب به عنوان نص صریح قرآن که با بهانه اجباری نبودن حجاب از سوی مدعیان اصلاحات مطرح شده و این مدعیان برای اثبات نظر ضد اسلامی خود به دنبال یافتن کدهای موید هستند را در این راستا می‌توان بررسی کرد.
این جریان به بهانه مخالفت با حجاب اجباری به گفته علی مطهری نماینده تهران به دنبال برهنگی هستند، آنان چون نمی‌توانند نظر صریح خود را همان گونه که بدان معتقد هستند علنی سازند آن را در پوششی از الفاظ و کلمات پنهان کرده و به خورد مخاطبین می‌دهند.
از سوی دیگر در مراسماتی که از سوی منتسبان به این جریان برگزار می‌شود صراحتا هیچ التزامی به ارزش‌های اسلامی دیده نمی‌شود از جمله در همایش بانوان شاغل در شهرداری تهران چند دختر روی سن رفته و مقابل شهردار تهران شروع به رقصیدن می‌‌کنند و نجفی آنها را تشویق کرد!
در جشن ابتذال برج میلاد 
چه گذشت؟!
در همایش بانوان شاغل در شهرداری تهران چند دختر روی سن رفته و مقابل شهردار تهران شروع به رقصیدن می‌‌کنند و نجفی آنها را تشویق کرد و گفت: معتقد به سهمیه‌بندی جنسیتی نیستم. روز سه شنبه در سالن همایش‌های برج میلاد مراسمی با عنوان «جشن بانو» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد که شهردار تهران، فاطمه راکعی مدیرکل امور زنان، شیخ معاون شهردار و برخی دیگر از مسئولان شهرداری حضور داشتند.
در بخشی از این همایش که عمدتا با سخنرانی‌هایی با موضوعات جنسیتی همراه بود، عده‌ای از دختران به رقص و انجام حرکات موزون در حضور مردان حاضر در سالن مبادرت کردند. ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در پنج شنبه 96/12/17ساعــت 8:46 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی آقای جهانگیری! روح برجام باک هواپیمای ظریف را هم پر ن
معاون اول رئیس‌جمهور درحالی از اهمیت روح برجام سخن گفته است که به تازگی آلمان از سوخت‌رسانی به هواپیمای آقای ظریف در فرودگاه مونیخ خودداری کرد.
سرویس سیاسی-

آمریکا(چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ) با همراهی کشورهای اروپایی 1+5، متن و روح برجام را به صورت فاحش نقض کرده است و اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل موجب شده است تا هیچ دستاوردی عاید ایران نشود.
به گزارش مهر، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «برجام بیش از آنکه متن آن مهم باشد، روح آن مهم است که روح همکاری با ایران و ایجاد فضای تعامل با ایران است و ترامپ ضربه زدن به روح برجام را دنبال می‌کند.» ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در چهارشنبه 96/12/16ساعــت 7:59 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی گزارشی از ماموریت دلال ترامپ در تهران مذاکره مجدد با
گزارشی از ماموریت دلال ترامپ در تهران

 در تهران نیز لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار که  با رئیس جمهوری دکتر حسن روحانی داشت، با وجود آنکه دارای مقامی پایین تر از دکتر روحانی بود، در اقدامی مشابه با اقدامات گذشته غربی ها پاهای خود را بر روی یکدیگر انداخت تا لیست توهین های تشریفاتی به رئیس جمهوری تکمیل تر شود!

این هم هدیه دلفان امروز به مناسب توهین وزیر خون آلود فرانسه

"جای بابا پنجعلی خالی!!!"

وزیرخارجه فرانسه در حالی به نمایندگی از آمریکا برای طرح ادعاهای موشکی و منطقه‌ای به ایران سفر کرده است که آقای روحانی مدتی پیش با‌اشاره به بدعهدی‌های آمریکا گفته بود مگر کسی دیوانه است که با آمریکا مذاکره کند!



