سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی آمار رسمی هم رونق را تأیید نمیکند حتی با عینک! سخنان
سخنان اخیر رئیس جمهور درخصوص خروج از رکود در حالی است که بر مبنای گزارش مرکز آمار، نرخ سرمایه‌گذاری به شدت کاهش و موجودی انبارها به شدت افزایش یافته که نشان‌دهنده تداوم وضعیت رکودی می‌باشد.



گروه اقتصادی-

تاکیدات رئیس دولت یازدهم در زمینه‌هایی مانند رشد اقتصادی، رونق و مواری از این قبیل، طی مدت کاری دولت یازدهم بارها و بارها تکرار شده است، تکراری که هر چند هر بار واکنش کارشناسان را در این زمینه برانگیخته ولی تاکید مکرر دولتمردان، از جمله شخص رئیس جمهور در این زمینه نشان‌دهنده نوعی دهن کجی به رسانه‌های منتقد و کارشناسان می‌باشد. با این حال برای تنویر افکار عمومی و بررسی علمی و مستند، رئیس جمهور دو روز پیش در بخشی از سخنان خود گفته بود: «یک تحرک بسیار خوبی در سراسر کشور به وجود آمده و هر استانداری به تهران می‌آید و گزارش می‌دهد، همه در استان خودشان شاهد رونق و فعالیت هستند، اما عقب‌ماندگی‌ها و کمبودها و رکودها آنقدر عمیق هستند که هنوز جای خالی پر نشده است.
ما در سال 91 حدود 7 درصد رشد اقتصادی منفی داشتیم، در سال 92 منهای 1/2 یعنی نزدیک 2 درصد رشد منفی داشتیم؛ این یعنی 9 درصد رشد منفی داشتیم، در سال 93 حدود 3 درصد رشد داشتیم و در سال 94 حدود 2 درصد رشد داشتیم؛ یعنی ما 5 درصد در مجموع رشد داشته‌ایم. باید 4 درصد دیگر رشد داشته باشیم تا تازه جبران شود.
ما هنوز نتوانسته‌ایم به سال 90 برسیم و هنوز نتوانستیم آن چاله‌های به وجود آمده را پر کنیم، بنابراین این حرف درست است و ما هنوز همه آثار رونق را در همه بخش‌های کشور نمی‌بینیم، اما امسال به لطف الهی، یک حرکت بسیار خوبی شروع شده و باید همان را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.»
به گزارش فارس، گرد کردن ارقام منفی رشد اقتصادی در سال‌های 91 و 92 در اظهارات رئیس‌ جمهور نکته جالبی است. روحانی رشد منفی 6/8 درصد در سال 91 را منفی 7 درصد و رشد منفی 1/2 درصد 92 را منفی 2 درصد عنوان کرده و در مجموع رشد اقتصادی آن دو سال را منفی 9 درصد اعلام کرد که یک درصد از رقم واقعی بالاتر است.
روحانی همچنین رشد اقتصادی سال 94 را مثبت 2 درصد اعلام کرده اما معلوم نیست ماخذ این رشد کدام نهاد آماری است. بانک مرکزی که به بن‌بست مصلحت‌اندیشی مشاوران رئیس‌جمهور خورد و گزارش نماگرهای اقتصادی را بدون درج ارقام رشد اقتصادی منتشر کرد و مرکز آمار ایران هم رشد اقتصادی سال 94 را یک درصد و رشد اقتصادی بدون نفت را 0/9 درصد اعلام کرده است. بگذریم از اینکه در گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال 94 مثبت نبوده و به همین دلیل برای انتشار به سد مشاوران رئیس جمهور برخورد کرد.
روحانی در بخش دیگری از صحبت خود یکی از اهداف برجام را ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: «با وام که نمی‌شود اشتغال ایجاد کرد، اشتغال با سرمایه‌گذاری درست می‌شود. سرمایه داخلی، سرمایه خارجی، فعال کردن بخش‌های اقتصادی، بخش کشاورزی، خوشبختانه در این چند ماه گذشته از سال جاری هم بخش کشاورزی شرایط رشد خوبی پیدا کرده و در بخش صنعت رشد خوبی داشته‌ایم.»
اگرچه رئیس جمهور به درستی سرمایه‌گذاری را عامل ایجاد شغل می‌داند، اما بد نبود نگاهی هم به ارقام منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران هم می‌انداخت.
سرمایه‌گذاری از 3 بخش مصرف بخش خصوصی، مخارج بخش دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص تشکیل می‌شود و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از دو بخش تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات و تشکیل سرمایه در ساختمان شکل می‌گیرد. 
بنابر جدول آورده شده که از آمار مرکز آمار ایران استخراج شده است، نشان می‌دهد که به غیراز سال 93 رشد تشکیل سرمایه ثابت منفی بوده است. رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال 95 و 6 ماهه اول امسال بسیار قابل توجه است و در مجموع نشان می‌دهد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از سال 92 تا شش ماهه اول امسال 26/7 درصد کاهش یافته است. در این مدت فقط هزینه مصرف نهایی خصوصی و دولتی رشد کرده اما سرمایه‌گذاری مولّد در اقتصاد به شدت کاهش یافته است.
یکی از علائم و نشانه‌های رشد اقصادی، ایجاد کردن اشتغال می‌باشد، هرچند در این زمینه اعداد و ارقامی هم مطرح می‌شود (مانند اینکه به ازای هر یک درصد رشد باید حدود 100 هزار شغل ایجاد شود و...) اما نکته‌ای که در این میان قابل اشاره است، این است که اصل ایجاد اشتغال در پی رشد پایدار اقتصادی قابل کتمان نیست. 
در همین زمینه نظر کارشناسان نشان‌دهنده و موید فقدان اشتغال زاییِ این رشد اقتصادی می‌باشد.، چنانچه حجت اله عبدالملکی اقتصاددان در واکنش به اظهارات اقتصادی رئیس جمهور به نسیم آنلاین گفت: واقعا نمیدانم درباره اظهارات آقای روحانی در حوزه اقتصاد چه بگویم. خالص اشتغالی که در دولت یازدهم ایجاد شده یعنی تابستان 92 تا تابستان 95 که آمارش موجود است، کل اشتغالی که افزایش یافته حدود 900 هزار شغل است. یعنی عدد واقعی زیر یک میلیون است که متوسط آن به ازای هر سال حدود 300 هزار نفر میشود.
این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: البته آقای رئیس جمهور علاقه مند هستند که آمارها را در واقع یک در میان اعلام کنند. آقای رئیس جمهور آمارهای دنیا را بررسی کند و بعد صحبت کنند. اصولا در همین یک سال اخیری که ایشان می‌فرمایند بنا بر آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری 1/7 افزایش یافته است. مگر اینکه آقای رئیس جمهور گزارش مرکز آمار ایران را تکذیب کنند که ما این تکذیبیه را از ایشان خواهیم پذیرفت.
همچنین ابوالقاسم حکیمی‌پور فارغ التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا هم در واکنش به اظهارات رئیس جمهور اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی ایشان با اعداد و رقم خیلی راحت بازی می‌کنند. رشد اقتصادی 6 ماه اول سال 95 توسط دولت 7/4 درصد اعلام شد و این عدد مورد تمسخر مردم و حتی اقتصاددانان واقع شده. همین اتفاق و فرآیند درباره ارقام اشتغال نیز اعلام شد که این بار هم مورد تمسخر قرار گرفت!
وی با بیان اینکه دولت یازدهم جزئیات رشد اقتصادی 7/4 درصدی را اعلام نکرد، افزود: به نظر اعداد و ارقام هیچ همخوانی با واقعیتهای اقتصادی جامعه ندارد.
حکیمی‌پور با بیان اینکه حدود 60 درصد صنایع کشور با رکود مطلق مواجه هستند و کشور با افزایش قاچاق و روند صعودی واردات گسترده‌ای مواجه شده، گفت: بنابراین چطور آقای روحانی می‌فرمایند که اشتغال ایجاد کرده‌ایم!؟
درباره رشد اعلام شده توسط دولت و دامن زدن به تبلیغات در این خصوص، تنها وضعیت اشتغال نیست که نشان می‌دهد واقعیت‌های جامعه متفاوت است بلکه گزاره‌های دیگری مانند وضعیت مسکن هم حاکی از بی‌کیفیت بودن این رشد می‌باشد. 
به عنوان نمونه یک سعید آگشته، کارشناس اقتصادی با اشاره به کسادی مسکن درپی کارشکنی طرف مقابل برجام، گفت: به دلیل بدعهدی‌های طرف مقابل، منابع حاصل از فروش نفت در شرایط پسابرجام وارد کشور نشد و به همین دلیل بخش مسکن که متاثر و تاثیرگذار در اقتصاد ملی است رونق نگرفت.
وی پیش بینی کرد: رکود فعلی در حوزه‌های عمرانی و معیشتی تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری 96 ادامه خواهد داشت.
آگشته تاکید کرد: به اعتقاد من اگر پول‌های بلوکه شده در ماه‌های اخیر به کشور برمی گشت باید تورم ایجاد می‌کرد، اما کاهش ثبات و کاهش نرخ تورم نشان می‌دهد پول به چرخه اقتصادی کشور وارد نشده است.
فارغ از این مباحث، فراز‌های قابل تامل دیگری در سخنان رئیس جمهور وجود دارد که بررسی آن، حقیقت را روشن‌تر از پیش می‌نماید. رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «سال گذشته همین موقع بنده مصاحبه‌ای انجام دادم و همه تلاش می‌کردیم تا اجناسی که در انبارها باقی مانده را چگونه به فروش برسانیم. در برخی از کارخانه‌های بزرگ ما مانند فولاد آنقدر انبارها از کالا انباشته شده بودند که دیگر جایی در انبارها وجود نداشت، اما الان دیگر فولاد جنسی ندارد که بدهد، همه انبارها خالی شده است و حتی در شرایط امروز، فولاد نوبت‌های سه‌ماهه می‌دهد، این موضوع نشان می‌دهد کسانی که می‌گویند رکود و مدام می‌گویند ما نمی‌بینیم، خب عینکی، چیزی استفاده کنید. بروند به همین فولاد نگاه کنند، بررسی کنند سال گذشته فولاد چه شرایطی داشت و امسال چه شرایطی دارد.»
باز هم با استناد به گزارش مرکز آمار ایران تغییر در موجودی انبار که یک متغیر مهم در رونق یا رکود خرید و فروش در بازار است، می‌توان دریافت که در این مدت موجود انبارها به شدت رشد کرده است.
تغییر در موجودی انبار دوره
جدول دو
تغییر مثبت در موجودی انبار (جدول دو) که به معنای بیشتر شدن موجودی انبار در کل بنگاه‌های اقتصادی است، گویای عدم رونق در بازار و انتقال کالای تولیدی به درون انبار می‌باشد. 