سرویس سیاسی-

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه بامداد دوشنبه در حالی وارد تهران شد که پیش از عزیمت به ایران، وی و نهاد تحت مدیریتش، عباراتی تند و بعضا توهین‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بردند. وی روز یکشنبه پیش از سفر به تهران در اظهارنظری گستاخانه گفت: ایران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی خود توجه نشان دهد یا اینکه با تحریم‌های احتمالی مواجه خواهد شد!
وی قبل از سفر به تهران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال‌ دودیمانش» رسما در خصوص نیازهای دفاعی ایران تعیین تکلیف کرد. وزیر امور خارجه فرانسه موشک‌های دوربرد ایران را ناسازگار با قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین فراتر از نیازهای ایران برای دفاع از مرزهایش خواند.
علاوه بر این، وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به ایران اقدام به انتشار بیانیه‌ای شدید‌اللحن کرد. در بخشی از این بیانیه گستاخانه آمده است: «فرانسه بارها اعلام کرده است که برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است... نقشی که ایران در منطقه ‌ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای این ناحیه دارد. ما امیدواریم که ایران نقش مثبتی برای حل بحران در خاورمیانه داشته باشد و به حاکمیت کشورها احترام بگذارد».
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در آستانه سفر وزیر خارجه‌اش به تهران، در تماس تلفنی با روحانی در اظهارنظری گستاخانه خواستار پاسخگویی ایران درباره توان موشکی خود و فشار تهران بر سوریه شد. این اظهارات مقامات فرانسوی در حالی است که آنان را باید صرفاً در حد شیپورچی آمریکایی‌ها دانست. پاریس که در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را بازی می‌کرد امروز در نقش ناجی برجام ظاهر شده و مدعی است می‌خواهد طرفین را به مصالحه‌ای در این خصوص برساند. دولت دونالد ترامپ چندی پیش به اروپایی‌ها پیغام داده بود که اگر می‌خواهند واشنگتن از برجام خارج نشود باید شروط ترامپ را برآورده کنند که در راس آنها محدودیت توانایی موشکی ایران و مقابله با نفوذ منطقه‌ای آن است. از این رو سیاستمدارانی همچون لودریان و ماکرون را باید پیش و بیش از آنکه نماینده فرانسه دانست، فرستاده آمریکا قلمداد کرد و در این قاب با آن مواجه شد.
مذاکره با آمریکا یعنی دیوانگی!
آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان 6 آبان سال جاری در صحن علنی مجلس روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعهد و پیمان نبوده و اصول اخلاقی و بین‌المللی را نمی‌شناسیم، خاطرنشان کرد: این معنایش این است که اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به آن اعتماد کند و این در حالی است که امروز آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند که با ما مذاکره کن‌؛ مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.
با این وصف باید پرسید چه اتفاق جدیدی -جز چند بدعهدی و خصومت دیگر- در روابط ایران و آمریکا افتاده است که دولت برای فرستاده کاخ سفید فرش قرمز پهن می‌کند؟! 
سؤالی که باید لودریان پاسخ می‌داد
فارغ از مواضع اخیر فرانسوی‌ها، تصور کنید گروهی تروریستی 17 هزار شهروند فرانسوی را کشته بود و امروز در ایران دفتر و دستک داشت. به راستی فرانسوی‌ها با ما چه برخوردی می‌کردند؟! به ما قراردادهای چرب و نرم اقتصادی پیشنهاد می‌دادند یا اجازه می‌دادند که درباره برد موشک‌هایشان اظهار نظر کنیم؟!
پرونده اقدامات و سیاست‌های ضدایرانی فرانسه البته قطورتر از این حرف‌هاست و حمایت تسلیحاتی مفصل پاریس از صدام در 8 سال جنگ تحمیلی خود کتابی قطور است. پرونده «فرآورده‌های خونی آلوده» نیز که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق و در خلال سال‌های 62 و 63 به وجود آمد یکی دیگر از اقدامات فراموش نشدنی مقامات آن کشور در قبال ایرانیان است.
حفظ باک خالی برجام!
متاسفانه آمریکا و اروپایی‌ها پاشنه آشیل دولت آقای روحانی را یافته و تمرکز خود را نیز بر آن قرار ‌داده‌اند. آنها بهتر از هرکسی می‌دانند که دولت روحانی تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده و برای حفظ آن دست به هرکاری می‌زند. اینجاست که جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا به ظریف در مونیخ توصیه می‌کند؛ صرف نظر از هر اقدامی که دولت ترامپ انجام می‌دهد، شما برجام را بر هم نزنید!
آمریکایی‌ها برای حفظ جنازه برجام، امتیازات بیشتر طلب می‌کنند و اروپا را به اصطلاح واسطه این باج‌خواهی خود کرده‌اند و یک بار دیگر بازی پلیس خوب و بد به راه انداخته‌اند اما همزمان باک هواپیمای آقای ظریف در مونیخ بدون بنزین می‌ماند مبادا به تحریم‌هایی که روزی قرار بود بالمره لغو شود، خدشه‌ای وارد شود!
هرچند آقایان شمخانی و ظریف -که تا لحظه تنظیم این گزارش خبر آنها منتشر شده- در دیدار با لودریان مواضع مثبت و محکمی گرفته‌اند اما نفس پذیرش این سفر و دیدارها به معنای مشروعیت بخشیدن به نگرانی‌های ادعایی آمریکا و اروپاست و راه را برای گستاخی‌ها و گام‌های بعدی باز می‌کند. لودریان پیش از سفر آشکارا هدف و مواضع خود را اعلام کرده بوده و اگر دولت مذاکره‌ای درباره موشک و منطقه ندارد و نمی‌کند، اساساً چرا باید لودریان را پذیرفت؟ 
عراقچی به تازگی در سفر به انگلیس در اندیشکده چتم هاوس اذعان کرد که برجام نفعی برای ایران نداشته است و آقای روحانی در بندرعباس به توطئه‌چینی آمریکا و انگلیس در شورای امنیت انتقاد کرد. با این تفاصیل، شایسته است که از سوراخ مذاکره - بخوانید امتیاز دادن یک طرفه- با چنین طرف‌های بدعهد و مکاری، بار دیگر منافع کشور را دچار خسارت کنیم؟! این سیاست را چه باید خواند؛ تدبیر یا کم عقلی؟!
اعتراض دانشجویان
سفر «لودریان» به کشورمان بعد از بیانیه تند و خصمانه وزارت خارجه فرانسه علیه ایران از همان ابتدا باعث اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شد و جمعی از دانشجویان با حضور در فرودگاه مهرآباد و جمع دیگری با حضور در مقابل وزارت خارجه اعتراض خود را اعلام کردند.
جمعی از دانشجویان در واکنش به سفر وزیر امورخارجه فرانسه به ایران بامداد دوشنبه در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند.دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن تصاویری از شهیدطهرانی‌مقدم و دست‌نوشته‌هایی اعتراض خود را به رفتار خصمانه فرانسه نشان دادند.
وزارت خارجه فرانسه در آستانه سفر لودریان به تهران برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را مایه بی‌ثباتی منطقه‌ دانسته بود. دانشجویان در این تجمع تاکید کردند ایران با قدرت به برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد و روز به روز قدرتمندتر خواهد شد.
خون‌های آلوده
جمع دیگری از دانشجویان هم ظهر دوشنبه با حضور در مقابل وزارت خارجه در اعتراض به بیانیه خصمانه وزارت خارجه فرانسه و سفر وزیر خارجه این کشور به ایران تجمع کردند.
دانشجویان معترض با سر دادن شعارهایی از وزارت خارجه کشورمان و همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران خواستند پاسخ قاطعی به بیانیه گستاخانه وزارت خارجه فرانسه بدهند.
دانشجویان معترض همچنین دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن شعارهایی همچون «ایران لیبی نیست»، «آمریکا و فرانسه پایگاه‌های نظامی خود را از منطقه جمع کنند»، «برای ایجاد ثبات در منطقه موشک‌های فرانسه را از منطقه خارج کنید» و «فرانسه کاسب مذاکرات هسته‌ای» اعتراض خود را نسبت به رفتارهای مغرضانه و خصمانه فرانسه اعلام کردند.
همچنین تعدادی از دانشجویان در این تجمع به نشانه اعتراض به ارسال خون‌های آلوده از فرانسه به کشور در سال‌های گذشته، در حرکتی نمادین، با خود کیسه‌های خون به همراه داشتند.