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 95/10/30ساعــت 7:50 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی لیبراسیون: آمریکا و اروپا دیگر نمیتوانند راه پیروزیها

 

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان با پیروزی در فینال جام جهانی مقابل آمریکا، به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت.
کاریکاتور/گزینه روی تشک ایران برای آمریکا

لیبراسیون: آمریکا و اروپا دیگر نمی‌توانند راه پیروزی‌های ایران را سد کنند
یک روزنامه فرانسوی گزارش داد: ایران در حال پیشروی بزرگ در غرب آسیاست و اروپا و حتی آمریکای ترامپ نمی‌توانند ایران قدرتمند را به موقعیت ضعیف‌تر قبلی برگردانند.
روزنامه لوموند در گزارشی با عنوان «پیشروی بزرگ» نوشت: ایران که قدرت و نفوذش در عراق و سوریه غیرقابل انکار شده، دیگر بلندپروازی برای تبدیل شدن به بازیگر کلیدی منطقه را پنهان نمی‌کند. هیچ‌کس، نه آمریکایی‌ها، نه سعودی‌ها و نه اروپایی‌ها توانایی یا اراده‌ای برای پیشبرد تلاشی با هدف بازگرداندن ایران به جایگاه سابق را ندارند.»
روزنامه لیبراسیون با اشاره به تحولات هفته‌های اخیر در موصل عراق و حلب سوریه و حضور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در این مناطق، ایران را به عنوان بازیگری مهم در منطقه معرفی کرده که دیگر نمی‌توان نقشش را در تحولاتی که در خاورمیانه رخ می‌دهد نادیده گرفت. لیبراسیون می‌افزاید:آموزش واحدهای بسیج مردمی و شبه نظامیان سپاه بدر توسط سردار قاسم سلیمانی،  از سوی فرمانده آمریکایی درخواست نشده بود اما ایران حضور خود را در این جنگ بزرگ تحمیل کرده، برای یادآوری این نکته که هیچ‌چیز نمی‌تواند با غیبت ایران در منطقه عملی شود.
پیشروی‌های قاطع ایران در میدان نبرد موضع این کشور را به عنوان بازیگر سیاسی و نظامی غیرقابل انکار تقویت کرده است.
لیبراسیون در پایان نوشت: حتی ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم با وجود اظهارات نمایشی‌اش نخواهد توانست این معادله جدید را تغییر دهد.


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 95/10/29ساعــت 9:43 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی .اعتماد دوباره به قول آمریکا سوغات تیم هستهای از وین




سرویس سیاسی-
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مسئولان آمریکایی قول دادند که قطعا آثار تمدید آیسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت.استناد به «قول دادن مقامات آمریکایی» در حالی است که عهدشکنی‌های واشنگتن در اجرای برجام، هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. آمریکا حتی به قول‌های مکتوب خود پایبند نیست، چه رسد به قول‌های شفاهی.
بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها در نشست کمیسیون برجام متعهد شدند از آثار تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران (ISA) جلوگیری کنند.
کمالوندی افزود: در این نشست مسئولان آمریکایی به دیگر اعضای این کمیسیون قول دادند که قطعا آثار تمدید آیسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه گفت: از نگاه ما، تمدید تحریم‌ها بر ضد ایران نقض برجام است و علی القاعده قرار نیست طبق قول آمریکایی‌ها اثر اجرایی داشته باشد.
آقای کمالوندی در حالی بر «قول دادن» آمریکا استناد می‌کند که عهدشکنی‌های مقامات این کشور درباره اجرای برجام، هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.
 آمریکا پیش از تمدید قانون آیسا هم قول داده بود!
مقامات دولت یازدهم در ماه‌های گذشته در اظهارات جداگانه تاکید کردند که آمریکا درباره انجام تعهدات خود قول داده است! برای نمونه روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان پس از بازگشت از سفر به نیویورک گفته بود:«آمریکا قول داده است به تعهدات خود عمل کند!». همچنین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری کیودوی ژاپن گفته بود: «آمریکا قول داده است آن دسته از بانک‌های اروپایی که انجام عملیات‌های بانکی با بانک‌های ایران را تسهیل کرده‌اند، را تنبیه نکند».
چندی پس از این موضع‌گیری‌ها، آمریکا قانون تحریم‌های ایران موسوم به آیسا را تمدید کرد.
بر همین اساس در هفته‌های گذشته تقریبا تمامی مقامات ارشد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کردند که تمدید آیسا قطعا نقض برجام است.
 عدم اشاره به نقض برجام
 در بیانیه مربوط به نشست وین 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا حتی به قول‌های مکتوب خود پایبند نیست، چه رسد به قول‌های شفاهی.
ایزدی افزود: در بیانیه‌ای که در حال حاضر در سایت اتحادیه اروپا قرار دارد،تصریح شده است که نشست وین به مناسبت سالروز اجرایی شدن برجام است و بدین ترتیب، گویا اعتراض ایران را به رسمیت نشناخته‌اند و در متن بیانیه هم به آن اشاره نکرده‌اند. همچنین به این نکته نیز اشاره نکرده‌اند که نقض برجام صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: در بیانیه عنوان کرده‌اند که نظر آمریکا مبنی بر اینکه قانون ایسا مشکلی برای برجام به وجود نمی‌آورد پذیرفته شده و به آمریکایی‌ها برای تصویب این قانون اعتراض نکرده‌اند.
این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: بر اساس بند 36 برجام، اگر نقضی رخ دهد باید چند قدم برداشته شود که گام نخست، این است که در سطح معاون وزیر دیدار صورت گیرد و موضوع بررسی گردد و اگر مشکل حل نشد، قدم بعدی این است که مسئله در سطح وزرا مطرح شود و بعد از آن، در صورت حل نشدن، رجوع به هیئت حل اختلاف پیش‌بینی شده است و قدم آخر هم طرح موضوع در شورای امنیت است حال به نظر می‌رسد سؤالی که آقای کمالوندی باید پاسخگوی آن باشد، این است که چرا ما در قدم اول متوقف شدیم؛ با توجه به اینکه مشکل ما حل نشده است.
 واکنش منفعلانه، از فشار ایمیلی تا اظهار گلایه
اکنون در آستانه یک سالگی آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام قرار داریم. پس از آغاز اجرای برجام، مقامات آمریکایی در اظهارنظرهای گستاخانه مدعی شدند که نه تنها به تمامی تعهدات عمل کرده‌ایم بلکه فراتر از آن را نیز انجام داده ایم.
اما وقاحت مقامات آمریکایی به دروغ بزرگ «به همه تعهداتمان عمل کردیم» ختم نمی‌شود. آنها صراحتا اعلام کرده‌اند که در پسابرجام تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرده‌ایم. برای نمونه، «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس سنا درباره اقداماتی که آمریکا از بعد از حصول توافق هسته‌ای علیه ایران انجام دادند، گفته بود که تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات ایران و نیروهای نظامی آن تصویب کرده، حمایت‌ هایشان را جهت تقویت توان نظامی کشورهای عربی افزایش داده و همچنین بسته حمایت نظامی بزرگتری را برای اسرائیل در نظر گرفته و امضا کردند تا مطمئن شوند متحدانشان در اثر توافق هسته‌ای آسیب نخواهند دید.
این در حالی است که لغو تحریم ها- به عنوان مهمترین موضوع مذاکرات- تنها روی کاغذ اجرا شده است و در عمل نه تنها تحریم‌ها لغو نشده است بلکه تحریم‌های جدیدی نیز تصویب و تحریم‌های گذشته تمدید شده است.کارشکنی و مانع تراشی در ایجاد ارتباط ایران با بانک‌های خارجی نیز به قوت خود باقیست. علاوه بر این باید غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران و اجرای قانون محدودیت ویزا و تصویب دهها طرح ضد ایرانی در کنگره را نیز به فهرست طولانی عهدشکنی‌های آمریکا در پسابرجام اضافه کرد.
متاسفانه دولت یازدهم و به خصوص وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هیچگاه واکنش قاطع و شایسته‌ای به این نقض عهدهای آشکار انجام نداده و در مجموع به فشار ایمیلی، ابراز گلایه و نامه نگاری اکتفا کرده‌اند.
اقداماتی که نتیجه آن گستاختر شدن طرف مقابل و استمرار و تشدید عهدشکنی است. 
 مقام سابق 
رژیم صهیونیستی: برجام را پاره نکنید
«عاموس یادلین» رئیس‌سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در یادداشتی در «یو‌اس‌ای تودی» نوشت: به جای پاره کردن برجام شرایط آن را برای واشنگتن و تل‌آویو بهتر کنید.
یادلین، محدودیت‌های عمده و مکانیسم‌های بازرسی و نظارت شدید در نظر گرفته شده در برجام را یکی از نقاط قوت این توافقنامه نامید.
وی تاکید کرده است که خروج از توافق هسته‌ای، آمریکا را از ائتلافی که با موفقیت شکل داده، جدا می‌کند.
همچنین «دیوید پترائوس» رئیس‌سابق سازمان جاسوسی آمریکا در مصاحبه با «سی ان ان» با اشاره به محدودیت‌های چندین ساله ایران در فناوری هسته‌ای، آن را جنبه مثبت برجام نامید و در مقابل تاکید کرد که جنبه‌های منفی نیز در توافق هسته‌ای به چشم می‌خورد که شامل مسئله موشکی یا فعالیت‌های منفی ایران می‌شود.
مدیر سابق سیا در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه «پس شما می‌خواهید به جای پاره کردن این توافق، آن را تکمیل کنید؟» گفت: من همینطور فکر می‌کنم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی را ارائه کرده است که هدف نهایی از آن وارد کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌هایی است که از سوی آمریکا ت

+ نوشته شـــده در شنبه 95/10/25ساعــت 9:35 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی رمزگشایی جان کری از برد-برد هستهای را از نفس انداختیم

siE9bbS_530.jpg.png
رمزگشایی جان کری از برد-برد
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند.

سرویس سیاسی-

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته، بارها از ایران نام برده و با اشاره به توفیق مذاکرات هسته‌ای، از لزوم ادامه فشار به تهران برای موفقیت در عقب نشاندن برنامه موشکی کشورمان سخن گفته است.
در این نامه البته به طور کلی از دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی دولت اوباما در زمینه‌های مختلف گفته شده که بسط نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا در مناطق مختلف دنیا و روش‌های به‌کار رفته برای رسیدن به این هدف، در ذیل آن مورد اشاره قرار گرفته است.
بخش مربوط به ایران با این تیتر آغاز شده است: «ایران را به روشی قابل راستی‌آزمایی، از دستیابی به سلاح هسته‌ای، بازداشتیم».
جان کری مدعی شده که ایران در مسیر ساخت بمب اتم بوده و جامعه جهانی بر سر اینکه چگونه با این تهدید فزاینده برخورد کند، اختلاف‌نظر داشت بنابراین ایالات متحده طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را روی میز و در دسترس داشت ولی می‌دانستیم که گزینه دیپلماتیک، ماندگارترین اثر را داشت.
جان کری گفته که در این مسیر، کنگره هم به دولت آمریکا کمک شایانی کرده زیرا با گسترده‌تر کردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کمک به آوردن مذاکره‌کنندگان ایرانی در پای میز، موافقت کرده است.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی آمریکا نوشته که البته تحریم‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانسته برنامه هسته‌ای ایران را از نفس بیاندازد زیرا با شروع اعمال آنها، ایران 19 هزار سانتریفیوژ پیشرفته را به کار گرفت.
جان کری در ادامه به «دسترسی به (مقامات) ایران از طریق کانال‌های دوجانبه» و دو سال و نیم مذاکرات چندجانبه جدی پرداخته و آن را زمینه‌ساز اعلان برجام دانسته است.
 ذوق‌زدگی کری
 از سیمان ریختن
 در قلب راکتور اراک
جان کری از روزمه خود در اراک هم گفته؛ کری نوشته: ایرانیان خود قلب راکتور اراک را بیرون کشیدند و آن را با سیمان پر کردند تا مطمئن شویم که دیگر قابل استفاده نیست.
کری که اولین وزیر خارجه‌ای است که به صورت رسمی توانسته از واشنگتن با تهران صحبت کند، در این نامه خداحافظی نوشته است: ما به آنها با صراحت گفته‌ایم که برای (ایجاد) آینده‌ای متفاوت آماده‌ایم به شرطی که بسیاری از سیاست‌های مخالفت‌برانگیز خود را تغییر دهد.
به گزارش فارس، در این نامه همچنین آمده است: روابطمان با ایران بسیار مناقشه‌برانگیز خواهد ماند و ما باید اعمال فشار را بر ایران حفظ کنیم تا بتوانیم برنامه موشکی ایران را عقب بنشانیم.
در ادامه می‌خوانیم: اهداف دیگر ما، فشار بر ایران برای دست کشیدن از حمایت تروریست‌ها، پایان دادن به بی‌توجهی به حقوق‌بشر و توقف مداخله ثبات‌زدایانه در امور همسایگانش است.
 سند دیگری برای اثبات «هسته‌ای بهانه است»
در طول مذاکرات هسته ای، مقامات ارشد و دلسوزان نظام به دفعات هشدار دادند که دشمنى آمریکا با ملت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست و این تنها یک بهانه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیاناتشان در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان (12/08/92) فرمودند: «یک مسئله این است که دشمنى آمریکا با ملت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعواى آمریکا با ما سر قضیه هسته‌اى است؛ نه، قضیه هسته‌اى بهانه است. قبل از اینکه مسئله‌ى هسته‌اى مطرح باشد، همین دشمنى‌ها، همین مخالفت‌ها از اول انقلاب بود؛ اگر یک روزى هم مسئله‌ هسته‌اى حل شد - فرض کنید جمهورى اسلامى عقب‌نشینى کرد؛ همان‌که آنها می‌خواهند - خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانه‌ دیگر را به‌‌تدریج پیش می‌کشند: چرا شما موشک دارید؟ چرا هواپیماى بدون سرنشین دارید؟ چرا با رژیم صهیونیستى بدید؟ چرا رژیم صهیونیستى را به رسمیت نمى‌شناسید؟ چرا از مقاومت در منطقه به قول خودشان خاورمیانه حمایت می‌کنید؟ و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟».
 وقتی روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشتند: امضای کری تضمین است! 
از روز اجرای توافق هسته‌ای تاکنون آمریکا به دفعات برجام را نقض کرده است. غارت 2میلیارد دلاری اموال ایران، اجرای سفت و سخت قانون محدودیت ویزا، استمرار تحریم سوئیفت و سنگ‌اندازی و ایجاد هراس در ارتباط ایران با بانک‌های خارجی، تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی و تمدید قانون ایسا تنها بخشی از این عهدشکنی است.
با وجود این عهدشکنی آشکار مقامات آمریکا مدعی شدند که نه تنها تعهدات خود را کامل انجام داده‌اند بلکه به مواردی فراتر از آن نیز عمل کرده‌اند.
علی‌رغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای تعهدات بین‌المللی و نقض‌عهدهای مکرر در تعهدات مختلف، روزنامه‌های زنجیره‌ای در نقش بزک کنندگان شیطان بزرگ، تاکید کردند که باید به قول آمریکایی‌ها در اجرای برجام اعتماد کرد.
برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق در اول دی ماه 94 در تیتر یک نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است». در متن گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظریف[به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم... عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره این نامه تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. عراقچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».
گفتنی است مدیر روزنامه شرق چندی پیش اذعان کرد که این روزنامه مشغول بزک و اغراق در برجام بوده است!
 برد-برد نتیجه داد، هسته‌ای رفت تحریم‌ها ماند
پس از امضای برجام، مقامات دولت یازدهم، اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت، در اظهارنظرها و مطالب جداگانه، تاکید کردند که توافق هسته‌ای یک توافق برد- برد است و حتی یکی از مقامات ارشد دولت، برجام را «برد 3 بر 2» ایران بر 1+5 نامید.
در سالگرد امضای برجام- تیرماه 95- نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران با وجود انجام همه تعهدات، به خاطر تداوم تحریم‌های آمریکا، هنوز طعم مزایای برجام را نچشیده و اثر مثبت اقتصادی آن را لمس نکرده است.
دولتمردان نیز یکی پس از دیگری چراغ داوری درباره بدعهدی‌ آمریکا و بی‌سرانجامی و بی‌دستاوردی برجام را روشن کردند. از رئیس ‌بانک مرکزی که گفت «عایدی ما از برجام تقریبا هیچ است» تا ظریف که گفت «به خاطر تهدید و ارعاب‌های آمریکا، 8 ماه پس از برجام، هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران کار نمی‌کند».
بنابر مستندات متعدد، پس از امضا و اجرای برجام، تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد.در حقیقت هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند.
 نابود کردن زیرساخت‌های هسته‌ای، آغاز سناریوی اعمال تحریم‌های جدید
رهبر معظم انقلاب در بیستم فروردین ماه سال قبل هشدار داده بودند: «به طرف مقابل اعتماد نکنید. به لبخند او فریب نخورید. به وعده نقد که می‌دهد- وعده نقد، نه عمل نقد- اعتماد نکنید.چون وقتی خرش از پل گذشت، بر‌می‌گردد و به ریش شما می‌خندد! این‌قدر اینها وقیحند».
به اعتقاد کارشناسان، مطرح کردن موضوعاتی چون توان موشکی، حمایت از محور مقاومت و مسائل مربوط به حقوق بشر مهر تائیدی است بر گمانه‌زنی‌هایی که پیش از این مطرح می‌شد؛ آغاز سناریوی اعمال تحریم‌های جدید بعد از خالی شدن دست ایران از ذخایر راهبردی اورانیوم و زیرساخت‌های هسته‌ای.
متاسفانه تاکنون دولت هیچ پاسخ قاطعی به عهدشکنی‌ها و گستاخی‌های مقامات آمریکایی نشان نداده است. امتناع دولت یازدهم از اقدام متقابل موجب شده است که این گستاخی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد.