+ نوشته شـــده در سه شنبه 96/12/15ساعــت 10:25 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تغالیرهبر انقلاب خبر دادند نماز جماعت در قدس، به زودی رهبر
رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر پنجشنبه در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه با ‌اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از سوریه در خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام، پیروزی را از آنِ ملت‌های مؤمن و مجاهد خواندند و با تأکید بر لزوم پافشاری بر مشترکات اسلامی، گفتند: امیدواریم همگی آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت می‌خوانید. ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در شنبه 96/12/12ساعــت 8:26 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی گفتوگوی کیهان با خانواده شهید محمدحسین حدادیان دوست د
گفت‌وگوی کیهان با خانواده شهید محمدحسین حدادیان
منزل جدید محمدحسین تا خانه پدری‌اش فاصله چندانی ندارد. حالا او در حیاط امامزاده علی‌اکبر(علیه‌السلام) چیذر آرمیده است. همانجایی که سال‌ها توفیق خادمی‌اش را داشت و اینک خود زیارتگاه عاشقان و دلسوختگان شده است. پس از زیارت امام زاده و مزار شهید که هنوز گلهایش تازه‌اند، به منزل شهید حدادیان می‌رویم و پای سخنان والدینش می‌نشینیم.
سرویس سیاسی- 