+ نوشته شـــده در شنبه 95/10/18ساعــت 8:47 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی رمزگشایی جان کری از برد-برد هستهای را از نفس انداختیم

نرمش قهرمانانه به سبک روحانی 

افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور
رمزگشایی جان کری از برد-برد
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند.

سرویس سیاسی-

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته، بارها از ایران نام برده و با اشاره به توفیق مذاکرات هسته‌ای، از لزوم ادامه فشار به تهران برای موفقیت در عقب نشاندن برنامه موشکی کشورمان سخن گفته است.
در این نامه البته به طور کلی از دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی دولت اوباما در زمینه‌های مختلف گفته شده که بسط نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا در مناطق مختلف دنیا و روش‌های به‌کار رفته برای رسیدن به این هدف، در ذیل آن مورد اشاره قرار گرفته است.
بخش مربوط به ایران با این تیتر آغاز شده است: «ایران را به روشی قابل راستی‌آزمایی، از دستیابی به سلاح هسته‌ای، بازداشتیم».
جان کری مدعی شده که ایران در مسیر ساخت بمب اتم بوده و جامعه جهانی بر سر اینکه چگونه با این تهدید فزاینده برخورد کند، اختلاف‌نظر داشت بنابراین ایالات متحده طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را روی میز و در دسترس داشت ولی می‌دانستیم که گزینه دیپلماتیک، ماندگارترین اثر را داشت.
جان کری گفته که در این مسیر، کنگره هم به دولت آمریکا کمک شایانی کرده زیرا با گسترده‌تر کردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کمک به آوردن مذاکره‌کنندگان ایرانی در پای میز، موافقت کرده است.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی آمریکا نوشته که البته تحریم‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانسته برنامه هسته‌ای ایران را از نفس بیاندازد زیرا با شروع اعمال آنها، ایران 19 هزار سانتریفیوژ پیشرفته را به کار گرفت.
جان کری در ادامه به «دسترسی به (مقامات) ایران از طریق کانال‌های دوجانبه» و دو سال و نیم مذاکرات چندجانبه جدی پرداخته و آن را زمینه‌ساز اعلان برجام دانسته است.
 ذوق‌زدگی کری
 از سیمان ریختن
 در قلب راکتور اراک
جان کری از روزمه خود در اراک هم گفته؛ کری نوشته: ایرانیان خود قلب راکتور اراک را بیرون کشیدند و آن را با سیمان پر کردند تا مطمئن شویم که دیگر قابل استفاده نیست.
کری که اولین وزیر خارجه‌ای است که به صورت رسمی توانسته از واشنگتن با تهران صحبت کند، در این نامه خداحافظی نوشته است: ما به آنها با صراحت گفته‌ایم که برای (ایجاد) آینده‌ای متفاوت آماده‌ایم به شرطی که بسیاری از سیاست‌های مخالفت‌برانگیز خود را تغییر دهد.
به گزارش فارس، در این نامه همچنین آمده است: روابطمان با ایران بسیار مناقشه‌برانگیز خواهد ماند و ما باید اعمال فشار را بر ایران حفظ کنیم تا بتوانیم برنامه موشکی ایران را عقب بنشانیم.
در ادامه می‌خوانیم: اهداف دیگر ما، فشار بر ایران برای دست کشیدن از حمایت تروریست‌ها، پایان دادن به بی‌توجهی به حقوق‌بشر و توقف مداخله ثبات‌زدایانه در امور همسایگانش است.
 سند دیگری برای اثبات «هسته‌ای بهانه است»
در طول مذاکرات هسته ای، مقامات ارشد و دلسوزان نظام به دفعات هشدار دادند که دشمنى آمریکا با ملت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست و این تنها یک بهانه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیاناتشان در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان (12/08/92) فرمودند: «یک مسئله این است که دشمنى آمریکا با ملت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعواى آمریکا با ما سر قضیه هسته‌اى است؛ نه، قضیه هسته‌اى بهانه است. قبل از اینکه مسئله‌ى هسته‌اى مطرح باشد، همین دشمنى‌ها، همین مخالفت‌ها از اول انقلاب بود؛ اگر یک روزى هم مسئله‌ هسته‌اى حل شد - فرض کنید جمهورى اسلامى عقب‌نشینى کرد؛ همان‌که آنها می‌خواهند - خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانه‌ دیگر را به‌‌تدریج پیش می‌کشند: چرا شما موشک دارید؟ چرا هواپیماى بدون سرنشین دارید؟ چرا با رژیم صهیونیستى بدید؟ چرا رژیم صهیونیستى را به رسمیت نمى‌شناسید؟ چرا از مقاومت در منطقه به قول خودشان خاورمیانه حمایت می‌کنید؟ و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟».
 وقتی روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشتند: امضای کری تضمین است! 
از روز اجرای توافق هسته‌ای تاکنون آمریکا به دفعات برجام را نقض کرده است. غارت 2میلیارد دلاری اموال ایران، اجرای سفت و سخت قانون محدودیت ویزا، استمرار تحریم سوئیفت و سنگ‌اندازی و ایجاد هراس در ارتباط ایران با بانک‌های خارجی، تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی و تمدید قانون ایسا تنها بخشی از این عهدشکنی است.
با وجود این عهدشکنی آشکار مقامات آمریکا مدعی شدند که نه تنها تعهدات خود را کامل انجام داده‌اند بلکه به مواردی فراتر از آن نیز عمل کرده‌اند.
علی‌رغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای تعهدات بین‌المللی و نقض‌عهدهای مکرر در تعهدات مختلف، روزنامه‌های زنجیره‌ای در نقش بزک کنندگان شیطان بزرگ، تاکید کردند که باید به قول آمریکایی‌ها در اجرای برجام اعتماد کرد.
برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق در اول دی ماه 94 در تیتر یک نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است». در متن گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظریف[به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم... عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره این نامه تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. عراقچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».
گفتنی است مدیر روزنامه شرق چندی پیش اذعان کرد که این روزنامه مشغول بزک و اغراق در برجام بوده است!
 برد-برد نتیجه داد، هسته‌ای رفت تحریم‌ها ماند
پس از امضای برجام، مقامات دولت یازدهم، اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت، در اظهارنظرها و مطالب جداگانه، تاکید کردند که توافق هسته‌ای یک توافق برد- برد است و حتی یکی از مقامات ارشد دولت، برجام را «برد 3 بر 2» ایران بر 1+5 نامید.
در سالگرد امضای برجام- تیرماه 95- نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران با وجود انجام همه تعهدات، به خاطر تداوم تحریم‌های آمریکا، هنوز طعم مزایای برجام را نچشیده و اثر مثبت اقتصادی آن را لمس نکرده است.
دولتمردان نیز یکی پس از دیگری چراغ داوری درباره بدعهدی‌ آمریکا و بی‌سرانجامی و بی‌دستاوردی برجام را روشن کردند. از رئیس ‌بانک مرکزی که گفت «عایدی ما از برجام تقریبا هیچ است» تا ظریف که گفت «به خاطر تهدید و ارعاب‌های آمریکا، 8 ماه پس از برجام، هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران کار نمی‌کند».
بنابر مستندات متعدد، پس از امضا و اجرای برجام، تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد.در حقیقت هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند.
 نابود کردن زیرساخت‌های هسته‌ای، آغاز سناریوی اعمال تحریم‌های جدید
رهبر معظم انقلاب در بیستم فروردین ماه سال قبل هشدار داده بودند: «به طرف مقابل اعتماد نکنید. به لبخند او فریب نخورید. به وعده نقد که می‌دهد- وعده نقد، نه عمل نقد- اعتماد نکنید.چون وقتی خرش از پل گذشت، بر‌می‌گردد و به ریش شما می‌خندد! این‌قدر اینها وقیحند».
به اعتقاد کارشناسان، مطرح کردن موضوعاتی چون توان موشکی، حمایت از محور مقاومت و مسائل مربوط به حقوق بشر مهر تائیدی است بر گمانه‌زنی‌هایی که پیش از این مطرح می‌شد؛ آغاز سناریوی اعمال تحریم‌های جدید بعد از خالی شدن دست ایران از ذخایر راهبردی اورانیوم و زیرساخت‌های هسته‌ای.
متاسفانه تاکنون دولت هیچ پاسخ قاطعی به عهدشکنی‌ها و گستاخی‌های مقامات آمریکایی نشان نداده است. امتناع دولت یازدهم از اقدام متقابل موجب شده است که این گستاخی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد.

+ نوشته شـــده در شنبه 95/10/18ساعــت 8:22 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی ترکیه امروز، ترکیه فردا(یادداشت روز) رفتار و روند «


رفتار و روند «ترکیه» طی ماه‌های اخیر به یک معما تبدیل شده است و به همین نسبت آینده آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از این رو بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند ترکیه در دهلیز پرماجرایی قرار گرفته است. اما در اینجا سوال اساسی این است که این وضعیت دارای چه پیامدهایی است؟
حدود یک سال پیش- سوم آذر 94- ارتش ترکیه یک جنگنده سوخوی 24 متعلق به روسیه را در مناطق شمالی سوریه سرنگون کرد و پس از آنکه روسیه اعلام کرد که تحت شرایطی اقدام تلافی‌جویانه را به‌کار نخواهد گرفت، دولت اردوغان از آنچه رخ داده بود عذرخواهی کرد و گفت که چنین حادثه‌ای ناشی از یک خطای نظامی بوده و تکرار نخواهد شد. ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در چهارشنبه 95/10/15ساعــت 9:23 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی اتفاقا امروز اگر کسی صادقانه از شعارهای انقلاب سخن بگ
اتفاقا امروز اگر کسی صادقانه از شعارهای انقلاب سخن بگوید و عملکرد گذشته اش هم نشان دهد که می تواند به آنها عمل کند، و اگر کسی صادقانه از اسلام و مبانی اسلامی سخن بگوید، مردم بیشتر اقبال میکنند. بنده قبلا این را گفته بودم و هنوز هم معتقدم که وظیفه ما همین است، یعنی اگر همه شعارهای اسلام و انقلاب را فراموش کنند ما باید کاندیدایی معرفی‌کنیم که از ارزش های انقلابی حمایت کند، حالا چه این کاندیدا پیروزشود و چه نشود. در این مواقع، طرح مسائل انقلاب و دفاع از آنها خودش یکی از اهداف است.
اتفاقا امروز اگر کسی صادقانه از شعارهای انقلاب سخن بگوید و عملکرد گذشته اش هم نشان دهد که می تواند به آنها عمل کند، و اگر کسی صادقانه از اسلام و مبانی اسلامی سخن بگوید، مردم بیشتر اقبال میکنند. بنده قبلا این را گفته بودم و هنوز هم معتقدم که وظیفه ما همین است، یعنی اگر همه شعارهای اسلام و انقلاب را فراموش کنند ما باید کاندیدایی معرفی‌کنیم که از ارزش های انقلابی حمایت کند، حالا چه این کاندیدا پیروزشود و چه نشود. در این مواقع، طرح مسائل انقلاب و دفاع از آنها خودش یکی از اهداف است.

گروه سیاسی - رجانیوز: گفتگوی اختصاصی، تفصیلی و سالانه با کسی است که در دفاع از مبانی اسلام، از بیش از پنجاه سال پیش می نوشت، حروفچینی می کرد، چاپ می کرد و دسته بندی می کرد تا نشریه انتقام در آغازین سالهای مبارزه با رژیم پهلوی، همان کاری را با رژیم استبدادی کند که فرمایشات روشنگر ایشان امروز با تفکرات غربگرا، آمریکایی و سکولار می?کند و از آن طرف نیز عشق دیرین ایشان به استادش امام خمینی امروز در همدلی و همراهی با امام خامنه ای استمرار یافته است.

 

 اگر علامه مصباح روزی برای شهید بهشتی «مصباح دوستان» بود، اکنون ایشان مصباح عاشقان انقلاب و دوستداران رهبر انقلاب است. چراغ راه تفکر خالص اسلامی، «عقبه تئوریک انقلاب» در بیان رهبر انقلاب و عمار فتنه ها، «مطهری زمان» و خلاصه هر آنچه که مردم به یک فیلسوفِ مبارز و روشنگر نیاز دارند در ایشان جمع است و البته هرآنچه که رهبری به عنوان یک یار توقع دارند تحقق آن در شخصیت ایشان آن چنان جلوه کرده است که رهبر انقلاب بفرمایند: «بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسایل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.» و همچنین ایشان فرمودند: «مجموعه ای از متفکران، علما و سابقه دارهای در امر دین، مدعی عقبه?ی تئوریک نظام هستند و آن را تشکیل می دهند. ... الان ما در حوزه?ی قم علمایی داریم، بزرگانی داریم، صاحب نظرانی داریم، اندیشه پردازان یا تئوریسین?ها و ایدئولوگ هایی داریم ... ما شخصیت علمی فکری روشنفکری برجسته ای مثل آقای مصباح یزدی را در قم داریم؛ یا یک ملای برجسته قوی مثل آقای جوادی آملی را در قم داریم.... اینها عقبه تئوریک نظام هستند.» و امام خامنه?ای در جای دیگری می?فرمایند: «مبانی ناب اسلامی و تفکر بی?غل و غش دینی حقیقتا در فکر آقای مصباح جمع است و ما از ایشان بسیار متشکریم.»