مادر جلیل‌القدر و پدر بزرگوار شهید در طول گفت‌وگو بارها ابراز می‌دارند که ما از شهادت «محمدحسین» خوشحالیم! آنها مفتخرند که محمدحسین در آماج شبهات و افکار و نحله‌های انحرافی، صراط مستقیم ایمان و ولایتمداری و سعادتمندی را انتخاب کرد و در این مسیر نورانی تا شهادت پیش رفت. 
تدارک برای آشوب ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در چهارشنبه 96/12/9ساعــت 10:42 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی دولت درریختن خون شهدای امنیت شریک است

دولت درریختن خون شهدای امنیت شریک است

مماشات دستگاه‌های امنیتی با دراویش آشوبگر جای تأمل دارد


حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، بااشاره به آشوب‌های دوشنبه شب تعدادی از دراویش در خیابان پاسداران گفت: امروز وظیفه حاکمیت ایجاد امنیت برای آحاد مختلف مردم است و اساساً تشکیل حاکمیت بر همین پایه و مبناست.
وی افزود: متأسفانه در جامعه ما کسانی هستند که با رویکرد فرار رو به جلو زورگویانه و قلدرمآبانه حقوق مردم را تضییع می‌کنند و این کار امنیت جامعه را با چالش مواجه می‌کند.


سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: این اتفاق، اتفاق جدیدی نبود و متأسفانه در هفته‌های گذشته نیز این تجمعات غیرقانونی وجود داشته و امروز مماشاتی که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در ارتباط با این افراد دارند برای مردم تداعی‌کننده این است که این مماشات یک مماشات بیش از اندازه و غیرقابل دفاع است.


وی افزود: اینکه دستگاه‌های امنیتی با این افراد تا آن حد مماشات کنند که این افراد اقدامات خلاف امنیت را در کشور انجام دهند و برخوردی با آنها صورت نگیرد جای تأمل دارد.


سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهارداشت:

انتظار ما از دستگاه‌های امنیتی برخورد جدی و از دستگاه‌های قضایی محاکمه سریع این عوامل و برخورد با آنها و در نظر گرفتن‌اشد مجازات در مورد این افراد است تا در جامعه این احساس ایجاد شود که اگر کسانی نکته‌ای هم داشته باشند باید مسائلشان را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

خیابان پاسداران بعد از آشوب دراویش

به دنبال آشوبگری وحمله تفاله‌های داعش درپوشش دراویش،به بهانه آزاد کردن فردی که به اتهام سرقت وبا شاکی خصوصی دستگیر شده است 5 تن ازنیروهای انتظامی وبسیجی به شهادت رسیده وبیش از 30مامور پلیس مجروح شدند.

به گزارش مشرق، دوشنبه شب عده‌ای از اراذل و اوباش با اسم اینکه درویش هستند با مراجعه به یکی از کلانتری‌های خیابان پاسداران خواستار آزادی یکی از هم مسلکان خود می‌شوند که با شاکی خصوصی به دلیل سرقت بازداشت شده بود.


این فرد به دلیل سرقت و با شاکی خصوصی بازداشت شده بود و رفقای درویش مسلک او با این بهانه و ادعا که او به دلیل درویش بودن دستگیر شده است به پاسگاه مراجعه و با نهایت پررویی و خباثت به نیروی انتظامی نیم ساعت فرصت می‌دهند که او را بدون قید و شرط آزاد کند!