 

به گزارش رجانیوز، گفتگوی اختصاصی هفته نامه 9 دی در هفتمین سالگرد ایام الله نه دی با علامه مصباح یزدی را در ادامه از نظر میگذرانید: 

 

عرض سلام و ادب خدمت استاد معظم و محترم حضرت آیت الله مصباح، از طرف همه همکاران هفته نامه 9دی تشکر می کنم از اینکه علیرغم مشغله های فراوان و کمبود وقتی که بود، این فرصت را مثل سالهای قبل در اختیار هفته نامه 9 دی قرار دادید. این فرصت برای ما مایه غنیمت است تا به مناسبت فرا رسیدن یوم الله 9 دی بتوانیم از حضرتعالی استفاده کنیم. قطعا توضیحات حضرتعالی و نکاتی که می فرمایید، به همه ما و نیروهای انقلاب کمک می کند تا بتوانند در برابر فتنه های پیش رو، یار و یاور صادقی برای مقام معظم رهبری باشند.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیْم. خوشامد عرض می کنم به جنابعالی و همکاران محترم شما و خانواده های گرامی آنها. از خداوند متعال عاجزانه درخواست می کنم که شما را از همه آفات و بلیات حفظ کند و به آنچه مرضی خودش و وجود مقدس ولیعصر (ارواحنا فداه) هست موفق بدارد. هم بر توفیقات شما بیفزاید هم بر اخلاص شما که ان?شاءالله ذخیره بزرگی برای زندگی ابدی و جاودانی شما باشد.

 

 به عنوان اولین سئوال، امسال را در حالی سپری می کنیم که هفت سال از فتنه سال 88 می گذرد و شاهد هستیم که همچنان مقام معظم رهبری علیرغم گذشت هفت سال، به دفعات مکرر و از جمله در همین روزهای اخیر نیز بر یادآوری اتفاقات ایام فتنه و بازخوانی آن پافشاری و اصرار دارند تا آن را به عنوان یک خط قرمز نگهدارند. برای خیلی ها سوال است که حساسیت روز اول مقام معظم رهبری که یک استمرار هفت ساله پیدا کرده، واقعاً‌ دلیلش چیست. آیا ایشان همچنان خطر بازگشت فتنه را حس می کند یا اینکه فتنه های دیگری را در پیش می بینند؟

 

این سوال شما یک پاسخ اجمالی دارد و شاید بشود یک پاسخ نسبتاً‌ تفصیلی را هم مورد توجه قرار داد. پاسخ اجمالی آن این است؛ ما با شناختی که نسبت به مقام معظم رهبری داریم و تجربه بیش از چهل سالی که از مدیریت سیاسی ایشان داریم، قطع داریم که ایشان درک بسیار عمیق، تیزبینانه و دوراندیشانه نسبت به مسائل کشور و جهان دارند و مسائلی را که به ذهن دیگران هم خطور نمی کند را درک می کنند و نسبت به آنها حساسیت لازم را دارند و حتی راه پیشگیری آن را بیان می کنند و در مواردی حتی پیشگویی هم می کنند به طوری که بعد از گذشت مدت زمانی، صدق پیشگویی های ایشان هم روشن می شود؛ در موضوع فتنه که این را تجربه کرده بودیم اما در سالهای اخیر، در همین موضوع برجام و لزوم عدم اعتماد به وعده های شیطان، مصادیق دیگر این تیزبینی و درک عمیق ایشان آشکار شد.

 

بارها ما نسبت به مسائل مختلف این توانایی الهی ایشان را آزموده ایم. البته این شناخت ما از نظر اسباب ظاهری پیدا شده ولی بعضی بزرگان، معتقد هستند که یک عنایت خاص الهی به ایشان هست که مطالبی را درک می کنند یا به تعبیر دینی، به ایشان الهام می شود و می‌توانند مطالبی را پیش بینی کنند و راه علاج آن را به دیگران توصیه کنند؛ از جمله کسانی که من دیدم خیلی نسبت به ایشان چنین تمایلی دارد، جناب سیدحسن نصرالله (سلام الله علیه)است. ایشان مکرر به بنده ‌گفتند که شما خیال نکنید ما منتظریم آقا امری بفرمایند و ما اطاعت کنیم بلکه اگر ما احتمال بدهیم که چیزی مورد علاقه ایشان باشد هم کوتاهی نمی کنیم و برای ما ثابت شده که تشخیص‌های ایشان امر عادی نیست و اینها یک الهامات الهی است و مصداق آیه شریفه «أُوْلَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ» (مجادله – 22) و مؤید من عندالله هستند و خدا اینها را هدایت می‌فرماید و ما افتخار می‌کنیم که از رهنمودهای ایشان استفاده کنیم.

 

جمله سید حسن نصرالله را به عنوان نمونه عرض کردم. چنین برداشتهایی آن هم از چنین شخصیت هایی که موقعیت جهانی دارند، صحبت یک فردی در یک شهر یا روستایی نیست بلکه سخن کسی است که عمری را در امور سیاسی و اجتماعی گذرانده و چنین عقیده ای نسبت به ایشان پیدا کرده و گاهی مثالهایی را هم حتی من خودم بلاواسطه از سید حسن نصرالله شنیدم که می‌گفتند نظر من در فلان مورد و جریان اینگونه بود و برخلاف همه صاحب نظران،مقام معظم رهبری نظر دیگری دادند و بعد ثابت شد نظر ایشان درست است و دیدیم دیگران اشتباه کردند.یا مثلا می فرمود که در برخی مسائل نظامی، تمام فرماندهان نظامی ارتش و سپاه یک نظر دادند و ایشان نظر خلاف داد و بعدا مشخص شد که نظر ایشان درست بود؛ این چیزی است که سید حسن نصرالله می فرمود که ما خودمان تجربه کردیم.

 

به هرحال جواب اجمالی سوال شما این است که اگر ایشان نسبت به مسئله ای اظهار نظری کردند جا دارد که ما اطمینان کامل داشته باشیم که نظر ایشان صائب است درباره آن هیچ تردیدی نداشته باشیم؛ و اگر در مورد فتنه هم همچنان آن را خط قرمز نظام می دانند، این حساسیت بی دلیل نیست. فتنه سال 88 بسیاری از دشمنان انقلاب را جسور کرد، آنها را کنار هم منسجم کرد و به آنها امید داد. کسانی که از فتنه آن سال حمایت کردند، در حقیقت به جریان ضد انقلاب تنفس مصنوعی دادند و متأسفانه برخی از آن افراد همچنان در آن راهی که می رفتند، قدم می گذارند و نشانه ای از تغییر در آنها دیده نمی شود. بدیهی است که اصرار ایشان بر یادآوری این موضوع برای خنثی کردن تلاش دنباله های فتنه است. ریشه فتنه که تحول باورهای برخی از منتسبین به انقلاب بود، همچنان حیات دارد و یادآوری آن جلوی رشد شاخه های جدید فتنه را می گیرد.

 

برخی البته این نکته را مطرح می کنند که الزاما نباید مطابق آنچه رهبری می گوید فکر و عمل کرد و می توانیم در برخی مسائل، نظر متفاوتی از رهبری داشته باشیم و خود ایشان هم نخواسته است تا همه عین ایشان فکر و عمل کنند!

 

این با آنچه بنده عرض کردم منافات ندارد؛ مسئله اصلی این است که خدا یک چنین لطفی را به ایشان دارد و در مواقع حساس ایشان را راهنمایی می کند و ما هم این را تجربه کرده ایم، برای همین هم به ایشان اطمینان داریم. من عرض کردم که ما نسبت به چیزی را که ایشان بفرمایند، تردید نمی کنیم. هم تجربه ثابت کرده که نظر ایشان صائب است و هم این حسن ظنی که ما نسبت به تأیید الهی درباره ایشان داریم؛ اما حالا دیگران چه وظایفی دارند و اگر ایشان نظر مشورتی خواستند دیگران چه باید بکنند، بحث ثانوی است.

 

مسئله الهامات و تأییدات الهی یک مسئله است، مسئله وظایفی که هرکسی دارد، مسئله دیگری است. پیغمبر اکرم هم گاهی از مردم نظرخواهی می کردند. قرآن می فرماید: «وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» (آل عمران – 159). علت این مشورت مصالحی است که در مشورت و نظرخواهی وجود دارد و گاهی حتی باید پیامبر به نظر دیگران هم عمل کند. اینها یک حساب دیگری است. این دو باب است و نباید خلط کرد؛ ولی معنای لزوم مشورت این نیست که تأییدات خداوند وجود ندارد.