طبیعی است که فارغ از انحرافات عقیدتی دراویش اعضای فرقه‌های گوناگون مدعی درویشی در برخی نقاط کشور که حضور دارند و به زندگی خود مشغول هستند، نظام اسلامی با دراویش به دلیل درویش بودن آنان برخورد نکرده است بلکه افرادی به دلیل داشتن شاکی خصوصی احضار و بعضا بازداشت می‌شوند و هیچ کس در برابر قانون استثناء نبوده و نمی‌تواند باشد.


اینکه برخی با لباس و ادعای درویشی همانند داعش به خیابان‌ها ریخته و مردم بیگناه را مورد ضرب و شتم قرار داده و با اتوبوس از روی فرزندان این ملت رد شده و آنان را به شهادت برسانند در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست و با شدیدترین برخوردها مواجه می‌شود.


حامیان داعشی‌های وطنی خداوندان تناقض هستند، زمانی که در آمریکا یا فرانسه فردی با خودرو به مردم حمله کرده و از روی آنان رد و تعدادی را به قتل می‌رساند به عنوان اینکه داعش مسبب این کار بوده بلافاصله با تروریستی خواندن حادثه آن را محکوم می‌کنند ولی در ایران وقتی دراویش داعشی همین کار را انجام می‌دهند رفتار آنان را با عنوان پرطمطراق و مضحک « مبارزه مدنی» و « مسالمت‌آمیز » توجیه می‌کنند!


بی شک نیروی انتظامی بایستی با قدرت و قاطعیت با اراذل و اوباش و در یک کلام پیروان داعشدر کشور برخورد کند و طبیعی است که این قدرت در نیروهای انتظامی و فرزندان این ملت وجود دارد که یا حسین گویان دمار از روزگار برهم زنندگان امنیت ملی درآورند و آسایش را به ملت هدیه دهند ولی برخی مسئولین که بایستی مجوز چنین برخوردی را به نیروی انتظامی بدهند برای اینکه در محافل بین‌المللی به عنوان بازیگر نقش مثبت ماجرا تلقی شوند خود را به سویی کشیده و سکوت پیشه کرده‌اند!


افرادی که خود را در برابر قانون استثنا می‌دانند و به بهانه‌های مختلف به خیابان‌ها ریخته و امنیت مردم را سلب می‌کنند محارب بوده و بایستی با آنان قاطعانه برخورد شود، تسامح در برابر چنین وحوشی که همانند داعش با اتوبوس و خودرو به صف مردم و نیروهای انتظامی حافظ امنیت می‌زنند و باعث شهادت آنان می‌شوند نابخشودنی بوده و امنیت جامعه را ملعبه سیاست‌بازان و معاندان می‌سازد.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 96/12/8ساعــت 11:20 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی اژدهای هفت سر و یک سؤال ساده(یادداشت روز) عدالت جزو م
عدالت جزو معدود مفاهیم و آرمان‌هایی است که تقریباً هیچ دین، مکتب فکری، اندیشه سیاسی و فرهنگی نتوانسته و نمی‌تواند از کنار آن به سادگی عبور کند. مروری گذرا بر آموزه‌ها و تعالیم اسلامی نیز نشان می‌دهد این آرمان به شدت مورد توجه و تاکید بوده است. احادیث بسیار ائمه معصوم علیهم‌السلام در باب عدالت، گویای اهمیت و جایگاه این مسئله در منظومه فکری آن بزرگواران است، از جمله؛ 
- رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: عادل‏ترین مردم کسى است که براى مردم همان را بپسندد که براى خود مى‏پسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نمى‏پسندد.
- حضرت علی(ع): عدالت بهتر از شجاعت است زیرا اگر مردم همگى عدالت را درباره همه بکار گیرند از شجاعت بى‌نیاز مى‌شوند. 
- امام صادق(ع): سه چیز است که همه مردم به آنها نیاز دارند: امنیّت، عدالت و آسایش.
- حضرت علی(ع): خداوند عزوجل بر پیشوایان عادل واجب کرده که سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر کنند تا فقیر را، فقرش برآشفته نکند.
- حضرت فاطمه(س): خداوند عدالت را براى آرامش دل‏ها، واجب کرد.
عدالت جنبه‌های گوناگونی دارد و تقریباً در تمام ابعاد و میدان‌های زندگی و اجتماع قابل ارزیابی و مطالعه است. یکی از جنبه‌های این آرمان که بیش از سایر جنبه‌ها به چشم آمده و همگان به صورت روزمره و ملموس با آن سر و کار دارند، عدالت اقتصادی است. اگر عدالت اقتصادی را همچون آفتابی تابان و زندگی‌بخش بدانیم، در برابر آن تاریکی و سرمای جانسوز فساد اقتصادی است و در واقع نسبت این دو مفهوم (عدالت و فساد) بیانگر وضع موجود است. هرچه ابرهای تیره فساد پراکنده و کمتر شوند، آفتاب عدالت بیشتر خواهد تابید و هرچه این ابرهای مسموم بیشتر و متراکم‌تر شوند، نور و گرمای کمتری در کار خواهد بود. از این رو راه دستیابی به عدالت، مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد در سخن و شعار آسان، اما در عمل بسیار سخت و پیچیده و مردافکن است. نکات زیر تنها چند نمونه از بایدها و نبایدها و پیچ و خم‌های این مسیر صعودی و البته صعب‌العبور به سوی خورشید عدالت است. 
برای مبارزه با فساد به عنوان یک پدیده اجتماعی باید به ریشه‌های آن توجه کرد. اگرچه این پدیده اجتماعی است اما عامل آن افراد هستند که گاه به صورت شخصی و گاهی به صورت تشکیل گروهی مخفی و دست در دست یکدیگر – البته به صورت پنهانی و نامرئی- فساد را رقم می‌زنند. «وانگ ان‏شیه» دولتمرد و اندیشمند چینی که هزار سال پیش می‌زیست و درپی اصلاح جامعه زمان خویش و مبارزه با فساد بود، دو عامل را باعث بروز فساد می‌دانست؛ 1- مردان بد 2- قانون بد. راهکار او برای مبارزه چنین بود؛ داشتن؛ 1-صاحبان قدرت دارای سطح بالای اخلاق و تهذیب شخصی 2- قوانین کارآمد و منطقی. 
اگر قوانین را نیز زائیده مدیران و مسئولان بدانیم –که در واقع چنین است- باز هم به نکته نخست می‌رسیم؛ صاحبان قدرت باید از سطح بالای اخلاق و تهذیب نفس برخوردار باشند. چهارصد سال بعد ابن خلدون – اندیشمند مشهور دنیای اسلام- به نحوی همین مضمون را بیان می‌کند و می‌گوید ریشه اصلی فساد تمایل به زندگی تجملی در گروه حاکم است. تامین هزینه سنگین زندگی تجملی، آنان را ناچار به ورود به معاملات مفسدانه می‌کند. 