 

بله، اگر ایشان صلاح دانستند و راجع به یک امر اجتماعی یا موضوعی که بنده در آن سررشته ای دارم، از من سئوالی کردند،بنده به خاطر اطاعت از ایشان، جواب می‌دهم که آن چیزی که من از این مسئله می فهمم این است؛ اما در نهایت، اختیار تصمیم گیری با ایشان است. قرآن هم بعد از شاورهم نمی گوید که هرچه آنها گفتند عمل کن، بلکه می فرماید بعد از مشورت، تو باید تصمیم بگیری و وقتی تصمیم گرفتی، عمل کن به آنچه خدا به تو راهنمایی کرده و هیچ نگران نباش «وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ»‌. مرتبه ای از این آیه درباره اولیاء خدا، بندگان شایسته خدا و به خصوص درباره شخص مقام معظم رهبری، مصداق دارد.

 

در موضوع فتنه به این نکته توجه کنید که وقتی شما به ایشان می گویید «رهبر انقلاب»، این راهبر و رهبر انقلاب بودن اقتضائاتی دارد. یعنی وقتی  ایشان رهبر انقلاب است مسئولیت دارد که انقلاب را حفظ کند و استمرار ببخشد. در حالی که فتنه یعنی «انقلاب بی انقلاب»! فتنه یعنی حرکتی که می تواند انقلاب را از اساس نابود کند و دستاوردهای آن را به کلی از بین ببرد، و طبعاً حساسیت رهبر انقلاب باید نسبت به این موضوع از همه چیز بیشتر باشد تا مبادا دستاوردهای آن لطمه بخورد و مخدوش شود.اگر ایشان رهبر انقلاب هستند، باید انقلاب را حفظ کنند.برای مسئولیت ایشان چه چیزی مهمتر از اصل و اساس و هویت انقلاب است؟

 

ایشان به عنوان رهبر انقلاب، بزرگترین مسئولیت را دارند و مسئولیت اصلی ایشان حفظ کیان و اصل انقلاب است. رهبر انقلاب بگذارد انقلاب را با یک فتنه و چند دروغ از بین ببرند؟ ایشان با آن فراست خدادادی و با آن تأییدات الهی، می‌دانند که عده ای در صددند تا شجره مبارکه انقلاب را تضعیف کنند و شاید فتنه گران انتظار دارند یک روز هم بخشکد و ریشه آن را بکنند؛ لذا با کمال قدرت تا آنجایی که بتواند سعی می کند که این کار انجام نگیرد و مبانی انقلاب محفوظ بماند. مدیریت ایشان در فتنه 88 هم نشان داد ایشان موید به تاییدات الهی و امام عصر هستند و الحمدلله انقلاب را  حفظ کردند.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 95/10/7ساعــت 9:21 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی این قضیه ماوقع واقعی بحث تمدید تحریم هاست یعنی که ما
این قضیه ماوقع واقعی بحث تمدید تحریم هاست یعنی که ما با یک صحبتی که با آقای کری کردیم بر اساس صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد ما آمدیم یک موضع علنی گرفتیم من اشتباه کردم. در این، رسما ما نمی بایستی بر اساس حرف این بابا (کری) می کردیم ما باید بر اساس همان استراتژیی که تعیین کرده بودیم که باید کنگره را حذف می کردیم در 8 سال اول، بر اساس آن عمل می کردیم من هیچ اجباری هم نداشتم.
این قضیه ماوقع واقعی بحث تمدید تحریم هاست یعنی که ما با یک صحبتی که با آقای کری کردیم بر اساس صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد ما آمدیم یک موضع علنی گرفتیم من اشتباه کردم. در این، رسما ما نمی بایستی بر اساس حرف این بابا (کری) می کردیم ما باید بر اساس همان استراتژیی که تعیین کرده بودیم که باید کنگره را حذف می کردیم در 8 سال اول، بر اساس آن عمل می کردیم من هیچ اجباری هم نداشتم.
گروه سیاسی-رجانیوز: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی فایل صوتی اظهارات محمدجواد ظریف را استماع کردند.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان پس از استماع، نمایندگان متن مکتوب مربوط به اظهارات ظریف را با این نوشته که «صوت مطالب فوق را شنیدم و تایید می کنم» طی امضاهای جداگانه ای تایید کردند.
 
متن مکتوب اظهارات ظریف به امضای محمدعلی پورمختار، سیدجواد حسینی کیا، حسینعلی حاجی دلیگانی، عباس گودرزی، ابوالفضل ابوترابی، فرهاد فلاحتی، محمد جاسمی، احد آزادی خواه، ناصر موسوی لارگانی، محمدجواد ابطحی، جواد کریمی قدوسی و حسن نوروزی رسیده است.
 
در همین زمینه، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ما پیگیری کردیم که خبرنگاران هم در نشست حضور پیدا کنند که در نهایت اجازه حضور به اصحاب رسانه داده نشد.
 
متن مکتوب اظهارات ظریف به شرح ذیل است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
اظهارات و توضیحات وزیر وزیر امورخارجه در کمیسیون امنتی ملی در 28 آذر 95 در موضوع نقض برجام
 
در قضیه برجام خب ما اینجا غیررسمی حرفهای خصوصی تر را بزنیم. غیررسمی که نمی گی که (خطاب به سخنگوی کمیسیون امنیت) توری برجام اتفاقی که اتفاده در ابتدای مذاکرات برجام استراتژی برای خودمان تعریف کردیم به آقا هم گفتیم.
 
استراتژی را تعریف کردیم که اگر برجام قرار باشد برود به مجلس نمایندگان آمریکا هیچ وقت تصویب نخواهد شد و به خاطر اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار آقای نتانیاهو است عرض کنم به حضورتان ما تصمیم گرفتیم برجام از طرف آمریکا با دستور رئیس جمهور آمریکا اجرا شود به همین دلیل هم توی برجام تا هشت سال دیگر یا تا هر وقت دیگر که جمع بندی کلی آژانس انجام شود و اعلام کنند آن وقت که همه محدودیت ها برداشته می شود. ما پروتکل الحاقی را بیاوریم مجلس خودمان. آنها هم ببرند کنگره عرضم به محضرتان که لذا ما بر این اساس مذاکره کردیم مذاکره ما این بود که کنگره را درگیر مذاکره نکنیم. نقشی که کنگره داشته باشد نقش حاشیه ای باشد... توی مذاکراتی که همکاران ما داشتند بحثی مطرح شد که سال 2016 قانون ایسا تمام می شود ما با این می خواهیم چکار کنیم. (این حرفهایی که می زنیم بیرون گفتنی نیست برای خودمان هست). همه این بحث ها حدود دو سال رفت و آمد می شود. دو روزه تمام نشده بعضی از بحث ها قبل از توافق ژنو بود بعضی از بحث ها از روی که توافق ژنو تمام شد شروع شد به رفت و آمد.
 
توی این بحثهایی که همکاران ما با هیئت آمریکایی داشته همکاران ما به هیئت آمریکایی گفتند که تمدید این خلاف برجام است چون می شود تحریم جدید هیئت آمریکایی هم مخالفت کرد.
 
یعنی خانم شرمن گفت تمدید ایسا خلاف برجام نیست با شما توافق داشتیم که کنگرهم را جدا کنیم. استراتژی تغییر کرده؟ دولت موظف باشد ایسا را اجرا نکند. بعد از اینکه تصویب هم بکنند اجراء نمی کنیم. گفتم نه- همکاران سختگیری کردند تا رسید به جلسه من و آقای کری توی جلسه من هم اصرار کردم که اگر کنگره ایسا را تصویب کند خلاف برجام است. آقای کری هم گفت من با حرف فلانی موافقم.
 
خانم شرمن گفت من با این نظر مخالفم آقای کری استدلال کرد. گفت من نظر فلانی را قبول دارم. خانم شرمن گفت خوب رئیس این است که مجبورم ما بپذیریم این شد مبنای اینکه تمدید ایسا (توی متن نیامد) می خواستیم توی متن بیاید توافق کردیم توی متن بیاید ولی آنها استدلال کردن اگر توی متن بیاید کنگره مخالفت می کند. انصافا آقای کری هم تا چهارشنبه به وقت خودشان روی حرف خودشان وایستادند.
 
این توی دوران بعد از برجام بحث می کردیم تذکر می دادیم حال می گم ما چه کردیم. من توی نامه ای که سپتامبر برای خانم موگرینی نوشتم. نوشتم که این کار نباید بشود، به سازما ملل هم نوشتم قوانین که تمام می شود و تمدیدش نقض برجام است. در صورتی که توی متن برجام نیست ها. این برداشت ماست.
 
بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم و من الان دارم عرض می کنم بیرون نمی گم. ولی خدمت شما میگم من اشتباه کردم بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می پذیرم  من اشتباه کردم عرض کنم به خدمتتان ولی ما اینکار را کردیم، گفتم در طول اجرای برجام هر دفعه ما می گفتیم. اعضای تیم آمریکایی محکم می گفتند این مخالف برجام نیست. می کشاندیم به آقای کری. آقای کری آقای مونیز می گفتند ما روشهایی داریم در کنگره در سنا که مانع می شویم از تصویب در سنا. همانطوری که قانون بوئینگ را تصویب نکردند در سنا.
 