از آنجا که همیشه منابع ثروت نسبت به تقاضا کمتر بوده‌اند، وقتی گروهی به شکل مفسدانه و تبعیض‌آمیز به کسب ثروت روی بیاورند، نتیجه آن فقر و تنگی معیشت در جمعیتی به مراتب بیشتر در جامعه خواهد بود. این معادله معکوس – برخورداری افراطی گروهی اندک در برابر سختی معیشت جمعیتی بزرگ- از چنان اهمیتی برخوردار است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی بسیار مهم و اخیرشان (29 بهمن در دیدار مردم تبریز) از آن به عنوان «ارتجاع» یاد کرده و اینگونه هشدار می‌دهند؛ «من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت ‌اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقه‌ ضعیف، دل‌سپرده‌ طبقات مرفّه و زیاده‌خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است.»
البته اینجا نکته ظریف و حساسی وجود دارد که عدالت‌طلبی و مبارزه با فساد نباید به مبارزه با ثروت و دشمنی با ثروتمندان تعبیر و تفسیر شود. فساد آنجا شکل می‌گیرد که ثروت به صورت مطلق و بدون هیچ ضابطه، قید و شرطی درباره چگونگی بدست آوردن آن، مورد استقبال و تمجید واقع شود. برخی اندیشمندان مرحله حاد فساد را آنجایی می‌دانند که جامعه، ثروتمندان را مورد تکریم قرار می‌دهد و به دنبال رسیدن به جایگاه آنان است، بدون آنکه این پرسش را مطرح کند؛ «کسب ثروت از چه راهی؟»
آنچه هزار سال پیش اندیشمند چینی «وانگ ان‏شیه» درباره لوازم مبارزه با فساد (دارا بودن سطح بالای اخلاق و تهذیب شخصی) گفت را می‌توان اینگونه در کلام رهبر معظم انقلاب، به تفصیل مورد توجه قرار داد؛ «عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوی عالم وجود و کائنات نباشد، به ریاکاری و دروغ و انحراف و ظاهرسازی و تصنع تبدیل خواهد شد. خیلی از ماها نیت‌هایمان خوب است و با نیتِ خوب وارد می‌شویم؛ اما نمی‌توانیم این نیت را نگه داریم؛ این نیت در اثنای راه به موانعی برخورد می‌کند؛ سایش پیدا می‌کند؛ کمرنگ و ضعیف می‌شود و احیاناً یک جاذبه‌ قوی معارضی دل را -که جایگاه نیت، دل است- به سوی خودش جذب می‌کند؛ یک وقت نگاه می‌کنید، می‌بینید اصلاً نیت رفت؛ نیت یک چیز دیگر شده؛ آن وقت راه انسان عوض می‌شود. اگر می‌بینید بعضی‌ها «ربّنا اللَه» را گفتند، اما امروز به‌جای کعبه رو به بتکده دارند؛ شعار خوب را دادند، اما امروز 180 درجه در جهت عکس آن شعار حرکت می‌کنند، عاملش این است؛ نتوانستند نگه دارند. چرا نتوانستند؟ چون در اثنای راه، جاذبه‌ها پیدا می‌شود.»
نکته درخور تامل و عجیب آنجاست که این سخنان در نخستین روزهای آغاز به کار دولت نهم در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت بیان شده است. مرور آن سخنان که 12 سال از بیان آن می‌گذرد و تطبیق آن با مواضع و وضعیت امروز برخی از مدعیان عدالت‌طلبی برای اهل بصیرت، معانی و درس‌های بسیار دارد که باید در جای خود به آن پرداخت. 
اگر بپذیریم که امروز کشور با وجود دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نظارتی، با معضلی به نام فساد روبروست، ماجرا از دو حال خارج نیست. یا مدیران و مجریان امر نظارت از ابتدا به‌درستی انتخاب نشده‌اند و یا در روند کاری خود و راه سخت نظارت، دچار فرسایش و انحراف شده‌اند. بررسی میزان کارآمدی سیستم‌های نظارتی، کاری علمی و لازم است و نمی‌توان درباره آن بدون تحقیق رای قطعی صادر کرد اما اجمالاً می‌توان گفت آلوده کردن مسئولان نظارتی به درآمدهای شبه قانونی یکی از علل این ناکارآمدی است. وقتی مسئول حراست فلان بانک یا دستگاه را عضو هیئت مدیره یک یا چند شرکت زیرمجموعه می‌کنند و زندگی‌اش با چرب و شیرین زندگی تجملی آشنا می‌شود، چگونه می‌توان از او انتظار داشت مو را از ماست بکشد؟! 
یکی از شگردهای اصلی و همیشگی و البته کارآمد! افراد مفسد آن است که فساد را گسترده و عمیق و همه‌گیر نشان دهند و بیان کنند تا با جا انداختن افکار مسمومی مانند «همه فاسد شده‌اند»، «دیگر برای اصلاح راهی نیست»، «دست همه در یک کاسه است» و امثال اینها، انگیزه مبارزه و برخورد را ضعیف کرده و حتی از بین ببرند. یکی از گلوگاه‌های مهم برای آغاز جدی مبارزه، تلاش برای یافتن پاسخ این سؤال به ظاهر ساده است؛ چند مسئول نظارتی همزمان در چند و کدام شرکت‌ها مسئولیت و عایدی دارند؟ در آینده درباره راه و رسم مبارزه شمشیر عدالت با اژدهای هفت‌سر فساد بیشتر خواهیم نوشت.

محمد صرفی

+ نوشته شـــده در یکشنبه 96/12/6ساعــت 9:3 صبح تــوسط عباس | نظر