تا دوشنبه ای که سه شنبه اش انتخابات ریاست جمهوری بود. در جلسه ای که آقای دکتر صالحی با آقای مونیز داشت آقای دکتر عراقچی هم بود آقای تخت روانچی نبود. تیم آمریکایی هم آقای استیومن  بود. آقای مونیز گفت اگر برود سنا ما روشهایی داریم که جلویش را بگیریم. آقای استیومن گفته بود که چون توی مجلس چهارصد به یک تصویب  شده بود که یعنی خیلی اکثریت بالایی بود که می دانید که وتوی رئیس جمهور با دو سوم رای نمایندگان می شکند به شرطی که هر دو مجلس دو سوم رای بدهند. گفته بود که اگر حالا ما وتو بکنیم که وتویمان رد بشود چی می شود؟
 
این سئوال را کرده بود یعنی تا آن وقت هم خودشان قانع بودند که تعهد کلامی کرده بودند توی جلسه. گفتم تعهد متنی نیست... خوب اینها توقع این انتخابات را نداشتند که انتظار داشتند که سنا را بدست بیاورند که توی سنا هم بُرد داشتند چهارتا به بالا جمهوری خواهان را به دو تا تبدیل کنند. هم توقع داشتند که رئیس جمهور را ببرند. اتفاقی که افتاد که آقای ترامپ برد. اینها با یک معضلی مواجه شدند که ما خودمان. من خودم توی جلسه وزارت خارجه گفتم اینها الان ترجیح شان این می شود که سنا تصویب کند و اینها وتو نکنند ولی فورا تحریم ها را بلااثر کند به دو دلیل. یکی اینکه جلوی یک تصمیم بدتری را بگیرند، دوما اینکه آن را بلااثر کند چون اکر اینکار را نکنند و اینها وتو بکنند و مانع شوند. چون کنگره که تصویب کرده مجلس سنا هم خیلی مقررات  تند و تیزی دارد. آن هم که تصویب بکند. آقای ترامپ هم امضا کند کسی هم بلااثرش نکند. توی روزهای اول ریاست جمهوری ترامپ هم که این قدر شعار داده نمی آید که بلااثری  بدهد. لذا قانون می شود و لذا برجام نقض می شود. لذا نقض بیّن و قطعی برجام است بر اساس خود برجام. گفتم توی تحلیلی که خودمان کردیم گفتم واسه اینکه خودمان به رئیس جمهوری نوشتیم الان احتمالا موقعیت شان عوض می شود و همین طور هم شد. گفتم آقای اوباما بر اساس شرایطی که پیش آمده ریل گذاری کرده که چهار پنج ماه بتواند برجام را زمان آقای ترامپ ضرورتی نداشته باشد که کاری بکند که نقض برجام بشود، می تواند کاری بکند که برجام را به هم بزند.
 
وی نیاز ندارد که اقدام مثبتی در جهت اجرای برجام بکند. قرارشان چیه. قرارشان اینه که یعنی قرارشان این بوده ولی ما یک ذره عوض اش کردیم که قرارشان این بود که روز 19 ژانویه که آخرین فرصت اینها که اوباما سرکار هست همه قوانین را بلااثر کنید یعنی این بلااثر کردن ها یعنی اثرش 120 روز است بعضی هاش 180 روز است.
 
یعنی می خواست آقای اوباما مطمئن شود که 120 روز بعد از خودش. بعد از 180 روز بعد از خودش آقای ترامپ مجبور نباشد اقدامی انجام بدهد که برجام را نقض کند.
 
می تواند اقدامی بکند که نقض کند ولی الان یعنی یک فعل است یک ترک فعل. یعنی الان باید یک فعلی انجام بدهد که برجام را نقض کند. آن وقت با ترک فعل هم می توانست با ترک فعل هم برجام را نقض کند. این را اوباما  کرد و ما هم توی بررسی هایمان رسیدیم و آمریکایی ها توی مذاکره توی جلسه هم گفتند. هم توی صحبتی که آقای کری با من کرد ولی آقای کری توی صحبت هایی که توی دولت وایستاد گفت باید وتو بکند من تعهد کردم. هم رفت کنگره گفت. رفت توی سنا گفت تصویب این قانون بدرد ما نمی خورد. نیازی نیست.
 
اما قصدشان این بود که اینکار را انجام بدهند یعنی من فکر می کنم آقای اوباما اینجا گفت آقای کری تو قول داده ای داده باش. ما می خواهیم برنامه ای بریزیم که برجام لااقل ابتدا توسط آمریکا نقض نشود. طراحی که کردند این بود. فشاری که ما آوردیم خوب فشار آوردیم که این نقض است. فشار دومی که آوردیم اینه که ما کاری نداریم که لغو اثری است که شما کردید. تا کی امتداد دارد. چون اینها ممکن است یکماه پیش آثار تحریم ها را لغو کرده باشند. به اصلاح برجام اجرایش را متوقف کرده باشند لذا می توانند تا 19 ژانویه صبر کنند آقای کری گفت با فشار ما روز پنج شنبه یکبار دیگر اجرایش را متوقف کرد.
 
یکبار هم روز 19 ژانویه خواهد کرد. یعنی اینکاری که کرد.
 
گفت یکبار دیگر، شرایط تغییر نکرده، تا آخر شب هم با من تلفنی صحبت می کرد بعد 5 شنبه زنگ زد آقای کری زنگ زد که ساعت هفت صبح ما بود و ساعت 12 شب آنها، گفت من می خواهم آقای اوباما را وادار کنم که امضاء نکند شما چه تضمینی می دهی گفتم من هیچ تعهدی نمی دهم اینجا ساعت هفت صبح است. تعطیلی است من هیچ تعهدی نمی توانم بدهم.
 
حالا موضوع پیش ران مطرح شده بود آنها می دانند برخلاف برجام نیست. پیشران به شرطی که سوختنش زیر 3.5 باشد مغایرت با برجام ندارد ولی نگران کارهای دیگری بودند که ما می توانیم انجام بدهیم. می خواست قول بگیرد که ما کاری نمی کنیم گفتم من قول میدم من تصمیم گیر نیستم. می توانیم پیشنهاد کنم. به شما بگویم قصد ما شکستن برجام نیست.
 
واقعا آخرین تلفنی که به من زد 8:25 دقیقه بود که 8:50 ما می شود و 12 واشنگتن که آقای اوباما باید یا امضاء می کرد یا امضاء نکرده رد می کرد می دانید که آخرین موردی که رئیس جمهور قانونی را امضاء نکرده برود به آرشیو ملی و قانون شود ما سال 1995 بوده یعنی بیست و یکسال پیش و بعد از آن همه قوانین را یا وتو کرده یا امضاء کرده وتو اگر می کرد خوب می رفت توی مجلس یا وتویش نقض می شد و این از نظر ما خوب بود به تعهدش بیشتر عمل می کرد ولی از نظر خودشان ادعا می کردند که توافقی را که با کنگره کرده اند که وتو نکند در واقع یک خط مصوبه بود در صورتیکه مصوبات گذشته طول و درازی بود که به دولت اجازه داده بود آن قانون اجرا شود.
 
این قضیه ماوقع واقعی بحث تمدید تحریم هاست یعنی که ما با یک صحبتی که با آقای کری کردیم بر اساس صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد ما آمدیم یک موضع علنی گرفتیم من اشتباه کردم. در این، رسما ما نمی بایستی بر اساس حرف این بابا (کری) می کردیم ما باید بر اساس همان استراتژیی که تعیین کرده بودیم که باید کنگره را حذف می کردیم در 8 سال اول، بر اساس آن عمل می کردیم من هیچ اجباری هم نداشتم.
 
چون موضوع ایسا یک موضوع داخلی هم نبود چون قول گرفته ایم چون آقا هم گفته بودند لذا اقداماتی که کردیم تو این حوزه بود.
 
من قرار بود یک جلسه سخنرانی مشترک با کری توی ایتالیا داشته باشیم. من سفر خودم را لغو کردم و نرفتم و به آقای کری هم نوشتم که شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است.
 
آقای عراقچی رفت توی جلسه. آقای کری آمد نیم ساعت برای آقای عراقچی توضیح داد.

+ نوشته شـــده در سه شنبه 95/10/7ساعــت 9:13 صبح تــوسط عباس | نظر